POLECAMY
Z “Søren Kierkegaard – Apostoł bez oficjalnego pełnomocnictwa” autorstwa Marii Urbańskiej-Bożek
Søren Kierkegaard nawoływał swoich czytelników do osobistego zaangażowania w lekturę, do głośnego jej czytania tak, aby każde słowo siłą wdarło się w duszę pojedynczego i w niej roznieciło iskrę, która podsycana systematycznie uczciwą refleksją, uwewnętrznioną modlitwą i milczącym trwaniem w obliczu Boga, mogła stanąć w płomieniach i odtąd gorzeć ogniem podsycającym samego siebie. Czy zapłonie on w Tobie Drogi Czytelniku? Nie wiem, nie ma jednak wątpliwości co do tego, iż lektura dzieł Kierkegaarda wzbudza w nas niepokój, zaczynamy bacznie siebie obserwować, badamy prawidłowość swoich odruchów, częściej przeprowadzamy auto-rewizję myśli i swojej postawy.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 366 |
Kategoria | Klasyczne teksty filozoficzne |
Wydawca | Marek Derewiecki |
ISBN-13 | 978-83-65031-49-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
KAROL TOEPLITZ, OD TŁUMACZA | 9 |
MARIA URBAŃSKA-BOŻEK, S0REN KIERKEGAARD - APOSTOŁ BEZ OFICJALNEGO PEŁNOMOCNICTWA | 13 |
O MOJEJ DZIAŁALNOŚCI JAKO PISARZA | 29 |
OBRACHUNEK | 31 |
ANEKS. MOJE STANOWISKO JAKO PISARZA RELIGIJNEGO W „CHRZEŚCIJAŃSTWIE" | |
I MOJA TAKTYKA | 39 |
1. MOJE STANOWISKO | 39 |
2. MOJA TAKTYKA | 40 |
PUNKT WIDZENIA DOTYCZĄCY MOJEJ DZIAŁALNOŚCI JAKO PISARZA. BEZPOŚREDNI KOMUNIKAT. MELDUNEK DLA HISTORII | 47 |
WPROWADZENIE | 49 |
ODCINEK PIERWSZY | 53 |
A. DWUZNACZNOŚĆ ALBO DWOISTOŚĆ (DUPLICITET) ZAWARTA W CAŁYM MOIM LITERACKIM DZIELE, DOTYCZĄCA TEGO, CZY AUTOR JEST ESTETYCZNYM, CZY TEŻ RELIGIJNYM PISARZEM | 53 |
B. WYJAŚNIENIE DOTYCZĄCE TEGO, ŻE AUTOR BYŁ RELIGIJNYM PISARZEM | |
I NADAL NIM JEST | 56 |
ODCINEK DRUGI. CAŁOKSZTAŁT TWÓRCZOŚCI PISARZA WYJAŚNIONY POD KĄTEM WIDZENIA TEGO, ŻE AUTOR JEST RELIGIJNYM PISARZEM | 61 |
ROZDZIAŁ I | 61 |
A. ESTETYCZNE PISARSTWO. DLACZEGO ROZPOCZĘTO OD ESTETYCZNEGO PISARSTWA ALBO O TYM, JAKIE TO PISARSTWO W SWOIM CAŁOKSZTAŁCIE MA ZNACZENIE | 61 |
§ 1. O TYM, ŻE ŚWIAT „CHRZEŚCIJAŃSKI" STANOWI NIESAMOWITE ZŁUDZENIE | 61 |
§ 2. O TYM, ŻE JEŚLI KOMUŚ RZECZYWIŚCIE MIAŁOBY SIĘ UDAĆ DOPROWADZIĆ JAKIEGOŚ CZŁOWIEKA DO OKREŚLONEGO MIEJSCA, WÓWCZAS NALEŻY PRZEDE WSZYSTKIM ZWAŻAĆ NA TO, BY ZNALEŹĆ GO TAM, GDZIE SIĘ RZECZYWIŚCIE ZNAJDUJE, I DOPIERO Z TEGO PUNKTU ROZPOCZYNAĆ | 65 |
§ 3. O ZŁUDZENIU POLEGAJĄCYM NA TYM, ŻE RELIGIJNOŚĆ I CHRZEŚCIJAŃSTWO JEST CZYMŚ, CZEGO LUDZIE DOPIERO WTEDY SZUKAJĄ JAKO OSTOI, KIEDY SIĘ STARZEJĄ | 68 |
