POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
W ostatnich latach z prawdziwą satysfakcją odnotować trzeba wzrost liczby prac dotyczących edukacyjnych konsekwencji rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwłaszcza że rosnącej liczbie publikacji towarzyszy poszerzenie pola badań i refleksji oraz - co istotne - dbałość o ich poziom merytoryczny. [...] W tym "modnym" kierunku dociekań mieści się książka Wojciecha Czerskiego. [...] Praca powinna okazać się atrakcyjna dla tych pedagogów i nauczycieli, którzy w imię własnych pasji informatycznych czy medialnych, świadomi rosnącej roli technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz ich znaczenia dla kształtu współczesnej edukacji w Polsce, podejmują trud racjonalnego i efektywnego wykorzystania mediów cyfrowych w swej pracy zawodowej dla dobra powierzonych ich pieczy dzieci i młodzieży.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 280 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-981-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1 Determinanty gotowości nauczycieli do innowacyjnego stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych | 15 |
1.1. Gotowość nauczycieli do działań innowacyjnych | 16 |
1.2. Wiedza jako podstawowy komponent gotowości | 35 |
1.3. Umiejętność jako komponent gotowości zawodowej nauczycieli | 40 |
1.4. Motywacje nauczycieli do podejmowania zadań zawodowych | 46 |
1.5. Działalność innowacyjna w pracy nauczyciela | 50 |
1.6. Gotowość nauczycieli jako przedmiot badań | 56 |
Rozdział 2 Nowoczesne technologie stosowane w procesie dydaktycznym | 65 |
2.1. Tablice interaktywne jako narzędzie grupujące wielość technologii informacyjno-komunikacyjnych | 66 |
2.2. Rodzaje tablic interaktywnych i technologie w nich zintegrowane | 70 |
2.3. Wykorzystanie tablic interaktywnych w pracy pedagogicznej | 74 |
Rozdział 3 Nowoczesne technologie w pracy nauczyciela–wychowawcy | 81 |
3.1. E-dziennik lekcyjny jako najnowsza forma rejestracji wybranych zjawisk pracy klasy | 83 |
3.2. Podstawa prawna wprowadzenia dzienników elektronicznych do szkół | 84 |
3.3. Modele przechowywania danych w dziennikach elektronicznych | 87 |
3.4. Nowe formy komunikacji nauczycieli z rodzicami | 89 |
3.5. Przegląd wybranych cech dzienników elektronicznych | 91 |
Rozdział 4 Założenia metodologiczne badań własnych | 99 |
4.1. Przedmiot i cel badań własnych | 99 |
4.2. Problemy badawcze i hipotezy badań własnych | 102 |
4.3. Zmienne i wskaźniki zmiennych badań | 105 |
4.4. Metody badań i techniki badawcze | 107 |
4.5. Narzędzia badawcze | 108 |
4.5.1. Arkusz wywiadu z dyrektorami | 108 |
4.5.2. Arkusz wywiadu z doradcami metodycznymi | 109 |
4.5.3. Kwestionariusz ankiety | 109 |
4.5.4. Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga | 110 |
4.6. Teren i organizacja badań | 111 |
Rozdział 5 Podstawowe czynniki warunkujące poziom gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych | 115 |
5.1. Wiedza nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych możliwych do wykorzystania w edukacji | 116 |
5.1.1. Wiedza nauczycieli na temat tablic interaktywnych | 120 |
5.1.2. Wiedza nauczycieli na temat dziennika elektronicznego | 126 |
5.1.3. Poziom wiedzy nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych | 134 |
5.1.4. Poziom wiedzy nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych a wybrane czynniki społeczno-demograficzne | 137 |
5.1.5. Podsumowanie wyników badań poziomu wiedzy nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych możliwych do wykorzystania w edukacji | 144 |
5.2. Umiejętności stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli w świetle wyników badań | 147 |
5.2.1. Umiejętności stosowania tablicy interaktywnej przez nauczycieli | 149 |
5.2.2. Umiejętności posługiwania się dziennikiem elektronicznym przez nauczycieli w celu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania i kontaktów z rodzicami | 155 |
5.2.3. Poziom umiejętności obsługi nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli | 159 |
5.2.4. Poziom umiejętności zastosowania nowoczesnych technologii cyfrowych przez nauczycieli a wybrane czynniki społeczno-demograficzne | 163 |
5.2.5. Podsumowanie wyników badań poziomu umiejętności stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli | 172 |
5.3. Poziom motywacji nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w ich pracy zawodowej | 176 |
5.3.1. Charakterystyka motywacji zawodowych badanych nauczycieli | 176 |
5.3.2. Motywacja nauczycieli do stosowania urządzeń informatycznych oraz oprogramowania komputerowego | 184 |
5.3.3. Motywacja nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych a wybrane czynniki społeczno-demograficzne | 195 |
5.3.4. Podsumowanie wyników badań poziomu motywacji nauczycieli do sięgania po nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne | 204 |
5.4. Podsumowanie wyników badań poziomu gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych | 206 |
Rozdział 6 Wybrane czynniki materialne, techniczne i organizacyjne wpływające na poziom gotowości nauczycieli | 211 |
6.1. Zależność poziomu gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych od wyposażenia szkół w te technologie | 211 |
6.1.1. Analiza parametrów multimedialnego przygotowania szkół | 211 |
6.1.2. Analiza zależności pomiędzy poziomem wyposażenia szkół w nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne a komponentami gotowości zawodowej nauczycieli | 213 |
6.1.3. Analiza zależności pomiędzy poziomem gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych a wyposażeniem szkół w te technologie | 222 |
6.1.4. Podsumowanie wyników badań zależności gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych od wyposażenia szkół w te technologie | 223 |
6.2. Trudności napotykane przez nauczycieli w wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych | 225 |
6.2.1. Trudności nauczycieli w wykorzystaniu tablic interaktywnych | 227 |
6.2.2. Trudności nauczycieli w posługiwaniu się dziennikiem elektronicznym | 235 |
6.2.3. Podsumowanie wyników badań trudności napotykanych przez nauczycieli w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych | 242 |
Zakończenie | 245 |
Literatura | 257 |
Netografia | 269 |
Spis rysunków | 271 |
Spis tabel | 273 |
Spis wykresów | 279 |