POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Niniejsza książka jest dziełem bardzo wartościowym, zarówno naukowo, jak i poznawczo. W atrakcyjny sposób przedstawia wielowymiarowość społeczno-kulturowych uwarunkowań rodzaju od czasów antycznych i biblijnych aż do końca XVIII wieku. Autor odkrywa tysiące lat historii człowieka z perspektywy genderowej i wprowadza Czytelnika w świat obu płci, a zwłaszcza kobiet ukazanych na tle społecznej, politycznej, gospodarczej i kulturowej historii Europy.
Praca ma charakter porządkujący i systematyzujący. Jej niezaprzeczalnym walorem jest bogactwo wykorzystanych materiałów i źródeł. Są to dzieła filozoficzne, literackie, z zakresu historii sztuki, religii i socjologii, świadczące o dużej wiedzy, erudycji, a także merytorycznej kontroli Autora nad niewyobrażalną liczbą materiałów do przestudiowania i zobrazowania.
Sądzę, że książka odbije się głośnym echem w życiu naukowym i będzie wykorzystywana jako podręcznik akademicki m.in. do kursów genderowych
(Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Slany)
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2587-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP; Homo creator masculinum et femininum | 15 |
CZAS ANTYKU | 20 |
I. KALÓN KAKON | 21 |
1. ŚWIAT BOGÓW GRECKICH | 21 |
Wszechświat | 22 |
Bogini, która nie miała matki | 23 |
Ateny czczą swą opiekunkę | 24 |
Artemida. Idealne piękno bogów | 25 |
Pandora darem bogów | 26 |
Kalón kakon. Kobieta „najpiękniejszym złem” | 27 |
2. TEATR ANTYCZNY | 29 |
Orestes, w którego żyłach nie płynęła krew matki | 29 |
Antygona obrończynią themis | 30 |
Mizoginia i Eurypides | 31 |
Medea | 32 |
Fedra | 33 |
3. KOBIETA W ŚWIECIE GRECKIM | 34 |
Czas homerycki | 34 |
Niewolnica gynaikeionu | 35 |
Emancypacja komediowa | 36 |
Dzieci chciane i niechciane | 36 |
4. KOBIETY WYZWOLONE | 37 |
Hetery lekarstwem na „miłość żołnierską” | 37 |
Piękno mężczyzny i piękno kobiety | 38 |
„Szafirowłosa Safo” | 39 |
5. ŚWIAT HETER | 41 |
Aspazja i Fryne | 41 |
Żywy ideał piękna | 42 |
Przyjaciółki filozofów i kochanki władców świata | 42 |
6. PŁEĆ W MYŚLI FILOZOFICZNEJ | 43 |
Kobieta w archaicznych wyobrażeniach | 43 |
Miłość, Sokrates i Diotyma z Mantinei | 44 |
Kobieta wyzwolona z więzienia gynaikeionu | 45 |
Gineke w państwie idealnym Platona | 46 |
Realne możliwości emancypacji kobiety | 47 |
Rzeczywisty czy tylko pozorny profeminizm Platona | 48 |
Arystoteles ze Stagiry | 49 |
Psychologia płci | 50 |
7. JESIEŃ HELLENÓW | 51 |
Uniwersalizm człowieczeństwa | 51 |
Sztuka darem Hellenów | 52 |
II. ODI ET AMO | 55 |
1. ETRURIA | 55 |
Świat korzystający z rozkoszy życia | 55 |
Kobieta etruska. Tanaquil | 56 |
2. ROMA | 58 |
Legendarne początki Rzymu | 58 |
Egeria i Kornelia | 59 |
Święte kobiety. Westalki | 60 |
Kult Magna Mater. Kapłani-kastraci | 61 |
Rodzina w czasach republiki | 63 |
Prawa ograniczające wolność kobiet | 64 |
Femina Romana schyłku republiki | 65 |
Odi et amo | 66 |
3. IMPERIUM ROMANUM | 68 |
Rodzina w czasach cesarstwa | 68 |
