INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Książka łączy z jednej strony imponującą wiedzę językoznawczą obejmującą najistotniejsze osiągnięcia naukowe ostatnich lat z własnymi dokonaniami Autora, swobodę i niedogmatyczność z rygorem metodologicznym, a subtelność i wyrafinowanie analiz ze świadomością warsztatowych ograniczeń. Dojrzałość metodologiczna immanentnie obecna na kartach książki każe spojrzeć na monografię “Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej" jako na kompendium wiedzy semantycznej dotyczącej leksemów, przewodnik po najistotniejszych teoriach i wzorcowych przykładach analiz i interpretacji przez te teorie determinowanych, a ponadto jako na dzieło oczekiwane przez polskich językoznawców, dla których prof. Ryszard Tokarski jest niekwestionowanym autorytetem w dziedzinie badań leksykalno-semantycznych.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 373 |
Kategoria | Komunikowanie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-461-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
ROZDZIAŁ | 1 |
SEMANTYKA LEKSYKALNA JAKO DZIAŁ LINGWISTYKI. ZAŁOŻENIA WSTĘPNE | 15 |
1.1. Ku cząstkowym definicjom języka | 20 |
1.2. Samodzielność dyscyplin czy ich zhierarchizowanie? | 24 |
1.3. Perspektywy semantyki leksykalnej | 26 |
1.3.1. Semantyka leksykalna: mikroświat ukryty za słowem | 28 |
1.3.2. Semantyka leksykalna w interpretacji tekstu | 31 |
1.3.3. Semantyka leksykalna i opis człowieka | 33 |
1.4. Językowy obraz świata | 35 |
ROZDZIAŁ | 2 |
JĘZYKOWE INTERPRETACJE ŚWIATA | 39 |
2.1. Referencjalne teorie znaczenia | 43 |
2.2. Semiotyczny trójkąt Ogdena-Richardsa | 43 |
2.2.1. Relacja znak – referent | 45 |
2.2.2. Relacja pojęcie – referent, czyli o mechanizmach referencji | 46 |
2.2.3. Pojęcie jako kategoria lingwistyczna | 47 |
2.3. Język odzwierciedla, kreuje czy też interpretuje świat zewnętrzny? | 52 |
2.3.1. Język odzwierciedla świat | 52 |
2.3.2. Język kreuje świat | 56 |
2.3.3. Język interpretuje świat | 62 |
ROZDZIAŁ | 3 |
O WZGLĘDNOŚCI JĘZYKOWYCH ŚWIATÓW | 67 |
3.1. Relatywizm międzyjęzykowy | 69 |
3.2. Relatywizm wewnątrzjęzykowy | 79 |
3.2.1. Relatywizm w systemie i relatywizm w tekście | 79 |
3.2.1.1. Relatywizm w systemie języka | 80 |
3.2.1.2. Relatywizm kreowany w tekstach | 97 |
ROZDZIAŁ | 4 |
KATEGORYZACJE W JĘZYKU I TEKŚCIE | 105 |
4.1. Istota kategoryzacji językowej | 109 |
4.1.1. Kategoryzacja językowa i znaczenie słowa | 110 |
4.1.2. Od znaczenia słowa ku modelom kategoryzacyjnym | 112 |
4.1.3. Podstawowy mechanizm kategoryzacyjny: genus proximum i differentia specifica | 115 |
4.2. Kategoryzacja odbiciem ludzkiego myślenia o świecie | 117 |
4.2.1. Kategoryzacja klasyczna | 117 |
4.2.2. Kategoryzacja przez prototyp | 120 |
4.2.3. Kategoryzacyjne kompromisy | 126 |
4.2.4. Modulanty – językowe sygnały stopnia przynależności do kategorii | 127 |
4.3. Kategoryzacje niestandardowe: metafora | 129 |
ROZDZIAŁ | 5 |
OD KATEGORYZACJI DO WARTOŚCIOWANIA. NAUKA O WARTOŚCIACH A ZNACZENIE SŁOWA | 135 |
5.1. Czym jest aksjologia lingwistyczna? | 138 |
5.2. Wartość oraz dobry – zły w języku | 141 |
5.3. Podstawowa leksyka wartościująca | 143 |
5.4. Typologia i hierarchia wartości | 144 |
5.4.1. Wielki Łańcuch Bytu (The Great Chain of Being) | 145 |
5.4.2. Typologia wartości według Jadwigi Puzyniny | 147 |
