POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka autorstwa Grażyny Filip i Marii Krauz przedstawia analizę językowego obrazu wybranych emocji w twórczości Stefana Żeromskiego. Najwięcej uwagi autorki poświęciły językowym sposobom kreowania miłości. Z kolei tęsknota Żeromskiego za domem rodzinnym i podkreślanie relacji rodzice – dziecko zauważalne w wielu jego utworach stały się impulsem do podjęcia problematyki rodziny i rozważań o charakterze aksjologicznym. Ekspresywność form wyrazu, metaforyka pobudzająca wyobraźnię czytelnika, bogactwo leksykalne w przedstawianiu rzeczywistości oraz maksymalizacja w sposobie wyrażania uczuć bohaterów powieści, składające się na sztukę pisarską Żeromskiego, potwierdzają słowotwórczą kreatywność, a tak-że jego zainteresowania lingwistyczne pisarza.
Książka kierowana jest przede wszystkim do studentów i uczniów szkół licealnych oraz do wszystkich zainteresowanych twórczością Stefana Żeromskiego.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 208 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7338-573-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
ROZDZIAŁ I | 12 |
Językowy obraz uczuć w powieściach Stefana Żeromskiego | 12 |
1. Językowy obraz świata – założenia teoretyczne | 12 |
1.1.Pojęcie językowego obrazu świata | 12 |
1.2. Składniki językowego obrazu świata | 14 |
1.3. Językowy obraz świata a literatura | 15 |
2. Uczucia, emocje, afekty – ustalenia definicyjne | 16 |
3. Językowy obraz uczuć na przykładzie Dziejów grzechu | 17 |
3.1. Uczucia komunikowane wprost | 19 |
3.2. Uczucia implikowane – metaforyczne obrazy uczuć | 28 |
3.3. Uczucia przejawiane w zachowaniu | 34 |
4. Obraz miłości w Ludziach bezdomnych i Przedwiośniu | 38 |
4.1. Pojęcie miłości | 38 |
4.2. Jednostki leksykalne nazywające uczucie | 41 |
4.3. Behawioralne sygnały miłości | 44 |
4.4. Miłość w metaforach pojęciowych | 45 |
5. Od miłości do grzechu – językowy obraz grzechu | 54 |
ROZDZIAŁ II | 67 |
Rodzina jako wartość – analiza wybranych utworów | 67 |
1. Pojęcie i typologia wartości | 68 |
2. Rodzina i tradycja rodzinna w wybranych utworach | 69 |
2.1. Rodzina jako wartość społeczna | 69 |
2.2. Dom rodzinny | 71 |
2.3. Sposoby określania relacji rodzinnych | 75 |
2.4. Wartości składające się na tradycję rodzinną | 83 |
2.5. Zrywanie z tradycją rodzinną i brak więzi rodzinnych | 91 |
3. Językowy obraz matki w wybranych powieściach | 96 |
3.1. Etymologia i znaczenie rzeczownika matka | 97 |
3.2. Portrety matek w powieściach Żeromskiego | 100 |
4. Językowy obraz ojca w wybranych powieściach | 114 |
4.1. Ojciec – pochodzenie i znaczenie leksemu | 114 |
4.2. Ojcowie w powieściach Żeromskiego | 116 |
ROZDZIAŁ III | 127 |
Słowotwórcza kreatywność pisarza | 127 |
1. Rzeczownikowe formacje słowotwórcze | 128 |
1.1. Derywaty o charakterze transpozycyjnym | 128 |
1.2. Konstrukcje mutacyjne proste | 134 |
1.3. Rzeczownikowe nazwy ekspresywne | 140 |
1.4. Rzeczowniki prefiksalne | 145 |
1.5. Konstrukcje od wyrażeń przyimkowych | 147 |
1.6. Rzeczowniki złożone | 148 |
2. Formacje przymiotnikowe | 154 |
2.1. Przymiotniki złożone | 154 |
2.2. Intensyfikacja za pomocą prefiksów | 159 |
2.3. Formy superlatywne | 161 |
2.4. Negacje słowotwórcze | 163 |
2.5. Konstrukcje odrzeczownikowe – użycia dzierżawcze, porównawcze, cha-rakterystyczne i ogólnorelacyjne | 164 |
2.6. Przymiotniki od wyrażeń syntaktycznych | 166 |
2.7. Derywaty odczasownikowe | 170 |
3. Czasowniki motywowane słowotwórczo | 171 |
3.1. Formacje odczasownikowe prefiksalne | 171 |
3.2. Derywaty aspektowe | 180 |
3.3. Czasowniki odimienne | 182 |
3.4. Nagromadzenie czasowników | 184 |
3.5. Konstrukcje analityczne | 185 |
Na zakończenie | 189 |
Wykaz literatury podmiotu (wraz ze skrótami) | 193 |
Literatura przedmiotu | 194 |