Szlachetne kobiety | 69 |
Upadek instytucji rodzinnej | 69 |
Kobiety obdarzone męską sprawnością i siłą | 71 |
Równość płci w rozpuście | 72 |
Femina Germanica | 73 |
III. EVA-AVE | 75 |
1. ŚWIAT STAROTESTAMENTOWY | 75 |
Przymierze podstawą Prawa | 75 |
Kobieta Izraela w obliczu Prawa | 76 |
Małżeństwo w Biblii | 77 |
Kobieta w domu i przestrzeni świątyni | 79 |
Kobiety biblijne | 79 |
2. NOWY TESTAMENT | 81 |
Niewiasty towarzyszą Chrystusowi | 81 |
Diakonisy | 82 |
Nauka św. Pawła | 83 |
3. KOBIETA DZIEWICĄ I MAŁŻONKĄ | 85 |
„Śmierć przez Ewę, życie przez Marię” | 85 |
Kulty synkretyczne | 87 |
Dziewictwo | 88 |
Dziewica-męczennica | 89 |
Helia | 90 |
Początki eremityzmu | 91 |
Maria Egipcjanka | 92 |
Eremici obojga płci | 93 |
Naturalny stan małżeński | 94 |
Christus vincit | 96 |
NATIONE CHRISTIANA | 98 |
I. ŚWIAT PEŁEN WIARY | 99 |
1. UWERTURA DO DZIEJÓW ŚREDNIOWIECZA | 99 |
Apokalipsa barbarzyńska | 99 |
Obszar panowania diabła | 100 |
Małżeństwo | 102 |
2. WŁADCZYNIE NOWEJ EUROPY | 103 |
Kobiety w szalonym świecie faidy | 103 |
Klasztor schronieniem przed morzem zbrodni | 105 |
Królowa na miarę renesansu | 105 |
3. BIBLIJNY POCZĄTEK RODZAJU LUDZKIEGO | 106 |
Dzieje starotestamentowe | 106 |
Św. Augustyn. Trzy akty dramatu stworzenia człowieka | 107 |
Kontynuatorzy św. Augustyna | 109 |
Grzeszna seksualność | 110 |
Dramat liturgiczny | 111 |
Obraz rajskiego ogrodu | 112 |
4. FILOZOFIA NATURALNA | 113 |
Alchemia hermetyczna | 113 |
Doktor Anielski | 115 |
Naturalny związek mężczyzny i kobiety | 116 |
5. MIŁOŚĆ W ŚWIECIE SACRUM | 118 |
Kościół naucza kobiety | 118 |
Chrystus kochankiem zakonnic | 118 |
Miłość do Naszej Pani | 119 |
Franciszkański kult Madonny. Misterium | 120 |
6. KOBIETA ODDANA BOGU | 121 |
Klasztor podwójny | 121 |
Św. Hildegarda z Bingen | 122 |
Heloiza i Abelard | 123 |
Tragedia za kratą klauzury | 124 |
Emancypacyjny ruch beginek | 125 |
Kościół i koniec świata beginek | 126 |
7. ŚWIĘCI PAŃSCY | 128 |
Kult świętych | 128 |
Święci mężowie i św. Józef | 129 |
Święte dziewice | 130 |
Święta małżonka | 131 |
Święta ladacznica | 132 |
8. CZARTOSTWO, ODSZCZEPIEŃCY I HERETYCY | 132 |
Ludzie w służbie diabła, czarownice i demony | 132 |
Działanie uroków | 134 |
Niebezpieczeństwa płynące z natury kobiety | 135 |
Krucjata przeciw albigensom | 136 |
Spisek uczniów Pierre’a Valdo | 137 |
II. KONTRAKT MAŁŻEŃSKI I UCZUCIA MIŁOSNE | 139 |
1. ŚWIAT MIAST | 139 |
Miasto-warsztat | 139 |
Kobieta jako odrębny status | 140 |
2. DAMA | 141 |
Jedność żony seniora z seniorem | 141 |
Obszar panowania damy | 142 |
Dwór panującego | 143 |
3. OWIDIUSZ ŚREDNIOWIECZA | 144 |
Dwór poskromicielem juvenes | 144 |
De arte honesti amandi André le Chapelaina | 145 |
Gry miłosne | 147 |
4. ELEONORA. SYMBOL ROZWIĄZŁOŚCI I WIELKOŚCI KOBIETY | 148 |
Marie de France | 148 |
Opowieść o Lisie | 148 |
Eleonora Akwitańska – kobietą z męską duszą | 150 |
5. MIŁOŚĆ DWORSKA | 151 |
Chansons de geste | 151 |
Rycerski kult Najświętszej Marii Panny | 152 |
Poezja prowansalska | 153 |
