INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Autor przedstawia czynniki, które wpływają na politykę budżetową w państwach rozwiniętych, w tym w Polsce. Wykorzystuje koncepcje z obszaru ekonomii politycznej, odnoszące się do działania podmiotów sfery publicznej, uzupełniając je narzędziami nowoczesnej analizy instytucjonalnej. Tak ukształtowany warsztat badawczy pozwala mu odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu instytucje polityczne oraz reguły fiskalne są w stanie oddziaływać na podmioty uczestniczące w procesie budżetowym i ograniczać generowaną przez nie, zgodnie z koncepcją „tragedii wspólnych zasobów fiskalnych”, presję na zwiększanie wydatków publicznych. Analiza potwierdza, że tego rodzaju instytucje mają do odegrania niebagatelną rolę w kontrolowaniu wydatków budżetu państwa.
Książkę oceniam bardzo wysoko (…). Wnosi ona wartościowy wkład w badania nad rolą instytucji w kształtowaniu polityki fiskalnej. Problem wspólnych zasobów jest jednym z kluczowych zjawisk wpływających na negatywne postrzeganie polityki fiskalnej, mających ważne konsekwencje makroekonomiczne.
Z recenzji dr. hab. Michała Mackiewicza, prof. UŁ
Analiza przeprowadzona w książce pomaga lepiej zrozumieć kształtowanie się wydatków publicznych w Polsce w okresie transformacji oraz pozwala na wyciągnięcie wniosków, które mogą i powinny być wykorzystane do wzmocnienia finansów publicznych. Niesie ona istotną wartość poznawczą zarówno dla osób odpowiedzialnych za politykę gospodarczą, jak i ekonomistów.
Z recenzji dr. hab. Andrzeja Rzońcy, prof. SGH
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 284 |
Kategoria | Finanse i bankowość |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-65390-21-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Podziękowania | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
Uzasadnienie wyboru tematu 11 | |
Wartość dodana pracy | 13 |
Struktura monografii 15 | |
Rozdział | 1 |
Teorie funkcjonowania sfery publicznej w aspekcie kształtowania | |
wydatków publicznych 17 | |
1.1. Zarys historii podejść teoretycznych do analizy sektora publicznego 18 | |
1.2. Czemu służą finanse publiczne – perspektywa normatywna 21 | |
1.3. Szkielet analizy założeń behawioralnych 23 | |
1.4. Tragedia wspólnych zasobów budżetowych | 29 |
1.5. Relacja mocodawca–pełnomocnik | 42 |
1.6. Działalność grup interesu oraz istota teorii politycznego cyklu | |
koniunkturalnego | 48 |
1.7. Podsumowanie | 53 |
Rozdział | 2 |
Instytucje a wydatki budżetowe – ujęcie teoretyczne 55 | |
2.1. Założenia teorii nowej ekonomii instytucjonalnej w powiązaniu | |
z klasyczną teorią instytucjonalizmu 56 | |
2.1.1. Fundamenty nowego instytucjonalizmu | 56 |
2.1.2. Instytucje – definicje i perspektywa integrująca | 57 |
2.2. Pojęcie instytucji jako reguł strukturyzujących działania podmiotów | |
politycznych 60 | |
2.2.1. Obszar analizy instytucjonalnej | 60 |
2.2.2. Instytucjonalizm racjonalnego wyboru 63 | |
2.2.3. Instytucjonalizm historyczny 64 | |
2.2.4. Instytucjonalizm socjologiczny | 65 |
2.2.5. Problem zmiany instytucjonalnej | 67 |
2.2.6. Rodzaje instytucji strukturyzujących proces polityczny 68 | |
2.3. Instytucje jako podstawy działań politycznych – podejście nowej | |
ekonomii politycznej 71 | |
2.4. Instytucje kreacji i legitymizacji władzy (instytucje wyborcze) 73 | |
2.4.1. Zasięg (wielkość) okręgu wyborczego 74 | |
2.4.2. Formuła wyborcza 76 | |
2.4.3. Struktura list wyborczych 76 | |
2.4.4. Selektorat i wygrywająca koalicja – wpływ względnej szerokości | |
bazy wyborczej na wydatki budżetowe | 78 |
