Moda: model(ka) i czytelnicy

O ikonicznych reprezentacjach w kulturze

1 opinia

Format:

ibuk

Tytuł monografii Moda: model(ka) i czytelnicy. O ikonicznych reprezentacjach w kulturze wskazuje na ścisłą relację pomiędzy modą jako fenomenem kulturowym a modelem jako kulturowym wzorcem poznawczym. Dzięki temu Czytelnik otrzymuje bogate, „gęste” opracowanie ukazujące swoisty splot wątków tworzonych w obrębie omawianego zagadnienia, a także może spojrzeć na modę jako „całościowe zjawisko społeczne” w rozumieniu M. Maussa, przekraczając tym samym wąską definicję kultury, w ramach której moda zazwyczaj jest określana. Monografia stanowi oryginalne ujęcie problemu, proponuje też ciekawą i zróżnicowaną perspektywę poznawczą. Z pewnością dużym atutem książki jest zestawienie tekstów autorów zagranicznych i polskich, co pozwala przy okazji na przekrojowy ogląd współczesnej humanistyki. Moda nie jest tu sprowadzona jedynie do roli manekina, to raczej – pozostając w kręgu tej metaforyki – swoisty wybieg, pozwalający zaprezentować kulturowe modele w aktualnym kontekście i uchwycić ich dynamikę.
Z recenzji dr. hab. Marka Pacukiewicza (UŚ)


Rok wydania2016
Liczba stron336
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-156-3
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Mariusz Gołąb, Modne obrazy tekstów – Wstęp s. 7—13
  
  R / I Moda i znak—czytanie kultury s.    15
  Efrat Tseëlon, Modele przejścia: o przeobrażeniach kulturowej roli modelki s. 16—25
  Anna Gomóła, Sieci wyobrażeniowe – pomiędzy kulturą i człowiekiem s. 26—33
  Yuejin Liu, Tradycja Zuotu Youshi w kulturze i życiu społecznym Chin s. 34—45
  Jakub Dziewit, Od „Powiększenia” M. Antonioniego do serwisu Maxmodels. Fotografia mody jako pole analizy narzędziowych uwarunkowań kultury s. 46—57
  
  R / II FIgury, fantomy, wIzerunki s.    59
  Xifang Zhao, Obecność i nieobecność statuy Konfucjusza na placu Niebiańskiego Spokoju s. 60—71
  Dorota Sak, Transformacja sylwetki damskiej w modzie okresu PRL na podstawie analizy materiału tekstowego i fotograficznego zawartego w kwartalniku „Moda” s. 72—83
  Marianna Michałowska, Artystka jako modelka, modelka jako manekin – o jednej fotografii Claude Cahun s. 84—97
  Katarzyna Witas, Lalka w wielkim świecie mody s. 98—107
  
  R / III Ciało jako narracja s.    109
  Maxine Leeds Craig, Tańczący prezydenci s. 110—119
  Anna M. Zarychta, Jak działają na nas rozwiane, długie włosy? Analiza wybranych okładek magazynów dla kobiet w świetle badań kulturowych i neuroestetyki s. 120—135
  Martyna Nawrocka, Moda i ciało jako elementy konstruowania tożsamości w perspektywie posthumanizmu s. 136—145
  Aleksandra Ciejka, Modne ciało na przestrzeni wieków. Kulturowa analiza figury modelki s. 146—159
  Natalia Schiller, Modelka jako post, modelka jako karnawał – o resakralizacji ciała w kulturze ponowoczesnej s. 160—173
  
  R / IV Przestrzeń ekspresji s.    175
  Susan B. Kaiser, Miejsca mody a usytuowanie podmiotu s. 176—191
  Adrianna Grudzińska-Pham, Trzecia płeć mody s. 192—203
  Urszula Konarska, Maria Pawlicka, Anima czy Animus? Problem płci w cosplayu s. 204—223
  Iwona Jastrzębska-Puzowska, Hobo, boho, grunge – od antyestetyki i kontestacji do „targowiska próżności” s. 224—229
  Natalia Rezmer-Mrówczyńska Ciało i widowisko. Od ekspresji nagości do trashion s. 230—243
  Tomas Pabedinskas, Moda jako wyraz tożsamości na scenie subkultury s. 244—253
  
  R / V CzytanIe obrazów s.    255
  Joanna Ślósarska, Triksterowski strój Anny Phreedom Messenger s. 256—263
  Weronika Witosław, Semantyka kobiecego stroju w poezji polskiego baroku s. 264—273
  Mariusz Gołąb, Kobiety, narracja i rzeczy naturalne czy rzecz natury? s. 274—301
  Shoutong Zhu, Nośnik, styl, media: historyczna interpretacja kulturowych norm dramatu s. 302—315
  Mariusz Bartosiak, Dynamika praktyk mody jako performansów kulturowych s. 316—325
  
  Indeks nazwisk s. 327—335
RozwińZwiń