POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Opracowanie pod względem chronologicznym obejmuje okres od 1808 r. do wybuchu I wojny światowej. Powszechnie w historiografii przyjmuje się, iż w okresie wojen napoleońskich zapoczątkowany został, a po kongresie wiedeńskim kontynuowany był proces reform, który miał ułatwić w Prusach przejście na tory gospodarki kapitalistycznej. Wprowadzenie w życie tego programu rozciągało się na długi okres i przypadło na lata niepomyślnej koniunktury gospodarczej. Depresja gospodarcza sprawiła, iż w okresie reform poziom produkcji i konsumpcji w przeliczeniu na jednego mieszkańca był niższy od poziomu z lat 1804/1805. Stan przedwojenny osiągnięto dopiero w 1831 r. W okresie tym w miastach portowych szczególnego znaczenia nabierały reformy korporacji kupieckich i nowe uwarunkowania rozwoju handlu, zwłaszcza morskiego. Widocznym objawem wzrostu efektywności kapitału handlowego i jego aktywności po 1835 r. stały się inwestycje przemysłowe.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 302 |
Kategoria | Historia gospodarcza |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7972-073-6 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Edward Włodarczyk – Historyk, Mentor, Sternik nawy akademickiej, Przyjaciel (Włodzimierz Stępiński) XI | |
Prof. dr hab. Edward Włodarczyk – bibliografia publikacji (zestawiła Agnieszka Szudarek) XLI | |
Prof. dr hab. Edward Włodarczyk – wypromowani doktorzy (zestawił Dariusz K. Chojecki) LIX | |
Uwagi redakcyjne LX | |
Wstęp | 1 |
1. Cel i zakres pracy | 1 |
2. Podstawa źródłowa | 7 |
3. Stan badań | 11 |
Rozdział I. Następstwa pruskich reform dla gospodarki miast portowych i kryzys gospodarczy (1808–1834/1838) | 17 |
1. Reformy samorządowe i gospodarcze | 17 |
2. Warunki rozwoju gospodarczego miast portowych | 26 |
2.1. Nowa organizacja korporacji kupieckiej | 26 |
2.2. Miasta nadbałtyckie Prus wobec polityki handlowej Prus | 29 |
3. Załamanie gospodarcze w miastach portowych | 35 |
3.1. Położenie ekonomiczne zaplecza portów | 35 |
3.2. Handel morski miast portowych w okresie kryzysu | 38 |
3.3. Kryzys żeglugi morskiej | 50 |
3.4. Warunki rozwoju produkcji przemysłowej | 54 |
4. Konkluzje | 55 |
Rozdział II Przełamanie stagnacji gospodarczej i narastanie przekształceń kapitalistycznych w życiu gospodarczym miast portowych w latach 1834/1838–1870 | 57 |
1. Warunki przemian | 57 |
1.1. Tło okresu | 57 |
1.2. Przemiany gospodarcze na bezpośrednim zapleczu portów | 58 |
1.3. Przemiany demograficzne | 61 |
1.4. Rola państwa, burżuazji i kapitału finansowego w inspirowaniu przemian | 67 |
1.5. Miasta portowe wobec rozwoju kolejnictwa | 78 |
1.6. Rola żeglugi śródlądowej w rozwoju miast portowych | 82 |
2. Zmiany w żegludze bałtyckiej i handlu morskim | 83 |
2.1. Inwestycje portowe | 83 |
2.2. Handel morski portów bałtyckich | 86 |
2.3. Zmiany w żegludze bałtyckiej | 95 |
3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej | 105 |
3.1. Warunki rozwoju przemysłu | 105 |
3.2. Przemysł rolno-spożywczy | 106 |
3.3. Przemysł metalowo-maszynowy | 109 |
3.4. Przemysł chemiczno-cementowy | 112 |
3.5. Przemysł tytoniowy | 113 |
3.6. Stopień upowszechnienia napędu mechanicznego | 114 |
4. Rzemiosło | 115 |
5. Przemiany w strukturze zatrudnienia | 117 |
6. Konkluzje | 119 |
Rozdział III Przemiany w życiu gospodarczym nadbałtyckich miast portowych po zjednoczeniu Rzeszy i w dobie protekcyjnej polityki celnej (1871–1894) | 121 |
1. Warunki przemian | 121 |
1.1. Tło okresu | 121 |
1.2. Przemiany demograficzne | 123 |
1.3. Rola państwa i burżuazji w procesie przemian | 125 |
1.4. Rola banków | 131 |
1.5. Rozwój połączeń kolejowych | 133 |
1.6. Miasta portowe wobec rozwoju żeglugi śródlądowej | 136 |
2. Zmiany w żegludze i handlu morskim | 141 |
2.1. Inwestycje portowe | 141 |
2.2. Armatorzy bałtyccy wobec przemian w żegludze morskiej | 143 |
2.3. Rozwój handlu morskiego | 151 |
3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej | 163 |
3.1. Warunki rozwoju | 163 |
3.2. Przemysł stoczniowy i maszynowy | 166 |
3.3. Przemysł chemiczny i cementowy | 173 |
3.4. Przemysł rolno-spożywczy | 176 |
3.5. Przemysł drzewny i papierniczy | 180 |
3.6. Przemysł tytoniowy, konfekcyjny i lniarski | 181 |
4. Struktura zatrudnienia | 183 |
5. Konkluzje | 186 |
Rozdział IV. Życie gospodarcze nadbałtyckich miast portowych w latach 1895–1914 | 187 |
1. Warunki przemian | 187 |
1.1. Tło okresu | 187 |
1.2. Przemiany demograficzne | 188 |
1.3. Burżuazja wobec nowych koncepcji rozwoju gospodarczego | 194 |
1.4. Banki | 199 |
1.5. Zabiegi burżuazji o rozwój połączeń komunikacyjnych z zapleczem | 202 |
2. Rozwój handlu i żeglugi | 207 |
2.1. Inwestycje portowe | 207 |
2.2. Przemiany w żegludze morskiej | 212 |
2.3. Rozwój handlu morskiego | 219 |
3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej | 237 |
3.1. Plan industrializacji G. Gosslera | 237 |
3.2. Przemysł metalowo-maszynowy | 242 |
3.3. Przemysł chemiczny i cementowy | 254 |
3.4. Przemysł rolno-spożywczy | 257 |
3.5. Przemysł drzewny i papierniczy | 262 |
3.6. Przemysł tytoniowy i konfekcyjny | 265 |
4. Przemiany w strukturze zatrudnienia | 266 |
5. Konkluzje | 268 |
Zakończenie | 271 |
Bibliografia | 277 |
Stosowane skróty | 295 |
Spis map i rysunku | 296 |
Spis tabel | 297 |
Spis wykresów | 300 |
Zusammenfassung | 301 |