Trobairitz | 154 |
Unicorn, czyli jednorożec | 155 |
6. ROMANS BRETOŃSKI | 156 |
Świat legend północy | 156 |
Tristan i Izolda Béroula | 158 |
Thomasa romans dworski o Tristanie | 158 |
Gotfryd ze Strasburga | 159 |
Anty-Tristan Chrétiena de Troyes. Cliges | 160 |
Miłość w małżeństwie | 161 |
Niewinna naturalność i grzeszna konwencja | 162 |
Krucjaty moralne. Misjonarze i kobiety-małżonki | 163 |
Rycerscy nauczyciele kobiet | 164 |
III. JESIEŃ EPOKI | 167 |
1. STARCIE WARTOŚCI | 167 |
Dame nature i dame raison | 167 |
Christine de Pisan | 168 |
Kres świata rycerzy | 170 |
Duchowni miłośnicy | 170 |
2. ŚWIAT PROFANUM | 171 |
Kobiety François Villona | 171 |
Vanitas vanitatis | 173 |
Mater Misericordiae | 173 |
3. DWÓR MIŁOŚCI | 175 |
Zakony i dwory miłości | 175 |
Paryski dwór miłości | 176 |
Zabawy miłosne | 176 |
EUROPA ODRODZONA | 180 |
I. RENESANS WŁOSKI | 181 |
1. CZAS PRZEŁOMU | 181 |
Żongler Pana Boga i św. Klara | 182 |
Czystość zakonna | 184 |
2. SZTUKA ZWIASTUNEM NOWEGO CZASU | 185 |
Odżycie świata antyku | 185 |
Piekło Dantego i raj Beatrycze | 186 |
Miłość Petrarki | 188 |
Apoteoza Petrarki | 190 |
Boccaccio i książka dla „delikatnych stworzeń” | 191 |
Ten trzeci | 193 |
Miłość zwycięża kontrakt małżeński i śmierć | 194 |
Pietro Aretino | 195 |
3. KOBIETA RENESANSU | 196 |
Kobiety obdarzone pełnią humanizmu | 196 |
Vittoria Colonna | 197 |
„Tygrysica z Forli” | 197 |
Katarzyna ze Sieny | 199 |
Obrońcy kobiet | 200 |
4. DWORY ITALII | 203 |
Korporacje i „towarzystwa” | 203 |
Dwory Italii | 205 |
Kurtyzany | 206 |
Cortegiane honeste | 207 |
5. KOBIECY IDEAŁ | 208 |
O piękności kobiet | 208 |
Venus Coelestis Sandra Botticellego | 210 |
Światło renesansu przenika na północ od Alp | 212 |
Venus Naturalis zrodzona w Wenecji | 213 |
Tycjan | 214 |
Żywe ideały piękna kobiecego | 215 |
II. KOBIETY W SŁUŻBIE SZATANA I BOGA | 217 |
1. CZAROWNICE | 217 |
Działalność Inkwizycji a problem czarownic | 217 |
Encyklika papieska i Młot na czarownice | 219 |
Początek polowań | 220 |
Dalsze dzieła o czarownicach i pierwsi ich obrońcy | 221 |
Szaleństwo osiąga apogeum | 223 |
Gdy rozum śpi, budzą się upiory | 225 |
2. DZIEWICE ZAŚLUBIONE CHRYSTUSOWI | 226 |
Świat nowożytnych klasztorów żeńskich | 227 |
Doktor Mistyczny. Teresa z Ávila | 228 |
Wizjonerka z Karmelu we Florencji | 229 |
Szatan w klasztorze i opętanie | 230 |
Port-Royal i jansenizm | 231 |
Ruch sióstr miłosierdzia | 232 |
3. SPEKTAKL GROZY | 234 |
Rzeź hugenotów | 234 |
Kobieta rozpalona złością zdolna do strasznych czynów | 235 |
Największą zniewagą jest pozbawienie czci przez żonę | 236 |
Miłość łamiąca prawa źródłem strasznych nieszczęść | 237 |
III. MYŚLICIELE I REFORMATORZY | 239 |
1. PÓŹNY HUMANIZM | 239 |
Utopijne wizje społeczeństwa | 239 |
Wojowniczka Chrystusa | 241 |
2. ŚWIAT PROTESTANCKI | 243 |
Marcin Luter i wyzwolenie od lęku przed kobietą | 243 |
Małżeństwo reformatora | 244 |
Świat myśli Jana Kalwina | 245 |
3. MYŚL POLITYCZNA XVII WIEKU | 246 |
Sir Robert Filmer i paternalizm monarchiczny | 246 |