2.4.5. Wybrane wyniki badań nad wpływem instytucji legitymizacji | |
władzy na wydatki publiczne 82 | |
2.5. Instytucje relacji wewnętrznych 83 | |
2.5.1. Systemy prezydenckie i parlamentarne | 84 |
2.5.2. Znaczenie podmiotów mogących blokować politykę | 85 |
2.5.3. Rola administracji publicznej | 88 |
2.5.4. Problem państwa federalnego | 91 |
2.5.5. Wybrane wyniki badań nad wpływem instytucji relacji | |
wewnętrznych na wydatki publiczne | 92 |
2.6. Instytucje relacji zewnętrznych | 93 |
2.6.1. Rozważania ogólne | 93 |
2.6.2. Liczba „punktów wpływu” jako determinanta poziomu realizacji | |
interesów grupowych 95 | |
2.6.3. Wybrane wyniki badań nad wpływem instytucji relacji | |
zewnętrznych na wydatki publiczne 97 | |
2.7. Reguły procesu budżetowego jako instytucje niższego rzędu 97 | |
2.7.1. Rola instytucji determinujących układ podmiotów w ramach | |
procesu budżetowego 98 | |
2.7.2. Standardy przygotowywania budżetu państwa 100 | |
2.7.3. Numeryczne reguły fiskalne | 101 |
2.7.4. Wybrane wyniki badań nad wpływem reguł procesu | |
budżetowego na wydatki publiczne 102 | |
2.8. Podsumowanie – hipotezy wpływu instytucji na kształt procesu | |
budżetowego | 103 |
Rozdział | 3 |
Kształt i konsekwencje funkcjonowania systemu instytucji regulujących | |
proces kształtowania wydatków budżetowych w Polsce | 110 |
3.1. Ewolucja kształtu systemu instytucji ustrojowych potencjalnie | |
wpływających na wydatki budżetowe w III RP w latach 1989–2000 | 111 |
3.1.1. Instytucje legitymizacji władzy (mechanizmy jej wyłaniania) | 111 |
3.1.2. Instytucje relacji wewnętrznych | 113 |
3.1.3. Instytucje relacji zewnętrznych 119 | |
3.2. Kształtowanie się instytucji ustrojowych mających wpływ na wydatki | |
budżetowe po 2000 r. i stan obecny 129 | |
3.2.1. Instytucje legitymizacji władzy 129 | |
3.2.2. Instytucje relacji wewnętrznych | 133 |
3.2.3. Instytucje relacji zewnętrznych 144 | |
3.3. System instytucji niższego poziomu ingerujących w proces budżetowy – | |
reguły fiskalne 156 | |
3.4. Podsumowanie | 166 |
Rozdział | 4 |
Porównanie instytucji politycznych, fiskalnych i analiza ich konsekwencji | |
w krajach OECD i UE oraz wnioski dla Polski 170 | |
4.1. Zmienne operacyjne | 171 |
4.1.1. Instytucje legitymizacji władzy 172 | |
4.1.2. Instytucje relacji wewnętrznych | 176 |
4.1.3. Instytucje relacji zewnętrznych 180 | |
4.1.4. Reguły budżetowe 182 | |
4.1.5. Zmienne kontrolne | 183 |
4.1.6. Operacjonalizacja zmiennych zależnych | 184 |
4.1.7. Generalne założenia metodologiczne 184 | |
4.2. Analiza eksploracyjna zmiennych oraz ich relacji | |
do wydatków budżetowych | 186 |
4.2.1. Zmiany wydatków budżetowych jako przybliżenie intensywności | |
działań państwa | 186 |
4.2.2. Instytucje ustrojowe (legitymizacji władzy, relacji wewnętrznych | |
i zewnętrznych) | 191 |
4.2.3. Centralizacja procesu budżetowego 201 | |
4.2.4. Instytucje niższego rzędu (reguły fiskalne) 209 | |
4.2.5. Zmienne kontrolne | 226 |
4.3. Analiza determinant wydatków budżetowych 228 | |
4.3.1. Metodyka badania panelowego | 228 |
4.3.2. Wyniki badania panelowego 230 | |
4.4. Wnioski dla Polski 235 | |
4.4.1. Typologia reżimów finansów publicznych i miejsce Polski 237 | |
4.4.2. Instytucjonalne podobieństwa i różnice w porównaniu z innymi | |
krajami 240 | |
4.4.3. Wzajemna kompatybilność funkcjonujących instytucji z punktu | |
widzenia przeciwdziałania tragedii wspólnych zasobów | 245 |
4.5. Podsumowanie | 247 |
Zakończenie 249 | |
Bibliografia | 254 |
Załącznik 1. Charakterystyka zmiennych wybranych do pierwotnej | |
analizy eksploracyjnej | 269 |
Spis rycin 274 | |
Spis tabel 277 | |
Indeks nazwisk 279 | |