Język i komunikacja. Wprowadzenie dla pedagogów

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

66,60  74,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 74,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 44,40 zł  


66,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Aktualne i wyczerpujące kompendium z dziedziny kultury języka polskiego i poprawności językowej dla nauczycieli i studentów niepolonistów. Książka ma formę podręcznika syntetyzującego wiedzę z zakresu nauki o języku i kultury języka oraz komunikacji edukacyjnej dla studentów pedagogiki przygotowujących się do specjalizacji nauczycielskiej w zakresie wczesnej edukacji. Książka zawiera podstawy wiedzy o języku polskim oraz najważniejszych cechach współczesnej polszczyzny. Prezentuje podstawowe, najważniejsze kategorie językowe (język i jego specjalizacje, dzięki mowy, znaczenie w języku, zagadnienia składniowe, jakość, kultura i etyka słowa w dydaktyce, nowoczesne tendencje w komunikacji edukacyjnej, norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i inne). Umożliwia zdobycie wysokiego poziomu kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej. Kompendium jest istotną i niezbędną lekturą dla studentów pedagogiki oraz osób zdobywających kwalifikacje pedagogiczne w ramach centrów lub ośrodków kształcenia nauczycieli, działających lub powstających obecnie na uczelniach.


Rok wydania2020
Liczba stron410
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21144-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od utorki    9
  1. Język i mowa    13
    1.1. Definicje języka i mowy    13
    1.2. Cechy języka naturalnego    16
    1.3. Pochodzenie i rozwój języka ludzkiego     19
    1.4. Akwizycja języka naturalnego    23
    1.5. Język w badaniach lingwistycznych     32
  2. Język jako system znaków 38
    2.1. Znak – znaczący element rzeczywistości     38
    2.2. Cechy znaków językowych    40
    2.3. Specyfika systemu językowego    44
    2.4. Podsystemy języka     45
    2.5. Język a współczesne kody ikoniczne     46
  3. Zewnętrzne i wewnętrzne zróżnicowanie języka 55
    3.1. Różnorodność języków świata    55
    3.2. Pochodzenie i specyfika polszczyzny     58
    3.3. Język ogólny    60
    3.4. Odmiana mówiona i pisana języka    61
    3.5. Style funkcjonalne     64
  4. Terytorialne, społeczne i biologiczne odmiany języka 75
    4.1. Dialekty i gwary    75
    4.2. Społeczne odmiany języka – socjolekty    84
    4.3. Biolekty     87
    4.4. Idiolekt – język osobniczy    96
  5. Dźwięki mowy i elementy prozodii    100
    5.1. Jak powstają dźwięki mowy?     101
    5.2. Podstawowe pojęcia dotyczące podsystemu fonologicznego języka    103
    5.3. Świadomość i sprawność fonologiczna    105
    5.4. Typy głosek polskich     106
    5.5. Klasyfikacja samogłosek polskich    107
    5.6. Klasyfikacja spółgłosek polskich    111
    5.7. Podział wyrazu na litery, głoski i sylaby    117
    5.8. Upodobnienia i uproszczenia fonetyczne     119
    5.9. Akcent w języku polskim    123
    5.10. Intonacja     126
  6. Wyrazić wyrazem, uchwycić frazeologizmem 128
    6.1. Słowo, wyraz, leksem – terminologiczne uściślenia    128
    6.2. Podsystem leksykalny języka    131
    6.3. Czym jest znaczenie wyrazu?    132
    6.4. Relacje znaczeniowe    135
    6.5. Skąd pochodzą wyrazy?     138
    6.6. Skrótowce i skróty     140
    6.7. Użyteczna frazeologia    142
  7. W stronę morfologii. Struktura i odmiana wyrazów146
    7.1. Podsystem morfologiczny    146
    7.2. Analiza morfologiczna wyrazu    148
    7.3. Słowotwórstwo     150
    7.4. Analiza słowotwórcza wyrazów    152
    7.5. Derywacja i jej rodzaje     154
    7.6. Typy derywatów i funkcje formantów    155
    7.7. Kategorie i typy słowotwórcze     156
    7.8. Fleksja    161
    7.9. Kategorie gramatyczne, kategorie fleksyjne     163
    7.10. Odmienne i nieodmienne części mowy     169
  8. O łączeniu słów. Wybrane zagadnienia składniowe    181
    8.1. Składniki syntaktyczne    182
    8.2. Podrzędne związki składniowe    183
    8.3. Wypowiedzenia i zdania    189
    8.4. Konotacja składniowa     193
    8.5. Składnia zdania pojedynczego     194
    8.6. Analiza zdania pojedynczego    200
    8.7. Składnia zdania pojedynczego – wybrane zalecenia normatywne    201
    8.8. Składnia zdania złożonego    203
    8.9. Analiza zdania wielokrotnie złożonego    209
    8.10. Składnia zdania złożonego – wybrane zalecenia normatywne     211
    8.11. Na (składniowe) skróty     213
  9. Tekst i dyskurs     216
    9.1. Czym jest tekst? „Statyczna” i „dynamiczna” koncepcja tekstu     216
    9.2. Funkcje, typy i gatunki tekstu     219
    9.3. Hipertekst     225
    9.4. Kilka zasad opracowania tekstu językowego     228
    9.5. Struktura artykułu naukowego     231
    9.6. Dyskurs, czyli tekst w kontekście    236
    9.7. Dyskurs edukacyjny jako przykład współczesnego dyskursu     238
  10. Komunikacja: akcja i interakcja (nie tylko) językowa     244
    10.1. Komunikacja i komunikowanie (się)     244
    10.2. Komunikacja jako akcja, interakcja i transakcja    247
    10.3. Pragmatyka – współdziałanie za pomocą słów    262
    10.4. Etykieta językowa    268
    10.5. Etyka komunikacji    271
    10.6. Estetyka komunikacji językowej     276
    10.7. Komunikacja niewerbalna     278
    10.8. Komunikacja w edukacji (wybrane aspekty)     282
  11. Komunikacja językowa dziecka – prawidłowości i odstępstwa    296
    11.1. Specyfika mowy dziecka w wieku przedszkolnym    296
    11.2. Język dziecka na progu szkolnej edukacji     303
    11.3. Wybrane zaburzenia w rozwoju języka u dzieci    308
    11.4 Kierunki rozwoju kompetencji językowo-komunikacyjnej dzieci w młodszym wieku szkolnym     320
    11.5. Stymulacja rozwoju kompetencji językowo-komunikacyjnej     327
  12. Kultura języka polskiego 337
    12.1. Czym jest kultura języka?     337
    12.2. Sprawność, poprawność i norma językowa     338
    12.3. Kryteria poprawności językowej     343
    12.4. Błędy językowe i ich typy     344
    12.5. O kilku (sprawiających problemy) zasadach poprawności językowej    357
    12.6. Poprawność stylistyczna. Cechy dobrego stylu    367
    12.7. Działalność kulturalnojęzykowa     368
  Zakończenie    373
  Indeks pojęć    375
  Spis tabel     381
  Spis rycin     382
RozwińZwiń