INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Specyfika pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną zmusza pedagogów i terapeutów do ciągłych poszukiwań nowych metod pracy, które zachęcą dzieci do poznawania najbliższego otoczenia. Wymaga to jednak wielkiego wyczucia i zrozumienia problemu, by umiejętnie dostosować konkretne ćwiczenia do rodzaju zaburzeń u danego dziecka. Nie każda bowiem metoda może być wykorzystana w terapii dzieci z wszystkimi niepełnosprawnościami, nie oznacza to jednak, iż nie możemy z powodzeniem wykorzystywać pewnych jej elementów. Nie ma metody, która sprawdzałaby się w każdej sytuacji problemowej, którą można stymulować i usprawniać wszelkie zaburzenia rozwojowe - dlatego zadaniem pedagogów i terapeutów jest wyćwiczenie w sobie umiejętności doboru poszczególnych ćwiczeń do zamierzeń terapeutycznych.
Jedną z metod, która może pomóc dzieciom w maksymalnym, na miarę ich możliwości, rozwoju tak ważnych umiejętności percepcyjno-motorycznych, jest kinezjologia edukacyjna.
Zaprezentowane w niniejszej pracy badania dotyczą znaczenia oraz stopnia efektywności kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu podstawowych umiejętności szkolnych u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w lekkim stopniu, a szczegółowe scenariusze zajęć terapeutycznych dają możliwość wdrożenia tych oddziaływań w proces edukacyjno-terapeutyczny.
Publikacja ze względu na tematykę, adresowana jest do studentów kierunków pedagogicznych, zwłaszcza studentów pedagogiki specjalnej. Kierowana jest również do czynnych pedagogów specjalnych, psychologów, terapeutów, specjalistów terapii pedagogicznej, a także rodziców i opiekunów dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, poszukujących wskazówek, inspiracji i nowych możliwości właściwych oddziaływań terapeutycznych w trosce o jak najlepszy rozwój dziecka.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 253 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-9027-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I | 13 |
Teoretyczny kontekst niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim | 13 |
1.1. Definicja niepełnosprawności intelektualnej | 13 |
1.2. Kryteria diagnostyczne i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej | 21 |
1.3. Czynniki etiologiczne niepełnosprawności intelektualnej | 28 |
1.4. Symptomatologia niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim | 32 |
Rozdział II | 41 |
Integracja sensoryczno-motoryczna a rozwój podstawowych umiejętności szkolnych dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | 41 |
2.1. Funkcje percepcyjno-motoryczne w rozwoju dziecka | 41 |
2.2. Rozwój podstawowych umiejętności szkolnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. | 47 |
2.2.1. Umiejętności czytania i pisania | 47 |
2.2.2. Umiejętności matematyczne | 54 |
Rozdział III | 61 |
Kinezjologia edukacyjna jako metoda wspomagająca rozwój psychoruchowy dziecka | 61 |
3.1. Podstawowe założenia teoretyczne kinezjologii edukacyjnej | 61 |
3.2. Metodyka ćwiczeń kinezjologicznych według programu. Gimnastyki Mózgu® | 68 |
3.2.1. Ćwiczenia na przekroczenie linii środkowej ciała | 69 |
3.2.2. Ćwiczenia wydłużające mięśnie | 74 |
3.2.3. Ćwiczenia energetyzujące i podnoszące pozytywne nastawienie | 77 |
3.3. Przegląd badań dotyczących skuteczności kinezjologii edukacyjnej | 80 |
3.4. Kinezjologia edukacyjna – skuteczna terapia czy pseudonauka | 84 |
Rozdział IV | 89 |