Zwolennicy umowy społecznej. Thomas Hobbes i John Locke | 247 |
Paternalizm Jacquesa-Benigne’a Bossueta | 249 |
LA COUR ET LA VILLE | 252 |
I. ŚWIAT PANUJĄCYCH | 253 |
1. METRESY I WŁADCZYNIE | 253 |
Pierwsza maitresse en titre | 254 |
Piękna Powroźniczka | 254 |
„Dziesiąta Muza”. Małgorzata z Nawarry | 255 |
Miniatura z manuskryptu | 256 |
Panowanie Diany de Poitiers | 257 |
Królowa Katarzyna Medycejska | 258 |
Królowa Margot | 260 |
Miłości Henryka IV | 260 |
Para monarsza w apoteozie Petera Paula Rubensa | 262 |
„Publiczna dziewica”. Królowa Elżbieta I Tudor | 263 |
Zwierciadło dramatów Szekspira | 265 |
2. DWÓR | 267 |
Atmosfera dworu panującego | 267 |
Polująca Diana z Wersalu | 268 |
Kobiety bliskie Królowi Słońce | 269 |
Mecenat Madame de Maintenon | 270 |
Wychowanie dopomaga naturze. François Fénelon | 272 |
Szkolnictwo potrydenckie dla dziewcząt | 272 |
Zakład wychowawczy w Saint-Cyr | 273 |
II. DRUGA SIŁA. MIASTO | 275 |
1. SALON | 275 |
La cour et la ville | 275 |
Konwersacja | 275 |
Femmes précieux | 276 |
Romans pasterski. Astrea | 277 |
Narodziny salonu | 278 |
Królowe salonów | 279 |
2. INNY KRAJ, INNE MIASTO | 280 |
Miasto państwa patrycjatu | 280 |
Kobieta oczami malarza | 281 |
Rozrywki i życie towarzyskie | 283 |
III. DWORSKIE ROKOKO I MIEJSKIE OŚWIECENIE | 285 |
1. ŚWIAT ROKOKA | 285 |
Zniewieściały barok | 285 |
Malarz markizy de Pompadour | 286 |
La petite François Bouchera | 287 |
Frania wstająca z łóżka | 288 |
2. ŚWIAT SFEMINIZOWANY | 288 |
Feminizacja zachowania | 288 |
Uwodziciel | 289 |
Cicisbeo | 292 |
Moneghino | 293 |
3. SALON XVIII STULECIA | 295 |
Markiza du Châtelet | 296 |
Salon pani Geoffrin | 297 |
Salon czasu rewolucji francuskiej | 298 |
4. OŚWIECONA MONARCHINI | 299 |
Artysta stworzony przez salony | 299 |
Żywy ideał władczyni. Maria Teresa | 299 |
Cesarzowa matką i żoną | 300 |
5. KOBIETA W MYŚLI OŚWIECENIA | 301 |
Pierre Roussel | 301 |
Denis Diderot | 302 |
Jean Jacques Rousseau | 303 |
Wyznawczynie idei Rousseau | 305 |
Libertyn markiz de Sade | 306 |
6. CNOTA, WYSTĘPEK I ŁZY | 308 |
Zaręczyny we Francji i Anglii | 308 |
Wzruszenie i łzy | 309 |
Femme fatale kawalera des Grieux | 310 |
Miłość a podziały społeczne | 311 |
Kobieta rzucona w męski świat | 312 |
Świat Jonathana Swifta | 313 |
Lovelace | 315 |
IV. WIELKI FINAŁ XVIII WIEKU | 317 |
1. DAMY I KOBIETY REWOLUCJI FRANCUSKIEJ | 317 |
Paryż | 317 |
Rodzina czasów rewolucji francuskiej | 319 |
Deklaracja praw kobiety | 320 |
Męczennica sprawy kobiecej | 321 |
Jakobini tłumią ruch kobiecy | 322 |
2. DWA GŁOSY O KOBIECIE | 324 |
Marie Jean Antoine de Condorcet | 324 |
Żeński głos zza kanału La Manche | 325 |
3. PO POTOPIE | 326 |
Odrodzony salon | 326 |
Malarz rewolucji francuskiej | 327 |
Kodeks Napoleona | 328 |
Reforma wychowania | 329 |
Koronacja | 330 |
ZAKOŃCZENIE | 333 |
Świat mężczyzn | 334 |
Zawiedzione nadzieje | 335 |
Trwanie ambiwalencji | 336 |
Świat gospodarczy wspiera kobiety w walce o pracę | 337 |
Rewolucja i co dalej? | 338 |
SPIS POSTACI | 341 |
BIBLIOGRAFIA | 379 |