Zasilanie silnika wysokoprężnego mieszaninami ON i EETB

Zasilanie silnika wysokoprężnego mieszaninami ON i EETB

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja Wydawnictwa WNT, dodruk Wydawnictwo Naukowe PWN


W monografii przedstawiono syntetyczne ujęcie zagadnień dotyczących silników wysokoprężnych zasilanych mieszaninami oleju napędowego z eterem etylo-tert-butylowym w ustalonych warunkach pracy.
Obszernie omówiono właściwości paliw z dodatkiem tlenu do silników wysokoprężnych. Scharakteryzowano metodykę badań. Podano podstawy tworzenia mieszanki palnej, procesu wtrysku i spalania paliwa oraz wskaźniki efektywności pracy silnika. Zaprezentowano także zagadnienia z zakresu emisji limitowanych składników spalin. Oceniono wpływ eteru etylo-tert-butylowego w mieszaninie z olejem napędowym na proces tarcia i korozji oraz zwrócono uwagę na zagadnienia stuku silnika i jego hałasu. Analizie statystycznej poddano zjawiska niepowtarzalności parametrów maksymalnych ciśnień wtrysku i spalania.


Rok wydania2017
Liczba stron248
KategoriaBudowa i eksploatacja maszyn
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19523-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz najczęściej stosowanych oznaczeń    9
  
  Przedmowa    13
  
  1. Wprowadzenie    15
  
  2. Charakterystyka wybranych paliw stosowanych do zasilania silników o zapłonie samoczynnym    24
  2.1. Oleje roślinne i ich estry    28
    2.1.1. Historia zastosowania olejów roślinnych do zasilania silników    28
    2.1.2. Właściwości olejów roślinnych i ich estrów    32
  2.2. Właściwości fizykochemiczne oleju napędowego (ON)    43
  2.3. Syntetyczny olej napędowy    50
  2.4. Mieszaniny etanolu z olejem napędowym (E-diesel) oraz charakterystyki wybranych alkoholi    51
    2.4.1. Alkohol metylowy    52
    2.4.2. Etanol    54
    2.4.3. Propanol    58
    2.4.4. Alkohol butylowy    59
    2.4.5. Alkohol pentylowy i etoksyetylowy    61
  2.5. Etery jako paliwa silnikowe    64
    2.5.1. Eter dietylowy (DEE)    65
    2.5.2. Eter dimetylowy (DME)    67
    2.5.3. Eter metylo-tert-butylowy (EMTB)    71
    2.5.4. Eter etylo-tert-butylowy (EETB)    73
    2.5.5. Właściwości fizykochemiczne innych eterów    75
  2.6. Właściwości fizykochemiczne mieszanin oleju napędowego i eteru etylo-tert-butylowego    83
    2.6.1. Lepkość kinematyczna    84
    2.6.2. Gęstość    85
    2.6.3. Wartość opałowa    86
    2.6.4. Smarność    88
    2.6.5. Liczba cetanowa    91
    2.6.6. Oddziaływanie korozyjne    98
    2.6.7. Napięcie powierzchniowe    99
    2.6.8. Mieszalność oleju napędowego z EETB    100
  2.7. Kompatybilność różnych paliw z materiałami uszczelnień układu paliwowego    101
  2.8. Oddziaływanie EETB i EMTB na środowisko naturalne    106
  
  3. Metodyka badań silnikowych i opis wykorzystanych urządzeń pomiarowych    109
  3.1. Zakres badań silnikowych    112
  3.2. Konfiguracja systemu pomiarowego parametrów szybkozmiennych procesów tłoczenia, wtrysku i spalania    114
  3.3. Parametry techniczne i regulacyjne badanych silników    122
    3.3.1. Silnik AD3.152    122
    3.3.2. Silnik ADCR Andoria    123
  3.4. Definicje i oznaczenia analizowanych parametrów roboczych silnika    125
  
  4. Wybrane zagadnienia z zakresu tworzenia mieszanki palnej    130
  4.1. Prędkość początkowa strumienia wtryskiwanego paliwa    131
  4.2. Określenie prędkości krytycznych rozpadu wtórnego kropel paliwa    139
  4.3. Krytyczna średnica kropel paliwa    141
  4.4. Mikrostruktura strugi paliwa    142
  4.5. Kąt wierzchołkowy strugi wtryskiwanego paliwa    144
  
  5. Ocena wybranych parametrów roboczych silnika    147
  5.1. Parametry procesu wtrysku paliwa    154
  5.2. Parametry procesu spalania    161
  5.3. Efektywność pracy silnika    167
  
  6. Aspekty ekologiczne pracy silników wysokoprężnych    172
  6.1. Analiza składników spalin silnika AD3.152 zasilanego mieszaninami oleju napędowego i eteru etylo-tert-butylowego    180
    6.1.1. Niespalone węglowodory    181
    6.1.2. Emisja tlenku i dwutlenku węgla    183
    6.1.3. Zadymienie spalin    186
    6.1.4. Emisja tlenków azotu    188
  6.2. Wpływ dodatków tlenowych do oleju napędowego na emisję cząstek stałych z silnika ADCR    191
  
  7. Zagadnienia niepowtarzalności procesów roboczych silnika    197
  
  8. Emisja hałasu i stuk silnika o zapłonie samoczynnym    214
  8.1. Badania emisji hałasu z silnika AD3.152    214
  8 oraz zastosowanej techniki pomiarowej    214
    8.1.2. Wpływ EETB na emisję hałasu z silnika AD3.152    215
  8.2. Analiza falkowa w ocenie zjawiska stuku silnika    222
    8.2.1. Zastosowane narzędzia analizy matematycznej    225
    8.2.2. Stuk silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego mieszaninami oleju napędowego z eterem etylo-tert-butylowym    231
  
  Podsumowanie    236
  
  Literatura i inne źródła    239
RozwińZwiń