INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Monografia opisuje społeczne praktyki wykluczenia oraz tolerancji obecne we współczesnej polskiej przestrzeni publicznej. Tło teoretyczno-metodologiczne stanowi krytyczna analiza dyskursu. W pierwszej części autorka omawia wielość ścieżek, koncepcji i perspektyw badań dyskursu oraz proponuje własną konceptualizację tej kategorii badawczej. Część druga prezentuje obraz relacji między podmiotami wybranych dyskursów (feministycznego, nacjonalistycznego, narodowo-prawicowego, kościelnego i dyskursu „Tygodnika Powszechnego”) zrelatywizowanych do wskazanych w tytule praktyk wykluczenia i tolerancji. Przedstawione w pracy analizy koncentrują się na wyłonieniu z dyskursywnych światów jednostek/grup postrzeganych w kategorii Innego oraz na rekonstrukcji dyskursywnego obrazu Innych, a także Swoich. Ogląd wybranych dyskursów uwzględnia również płaszczyznę aksjologiczną i ideologiczną, ponieważ dyskursywna konceptualizacja świata to wypadkowa intersubiektywnie podzielanych wartości, przekonań, schematów myślenia, które polaryzują stanowiska i wpływają na stosunek wobec Innych, generując akty wykluczenia bądź tolerancji.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 278 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3260-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
Część pierwsza | |
Projekt badawczy i rozważania wokół jego kontekstów teoretyczno‑metodologicznych | |
1. Współczesne badania nad dyskursem – wielość ścieżek, wielość koncepcji, wielość perspektyw badawczych / | 13 |
2. Kategoria dyskursu – próba konceptualizacji pojęcia / | 26 |
3. Perspektywa badawcza – uzasadnienie wyboru / | 48 |
4. Kategorie Innego, Swojego i Obcego / | 59 |
5. Porządek rozważań – kryteria podziału przestrzeni komunikacyjnej | |
Część druga | |
Dyskursy dyskryminacji i tolerancji | |
1. Dyskurs feministyczny jako przestrzeń tolerancji i dyskryminacji / | 77 |
1.1. W perspektywie dyskursywnej i międzydyskursywnej – ustalenia porządkujące / | 77 |
1.2. Akty tolerancji i wykluczenia na płaszczyźnie ideacyjnej: stereotypy, wyobrażenia, projekty rzeczywistości / | 79 |
1.3. Dyskursywne praktyki terapeutyczne. Próby publicznego uprawomocnienia spraw wykluczonych / | 91 |
1.4. Akty dyskryminacji i tolerancji w relacjach międzydyskursywnych na poziomie interakcyjnym / | 98 |
1.5. Podsumowanie / | 112 |
2. Dyskursy ideologiczne z kategorią narodu w centrum pola ideologicznego / | 114 |
2.1. Dyskurs nacjonalistyczny / | 115 |
2.1.1. Zarys tożsamości i jej kategorie konstytutywne / | 115 |
2.1.2. Tradycjonalizm a liberalizm – źródła aktu wykluczenia / | 119 |
2.1.3. W roli Wroga – stosunek do Unii Europejskiej / | 125 |
2.1.4. Rola historii w dyskursie nacjonalistycznym / | 131 |
2.1.5. Demoliberałowie jako wróg polityczny i moralny / | 135 |
2.1.6. Wobec innych nacji / | 140 |
2.1.7. Etykietowanie jako akt wykluczenia / | 144 |
2.1.8. Podsumowanie / | 148 |
2.2. Dyskurs prawicowy / | 148 |
2.2.1. Kreacja tożsamości narodowej – kategorie Polski, Polaka, polskości / | 149 |
2.2.2. Władza jako kategoria dyskursu narodowo‑prawicowego / | 161 |
2.2.3. Inność światopoglądowa – postawy, wartości, relacje międzydyskursywne / | 171 |
2.2.4. Podsumowanie / | 188 |
2.2.5. Dyskurs polityczny a media / | 190 |
3. Dwa oblicza dyskursu katolickiego / | 194 |
3.1. Dyskurs Kościoła katolickiego / | 195 |
3.1.1. Obszar badań i procedury analityczne / | 195 |
3.1.2. Przestrzeń dialogu / | 197 |
3.1.3. Kościół katolicki a społeczeństwo – dualistyczna wizja świata i problem uniwersaliów kulturowych / | 212 |
3.1.4. Podsumowanie / | 220 |
3.2. Dyskurs „Tygodnika Powszechnego” / | 223 |
3.2.1. Konceptualizacja aktorów społecznych – Inny jako Drugi / | 223 |
3.2.2. Dialog jako reguła dyskursu tolerancji / | 230 |
3.2.3. Strategie porozumienia na płaszczyźnie interakcyjnej: układ partnerski / | 240 |
3.2.4. Podsumowanie / | 251 |
Zakończenie / | 255 |
Literatura / | 259 |
Summary / | 273 |
Zusammenfassung / | 274 |