POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W publikacji zaprezentowano sylwetkę Tadeusza Czapczyńskiego, jednego z wybitnych polonistów międzywojnia, działacza oświatowego, autora podręczników i książek dla nauczycieli, badacza literatury i literata. Szczególnie ważna - zarówno w refleksji nad historią dydaktyki, jak i dla projektowania zmian we współczesnej oświacie - jest jego antropocentryczno-kulturowa wizja kształcenia polonistycznego (literackiego i językowego), która w sposób zasadniczy przyczyniła się do odejścia od dydaktyki bazującej na pamięciowym reprodukowaniu treści w kierunku nauczania angażującego młodych ludzi w proces kształcenia. Ponadto jego studia literaturoznawcze są dowodem na to, że umiejętnie łączył pracę badawczą z warsztatem nauczyciela.
Mimo bogatej i różnorodnej aktywności Czapczyńskiego, jego dorobek nie doczekał się dotąd szerszego omówienia. Autorka wydobywa go z zapomnienia, mając nadzieję, że dzięki temu Czytelnicy lepiej poznają tę niezwykłą postać.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 448 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-838-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Słowo wstępne | 13 |
Tadeusza Czapczyńskiego życie czynem znaczone | 25 |
I. PRZESTRZENIE EDUKACJI | 71 |
1. Idee oświecenia, romantyzmu i Młodej Polski w hermeneutycznej perspektywie aksjologicznej | 73 |
Biografia w szkole galicyjskiej | 80 |
Literatura współczesna na lekcjach języka polskiego | 95 |
Prace popularyzatorskie | 106 |
Zakończenie | 110 |
2. Monograficzna koncepcja nauczania literatury | 113 |
Rozbiór Pana Tadeusza Adama Mickiewicza | 119 |
Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza w refleksji metodycznej | 134 |
Zakończenie | 148 |
3. Literatura na lekcjach języka polskiego | 153 |
Pieśń i piosenka legionowa | 159 |
Ku Rzeczypospolitej – edukacja polonistyczna mniejszości narodowych i wyznaniowych | 167 |
Idee regionalizmu na lekcjach języka polskiego | 172 |
Rozwiązania dydaktyczne | 184 |
Zakończenie | 191 |
4. Projekt kształcenia językowego | 195 |
Ćwiczenia w mówieniu | 203 |
Ćwiczenia stylistyczne | 215 |
Prace pisemne środkiem zadomowienia ucznia | 222 |
Zakończenie | 232 |
II. PASJE LITERATUROZNAWCZE | 237 |
1. Kult życia i pracy w twórczości Marii Dąbrowskiej | 239 |
Twórczość Dąbrowskiej dla dorosłego czytelnika | 242 |
Utwory dla dzieci | 265 |
Zakończenie | 273 |
2. Maria Konopnicka – znana i nieznana | 279 |
Epistolografia jako źródło badań literaturoznawczych | 282 |
O Konopnickiej-pisarce | 297 |
Zakończenie | 323 |
III. TWÓRCZOŚĆ LITERACKA | 327 |
1. Świat zamieniony w słowo | 329 |
Opowiadania i dramaty w służbie narodu i społeczeństwa | 330 |
Zanurzenie w poezji | 337 |
Utwory dla najmłodszych | 351 |
Zakończenie | 364 |
Zakończenie | 367 |
Kalendarium życia Tadeusza Czapczyńskiego | 375 |
Bibliografia | 383 |
Summary | 419 |
Indeks nazwisk | 423 |
Od redakcji | 443 |