POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Co roku setki maturzystów szturmują progi uczelni architektonicznych z nadzieją spełnienia swoich marzeń i wyobrażeń o architekturze. Kandydaci na architektów wiedzą doskonale, że aby ten szturm dał pozytywny rezultat muszą opanować w możliwie najwyższym stopniu sztukę rysunku. Rysunku, który nie jest tylko zbiorem trików, czy chwytów graficznych, których wyuczenie gwarantuje nauczenie się rysowania. Rysunku – związanego z postrzeganiem i poznawaniem rzeczywistości oraz logicznym myśleniem. Rysunku – wpływającego na kształtowanie osobowości człowieka.
Niniejsza książka porusza zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z rysunkiem – jako narzędziem architekta służącym do obrazowania przestrzeni. Prezentowane zagadnienia oparte są o podstawy rozwojowe człowieka, fizjologię widzenia, psychologię, neurobiologię, historię sztuki, historię rysunku architektonicznego, a przede wszystkim o praktykę rysunkową, projektową i dydaktyczną autorów.
Publikacja zawiera bogaty materiał graficzny, obrazujący omawiane zagadnienia, w tym przykładowe rysunki i szkice projektowe autorów książki, architektów i artystów, akademików reprezentujących najstarszą Szkołę rysunku w Polsce powstałą w 1915 roku na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.
Jest skierowana zarówno do przyszłych architektów – uczniów szkół średnich, którzy zamierzają studiować na wydziałach architektury, studentów, architektów jak i wszystkich, których interesuje rysunek. Informacje i porady zawarte w książce mogą być przydatne wszystkim chętnym do nauki i zrozumienia istoty rysunku jako składnika procesów twórczego myślenia i narzędzia obrazowania przestrzeni.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 488 |
Kategoria | Architektura i urbanistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20673-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp 1 | |
TEORIA 11 | |
Wprowadzenie | 11 |
Definiowanie autorskie | 13 |
Zmagania z przestrzenią | 13 |
Rysunek architekta czy rysunek architektoniczny? | 13 |
”Odręczność” rysunku architekta | 18 |
Specyfika rysunku architektonicznego | 18 |
Rysunek | 18 |
Odręczny rysunek architektoniczny – dekonstrukcja pojęć | 28 |
Zarys historii rysunku architektonicznego | 30 |
Jak w przeszłości nauczano architektów rysunku | 63 |
Rysunek jako podstawa nauczania na warszawskim Wydziale Architektury | 72 |
Predyspozycje rysunkowe | 108 |
Rysunek w czasach współczesnych. Rozmowa o celowości rysowania | 112 |
Co skłania architekta do rysowania | 116 |
Zagadnienia psychologii widzenia | 125 |
Percepcja wzrokowa | 125 |
Widzieć a wiedzieć | 136 |
Złudzenia optyczne i wieloznaczność | 138 |
Psychologiczne aspekty Warszawskiej Szkoły Rysunku Architektonicznego | 142 |
Rodzaje rysunku | 145 |
WARSZTAT 153 | |
Prawdy, półprawdy i mity o rysunku | 153 |
Rysunek studialny | 164 |
Szkic | 179 |
Chwytanie myśli | 179 |
Istota rysowania | 183 |
Szkic jako skondensowana informacja | 192 |
Rozpoznanie przestrzeni i zapis potencjału projektowego | 194 |
Szkic | 197 |
Dyskusja z samym sobą | 207 |
Rysunek odbiciem rzeczywistości | 209 |
Techniki rysunkowe | 211 |
Próba klasyfikowania | 211 |
Barwne techniki rysunkowe | 219 |
Wyposażenie rysunkowe (narzędzia) | 224 |
w plenerze | 244 |
w pracowni | 226 |
Rysunek monochromatyczny | 228 |
Rysunek barwny | 229 |
Utrwalanie i przechowywanie rysunków | 230 |
Świadectwa autorskie | 232 |
Doświadczenia plenerowe | 232 |
Doświadczenia uczelniane | 245 |
Pomiary proporcji | 249 |
Kadry i kompozycje | 254 |
Harmonijna kompozycja | 265 |
Rodzaje kompozycji | 267 |
Trójpodział | 269 |
Złoty podział | 269 |
Kompozycja centralna | 270 |
Kompozycja zamknięta i otwarta, statyczna i dynamiczna | 270 |
Postrzeganie | 274 |
Wskaźniki przestrzeni | 274 |
Perspektywa powietrzna | 283 |
Zrozumieć perspektywę linearną | 288 |
Rzut środkowy | 300 |
Perspektywa subiektywna | 303 |
Kolor a przestrzeń | 309 |
Barwy w kompozycji obrazu | 309 |
Spektrum barwne | 312 |
Kolory podstawowe i uzupełniające | 313 |
Postrzeganie plam | 314 |
Postrzeganie linii | 318 |
Charakter przedmiotu | 326 |
PRAKTYKA 329 | |
Zabawy z kreskami | 329 |
Tematy z otoczenia | 336 |
Bryły proste. Struktura przedmiotów | 345 |
Światłocień na białych bryłach | 347 |
Człowiek | 350 |
Tematy plenerowe | 364 |
Poszukiwanie motywów | 372 |
Przyroda | 378 |
Architektura w krajobrazie przyrodniczym | 392 |
Krajobraz miejski | 399 |
Obiekty architektury | 414 |
Rzeźba i detal | 422 |
Wnętrza | 429 |
Martwa natura | 435 |
Przestrzeń odwrotna | 441 |
Rysowanie na podstawie rzutów ortogonalnych | 444 |
Rysowanie z wyobraźni | 458 |
Rysowanie podczas projektowania | 471 |
Dziesięć najczęstszych błędów rysunkowych | 474 |
Podsumowanie 481 | |
Zakończenie 485 | |
BIBLIOGRAFIA | 487 |