INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Aktualne i wyczerpujące kompendium z dziedziny kultury języka polskiego i poprawności językowej dla nauczycieli i studentów niepolonistów. Książka ma formę podręcznika syntetyzującego wiedzę z zakresu nauki o języku i kultury języka oraz komunikacji edukacyjnej dla studentów pedagogiki przygotowujących się do specjalizacji nauczycielskiej w zakresie wczesnej edukacji. Książka zawiera podstawy wiedzy o języku polskim oraz najważniejszych cechach współczesnej polszczyzny. Prezentuje podstawowe, najważniejsze kategorie językowe (język i jego specjalizacje, dzięki mowy, znaczenie w języku, zagadnienia składniowe, jakość, kultura i etyka słowa w dydaktyce, nowoczesne tendencje w komunikacji edukacyjnej, norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i inne). Umożliwia zdobycie wysokiego poziomu kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej. Kompendium jest istotną i niezbędną lekturą dla studentów pedagogiki oraz osób zdobywających kwalifikacje pedagogiczne w ramach centrów lub ośrodków kształcenia nauczycieli, działających lub powstających obecnie na uczelniach.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 410 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21144-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od utorki | 9 |
1. Język i mowa | 13 |
1.1. Definicje języka i mowy | 13 |
1.2. Cechy języka naturalnego | 16 |
1.3. Pochodzenie i rozwój języka ludzkiego | 19 |
1.4. Akwizycja języka naturalnego | 23 |
1.5. Język w badaniach lingwistycznych | 32 |
2. Język jako system znaków 38 | |
2.1. Znak – znaczący element rzeczywistości | 38 |
2.2. Cechy znaków językowych | 40 |
2.3. Specyfika systemu językowego | 44 |
2.4. Podsystemy języka | 45 |
2.5. Język a współczesne kody ikoniczne | 46 |
3. Zewnętrzne i wewnętrzne zróżnicowanie języka 55 | |
3.1. Różnorodność języków świata | 55 |
3.2. Pochodzenie i specyfika polszczyzny | 58 |
3.3. Język ogólny | 60 |
3.4. Odmiana mówiona i pisana języka | 61 |
3.5. Style funkcjonalne | 64 |
4. Terytorialne, społeczne i biologiczne odmiany języka 75 | |
4.1. Dialekty i gwary | 75 |
4.2. Społeczne odmiany języka – socjolekty | 84 |
4.3. Biolekty | 87 |
4.4. Idiolekt – język osobniczy | 96 |
5. Dźwięki mowy i elementy prozodii | 100 |
5.1. Jak powstają dźwięki mowy? | 101 |
5.2. Podstawowe pojęcia dotyczące podsystemu fonologicznego języka | 103 |
5.3. Świadomość i sprawność fonologiczna | 105 |
5.4. Typy głosek polskich | 106 |
5.5. Klasyfikacja samogłosek polskich | 107 |
5.6. Klasyfikacja spółgłosek polskich | 111 |
5.7. Podział wyrazu na litery, głoski i sylaby | 117 |
5.8. Upodobnienia i uproszczenia fonetyczne | 119 |
5.9. Akcent w języku polskim | 123 |
5.10. Intonacja | 126 |
6. Wyrazić wyrazem, uchwycić frazeologizmem 128 | |
6.1. Słowo, wyraz, leksem – terminologiczne uściślenia | 128 |
6.2. Podsystem leksykalny języka | 131 |
6.3. Czym jest znaczenie wyrazu? | 132 |
6.4. Relacje znaczeniowe | 135 |
6.5. Skąd pochodzą wyrazy? | 138 |
6.6. Skrótowce i skróty | 140 |
6.7. Użyteczna frazeologia | 142 |
7. W stronę morfologii. Struktura i odmiana wyrazów146 | |
7.1. Podsystem morfologiczny | 146 |
7.2. Analiza morfologiczna wyrazu | 148 |
7.3. Słowotwórstwo | 150 |
7.4. Analiza słowotwórcza wyrazów | 152 |
7.5. Derywacja i jej rodzaje | 154 |
7.6. Typy derywatów i funkcje formantów | 155 |
7.7. Kategorie i typy słowotwórcze | 156 |
7.8. Fleksja | 161 |
7.9. Kategorie gramatyczne, kategorie fleksyjne | 163 |
7.10. Odmienne i nieodmienne części mowy | 169 |
8. O łączeniu słów. Wybrane zagadnienia składniowe | 181 |
8.1. Składniki syntaktyczne | 182 |
8.2. Podrzędne związki składniowe | 183 |
8.3. Wypowiedzenia i zdania | 189 |
8.4. Konotacja składniowa | 193 |
8.5. Składnia zdania pojedynczego | 194 |
8.6. Analiza zdania pojedynczego | 200 |
8.7. Składnia zdania pojedynczego – wybrane zalecenia normatywne | 201 |
8.8. Składnia zdania złożonego | 203 |
8.9. Analiza zdania wielokrotnie złożonego | 209 |
8.10. Składnia zdania złożonego – wybrane zalecenia normatywne | 211 |
8.11. Na (składniowe) skróty | 213 |
9. Tekst i dyskurs | 216 |
9.1. Czym jest tekst? „Statyczna” i „dynamiczna” koncepcja tekstu | 216 |
9.2. Funkcje, typy i gatunki tekstu | 219 |
9.3. Hipertekst | 225 |
9.4. Kilka zasad opracowania tekstu językowego | 228 |
9.5. Struktura artykułu naukowego | 231 |
9.6. Dyskurs, czyli tekst w kontekście | 236 |
9.7. Dyskurs edukacyjny jako przykład współczesnego dyskursu | 238 |
10. Komunikacja: akcja i interakcja (nie tylko) językowa | 244 |
10.1. Komunikacja i komunikowanie (się) | 244 |
10.2. Komunikacja jako akcja, interakcja i transakcja | 247 |
10.3. Pragmatyka – współdziałanie za pomocą słów | 262 |
10.4. Etykieta językowa | 268 |
10.5. Etyka komunikacji | 271 |
10.6. Estetyka komunikacji językowej | 276 |
10.7. Komunikacja niewerbalna | 278 |
10.8. Komunikacja w edukacji (wybrane aspekty) | 282 |
11. Komunikacja językowa dziecka – prawidłowości i odstępstwa | 296 |
11.1. Specyfika mowy dziecka w wieku przedszkolnym | 296 |
11.2. Język dziecka na progu szkolnej edukacji | 303 |
11.3. Wybrane zaburzenia w rozwoju języka u dzieci | 308 |
11.4 Kierunki rozwoju kompetencji językowo-komunikacyjnej dzieci w młodszym wieku szkolnym | 320 |
11.5. Stymulacja rozwoju kompetencji językowo-komunikacyjnej | 327 |
12. Kultura języka polskiego 337 | |
12.1. Czym jest kultura języka? | 337 |
12.2. Sprawność, poprawność i norma językowa | 338 |
12.3. Kryteria poprawności językowej | 343 |
12.4. Błędy językowe i ich typy | 344 |
12.5. O kilku (sprawiających problemy) zasadach poprawności językowej | 357 |
12.6. Poprawność stylistyczna. Cechy dobrego stylu | 367 |
12.7. Działalność kulturalnojęzykowa | 368 |
Zakończenie | 373 |
Indeks pojęć | 375 |
Spis tabel | 381 |
Spis rycin | 382 |