Rysunek architektoniczny w praktyce, czyli jak patrzeć ze zrozumieniem

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

159,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 95,40 zł  


159,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Co roku setki maturzystów szturmują progi uczelni architektonicznych z nadzieją spełnienia swoich marzeń i wyobrażeń o architekturze. Kandydaci na architektów wiedzą doskonale, że aby ten szturm dał pozytywny rezultat muszą opanować w możliwie najwyższym stopniu sztukę rysunku. Rysunku, który nie jest tylko zbiorem trików, czy chwytów graficznych, których wyuczenie gwarantuje nauczenie się rysowania. Rysunku – związanego z postrzeganiem i poznawaniem rzeczywistości oraz logicznym myśleniem. Rysunku – wpływającego na kształtowanie osobowości człowieka.


Niniejsza książka porusza zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z rysunkiem – jako narzędziem architekta służącym do obrazowania przestrzeni. Prezentowane zagadnienia oparte są o podstawy rozwojowe człowieka, fizjologię widzenia, psychologię, neurobiologię, historię sztuki, historię rysunku architektonicznego, a przede wszystkim o praktykę rysunkową, projektową i dydaktyczną autorów.


Publikacja zawiera bogaty materiał graficzny, obrazujący omawiane zagadnienia, w tym przykładowe rysunki i szkice projektowe autorów książki, architektów i artystów, akademików reprezentujących najstarszą Szkołę rysunku w Polsce powstałą w 1915 roku na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.


Jest skierowana zarówno do przyszłych architektów – uczniów szkół średnich, którzy zamierzają studiować na wydziałach architektury, studentów, architektów jak i wszystkich, których interesuje rysunek. Informacje i porady zawarte w książce mogą być przydatne wszystkim chętnym do nauki i zrozumienia istoty rysunku jako składnika procesów twórczego myślenia i narzędzia obrazowania przestrzeni.


Rok wydania2019
Liczba stron488
KategoriaArchitektura i urbanistyka
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20673-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp 1
  TEORIA 11
  Wprowadzenie    11
  Definiowanie autorskie    13
    Zmagania z przestrzenią    13
    Rysunek architekta czy rysunek architektoniczny?    13
    ”Odręczność” rysunku architekta    18
    Specyfika rysunku architektonicznego    18
    Rysunek    18
    Odręczny rysunek architektoniczny – dekonstrukcja pojęć    28
  Zarys historii rysunku architektonicznego    30
  Jak w przeszłości nauczano architektów rysunku    63
  Rysunek jako podstawa nauczania na warszawskim Wydziale Architektury    72
  Predyspozycje rysunkowe    108
  Rysunek w czasach współczesnych. Rozmowa o celowości rysowania    112
  Co skłania architekta do rysowania    116
  Zagadnienia psychologii widzenia    125
    Percepcja wzrokowa    125
    Widzieć a wiedzieć    136
    Złudzenia optyczne i wieloznaczność    138
    Psychologiczne aspekty Warszawskiej Szkoły Rysunku Architektonicznego    142
  Rodzaje rysunku    145
  WARSZTAT 153
  Prawdy, półprawdy i mity o rysunku    153
  Rysunek studialny    164
  Szkic    179
    Chwytanie myśli    179
    Istota rysowania    183
    Szkic jako skondensowana informacja    192
    Rozpoznanie przestrzeni i zapis potencjału projektowego    194
    Szkic    197
    Dyskusja z samym sobą    207
  Rysunek odbiciem rzeczywistości    209
  Techniki rysunkowe    211
    Próba klasyfikowania    211
    Barwne techniki rysunkowe    219
    Wyposażenie rysunkowe (narzędzia)    224
      w plenerze    244
      w pracowni    226
    Rysunek monochromatyczny    228
    Rysunek barwny    229
  Utrwalanie i przechowywanie rysunków    230
  Świadectwa autorskie    232
    Doświadczenia plenerowe    232
    Doświadczenia uczelniane    245
  Pomiary proporcji    249
  Kadry i kompozycje    254
  Harmonijna kompozycja    265
  Rodzaje kompozycji    267
    Trójpodział    269
    Złoty podział    269
    Kompozycja centralna    270
    Kompozycja zamknięta i otwarta, statyczna i dynamiczna    270
  Postrzeganie    274
    Wskaźniki przestrzeni    274
    Perspektywa powietrzna    283
      Zrozumieć perspektywę linearną    288
    Rzut środkowy    300
      Perspektywa subiektywna    303
    Kolor a przestrzeń    309
    Barwy w kompozycji obrazu    309
    Spektrum barwne    312
    Kolory podstawowe i uzupełniające    313
  Postrzeganie plam    314
  Postrzeganie linii    318
  Charakter przedmiotu    326
  PRAKTYKA 329
  Zabawy z kreskami    329
  Tematy z otoczenia    336
  Bryły proste. Struktura przedmiotów    345
  Światłocień na białych bryłach    347
  Człowiek    350
  Tematy plenerowe    364
    Poszukiwanie motywów    372
    Przyroda    378
    Architektura w krajobrazie przyrodniczym    392
    Krajobraz miejski    399
    Obiekty architektury    414
    Rzeźba i detal    422
    Wnętrza    429
  Martwa natura    435
  Przestrzeń odwrotna    441
  Rysowanie na podstawie rzutów ortogonalnych    444
  Rysowanie z wyobraźni    458
  Rysowanie podczas projektowania    471
  Dziesięć najczęstszych błędów rysunkowych    474
  Podsumowanie 481
  Zakończenie 485
  BIBLIOGRAFIA    487
RozwińZwiń