Finansowanie uczelni teatralnych w Polsce

1 opinia

Format:

ibuk

Główną przesłanką do podjęcia tematu tej książki była potrzeba zidentyfikowania możliwości finansowania działalności kulturalnej teatralnych uczelni publicznych. Określenie efektywnego sposobu pozyskiwania środków pozabudżetowych jest istotne z punktu widzenia rozwoju zarówno badanych podmiotów, jak i szeroko pojętej sztuki teatralnej. Działalność uczelni teatralnych ma wpływ na realizację polityki kulturalnej w kraju i regionie, przyczynia się do poszerzania oferty artystycznej oraz stwarza możliwość asymilacji społeczeństwa z kulturą.
Publikacja jest adresowana do przedstawicieli wielu dyscyplin akademickich: ekonomii, kulturoznawstwa, teatrologii, zarządzania, ale także do managerów kultury, decydentów związanych z publicznym i prywatnym sektorem finansowania kultury oraz studentów kierunków ekonomicznych i humanistycznych.


Rok wydania2019
Liczba stron176
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-460-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  1. Kultura i jej finansowanie we współczesnej Polsce    15
  1.1. Funkcje i gospodarcze znaczenie kultury    15
  1.2. Zmiany w podejściu do finansowania kultury w Polsce     19
  1.3. Polityka kulturalna    24
  1.3.1. Funkcje i znaczenie polityki kulturalnej    24
  1.3.2. Instrumenty polityki kulturalnej    26
  1.3.3. Ponadnarodowe akty prawne regulujące funkcjonowanie kultury w Polsce    28
  1.4. Kwestia mecenatu i sponsoringu w kulturze    30
  
  2. Krajowe i zagraniczne źródła finansowania projektów kulturalnych i ich znaczenie dla rozwoju kultury w Polsce    33
  2.1. Finansowanie projektów kulturalnych ze źródeł krajowych w latach 2007–2015    33
  2.1.1. Finansowanie publiczne szczebla centralnego    34
  2.1.2. Finansowanie ze środków jednostek samorządu terytorialnego    39
  2.1.3. Finansowanie prywatne    40
  2.1.4. Rola organizacji non profit w finansowaniu projektów kulturalnych    42
  2.2. Zagraniczne źródła finansowania kultury 42 2.2.1. Perspektywa finansowa 2007–2013 44 2.2.2. Zagraniczne źródła finansowania kultury w latach 2014–2020    56
  2.3. Absorpcja i znaczenie zagranicznych środków pomocowych dla finansowania kultury w Polsce    58
  
  3. Publiczne uczelnie teatralne w Polsce i ich funkcje kulturotwórcze     61
  3.1. Kulturotwórcze funkcje teatrów i szkolnictwa teatralnego    61
  3.1.1. Teatr i jego rola    61
  3.1.2. Wpływ szkolnictwa teatralnego na edukację kulturalną społeczeństwa    62
  3.2. Uczelnie teatralne w powojennej Polsce    65
  3.2.1. Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie    66
  3.2.2. Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie    69
  3.2.3. Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi    71
  3.3. Specyfika funkcjonowania uczelni teatralnych    74
  3.4. Próba oceny znaczenia uczelni teatralnych dla kultury polskiej    77
  
  4. Źródła finansowania uczelni teatralnych    81
  4.1. Mechanizmy finansowania publicznych uczelni teatralnych    81
  4.2. Metodologia badania, konstrukcja narzędzia badawczego    85
  4.3. Charakterystyka badanych podmiotów    88
  4.3.1. Sposób kształcenia studentów w uczelniach teatralnych    89
  4.3.2. Działalność teatrów studyjnych    90
  4.3.3. Organizacja pozyskiwania i rozliczania środków pozabudżetowych w badanych podmiotach    93
  4.4. Analiza kosztów działalności operacyjnej    94
  4.4.1. Poziom i dynamika kosztów działalności operacyjnej     94
  4.4.2. Struktura kosztów działalności operacyjnej    96
  4.4.3. Analiza porównawcza kosztów przypadających na kształcenie studenta    98
  4.5. Analiza źródeł finansowania projektów kulturalnych realizowanych przez badane podmioty    101
  4.5.1. Ilość zrealizowanych projektów w latach 2010-2012 w uczelniach teatralnych    101
  4.5.2. Wartość zrealizowanych projektów w latach 2010-2012 w uczelniach teatralnych    103
  4.5.3. Źródła finansowania zrealizowanych projektów    103
  4.6. Charakterystyka i analiza realizowanych projektów w badanych podmiotach    107
  4.6.1. Projekty inwestycyjne    107
  4.6.2. Projekty nieinwestycyjne    109
  4.6.3. Dyplomy – projekt kulturalny czy dydaktyczny?    110
  4.6.4. Uczestnictwo w przeglądach i festiwalach    111
  4.7. Analiza wybranych projektów – case study    112
  4.7.1. PWSFTviT – Festiwal Szkół Teatralnych    112
  4.7.2. AT Warszawa – Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych    116
  4.7.3. Akademia Teatralna w Warszawie filia w Białymstoku – Międzynarodowy Festiwal Szkół Lalkarskich „Lalka-nie-lalka”    118
  4.7.4. AST Kraków – Forum Młodej Reżyserii    119
  4.7.5. AST Kraków Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu – Międzynarodowe Spotkania Szkół Lalkarskich    121
  4.8. Problem montażu finansowego realizowanych projektów    121
  4.8.1. Trudności w pozyskiwaniu środków na działalność kulturalną    123
  4.8.2. Problem kosztów niekwalifikowanych i kosztów przygotowania projektu    123
  4.8.3. Znaczenie organizacji pozarządowych działających przy uczelniach teatralnych    124
  4.9. Próba oceny znaczenia strategii finansowania projektów dla badanych podmiotów i kultury w Polsce    126
  4.9.1. Strategie uczelni teatralnych na finansowanie działalności kulturalnej    126
  4.9.2. Prezentacja wyników oceny aktywności kulturalnej publicznych uczelni teatralnych    127
  4.9.3. Próba oceny zależności pomiędzy aktywnością kulturalną uczelni teatralnych a finansowaniem pozabudżetowym    129
  
  5. Kierunki przebudowy modelu funkcjonowania i finansowania publicznych uczelni teatralnych    131
  5.1. Ocena funkcjonującego mechanizmu finansowania uczelni teatralnych i jego wpływ na podejmowaną działalność kulturalną    131
  5.1.1. Mechanizm budżetowy    131
  5.1.2. Dylematy związane z subsydiowaniem organizacji kulturalnych    133
  5.1.3. Próba oceny obecnego mechanizmu finansowania publicznych uczelni teatralnych    136
  5.2. Próba stworzenia modelu kumulacji różnych źródeł finansowania projektów działalności kulturalnej publicznych uczelni teatralnych    138
  5.3. Implikacje dla menedżerów kultury w uczelniach teatralnych i osób mających wpływ na politykę kulturalną państwa/regionu oraz finansowanie kultury    145
  5.3.1. Implikacje dla uczelni teatralnych    146
  5.3.2. Rekomendacje dla organów dystrybuujących środki na kulturę    148
  
  Zakończenie    157
  
  Wykaz literatury    161
  
  Wykaz innych źródeł    165
  
  Spis tabel     167
  
  Spis wykresów    169
  
  Załączniki     171
RozwińZwiń