Kinezjologia edukacyjna w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną

Kinezjologia edukacyjna w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

37,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 37,80 zł  


37,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Specyfika pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną zmusza pedagogów i terapeutów do ciągłych poszukiwań nowych metod pracy, które zachęcą dzieci do poznawania najbliższego otoczenia. Wymaga to jednak wielkiego wyczucia i zrozumienia problemu, by umiejętnie dostosować konkretne ćwiczenia do rodzaju zaburzeń u danego dziecka. Nie każda bowiem metoda może być wykorzystana w terapii dzieci z wszystkimi niepełnosprawnościami, nie oznacza to jednak, iż nie możemy z powodzeniem wykorzystywać pewnych jej elementów. Nie ma metody, która sprawdzałaby się w każdej sytuacji problemowej, którą można stymulować i usprawniać wszelkie zaburzenia rozwojowe - dlatego zadaniem pedagogów i terapeutów jest wyćwiczenie w sobie umiejętności doboru poszczególnych ćwiczeń do zamierzeń terapeutycznych.


Jedną z metod, która może pomóc dzieciom w maksymalnym, na miarę ich możliwości, rozwoju tak ważnych umiejętności percepcyjno-motorycznych, jest kinezjologia edukacyjna.


Zaprezentowane w niniejszej pracy badania dotyczą znaczenia oraz stopnia efektywności kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu podstawowych umiejętności szkolnych u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w lekkim stopniu, a szczegółowe scenariusze zajęć terapeutycznych dają możliwość wdrożenia tych oddziaływań w proces edukacyjno-terapeutyczny.


Publikacja ze względu na tematykę, adresowana jest do studentów kierunków pedagogicznych, zwłaszcza studentów pedagogiki specjalnej. Kierowana jest również do czynnych pedagogów specjalnych, psychologów, terapeutów, specjalistów terapii pedagogicznej, a także rodziców i opiekunów dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, poszukujących wskazówek, inspiracji i nowych możliwości właściwych oddziaływań terapeutycznych w trosce o jak najlepszy rozwój dziecka.


Rok wydania2017
Liczba stron253
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-227-9027-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Rozdział I    13
  Teoretyczny kontekst niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim     13
    1.1. Definicja niepełnosprawności intelektualnej     13
    1.2. Kryteria diagnostyczne i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej     21
    1.3. Czynniki etiologiczne niepełnosprawności intelektualnej     28
    1.4. Symptomatologia niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim     32
  
  Rozdział II    41
  Integracja sensoryczno-motoryczna a rozwój podstawowych umiejętności szkolnych dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim     41
    2.1. Funkcje percepcyjno-motoryczne w rozwoju dziecka     41
    2.2. Rozwój podstawowych umiejętności szkolnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.     47
      2.2.1. Umiejętności czytania i pisania     47
      2.2.2. Umiejętności matematyczne     54
  
  Rozdział III    61
  Kinezjologia edukacyjna jako metoda wspomagająca rozwój psychoruchowy dziecka     61
    3.1. Podstawowe założenia teoretyczne kinezjologii edukacyjnej     61
    3.2. Metodyka ćwiczeń kinezjologicznych według programu. Gimnastyki Mózgu®     68
      3.2.1. Ćwiczenia na przekroczenie linii środkowej ciała     69
      3.2.2. Ćwiczenia wydłużające mięśnie     74
      3.2.3. Ćwiczenia energetyzujące i podnoszące pozytywne nastawienie     77
    3.3. Przegląd badań dotyczących skuteczności kinezjologii edukacyjnej     80
    3.4. Kinezjologia edukacyjna – skuteczna terapia czy pseudonauka     84
  
