POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
Ponownie narodzisz się w jakimś łonie, ponownie ukształtuje się twój szkielet, ponownie trafi ta właśnie stronica do tych samych twoich rąk, ponownie przemierzysz wszystkie godziny aż do godziny twej niepojętej śmierci [Borges, Doktryna cykli].
Sformułowanie Jorge Luisa Borgesa wydobywa inspirującą siłę Nietzscheańskiej myśli o wiecznym powrocie, a równocześnie uwypukla jej przenikliwy i dojmujący charakter. Zdanie sobie sprawy z możliwości takiego powtórzenia może prowadzić do zakwestionowania oczywistości naszego trwania w czasie, wyobcowuje nas z nas samych. Idea wiecznego powrotu skłania do zadania pytania, które od tej pory powinno nam towarzyszyć nieustannie: „Czy chcesz tego jeszcze raz i jeszcze niezliczone razy?”.
Hanna Buczyńska-Garewicz, komentując chyba najbardziej znane wyrażenie tej idei – paragraf 341 Wiedzy radosnej – twierdzi, że na to pytanie można odpowiedzieć dwojako: wściekłością „zgrzytania zębami” lub „boską radością powtórzenia”, która rodzi się wraz z umiłowaniem wiecznego powracania losu. Monografia Boska radość powtórzenia. Idea wiecznego powrotu ponawia pytanie o filozoficzne znaczenie Nietzscheańskiej idei wiecznego powrotu w przekonaniu, że wywołane w ten sposób odpowiedzi będą istotne nie tylko dla badaczy pism Nietzschego, lecz także dla wszystkich zainteresowanych problemem ludzkiego istnienia w czasie.
Prezentowana praca jest próbą, z jednej strony, ustosunkowania się do obecnych w literaturze interpretacji „myśli przepaścistej”, poddania ich refleksji i krytyce, z drugiej – pokazania nowych możliwości jej rozumienia. Obok rozważań filozoficznych proponuje rozważania filologiczne, które porządkują system pojęć związanych z kategorią czasu w języku greckim oraz w literaturze greckiej..
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9064-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Boska Breveria
do koszyka
Boska cząstka. Jeśli Wszechświat jest...
do koszyka
Boska komedia
do koszyka
Boska komedia
do koszyka
Boska komedia
do koszyka
Boska Komedia
do koszyka
Boska Komedia
do koszyka
Spis treści
Monika Proszak, Anna Żymełka, Boska radość powtórzenia: postawienie problemu | 9 |
Hanna Buczyńska-Garewicz, Wieloznaczność myśli o wiecznym powrocie wszystkiego | 27 |
Bogdan Banasiak, Wieczny powrót w myśli Friedricha Nietzschego – chaos czy ład? | 41 |
Jacek Filek, Idea wiecznego powrotu jako zaprzeczenie bezpowrotności | 59 |
Krzysztof Bielawski, Χρόνος (chronos) – καιρός (kairos) – αἰών (aion): czas dla filologa | 63 |
Paweł Pieniążek, Jednostka i kosmos. Rozdarta wieczność w Nietzscheańskiej wizji wiecznego powrotu | 71 |
Stanisław Łojek, Incipit Tragoedia: Heidegger o Nietzscheańskiej myśli wiecznego powrotu | 89 |
Radosław Strzelecki, Święte „tak”. Idea wiecznego powrotu jako zadanie pojednania z czasem | 109 |
Piotr Augustyniak, Wieczny powrót – między przymusem powtarzania a wolą mocy | 123 |
Malwina Rolka, Zagadka Ariadny – mityczny szyfr wiecznego powrotu | 133 |
Arkadiusz Górnisiewicz, Starożytność na szczycie nowoczesności. Karl Löwith o Nietzscheańskiej idei wiecznego powrotu | 151 |
Anna Szklarska, Myśl przepaścista i jej konsekwencje | 163 |
Maciej Banasik, Schopenhauer i Nietzsche. Koncepcja afirmacji woli życia jako antycypacja idei wiecznego powrotu | 183 |
Karolina Feć, Czy wieczny powrót oznacza koniec nihilizmu? | 197 |
Przemysław Tacik, Idea wiecznego powrotu Nietzschego a mesjanizm nowoczesnej filozofii | 213 |
Alfred Fouillée, Uwaga o Nietzschem i Langem: „wieczny powrót”, przeł. Bogdan Banasiak | 233 |
Bibliografia | 245 |
Noty o autorach | 249 |