POLECAMY
Format:
pdf, ibuk
Zasadniczym celem przedstawianej monografii jest analiza i ocena systemu kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych w świetle obowiązujących regulacji prawnych oraz dorobku różnych dyscyplin naukowych. W rozdziale pierwszym wskazano istotę i ewolucję pojęcia kontroli zarządczej w sektorze publicznym. W rozdziale drugim zaprezentowano analizę porównawczą kategorii pojęciowych: kontrola zarządcza, audyt wewnętrzny, audyt zewnętrzny. W ramach rozdziału trzeciego dokonano analizy istniejących regulacji prawnych z obszaru kontroli zarządczej w aspekcie ich oddziaływania na opracowywanie przez jednostki sektora finansów publicznych pisemnych procedur regulujących ten system. W rozdziale czwartym opisany został problem zarządzania ryzykiem w jednostkach sektora finansów publicznych. W rozdziale piątym wskazano zakres obowiązków i odpowiedzialności kierowników jednostek, a także rolę głównych księgowych oraz pozostałych pracowników jednostek sektora publicznego w systemie kontroli zarządczej. W kolejnych pięciu rozdziałach (6–10) zaprezentowano wyniki analizy i oceny systemu kontroli zarządczej i jej poszczególnych elementów (obszarów) w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych, tj. uczelniach publicznych, publicznych podmiotach leczniczych, jednostkach samorządu terytorialnego oraz samorządowych jednostkach organizacyjnych (samorządowych jednostkach i zakładach budżetowych).
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Rachunkowość i controlling |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-266-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział | 1 |
Pojęcie i zakres kontroli zarządczej | 13 |
1.1. Istota procesu i funkcji zarządzania | 13 |
1.2. Kontrola w jednostkach sektora finansów publicznych | 14 |
1.3. Ewolucja kontroli w sektorze publicznym | 18 |
1.4. Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych | 20 |
Rozdział | 2 |
Relacje kontroli zarządczej z audytem wewnętrznym i zewnętrznym oraz analiza harmonizacji regulacji w zakresie kontroli zarządczej | 28 |
2.1. Relacje kontroli zarządczej z audytem wewnętrznym | 28 |
2.2. Relacje kontroli zarządczej z audytem zewnętrznym (rewizją finansową) | 37 |
2.3. Analiza harmonizacji krajowych i międzynarodowych, prawnych i profesjonalnych regulacji w zakresie kontroli zarządczej | 41 |
Rozdział | 3 |
Procedury kontroli zarządczej jako narzędzie wspomagające system zarządzania jednostką gospodarczą | 47 |
3.1. Charakterystyka i miejsce procedur w systemie kontroli zarządczej jednostki sektora finansów publicznych | 47 |
3.2. Procedury kontroli zarządczej w obszarze środowiska wewnętrznego | 52 |
3.3. Procedury kontroli zarządczej w obszarze celów i zarządzania ryzykiem | 57 |
3.4. Procedury kontroli zarządczej w obszarze mechanizmów kontroli | 63 |
3.5. Procedury kontroli zarządczej w obszarze informacji i komunikacji | 70 |
3.6. Procedury kontroli zarządczej w obszarze monitorowania i oceny | 73 |
Rozdział | 4 |
Ryzyko w systemie kontroli zarządczej w jednostkach samorządu terytorialnego | 79 |
4.1. Istota i zakres zarządzania ryzykiem | 79 |
4.2. Określenie celów, zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji w kontekście zarządzania ryzykiem | 82 |
4.3. Proces identyfikacji ryzyka w jednostkach | 84 |
4.4. Proces analizy ryzyka w jednostkach | 87 |
4.5. Proces reakcji na ryzyko w jednostkach | 89 |
Rozdział | 5 |
Odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego księgowego za funkcjonowanie kontroli zarządczej | 91 |
5.1. Odpowiedzialność za zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej – podstawowe założenia | 91 |
5.2. Odpowiedzialność kierownika jednostki za funkcjonowanie kontroli zarządczej | 94 |
5.3. Obowiązki głównego księgowego w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej | 101 |
Rozdział | 6 |
Proces zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego – aspekty praktycznego wdrożenia | 105 |
6.1. Problematyka zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego | 105 |
6.2. Charakterystyka badań empirycznych dotyczących zarządzania ryzykiem | 106 |
6.3. Zarządzanie ryzykiem w systemie kontroli zarządczej w jednostkach samorządu terytorialnego | 109 |
6.4. Modelowanie rozwiązań w zakresie zarządzania ryzykiem w jednostkach sektora finansów publicznych na przykładzie gminnych jednostek samorządu terytorialnego | 119 |
Rozdział | 7 |
Kontrola zarządcza w samorządowym zakładzie budżetowym | 127 |
7.1. Zakres kontroli zarządczej w samorządowym zakładzie budżetowym | 127 |
7.2. Dokumentacja organizacji kontroli zarządczej | 131 |
7.3. Organizacja kontroli zarządczej na przykładzie Samorządowego Zakładu Budżetowego X | 133 |
Rozdział | 8 |
Organizacja i funkcjonowanie kontroli zarządczej w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej | 149 |
8.1. Analiza konstrukcji systemu kontroli zarządczej w wybranych samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej | 149 |
8.2. Konstrukcja i ocena systemu kontroli zarządczej w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej w świetle opinii jej użytkowników | 177 |
Rozdział | 9 |
Funkcjonowanie kontroli zarządczej w polskich uczelniach publicznych | 183 |
9.1. Specyfika polskich uczelni publicznych i systemów zarządzania nimi | 183 |
9.2. Istota kontroli zarządczej w polskich uczelniach publicznych | 190 |
Rozdział | 10 |
Mechanizmy kontroli zarządczej w obszarze umów o partnerstwie publiczno-prywatnym | 198 |
10.1. Kontrola zarządcza a partnerstwo publiczno-prywatne | 198 |
10.2. Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym jako wyznacznik do tworzenia mechanizmów kontroli zarządczej | 200 |
10.3. Zakres kontroli zarządczej umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym | 206 |
10.4. Pożądane mechanizmy kontroli zarządczej umów o partnerstwie publiczno--prywatnym | 208 |
Zakończenie | 217 |
Bibliografia | 221 |
Spis rysunków | 231 |
Spis tabel | 233 |