INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Czym jest kino noir? Jakie relacje zachodzą między kinem noir a neo-noir? W jaki sposób bracia Coen czerpią z tradycji klasycznego filmu noir? Czy ich filmy jedynie „pasożytują” na historii kina, czy jednak stanowią coś więcej niż tylko próbę reanimacji nobliwego przodka? Czytelnik otrzymuje do rąk pierwszą polską monografię, w której tak gruntownie podejmuje się tematykę filmu noir i próbę doprecyzowania tego pojęcia. Zarówno w części pierwszej, dotyczącej rozważań teoretycznych na temat kina noir i neo-noir, jak i w drugiej, na którą składają się interpretacje wybranych filmów braci Coen (Śmiertelnie proste; Ścieżka strachu; Fargo; Człowiek, którego nie było), autorka stara się wypracować własne stanowisko.
W moim przekonaniu na szczególne podkreślenie i docenienie zasługuje teza autorki, w myśl której noir (w jej rozumieniu) nie mógł w okresie klasycznym, jako nurt historyczny w kinie amerykańskim lat czterdziestych, zrealizować w pełni swojego potencjału z racji ograniczeń narzuconych przez producentów, cenzurę i autocenzurę, limitujące to, co w kinie uznawano za dozwolone i eliminujące to, co zakazane. Tym samym późniejsze nawiązania do noir były nie tylko sui generis kontynuacjami tego, co zostało już zrealizowane i utrwaliło się w powszechnej świadomości jako noir właśnie, lecz także twórczym rozwijaniem niewykorzystanego potencjału. W tym duchu dr Kamila Żyto interpretuje fenomen twórczości Ethana i Joela Coenów.
Z recenzji prof. dr hab. Alicji Helman
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 346 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-529-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Wstęp | 11 |
Część pierwsza. Pytania bez odpowiedzi – kilka uwag na temat filmu noir (i nie tylko) | 25 |
Rozdział I. Między klasycznym kinem noir a filmami neo-noir – bezdroża i ślepe zaułki | 27 |
1. Problemy, problemy i kłopoty | 27 |
2. W poszukiwaniu korzeni – francuski łącznik | 29 |
3. Co na to inni? – film noir w piśmiennictwie anglosaskim i amerykańskim | 36 |
4. W stronę odpowiedzi na pytania bez odpowiedzi | 38 |
5. Kto za kim stoi, czyli zaplecze ideowo-światopoglądowe | 46 |
5.1. Amerykańskie oblicza egzystencjalizmu | 46 |
5.2. Jądro ciemności – film noir z perspektywy francuskiej filozofii egzystencjalnej | 49 |
5.3. Demony psychoanalizy | 63 |
6. Odwieczne wątpliwości – film noir jako gatunek i tonalność | 68 |
7. Pytanie o styl i estetykę | 74 |
8. W poszukiwaniu wzorca | 80 |
8.1. Wizualny ekwiwalent egzystencjalnych niepokoi | 80 |
8.2. Narracja i fabuła | 82 |
8.3. Nie tylko femme fatale | 94 |
Rodział II. Neo-noir – w poszukiwaniu kompromisu | 99 |
1. Jeszcze większe kłopoty | 99 |
2. Strategie poklasycznych filmów noir | 102 |
3. Neo-noir niejedno ma imię | 103 |
4. Noir w obliczu nowych możliwości | 108 |
5. Radykalny kryzys – narracja, bohater, sytuacja | 110 |
Część druga. W nicość śniąca się droga – noir w twórczości braci Coen | 115 |
Rozdział I. Śmiertelnie proste – melodramat nieszczęśliwych zbiegów okoliczności | 117 |
1. Śladami nawiązań | 121 |
2. Visser, destrukcyjny detektyw | 131 |
3. Abby, czyli dysfunkcyjna femme fatale | 139 |
4. Marty, przypadek patologiczny | 147 |
5. Ray, zagubiony kowboj | 152 |
6. Ikonografia | 156 |
7. Pusty świat, puści ludzie | 160 |
Rozdział II. Ścieżka strachu – egzystencjalne niepokoje gangstera | 169 |
1. W cieniu Hammetta | 172 |
2. Kino gangsterskie jako gatunkowa rama | 177 |
3. Zwierzęta różnej maści | 181 |
4. Między słowami | 190 |
5. Geometria struktury – symetrie, trójkąty, powtórzenia | 193 |
6. „Nobody knows anybody” – credo racjonalisty | 196 |
7. Podwójna natura | 204 |
8. Kapelusz, wiatr i sen, czyli niepokój | 209 |
9. Przemoc, czyli absurd | 212 |
Rozdział III. Fargo – detektywistyczny paradokument w bieli | 217 |
1. Brak noir w noir (?) | 219 |
2. Docu-noir – nowe ścieżki inspiracji | 224 |
3. Detektyw Gunderson na tropie | 235 |
4. It’s a White World | 252 |
5. Męski świat desperacji | 257 |
Rozdział IV. Człowiek, którego nie było – kiedy Obcego dopadają mdłości | 267 |
1. W cieniu wątpliwości rodzą się psychozy | 271 |
2. Duch Caina znów nawiedza świat Coenów | 275 |
3. Ed Crane – bohater powieści egzystencjalnej | 284 |
4. W poszukiwaniu utraconej tożsamości | 294 |
5. Alienacja Obcego, czyli historia istoty pozaziemskiej | 296 |
6. „Ja” jako rzecz | 299 |
7. Nowoczesne niepokoje bohaterów | 311 |
8. Kwestia stylu, kwestia gustu | 311 |
Zamiast zakończenia. Modernizm czy postmodernizm – kino neo-noir i bracia Coen | 315 |
Bibliografia | 321 |
Filmografia | 329 |
Indeks osób | 333 |
Indeks filmów | 337 |
Summary | 343 |
O autorce | 345 |