POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Tytuł monografii Moda: model(ka) i czytelnicy. O ikonicznych reprezentacjach w kulturze wskazuje na ścisłą relację pomiędzy modą jako fenomenem kulturowym a modelem jako kulturowym wzorcem poznawczym. Dzięki temu Czytelnik otrzymuje bogate, „gęste” opracowanie ukazujące swoisty splot wątków tworzonych w obrębie omawianego zagadnienia, a także może spojrzeć na modę jako „całościowe zjawisko społeczne” w rozumieniu M. Maussa, przekraczając tym samym wąską definicję kultury, w ramach której moda zazwyczaj jest określana. Monografia stanowi oryginalne ujęcie problemu, proponuje też ciekawą i zróżnicowaną perspektywę poznawczą. Z pewnością dużym atutem książki jest zestawienie tekstów autorów zagranicznych i polskich, co pozwala przy okazji na przekrojowy ogląd współczesnej humanistyki. Moda nie jest tu sprowadzona jedynie do roli manekina, to raczej – pozostając w kręgu tej metaforyki – swoisty wybieg, pozwalający zaprezentować kulturowe modele w aktualnym kontekście i uchwycić ich dynamikę.
Z recenzji dr. hab. Marka Pacukiewicza (UŚ)
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 336 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-156-3 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Mariusz Gołąb, Modne obrazy tekstów – Wstęp s. 7—13 | |
R / I Moda i znak—czytanie kultury s. | 15 |
Efrat Tseëlon, Modele przejścia: o przeobrażeniach kulturowej roli modelki s. 16—25 | |
Anna Gomóła, Sieci wyobrażeniowe – pomiędzy kulturą i człowiekiem s. 26—33 | |
Yuejin Liu, Tradycja Zuotu Youshi w kulturze i życiu społecznym Chin s. 34—45 | |
Jakub Dziewit, Od „Powiększenia” M. Antonioniego do serwisu Maxmodels. Fotografia mody jako pole analizy narzędziowych uwarunkowań kultury s. 46—57 | |
R / II FIgury, fantomy, wIzerunki s. | 59 |
Xifang Zhao, Obecność i nieobecność statuy Konfucjusza na placu Niebiańskiego Spokoju s. 60—71 | |
Dorota Sak, Transformacja sylwetki damskiej w modzie okresu PRL na podstawie analizy materiału tekstowego i fotograficznego zawartego w kwartalniku „Moda” s. 72—83 | |
Marianna Michałowska, Artystka jako modelka, modelka jako manekin – o jednej fotografii Claude Cahun s. 84—97 | |
Katarzyna Witas, Lalka w wielkim świecie mody s. 98—107 | |
R / III Ciało jako narracja s. | 109 |
Maxine Leeds Craig, Tańczący prezydenci s. 110—119 | |
Anna M. Zarychta, Jak działają na nas rozwiane, długie włosy? Analiza wybranych okładek magazynów dla kobiet w świetle badań kulturowych i neuroestetyki s. 120—135 | |
Martyna Nawrocka, Moda i ciało jako elementy konstruowania tożsamości w perspektywie posthumanizmu s. 136—145 | |
Aleksandra Ciejka, Modne ciało na przestrzeni wieków. Kulturowa analiza figury modelki s. 146—159 | |
Natalia Schiller, Modelka jako post, modelka jako karnawał – o resakralizacji ciała w kulturze ponowoczesnej s. 160—173 | |
R / IV Przestrzeń ekspresji s. | 175 |
Susan B. Kaiser, Miejsca mody a usytuowanie podmiotu s. 176—191 | |
Adrianna Grudzińska-Pham, Trzecia płeć mody s. 192—203 | |
Urszula Konarska, Maria Pawlicka, Anima czy Animus? Problem płci w cosplayu s. 204—223 | |
Iwona Jastrzębska-Puzowska, Hobo, boho, grunge – od antyestetyki i kontestacji do „targowiska próżności” s. 224—229 | |
Natalia Rezmer-Mrówczyńska Ciało i widowisko. Od ekspresji nagości do trashion s. 230—243 | |
Tomas Pabedinskas, Moda jako wyraz tożsamości na scenie subkultury s. 244—253 | |
R / V CzytanIe obrazów s. | 255 |
Joanna Ślósarska, Triksterowski strój Anny Phreedom Messenger s. 256—263 | |
Weronika Witosław, Semantyka kobiecego stroju w poezji polskiego baroku s. 264—273 | |
Mariusz Gołąb, Kobiety, narracja i rzeczy naturalne czy rzecz natury? s. 274—301 | |
Shoutong Zhu, Nośnik, styl, media: historyczna interpretacja kulturowych norm dramatu s. 302—315 | |
Mariusz Bartosiak, Dynamika praktyk mody jako performansów kulturowych s. 316—325 | |
Indeks nazwisk s. 327—335 | |