Metodologiczne podstawy i organizacja badań własnych 89 | |
4.1. Cel, problemy badawcze i hipotezy robocze | 89 |
4.2. Model badań, metody, techniki i narzędzia badawcze | 91 |
4.2.1. Seria Testów Czytania i Pisania dla klas I-III Szkoły Podstawowej T. Straburzyńskiej i T. Śliwińskiej | 99 |
4.2.2. Karta Oceny Pisma E. Skrzetuskiej | 101 |
4.2.3. Testy do Diagnozy Działalności Matematycznej Dzieci z Klas Początkowych wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, H. Moroza, J. Łyska, M. Wojnowskiej | 102 |
4.2.4. Kwestionariusz informacji o dziecku | 104 |
4.2.5. Kwestionariusz wywiadu | 105 |
4.2.6. Arkusz obserwacyjny | 105 |
4.3. Teren, organizacja i przebieg badań | 105 |
4.4. Charakterystyka badanych grup | 107 |
4.5. Metody opracowania wyników badań własnych | 113 |
Rozdział V | 117 |
Opis programu zajęć usprawniających z wykorzystaniem ćwiczeń kinezjologii edukacyjnej | 117 |
5.1. Program zajęć usprawniających | 117 |
5.2. Scenariusze zajęć usprawniających | 119 |
5.2.1. Ćwiczenia wstępne PACE | 119 |
5.2.2. Usprawnianie percepcji wzrokowej | 121 |
5.2.3. Usprawnianie umiejętności analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej | 122 |
5.2.4. Usprawnianie sprawności grafomotorycznych | 123 |
5.2.5. Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej | 124 |
5.2.6. Usprawnianie koordynacji słuchowo-ruchowej | 126 |
5.2.7. Usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej | 127 |
5.2.8. Ćwiczenia usprawniające tempo czytania | 129 |
5.2.9. Rozwijanie sprawności w zakresie dużej i małej motoryki | 131 |
5.2.10. Ćwiczenia poprawiające koncentrację | 132 |
5.2.11. Rozwijanie sprawności manualnych – ekspresja plastyczna | 133 |
5.2.12. Ćwiczenia usprawniające rozpoznawanie i zapamiętywanie liter i liczb | 135 |
5.2.13. Ćwiczenia rozluźniające, rozciągające mięśnie i relaksujące | 136 |
5.2.14. Utrwalanie poznanych wiadomości | 138 |
5.2.15. Ćwiczenia pobudzające | 139 |
5.2.16. Zabawy muzyczno-ruchowe | 141 |
5.2.17. Usprawnianie funkcji wielozmysłowych | 144 |
5.2.18. Usprawnianie umiejętności werbalnych | 145 |
5.2.19. Ćwiczenia usprawniające tempo pisania | 147 |
5.2.20. Ćwiczenia sportowe | 148 |
Rozdział VI | 151 |
Analiza i interpretacja wyników badań własnych | 151 |
6.1. Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności czytania | 151 |
6.1.1. Znajomość liter | 152 |
6.1.2. Tempo czytania | 161 |
6.1.3. Technika czytania | 173 |
6.1.4. Czytanie ze zrozumieniem | 176 |
6.2. Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności pisania | 180 |
6.2.1. Pisanie ze słuchu | 181 |
6.2.2. Pisanie z pamięci | 184 |
6.2.3. Przepisywanie tekstu | 188 |
6.2.4. Obraz graficzny pisma | 192 |
6.3. Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności matematycznych | 199 |
6.3.1. Zbiory i ich elementy | 200 |
6.3.2. Liczby naturalne i system pozycyjny | 201 |
6.3.3. Dodawanie i odejmowanie | 205 |
6.3.4. Mnożenie i dzielenie | 208 |
6.3.5. Liczenie pieniędzy | 208 |
6.3.6. Figury geometryczne i mierzenie długości | 210 |
6.3.7. Mierzenie pojemności i masy | 212 |
6.3.8. Mierzenie czasu | 215 |
6.3.9. Ogólny poziom umiejętności matematycznych | 215 |
6.4. Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności szkolnych w świetle analizy indywidualnych przypadków | 217 |
6.4.1. Przykłady osiągnięć uczniów klasy II | 218 |
6.4.2. Przykłady osiągnięć uczniów klasy III | 226 |
Podsumowanie i wnioski | 235 |
Bibliografia | 243 |
Spis schematów, tabel i wykresów | 251 |