5.4.3. Semantyka języka naturalnego a aksjologia lingwistyczna | 149 |
5.5. Od znaczenia do wartościowania. Rola konotacji semantycznych | 155 |
5.5.1. Nazwy wartości i nośniki wartości | 156 |
5.5.2. Znaczenie leksykalne i konotacje semantyczne a komponenty wartościujące | 157 |
5.6. Tematyczne kręgi słownictwa aksjologicznego: od „słów ważnych” do metafor potocznych | 167 |
5.7. Hierarchie wartości – O czym się śni…? | 170 |
ROZDZIAŁ | 6 |
DANE JĘZYKOWE CZY WIEDZA ENCYKLOPEDYCZNA? O KILKU METODACH BADAŃ SEMANTYCZNEJ STRUKTURY SŁOWA | 183 |
6.1. Kompozycjonalne koncepcje znaczenia | 186 |
6.1.1. Semantyka strukturalna Katza i Fodora | 189 |
6.1.2. Semowa analiza szkoły francuskiej | 192 |
6.1.3. Teoria języka myśli | 202 |
6.2. Semantyka rozumienia i ram interpretacyjnych Charlesa Fillmore’a | 206 |
6.2.1. Encyklopedyzm semantyki | 210 |
6.2.2. Schematyzacja wiedzy i prototypy | 212 |
6.2.3. Perspektywizacja jako kryterium wyboru jednostki ze scenariusza | 213 |
ROZDZIAŁ | 7 |
KONOTACJA SEMANTYCZNA – W STRONĘ DEFINICJI OTWARTEJ | 217 |
7.1. Konotacja: strukturalistyczny punkt wyjścia | 224 |
7.2. Konotacja: ku otwartemu, kognitywnemu rozumieniu znaczenia | 228 |
7.3. Ku otwartej, prototypowej strukturze znaczenia | 232 |
7.4. Reguła wewnętrznej motywacji cech konotacyjnych | 235 |
7.5. Introspekcja w opisach znaczeniowych | 239 |
7.6. Konotacje i profilowanie | 243 |
ROZDZIAŁ | 8 |
POLA JĘZYKOWE W BADANIU SYSTEMU | 247 |
8.1. Początki teorii pól językowych | 250 |
8.2. Pola wyrazowe – perspektywa strukturalistyczna | 253 |
8.2.1. Związki syntagmatyczne | 253 |
8.2.2. Związki paradygmatyczne | 254 |
8.2.3. Klasyfikacja pól wyrazowych | 257 |
8.3. Granice pól semantycznych | 258 |
8.3.1. Perspektywa onomazjologiczna i semantyczna w polu | 260 |
8.3.2. Granice pola i polisemia słowa | 261 |
8.3.3. Granice pola i semantyczne konotacje słowa | 262 |
8.3.4. Centrum i peryferie pola | 264 |
8.4. Semantyczne relacje w polu | 267 |
8.5. Pole językowe – perspektywa neohumboldtyzmu | 272 |
8.6. Pola językowe: badanie języka czy ludzkiego pojmowania świata? | 275 |
ROZDZIAŁ | 9 |
POLA JĘZYKOWE W BADANIU TEKSTU. OD PÓL ZNACZENIOWYCH DO PÓL TEMATYCZNYCH | 277 |
9.1. Tekstowa względność pól | 279 |
9.2. Pola asocjacyjne i teoria słów-kluczy | 281 |
9.3. Pola w tekście artystycznym – egzemplifikacje | 285 |
9.3.1. Współistnienie w tekście dwóch wzajemnie się określających pól | 285 |
9.3.2. Wspólny model pojęciowy – alternatywne realizacje polowe | 288 |
9.3.3. O znaczeniowym „zarażaniu się” słów w polu | 294 |
9.3.4. Metafory pojęciowe w kształtowaniu pól tematycznych | 298 |
ROZDZIAŁ | 10 |
WSZYSTKIE DROGI PROWADZĄ DO RZYMU: ZNACZENIE – DEFINICJA. OTWARTA – JĘZYKOWY OBRAZ ŚWIATA | 303 |
10.1. Definicja semantyczna – sposoby rozumienia światów za słowami | 306 |
10.1.1. Definicja kognitywna… ale jaka? | 306 |
10.1.2. Definicja otwarta | 310 |
10.2. Świat bez języka? Język bez świata? | 313 |
10.2.1. Kilka słów o genezie teorii i polskiej historii JOS-u | 313 |
10.2.2. Językowy obraz świata czy językowe obrazy świata? | 315 |
10.2.3. Tekstowe obrazy świata | 321 |
Миры з а словами. Лекции по лексической семантике (Резюме) | 325 |
Worlds behind Words. Lectures in Lexical Semantics (Summary) | 329 |
Indeks rzeczowy | 333 |
Literatura | 337 |