Resocjalizacja

-24%

Resocjalizacja

wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie

4 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,28  28,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 28,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 18,20 zł  


21,28

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

          W pracy resocjalizacyjnej pedagog nie tylko posługuje się posiadaną wiedzą i zdobytymi kompetencjami, lecz także wyciska na podopiecznym piętno własnej osobowości i stylu funkcjonowania, żeby pomóc mu zmienić swoje życie. Zadaniem wychowawcy jest dopasowanie posiadanej wiedzy i wykorzystywanych technik pracy z osobowością własną i podopiecznego. W niniejszej książce omówiono głównie kluczowe umiejętności i techniki stosowane w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi.


          Opisane umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno w warunkach środowiska otwartego, placówkach resocjalizacyjnych pobytu dziennego, jak i ośrodkach całodobowych. Przedstawiona propozycja jest wynikiem przemyśleń i doświadczeń autora zdobytych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Autor uważa, iż teorie poznawczo-behawioralne są godne uwagi w pedagogice resocjalizacyjnej. Wskazują na nieadekwatne treści poznawcze osób niedostosowanych społecznie, zalecają określone strategie zaradcze oraz uczą specyficznych sposobów rozwiązywania problemów wykorzystując instrukcje, modelowanie, ukierunkowane ćwiczenia i informacje zwrotne.


          Dla pełniejszego zilustrowania problemu oraz ze względu na poruszany obszar i cel opracowania w książce zostały podane przykłady zaczerpnięte z doświadczenia zawodowego autora.


          W książce autor chce pokazać Czytelnikom możliwości wykorzystania w pracy resocjalizacyjnej empatii, autorytetu, asertywności, sposoby motywowania wychowanków oraz rozwiązywania problemów. Oddana do ich rąk książka opisuje między innymi, jak kształtować prospołeczne umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie. Uwzględnia wiele technik i umiejętności psychokorekcyjnych, takie jak: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, rozmowy motywacyjne czy praca zorientowana na rozwiązanie problemu.


          Zdolność do kształtowania prospołecznych umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie jest jedną z kluczowych kompetencji pedagoga resocjalizacyjnego, która determinuje efektywność podejmowanych przez niego oddziaływań. Im więcej będzie się o tym mówiło, pisało i uczyło, tym większe korzyści będą odnosiły osoby niedostosowane społecznie, praktycy oraz społeczeństwo.


           Książka ta będzie pomocna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków. Ponieważ uwzględnia zarówno teoretyczny, jak i praktyczny aspekt resocjalizacji, jest ona skierowana do szerokiego grona odbiorców. Polecamy studentom, badaczom, pedagogom resocjalizacyjnym, psychologom i socjologom zainteresowanym tą tematyką. Dla badaczy może być inspiracją do rozwijania teorii i prowadzenia studiów nad skutecznością interwencji psychokorekcyjnych, a dla praktyków – do pewnych rozważań porządkujących ich warsztat pracy. Książka jest zaadresowana przede wszystkim do tych osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności wychowawcze potrzebne w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.


Rok wydania2010
Liczba stron126
KategoriaResocjalizacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-371-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  Rozdział 1. Zastosowanie teorii poznawczo-behawioralnych w pracy resocjalizacyjnej    13
  Rozdział 2. Skuteczność interwencji resocjalizacyjnych    17
  Rozdział 3. Znaczenie relacji wychowawczej w pracy pedagoga resocjalizacyjnego    21
    3.1. Relacja wychowawcza w resocjalizacji nieletnich    21
    3.2. Aspekty relacji wychowawczej    25
    3.3. Specyfika relacji wychowawczej w zależności od etapu pracy z nieletnim    27
  Rozdział 4. Złożoność prospołecznego modelowania    31
    4.1. Podnoszenie poziomu uspołecznienia    32
    4.2. Reakcja wychowawcy na postępowanie podopiecznego i modelowanie zachowań prospołecznych    34
  Rozdział 5. Rozpoczęcie pracy resocjalizacyjnej    37
    5.1. Pierwszy kontakt    37
    5.2. Kontrakt między wychowawcą a nieletnim    38
  Rozdział 6. Motywowanie podopiecznych    43
    6.1. Dlaczego ludzie się zmieniają?    43
    6.2. Kształtowanie motywacji    45
    6.3. Zasady motywowania podopiecznego    50
      6.3.1. Wyrażanie empatii    50
      6.3.2. Konfrontacja    52
      6.3.3. Unikanie wchodzenia w spór    54
      6.3.4. Pokonywanie oporu    55
      6.3.5. Kształtowanie poczucia własnej skuteczności    56
    6.4. Podstawowe umiejętności niezbędne do pracy nad motywacją podopiecznego    57
      6.4.1. Afirmacja    57
      6.4.2. Aktywne słuchanie    58
      6.4.3. Stosowanie otwartych pytań    59
      6.4.4. Podsumowywanie i słuchanie z odzwierciedleniem    59
      6.4.5. Formułowanie celów    59
      6.4.6. Nagradzanie    61
  Rozdział 7. Cechy skutecznego wychowawcy    63
    7.1. Wiarygodność    63
    7.2. Zaufanie    63
    7.3. Zaangażowanie    64
    7.4. Optymizm pedagogiczny    65
    7.5. Konsekwencja    66
    7.6. Cierpliwość    67
    7.7. Poczucie humoru i zabawa    68
    7.8. Kreatywność i elastyczność    70
    7.9. Energia    71
  Rozdział 8. Umiejętności diagnostyczne i psychokorekcyjne    73
    8.1. Obserwacja    73
      8.1.1. Obserwacja przekazu niewerbalnego    74
      8.1.2. Obserwacja ekspresji werbalnej    74
      8.1.3. Obserwacja związku między zachowaniem werbalnym i niewerbalnym    75
      8.1.4. Obserwacja osobistych reakcji    76
    8.2. Wywiad    76
    8.3. Zadawanie pytań    77
    8.4. Dobór słów, formułowanie instrukcji, poleceń i myśli    79
    8.5. Strukturyzowanie działań resocjalizacyjnych    81
    8.6. Techniki skoncentrowane na rozwiązaniu problemu    82
    8.7. Poszukiwanie mocnych stron    87
    8.8. Kwestionowanie zasadności przekonań    88
    8.9. Weryfikowanie oczekiwań    88
    8.10. Interpretacja    90
    8.11. Doradzanie    92
    8.12. Odsłanianie się    95
    8.13. Ustalanie granic psychologicznych    97
    8.14. Kontrolowanie bodźców    101
    8.15. Treningi umiejętności społecznych    102
    8.16. Zwiększanie tolerancji na dyskomfort psychiczny    107
    8.17. Komunikat „ja”    108
    8.18. Prewencyjny komunikat „ja”    110
    8.19. Informacje zwrotne    111
    8.20. Metafory    116
    8.21. Techniki relaksacyjne    116
    8.22. Zadania domowe    117
  Rozdział 9. Zakończenie pracy z podopiecznym    119
  Bibliografia    123
RozwińZwiń