Tadeusz Czapczyński (1884-1958)

Pedagog - literaturoznawca - literat

1 opinia

Format:

ibuk

W publikacji zaprezentowano sylwetkę Tadeusza Czapczyńskiego, jednego z wybitnych polonistów międzywojnia, działacza oświatowego, autora podręczników i książek dla nauczycieli, badacza literatury i literata. Szczególnie ważna - zarówno w refleksji nad historią dydaktyki, jak i dla projektowania zmian we współczesnej oświacie - jest jego antropocentryczno-kulturowa wizja kształcenia polonistycznego (literackiego i językowego), która w sposób zasadniczy przyczyniła się do odejścia od dydaktyki bazującej na pamięciowym reprodukowaniu treści w kierunku nauczania angażującego młodych ludzi w proces kształcenia. Ponadto jego studia literaturoznawcze są dowodem na to, że umiejętnie łączył pracę badawczą z warsztatem nauczyciela.
Mimo bogatej i różnorodnej aktywności Czapczyńskiego, jego dorobek nie doczekał się dotąd szerszego omówienia. Autorka wydobywa go z zapomnienia, mając nadzieję, że dzięki temu Czytelnicy lepiej poznają tę niezwykłą postać.


Rok wydania2017
Liczba stron448
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-838-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    9
  Słowo wstępne    13
  Tadeusza Czapczyńskiego życie czynem znaczone    25
  
  I. PRZESTRZENIE EDUKACJI    71
  1. Idee oświecenia, romantyzmu i Młodej Polski w hermeneutycznej perspektywie aksjologicznej    73
  Biografia w szkole galicyjskiej    80
  Literatura współczesna na lekcjach języka polskiego     95
  Prace popularyzatorskie    106
  Zakończenie    110
  
  2. Monograficzna koncepcja nauczania literatury    113
  Rozbiór Pana Tadeusza Adama Mickiewicza    119
  Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza w refleksji metodycznej    134
  Zakończenie    148
  
  3. Literatura na lekcjach języka polskiego    153
  Pieśń i piosenka legionowa    159
  Ku Rzeczypospolitej – edukacja polonistyczna mniejszości narodowych i wyznaniowych    167
  Idee regionalizmu na lekcjach języka polskiego    172
  Rozwiązania dydaktyczne    184
  Zakończenie    191
  
  4. Projekt kształcenia językowego     195
  Ćwiczenia w mówieniu    203
  Ćwiczenia stylistyczne    215
  Prace pisemne środkiem zadomowienia ucznia    222
  Zakończenie    232
  
  II. PASJE LITERATUROZNAWCZE    237
  1. Kult życia i pracy w twórczości Marii Dąbrowskiej    239
  Twórczość Dąbrowskiej dla dorosłego czytelnika    242
  Utwory dla dzieci    265
  Zakończenie    273
  
  2. Maria Konopnicka – znana i nieznana    279
  Epistolografia jako źródło badań literaturoznawczych    282
  O Konopnickiej-pisarce    297
  Zakończenie    323
  
  III. TWÓRCZOŚĆ LITERACKA    327
  1. Świat zamieniony w słowo    329
  Opowiadania i dramaty w służbie narodu i społeczeństwa    330
  Zanurzenie w poezji    337
  Utwory dla najmłodszych    351
  Zakończenie    364
  
  Zakończenie    367
  Kalendarium życia Tadeusza Czapczyńskiego    375
  Bibliografia    383
  Summary    419
  Indeks nazwisk    423
  Od redakcji    443
RozwińZwiń