§ 4. O TYM, ŻE NAWET WTEDY, KIEDY CZŁOWIEK NIE ZECHCE PÓJŚĆ DROGĄ, NA KTÓRĄ ZAMIERZA SIĘ GO WPROWADZIĆ, CHOCIAŻ DO JEDNEGO MOŻNA GO PRZYMUSIĆ: DO TEGO, BY ZWRÓCIŁ UWAGĘ | 71 |
§ 5. O TYM, ŻE CAŁE ESTETYCZNE PISARSTWO, UJĘTE Z PUNKTU WIDZENIA CAŁOKSZTAŁTU PISARSTWA, JEST ZŁUDZENIEM, ALIŚCI WE WŁASNYM, WŁAŚCIWYM ROZUMIENIU TEGO SŁOWA | 74 |
B. ZAMYKAJĄCE POST SCRIPTUM | 76 |
C. RELIGIJNE PISARSTWO | 76 |
ZAKOŃCZENIE | 77 |
ROZDZIAŁ II. RÓŻNORODNOŚĆ RODZAJU MOJEJ OSOBISTEJ EGZYSTENCJI W JEJ RELACJI DO ISTOTNYCH, CHARAKTERYSTYCZNYCH I RÓŻNORODNYCH ODMIAN PISARSTWA | 78 |
A. RODZAJ OSOBISTEJ EGZYSTENCJI W RELACJI DO ESTETYCZNEGO PISARSTWA | 79 |
B. RODZAJ OSOBISTEJ EGZYSTENCJI W JEJ RELACJI DO RELIGIJNEGO PISARSTWA | 84 |
ROZDZIAŁ III. UDZIAŁ OPATRZNOŚCI W MOIM LITERACKIM DOROBKU | 92 |
EPILOG | 113 |
ZAKOŃCZENIE | 118 |
ANEKS. „POJEDYNCZY". DWIE „NOTY" DOTYCZĄCE MOJEJ | |
DZIAŁALNOŚCI JAKO PISARZA | 121 |
PRZEDMOWA | 123 |
NOTA NUMER 1. ODNOŚNIE DO DEDYKACJI DLA „OWEGO POJEDYNCZEGO" [CZŁOWIEKA] | 125 |
NOTA NUMER 2. SŁOWO NA TEMAT STOSUNKU MOJEJ LITERACKIEJ AKTYWNOŚCI W CHARAKTERZE PISARZA DO „POJEDYNCZEGO" | 133 |
POSŁOWIE | 145 |
UWAGI DOTYCZĄCE „DWÓCH TEKSTÓW". POSŁOWIE | 145 |
ZALECONE DLA WŁASNEJ OCENY WSPÓŁCZESNOŚCI | 147 |
ZAMIAST WSTĘPU | 149 |
PRZEDMOWA | 150 |
SPIS TREŚCI TEGO PODROZDZIAŁU | 150 |
I. JK 1, 22-27 | 151 |
UWAGA WSTĘPNA | 151 |
LEKCJA APOSTOLSKA | 155 |
MODLITWA. [CO JEST WYMAGANE, ABY OGLĄDAĆ SIEBIE Z PRAWDZIWYM BŁOGOSŁAWIEŃSTWEM W LUSTRZE SŁOWA] | 155 |
II. DZIEJE APOSTOLSKIE 1, 1-12 | 195 |
ŚWIĘTA LEKCJA | 195 |
MODLITWA | 196 |
CHRYSTUS JEST DROGĄ | 196 |
III. DZIEJE APOSTOLSKIE 1, 1-12 | 211 |
ŚWIĘTA LEKCJA | 211 |
MODLITWA | 212 |
DUCH JEST TYM, KTÓRY OŻYWIA | 214 |
OSĄDŹ SAM! ZALECONE DLA SAMOOCENY WSPÓŁCZESNOŚCI. CZĘŚĆ DRUGA | 229 |
SPIS TREŚCI TEGO PODROZDZIAŁU | 230 |
PRZEDMOWA | 231 |
I. 1 P 4, 7: DLATEGO BĄDŹCIE WIĘC TRZEŹWI [ROZTROPNI] | 232 |
MODLITWA | 232 |
STAWAĆ SIĘ TRZEŹWYM | 232 |
II. MT 6, 24-34: CHRYSTUS JAKO WZORZEC ALBO O TYM, ŻE NIKT NIE MOŻE DWOM PANOM SŁUŻYĆ | 283 |
MODLITWA | 283 |
EWANGELIA [CHRYSTUS JAKO WZORZEC...] | 284 |
MORAŁ | 344 |
NOTATKA Z MARCA 1855 ROKU | 347 |
CZY BISKUP MYNSTER BYŁ „ŚWIADKIEM PRAWDY", JEDNYM Z „PRAWDZIWYCH ŚWIADKÓW PRAWDY" I CZY JEST TO PRAWDĄ? | 349 |
POSŁOWIE | 353 |
KILKA DODATKOWYCH UWAG TŁUMACZA | 356 |
SŁOWNIK DUŃSKO-POLSKI | 358 |
INDEKS NAZWISK | 361 |