Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. T. 27

Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. T. 27

1 opinia

Redakcja:

Danuta Krzyżyk

Format:

ibuk

Czasopismo „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” jest wydawane od 1977 roku – najpierw jako wydawnictwo ciągłe, a następnie jako rocznik.


„Z Teorii i Praktyki Języka Polskiego” gromadzi teksty, które dotyczą zarówno teorii nauczania przedmiotu język polski i jego statusu jako dyscypliny naukowej, jak i praktycznych rozwiązań dydaktycznych. Artykuły zamieszczane są w dwóch działach: Edukacja literacka i kulturowa oraz Edukacja językowa. W osobnym dziale publikowane są recenzje.


W gronie autorów publikujących swoje artykuły w czasopiśmie są nauczyciele akademiccy z różnych uczelni polskich i zagranicznych, przede wszystkim dydaktycy języka polskiego, specjaliści w zakresie kształcenia językowego, literackiego i kulturowego, oraz reprezentanci innych dyscyplin polonistycznych, czynni nauczyciele poloniści, uczący na wszystkich poziomach nauczania, a także doktoranci. Na łamach czasopisma wypowiadają się zarówno seniorzy polonistyki, o wielkim dorobku naukowym i dydaktycznym, jak i debiutanci, którzy przedstawiają swoje pierwsze publikacje.


Czasopismo „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” adresowane jest do kilku grup odbiorców: dydaktyków literatury i dydaktyków języka, nauczycieli polonistów, studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela, magistrantów i doktorantów.


Rok wydania2018
Liczba stron342
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  EDUKACJA LITERACKA I KULTUROWA
  
  Magdalena WIŚNIOWSKA-KOPEĆ: Prawda i fikcja w Quo vadis Henryka Sienkiewicza /    9
  Anna MEISNER: Zdobywanie twierdzy, czyli jak zaskoczyć szesnastolatków Sienkiewiczem /    25
  Agata KUCHARSKA-BABULA: Clair de Lune w muzycznej impresji Claude’a Debussy’ego i wierszu Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Szkic o zespalaniu słowa z dźwiękiem na lekcjach języka polskiego /    37
  Katarzyna Maria PŁAWECKA: Pamięć Limanowszczyzny. Lekcja dialogu między literaturą międzywojenną a współczesną antropologią polonistyczną /    55
  Magdalena PAPROTNY-LECH: Śmierć żuczka in flagranti (Bajka o królewnie, której nie było Marka Krystiana Emanuela Baczewskiego) /    79
  Kamila ROGOWICZ: BookTube. Młodzi dorośli o książkach i literaturze /    93
  Jadwiga MAKSYM-KACZMAREK: Dawne portrety fotograficzne kontra selfie? Fotografia jako temat i przedmiot lekcji języka polskiego /    101
  Magdalena OCHWAT: Światu nie mamy czego zazdrościć — o studenckich lekcjach dobrego sąsiedztwa i (gość)inności na podstawie najnowszych reportaży. Implikacje dydaktyczne /    115
  
  EDUKACJA JĘZYKOWA
  
  Olga PRZYBYLA: Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z zaburzeniami motorycznymi o podłożu sensorycznym, czyli uczeń z dyspraksją na lekcjach języka polskiego /    139
  Danuta KRZYŻYK: Kompetencje tekstotwórcze absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (na podstawie analizy rozprawek maturalnych) /    163
  Emilia CZARNOTA: Frazeologizmy somatyczne z komponentem krew w szkolnych słownikach frazeologicznych /    193
  Sebastian SOWA: Cywilizacyjne i technologiczne uwarunkowania kompetencji ortograficznej uczniów — wyniki badań empirycznych /    209
  Urszula JĘCZEŃ, Natalia PAWLIK: Obraz Bożego Narodzenia i Wielkanocy w języku dziesięcioletnich dzieci /    223
  Maria WACŁAWEK: „Pełne wzlotów i upadków” — o charakterze i zachowaniu dziewczyny w listach z prasy młodzieżowej /    251
  
  VARIA
  
  Małgorzata PACHOWICZ: Dialog studenta i nauczyciela polonisty w przestrzeni praktyki zawodowej realizowanej na studiach polonistycznych o profilu praktycznym /    275
  Bartosz KOPEĆ: Odpowiedzialność prawna nauczyciela /    289
  
  ARTYKUŁY RECENZYJNE
  
  Mirosław GRZEGÓRZEK: Literatura jako challenge? Media społecznościowe na tapecie — nauczyciele i uczniowie przy tablicy i… tablecie /    303
  Marta NADOLNA-TŁUCZYKONT: O szkicach na temat magicznych światów w „ikonicznej”, „zapomnianej” lub „niedostrzeżonej” literaturze adresowanej do młodych odbiorców /    311
  Małgorzata WÓJCIK-DUDEK: Miejsce postpamięci w edukacji międzykulturowej /    321
  Noty o Autorach /    335
RozwińZwiń