POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Aleksandra Herman– doktor socjologii. Adiunktka w Katedrze Socjologii i Antropologii Obyczajów i Prawa w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się problematyką podtrzymywania zróżnicowania kulturowego w wielokulturowych środowiskach lokalnych, kobietami w kulturze i społeczeństwie oraz antropologią ciała. Z zamiłowania badaczka terenowa.
Badania – a co za tym idzie – praca dr Herman mają unikalny charakter. Autorka świadomie uczyniła swoimi informatorkami wyłącznie kobiety. Jest to bardzo ciekawy i trafny wybór perspektywy obrazowania transferu kulturowego, a nawet szerzej – spojrzenia na problemy mniejszości, między innymi dlatego, że był on dotąd pomijany, a co najmniej nie uwzględniany w dostatecznym stopniu.
[Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Fuszary]
Autorka w swojej pracy analizuje skomplikowane, niejednoznaczne i trudno poddające się oglądowi obiektywnemu procesy wytwarzania tożsamości kulturowej. Rozległa wiedza Autorki, jej dojrzałość i samodzielność w dokonywaniu selekcji materiałów, szukaniu powiązań i związków logicznych oraz rozstrzygnięć znaczeniowych, a także wielka uważność i ostrożność w czynieniu sądów sprawia, że tekst czyta się z rosnącym zainteresowaniem, czytelnik zaś odkrywa nowe perspektywy widzenia problemu.
[Z recenzji dr hab. Doroty Misiejuk]
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 284 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-65390-35-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Podziękowania | 11 |
Rozdział 1. Kluczowe perspektywy badawcze i metodologia badań | 13 |
Transferowe ujęcie kultury | 13 |
Perspektywa kobieca | 15 |
Kulturowa wiedza kobiet | 17 |
Metodologia badań | 20 |
Rozdział 2. Pokolenie jako kulturowa jednostka czasu | 23 |
Kategoria „pokolenia” w ujęciu socjologicznym | 23 |
Najważniejsze zagadnienia relacji międzypokoleniowych istotnych dla mniejszości | 27 |
Mechanizm międzypokoleniowego komunikowania kultury | 27 |
Pokolenie a płeć | 28 |
Ambiwalencja międzypokoleniowa – konflikt pokoleń a wspólnota międzypokoleniowa | 28 |
Kontakty międzypokoleniowe w modelu postfiguratywnym i prefiguratywnym | 30 |
Chronologiczny model pokoleń | 32 |
Laboratorium trzech pokoleń | 34 |
Pokolenie 1 | 34 |
Pokolenie 2 | 38 |
Pokolenie 3 | 40 |
Rozdział 3. Trauma kulturowa i jej transfer a płeć pamięci | 43 |
Akcja Wisła jako trauma kulturowa | 43 |
Międzypokoleniowy transfer pamięci w rodzinie | 45 |
Instytucjonalizacja pamięci jako przymusowa maskulinizacja | 52 |
Rozdział 4. Tożsamość autorefleksyjna i pokoleniowa walka o ciągłość kulturową | 67 |
Tożsamość autorefleksyjna | 67 |
Pokoleniowa walka o tożsamość | 71 |
Reafirmacja odrębności | 75 |
Ukraińsko-polski dualizm w doświadczeniu kobiet | 78 |
Rozdział 5. Kulturowe łączniki: przedmioty „z domu” i idea powrotu | 87 |
Przedmioty „z domu” i ich przepływy | 87 |
Turystyka sentymentalna | 94 |
Idea powrotu | 100 |
Rozdział 6. Kobiety w rodzinie i w gospodarstwie domowym | 107 |
Małżeństwo – dobór i negocjacje | 107 |
Opinie na temat małżeństw jednolitych i mieszanych narodowo i religijnie | 107 |
Małżeństwo jednolite narodowo i religijnie | 109 |
Samokontrola, czyli „w ogóle nie patrzyłam na innych” | 114 |
Kontrola rodzicielska w doborze partnerskim | 116 |
Małżeństwa mieszane, czyli „serce nie sługa” | 122 |
Matriarchalizacja rodziny i feminizacja tradycji | 125 |
Przemiany ról rodzinnych i odpowiedzialności | 125 |
Patriarchalizm jako tradycja rodziny ukraińskiej | 129 |
Samotność kobiet po osiedleniu, czyli wymuszona samodzielność | 133 |
Współczesne przemiany – ku rodzinie matriarchalnej | 136 |
Kulturowy i społeczny wymiar kuchni i gotowania | 141 |
Publiczne znaczenie prywatnej kuchni | 141 |
Kuchnia codzienna | 143 |
Wigilijna kuchnia świąteczna | 148 |
Wielkanocna kuchnia świąteczna | 153 |
Niedzielna kuchnia świąteczna | 155 |
Prywatne wytwarzanie tradycji kulinarnej | 155 |
Ukraińskie święta a powszechnie występujący kalendarz rzymskokatolicki | 159 |
Transfer kultury a tradycja językowa grupy | 166 |
Językowa specyfika pokolenia P0 | 166 |
Język ukraiński jako nawykowy | 168 |
Nowy standard mowy w tradycji mniejszości ukraińskiej: kontekstualizacja | 173 |
„Gwara domowa” a „język literaturny” | 176 |
Polonizacja języka | 180 |
Rozdział 7. Kobiety i kultura zorganizowana | 185 |
Uprojektowienie i utowarowienie kultury mniejszości | 185 |
Społeczna organizacja mniejszości | 188 |
Publiczno-prywatny model pracy społecznej kobiet | 191 |
Zorganizowana mniejszościowa kultura ukraińska | 196 |
Rozdział 8. Kobiety i Cerkiew greckokatolicka | 199 |
Parafia jako centrum lokalnej wspólnoty ukraińskiej | 199 |
Cerkiew i podział płci | 207 |
Żona księdza – specyfika roli i odbiór społeczny | 210 |
Obecne przemiany religijności z perspektywy kobiet | 213 |
Rozdział 9. Nauczycielki i szkolnictwo mniejszościowe | 217 |
Feminizacja zawodu nauczycielskiego | 217 |
Pokoleniowa specyfika doświadczeń szkolnych | 218 |
Konflikt pokoleniowy | 220 |
Szkoły z ukraińskim językiem nauczania – aktualne wyzwania | 222 |
Pozaedukacyjne funkcje szkoły | 224 |
Międzyszkolne punkty nauczania języka ukraińskiego, czyli wysiłek tożsamościowy | 226 |
Zakończenie | 229 |
Feminocentryczne ramy interpretacji i efekty ich zastosowania | 229 |
Synteza uzyskanych wyników | 231 |
Transfer kulturowy i rzeczywistość społeczna kobiet | 237 |
Bibliografia | 241 |
Aneks 1. Kobiety ujęte w indeksach osobowych analizowanych monografii historycznych Eugeniusza Misiło [2013] i Romana Drozda [2013] | 253 |
Aneks 2. Spis respondentek | 269 |
Streszczenia (tłum. Andrzej Zelwak, Dorota Szmajda) | 271 |
Indeks osób | 279 |