POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Główną przesłanką do podjęcia tematu tej książki była potrzeba zidentyfikowania możliwości finansowania działalności kulturalnej teatralnych uczelni publicznych. Określenie efektywnego sposobu pozyskiwania środków pozabudżetowych jest istotne z punktu widzenia rozwoju zarówno badanych podmiotów, jak i szeroko pojętej sztuki teatralnej. Działalność uczelni teatralnych ma wpływ na realizację polityki kulturalnej w kraju i regionie, przyczynia się do poszerzania oferty artystycznej oraz stwarza możliwość asymilacji społeczeństwa z kulturą.
Publikacja jest adresowana do przedstawicieli wielu dyscyplin akademickich: ekonomii, kulturoznawstwa, teatrologii, zarządzania, ale także do managerów kultury, decydentów związanych z publicznym i prywatnym sektorem finansowania kultury oraz studentów kierunków ekonomicznych i humanistycznych.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 176 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-460-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
1. Kultura i jej finansowanie we współczesnej Polsce | 15 |
1.1. Funkcje i gospodarcze znaczenie kultury | 15 |
1.2. Zmiany w podejściu do finansowania kultury w Polsce | 19 |
1.3. Polityka kulturalna | 24 |
1.3.1. Funkcje i znaczenie polityki kulturalnej | 24 |
1.3.2. Instrumenty polityki kulturalnej | 26 |
1.3.3. Ponadnarodowe akty prawne regulujące funkcjonowanie kultury w Polsce | 28 |
1.4. Kwestia mecenatu i sponsoringu w kulturze | 30 |
2. Krajowe i zagraniczne źródła finansowania projektów kulturalnych i ich znaczenie dla rozwoju kultury w Polsce | 33 |
2.1. Finansowanie projektów kulturalnych ze źródeł krajowych w latach 2007–2015 | 33 |
2.1.1. Finansowanie publiczne szczebla centralnego | 34 |
2.1.2. Finansowanie ze środków jednostek samorządu terytorialnego | 39 |
2.1.3. Finansowanie prywatne | 40 |
2.1.4. Rola organizacji non profit w finansowaniu projektów kulturalnych | 42 |
2.2. Zagraniczne źródła finansowania kultury 42 2.2.1. Perspektywa finansowa 2007–2013 44 2.2.2. Zagraniczne źródła finansowania kultury w latach 2014–2020 | 56 |
2.3. Absorpcja i znaczenie zagranicznych środków pomocowych dla finansowania kultury w Polsce | 58 |
3. Publiczne uczelnie teatralne w Polsce i ich funkcje kulturotwórcze | 61 |
3.1. Kulturotwórcze funkcje teatrów i szkolnictwa teatralnego | 61 |
3.1.1. Teatr i jego rola | 61 |
3.1.2. Wpływ szkolnictwa teatralnego na edukację kulturalną społeczeństwa | 62 |
3.2. Uczelnie teatralne w powojennej Polsce | 65 |
3.2.1. Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie | 66 |
3.2.2. Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie | 69 |
3.2.3. Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi | 71 |
3.3. Specyfika funkcjonowania uczelni teatralnych | 74 |
3.4. Próba oceny znaczenia uczelni teatralnych dla kultury polskiej | 77 |
4. Źródła finansowania uczelni teatralnych | 81 |
4.1. Mechanizmy finansowania publicznych uczelni teatralnych | 81 |
4.2. Metodologia badania, konstrukcja narzędzia badawczego | 85 |
4.3. Charakterystyka badanych podmiotów | 88 |
4.3.1. Sposób kształcenia studentów w uczelniach teatralnych | 89 |
4.3.2. Działalność teatrów studyjnych | 90 |
4.3.3. Organizacja pozyskiwania i rozliczania środków pozabudżetowych w badanych podmiotach | 93 |
4.4. Analiza kosztów działalności operacyjnej | 94 |
4.4.1. Poziom i dynamika kosztów działalności operacyjnej | 94 |
4.4.2. Struktura kosztów działalności operacyjnej | 96 |
4.4.3. Analiza porównawcza kosztów przypadających na kształcenie studenta | 98 |
4.5. Analiza źródeł finansowania projektów kulturalnych realizowanych przez badane podmioty | 101 |
4.5.1. Ilość zrealizowanych projektów w latach 2010-2012 w uczelniach teatralnych | 101 |
4.5.2. Wartość zrealizowanych projektów w latach 2010-2012 w uczelniach teatralnych | 103 |
4.5.3. Źródła finansowania zrealizowanych projektów | 103 |
4.6. Charakterystyka i analiza realizowanych projektów w badanych podmiotach | 107 |
4.6.1. Projekty inwestycyjne | 107 |
4.6.2. Projekty nieinwestycyjne | 109 |
4.6.3. Dyplomy – projekt kulturalny czy dydaktyczny? | 110 |
4.6.4. Uczestnictwo w przeglądach i festiwalach | 111 |
4.7. Analiza wybranych projektów – case study | 112 |
4.7.1. PWSFTviT – Festiwal Szkół Teatralnych | 112 |
4.7.2. AT Warszawa – Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych | 116 |
4.7.3. Akademia Teatralna w Warszawie filia w Białymstoku – Międzynarodowy Festiwal Szkół Lalkarskich „Lalka-nie-lalka” | 118 |
4.7.4. AST Kraków – Forum Młodej Reżyserii | 119 |
4.7.5. AST Kraków Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu – Międzynarodowe Spotkania Szkół Lalkarskich | 121 |
4.8. Problem montażu finansowego realizowanych projektów | 121 |
4.8.1. Trudności w pozyskiwaniu środków na działalność kulturalną | 123 |
4.8.2. Problem kosztów niekwalifikowanych i kosztów przygotowania projektu | 123 |
4.8.3. Znaczenie organizacji pozarządowych działających przy uczelniach teatralnych | 124 |
4.9. Próba oceny znaczenia strategii finansowania projektów dla badanych podmiotów i kultury w Polsce | 126 |
4.9.1. Strategie uczelni teatralnych na finansowanie działalności kulturalnej | 126 |
4.9.2. Prezentacja wyników oceny aktywności kulturalnej publicznych uczelni teatralnych | 127 |
4.9.3. Próba oceny zależności pomiędzy aktywnością kulturalną uczelni teatralnych a finansowaniem pozabudżetowym | 129 |
5. Kierunki przebudowy modelu funkcjonowania i finansowania publicznych uczelni teatralnych | 131 |
5.1. Ocena funkcjonującego mechanizmu finansowania uczelni teatralnych i jego wpływ na podejmowaną działalność kulturalną | 131 |
5.1.1. Mechanizm budżetowy | 131 |
5.1.2. Dylematy związane z subsydiowaniem organizacji kulturalnych | 133 |
5.1.3. Próba oceny obecnego mechanizmu finansowania publicznych uczelni teatralnych | 136 |
5.2. Próba stworzenia modelu kumulacji różnych źródeł finansowania projektów działalności kulturalnej publicznych uczelni teatralnych | 138 |
5.3. Implikacje dla menedżerów kultury w uczelniach teatralnych i osób mających wpływ na politykę kulturalną państwa/regionu oraz finansowanie kultury | 145 |
5.3.1. Implikacje dla uczelni teatralnych | 146 |
5.3.2. Rekomendacje dla organów dystrybuujących środki na kulturę | 148 |
Zakończenie | 157 |
Wykaz literatury | 161 |
Wykaz innych źródeł | 165 |
Spis tabel | 167 |
Spis wykresów | 169 |
Załączniki | 171 |