Wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym (CATI)

Działania ankieterskie w call centers

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja przybliża jedną z najpopularniejszych technik stosowanych w badaniach sondażowych – wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym (CATI – Computer Assisted Telephone lnterviewing). Autor zapoznaje czytelnika z możliwościami i ograniczeniami techniki CATI oraz charakteryzuje obszary głównych zastosowań wywiadu telefonicznego. Przedstawia również wyniki własnych badań metodologicznych, zrealizowanych w kilkunastu firmach z Polski, Norwegii i Islandii stosujących technikę CATI. Książka może zainteresować badaczy – zarówno akademickich, jak i komercyjnych – korzystających z techniki CATI. Przydatna będzie również osobom odpowiedzialnym za aspekty organizacyjno-logistyczne procesu zbierania danych: managerom działów realizacji, kierownikom badawczych call centers czy superwizorom nadzorującym pracę ankieterów telefonicznych. Publikacja – poza walorami czysto naukowymi – zawiera wiele treści o charakterze aplikacyjnym. Autor zamieszcza w niej rekomendacje związane z przygotowaniem i realizowaniem badań sondażowych z zastosowaniem techniki wywiadu telefonicznego.


Rok wydania2016
Liczba stron248
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-049-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  I. CATI jako technika badawcza. Przegląd wybranych problemów    13
  
  Rozdział 1. Charakterystyka techniki CATI    15
  1.1. Klasyfikacje technik badawczych. CATI a inne techniki surveyowe    15
  1.2. Czynniki stymulujące rozwój badań telefonicznych    20
  1.3. Jakość danych gromadzonych w wywiadach telefonicznych    23
  1.3.1. Dobór próby. Reprezentatywność badań CATI    23
  1.3.2. Zniekształcenia pomiarowe    25
  1.3.3. Niedostępność respondentów    29
  1.4. Badania CATI dzisiaj    32
  1.4.1. Obszary zastosowań badań telefonicznych    32
  1.4.2. CATI w mixed mode surveys    38
  1.4.3. Problemy realizacyjne    42
  1.5. Akulturacja techniki wywiadu telefonicznego    46
  
  Rozdział 2. Przygotowanie i realizacja badania z wykorzystaniem techniki CATI    51
  2.1. Oprogramowanie komputerowe zarządzające realizacją projektów    51
  2.1.1. Skryptowanie kwestionariusza wywiadu    52
  2.1.2. Wybieranie numeru rozmówcy    54
  2.1.3. Prowadzenie wywiadu    56
  2.2. Aranżacja wywiadu    58
  2.3. Pytania zadawane respondentom    64
  2.4. Dobór próby – numery telefoniczne    66
  2.4.1. Próby bazujące na spisach numerów    66
  2.4.2. Random Digit Dialing    67
  2.4.3. Metoda Mitofsky-Waksberg    68
  2.4.4. List-Assisted Random Digit Dialing    69
  2.4.5. Próby telefonów komórkowych    70
  2.5. Dobór próby – respondent    73
  2.5.1. Metody probabilistyczne i quasi-probabilistyczne    74
  2.5.2. Metody nieprobabilistyczne    74
  
  Rozdział 3. Ankieter w procesie badawczym    79
  3.1. Modele ról ankieterskich    79
  3.2. Standaryzacja zachowań ankieterskich    83
  3.3. Ankieter w wywiadzie telefonicznym    86
  3.3.1. Studio telefoniczne    86
  3.3.2. Organizacja pracy i wynagradzanie ankieterów CATI    87
  3.3.3. Rekrutacja ankieterów    90
  3.3.4. Szkolenie ankieterów    94
  3.3.5. Kontrola i ocena jakości pracy ankieterów    97
  
  II. Praktyka CATI. Wyniki własnych badań metodologicznych    101
  
  Rozdział 4. Charakterystyka badań    103
  4.1. Organizacja badań – moduł krajowy    103
  4.2. Organizacja badań – moduł zagraniczny    108
  4.3. Narzędzia badawcze    111
  4.3.1. Kwestionariusz ośrodka    111
  4.3.2. Plan tematów do wywiadu eksperckiego z managerem CATI    112
  4.3.3. Kwestionariusz ankietera    112
  4.3.4. Dyspozycje do wywiadu swobodnego z ankieterem CATI    113
  4.4. Ocena wartości zebranych danych. Zakres wniosków    114
  4.5. Sposób prezentacji wyników    115
  
  Rozdział 5. Agencje badawcze w Polsce    117
  5.1. Infrastruktura badawcza    117
  5.2. Ankieterzy    118
  5.2.1. Stan osobowy i procedury human resources    118
  5.2.2. Wynagradzanie i ocena pracy ankieterów    123
  5.3. Metodologia badań CATI    126
  
  Rozdział 6. Ankieterzy CATI w Polsce    133
  6.1. Charakterystyka badanych    133
  6.2. Zalety i wady pracy ankietera CATI    140
  6.3. Szkolenie wprowadzające    142
  6.4. Stresogenność i trudność czynności ankieterskich    147
  6.5. Zadowolenie z pracy    155
  6.6. Trudni respondenci – ankieterskie strategie postępowania    159
  6.6.1. Respondenci niechętni    159
  6.6.2. Respondenci zirytowani    162
  6.6.3. Respondenci mający problem ze zrozumieniem treści pytań    164
  6.6.4. Respondenci cechujący się dużą aktywnością uboczną    165
  6.7. Czynniki utrudniające pracę ankieterów    166
  6.7.1. Skrypt wywiadu – narzędzie badawcze    166
  6.7.2. Charakterystyki społeczno-demograficzne respondenta    172
  6.7.3. Biznesowy/niebiznesowy charakter wywiadu    173
  6.7.4. Stacjonarny/komórkowy typ telefonii    174
  6.8. Typologie ankieterów CATI    175
  
  Rozdział 7. Agencje badawcze/ankieterzy CATI. Islandia i Norwegia a Polska    181
  7.1. Infrastruktura badawcza. Ankieterzy    181
  7.2. Metodologia badań CATI    183
  7.3. Ankieterzy CATI    184
  7.3.1. Charakterystyka badanych    184
  7.3.2. Zalety i wady pracy ankietera CATI    184
  7.3.3. Szkolenie wprowadzające    185
  7.3.4. Stresogenność i trudność czynności ankieterskich    187
  7.3.5. Zadowolenie z pracy    189
  7.3.6. Trudni respondenci    191
  7.4. Społeczne konteksty badań    193
  
  Uwagi końcowe. Wnioski dla praktyki badawczej    199
  Bibliografia    207
  Aneksy    225
  Aneks 1. Kwestionariusz ankietera    227
  Aneks 2. Kwestionariusz ośrodka    241
RozwińZwiń