Dyskursy dyskryminacji i tolerancji w przestrzeni publicznej współczesnej Polski (wartości, postawy, strategie)

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 21,00 zł  


21,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia opisuje społeczne praktyki wykluczenia oraz tolerancji obecne we współczesnej polskiej przestrzeni publicznej. Tło teoretyczno-metodologiczne stanowi krytyczna analiza dyskursu. W pierwszej części autorka omawia wielość ścieżek, koncepcji i perspektyw badań dyskursu oraz proponuje własną konceptualizację tej kategorii badawczej. Część druga prezentuje obraz relacji między podmiotami wybranych dyskursów (feministycznego, nacjonalistycznego, narodowo-prawicowego, kościelnego i dyskursu „Tygodnika Powszechnego”) zrelatywizowanych do wskazanych w tytule praktyk wykluczenia i tolerancji. Przedstawione w pracy analizy koncentrują się na wyłonieniu z dyskursywnych światów jednostek/grup postrzeganych w kategorii Innego oraz na rekonstrukcji dyskursywnego obrazu Innych, a także Swoich. Ogląd wybranych dyskursów uwzględnia również płaszczyznę aksjologiczną i ideologiczną, ponieważ dyskursywna konceptualizacja świata to wypadkowa intersubiektywnie podzielanych wartości, przekonań, schematów myślenia, które polaryzują stanowiska i wpływają na stosunek wobec Innych, generując akty wykluczenia bądź tolerancji.


Rok wydania2018
Liczba stron278
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3260-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    7
  
  Część pierwsza
  Projekt badawczy i rozważania wokół jego kontekstów teoretyczno‑metodologicznych
  1. Współczesne badania nad dyskursem – wielość ścieżek, wielość koncepcji, wielość perspektyw badawczych /    13
  2. Kategoria dyskursu – próba konceptualizacji pojęcia /    26
  3. Perspektywa badawcza – uzasadnienie wyboru /    48
  4. Kategorie Innego, Swojego i Obcego /    59
  5. Porządek rozważań – kryteria podziału przestrzeni komunikacyjnej
  
  Część druga
  Dyskursy dyskryminacji i tolerancji
  1. Dyskurs feministyczny jako przestrzeń tolerancji i dyskryminacji /    77
  1.1. W perspektywie dyskursywnej i międzydyskursywnej – ustalenia porządkujące /    77
  1.2. Akty tolerancji i wykluczenia na płaszczyźnie ideacyjnej: stereotypy, wyobrażenia, projekty rzeczywistości /    79
  1.3. Dyskursywne praktyki terapeutyczne. Próby publicznego uprawomocnienia spraw wykluczonych /    91
  1.4. Akty dyskryminacji i tolerancji w relacjach międzydyskursywnych na poziomie interakcyjnym /    98
  1.5. Podsumowanie /    112
  2. Dyskursy ideologiczne z kategorią narodu w centrum pola ideologicznego /    114
  2.1. Dyskurs nacjonalistyczny /    115
  2.1.1. Zarys tożsamości i jej kategorie konstytutywne /    115
  2.1.2. Tradycjonalizm a liberalizm – źródła aktu wykluczenia /    119
  2.1.3. W roli Wroga – stosunek do Unii Europejskiej /    125
  2.1.4. Rola historii w dyskursie nacjonalistycznym /    131
  2.1.5. Demoliberałowie jako wróg polityczny i moralny /    135
  2.1.6. Wobec innych nacji /    140
  2.1.7. Etykietowanie jako akt wykluczenia /    144
  2.1.8. Podsumowanie /    148
  2.2. Dyskurs prawicowy /    148
  2.2.1. Kreacja tożsamości narodowej – kategorie Polski, Polaka, polskości /    149
  2.2.2. Władza jako kategoria dyskursu narodowo‑prawicowego /    161
  2.2.3. Inność światopoglądowa – postawy, wartości, relacje międzydyskursywne /    171
  2.2.4. Podsumowanie /    188
  2.2.5. Dyskurs polityczny a media /    190
  3. Dwa oblicza dyskursu katolickiego /    194
  3.1. Dyskurs Kościoła katolickiego /    195
  3.1.1. Obszar badań i procedury analityczne /    195
  3.1.2. Przestrzeń dialogu /    197
  3.1.3. Kościół katolicki a społeczeństwo – dualistyczna wizja świata i problem uniwersaliów kulturowych /    212
  3.1.4. Podsumowanie /    220
  3.2. Dyskurs „Tygodnika Powszechnego” /    223
  3.2.1. Konceptualizacja aktorów społecznych – Inny jako Drugi /    223
  3.2.2. Dialog jako reguła dyskursu tolerancji /    230
  3.2.3. Strategie porozumienia na płaszczyźnie interakcyjnej: układ partnerski /    240
  3.2.4. Podsumowanie /    251
  Zakończenie /    255
  Literatura /    259
  Summary /    273
  Zusammenfassung /    274
RozwińZwiń