  Rozdział IV    89
  Metodologiczne podstawy i organizacja badań własnych 89
    4.1. Cel, problemy badawcze i hipotezy robocze     89
    4.2. Model badań, metody, techniki i narzędzia badawcze     91
      4.2.1. Seria Testów Czytania i Pisania dla klas I-III Szkoły Podstawowej T. Straburzyńskiej i T. Śliwińskiej     99
      4.2.2. Karta Oceny Pisma E. Skrzetuskiej     101
      4.2.3. Testy do Diagnozy Działalności Matematycznej Dzieci z Klas Początkowych wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, H. Moroza, J. Łyska, M. Wojnowskiej     102
      4.2.4. Kwestionariusz informacji o dziecku     104
      4.2.5. Kwestionariusz wywiadu     105
      4.2.6. Arkusz obserwacyjny     105
    4.3. Teren, organizacja i przebieg badań     105
    4.4. Charakterystyka badanych grup     107
    4.5. Metody opracowania wyników badań własnych     113
  
  Rozdział V    117
  Opis programu zajęć usprawniających z wykorzystaniem ćwiczeń kinezjologii edukacyjnej     117
    5.1. Program zajęć usprawniających     117
    5.2. Scenariusze zajęć usprawniających     119
      5.2.1. Ćwiczenia wstępne PACE     119
      5.2.2. Usprawnianie percepcji wzrokowej     121
      5.2.3. Usprawnianie umiejętności analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej     122
      5.2.4. Usprawnianie sprawności grafomotorycznych     123
      5.2.5. Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej     124
      5.2.6. Usprawnianie koordynacji słuchowo-ruchowej     126
      5.2.7. Usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej     127
      5.2.8. Ćwiczenia usprawniające tempo czytania     129
      5.2.9. Rozwijanie sprawności w zakresie dużej i małej motoryki     131
      5.2.10. Ćwiczenia poprawiające koncentrację     132
      5.2.11. Rozwijanie sprawności manualnych – ekspresja plastyczna     133
      5.2.12. Ćwiczenia usprawniające rozpoznawanie i zapamiętywanie liter i liczb     135
      5.2.13. Ćwiczenia rozluźniające, rozciągające mięśnie i relaksujące     136
      5.2.14. Utrwalanie poznanych wiadomości     138
      5.2.15. Ćwiczenia pobudzające     139
      5.2.16. Zabawy muzyczno-ruchowe     141
      5.2.17. Usprawnianie funkcji wielozmysłowych     144
      5.2.18. Usprawnianie umiejętności werbalnych     145
      5.2.19. Ćwiczenia usprawniające tempo pisania     147
      5.2.20. Ćwiczenia sportowe     148
  
  Rozdział VI    151
  Analiza i interpretacja wyników badań własnych     151
    6.1. Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności czytania     151
      6.1.1. Znajomość liter     152
      6.1.2. Tempo czytania     161
      6.1.3. Technika czytania     173
      6.1.4. Czytanie ze zrozumieniem     176
    6.2. Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności pisania     180
      6.2.1. Pisanie ze słuchu     181
      6.2.2. Pisanie z pamięci     184
      6.2.3. Przepisywanie tekstu     188
      6.2.4. Obraz graficzny pisma     192
    6.3. Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności matematycznych     199
      6.3.1. Zbiory i ich elementy     200
      6.3.2. Liczby naturalne i system pozycyjny     201
      6.3.3. Dodawanie i odejmowanie     205
      6.3.4. Mnożenie i dzielenie     208
      6.3.5. Liczenie pieniędzy     208
      6.3.6. Figury geometryczne i mierzenie długości     210
      6.3.7. Mierzenie pojemności i masy     212
      6.3.8. Mierzenie czasu     215
      6.3.9. Ogólny poziom umiejętności matematycznych     215
    6.4. Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności szkolnych w świetle analizy indywidualnych przypadków     217
      6.4.1. Przykłady osiągnięć uczniów klasy II     218
      6.4.2. Przykłady osiągnięć uczniów klasy III     226
  Podsumowanie i wnioski     235
  Bibliografia     243
  Spis schematów, tabel i wykresów     251
RozwińZwiń