INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Michał Jan Lutostański – socjolog, doktor nauk społecznych i absolwent Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Jego działalność naukowa skupia się na młodzieży oraz muzyce. Pracownik instytutu badawczego TNS Polska, gdzie zajmuje się ilościowymi badaniami konsumenckimi. Członek Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Autor wielu publikacji oraz wystąpień konferencyjnych. Zdobywca I miejsca w Konkursie o Nagrodę Publiczności na Najlepsze Wystąpienie podczas XIV Kongresu Badaczy Rynku i Opinii 2013 r.
Punk’s not dead. Stare hasło, które pamiętam z koncertów sprzed trzydziestu lat, powraca echem, gdy czytam książkę doktora Michała Jana Lutostańskiego. Przy czym zawołanie to odnosi się nie tylko do punk rocka, lecz także subkultur młodzieżowych jako takich.
Książka Lutostańskiego była dla mnie podróżą sentymentalną, przywołującą z pamięci to i owo. W kulturze, która zwykła traktować to, co zdarzyło się przed pięciu laty, jak zamierzchłą, paleolityczną niemal przeszłość, jest to cenne i znaczące. Po prostu.
Mariusz Czubaj
profesor Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie
Brzydkie słowa, brudny dźwięk to efekt kilkuletnich prac empirycznych nad subkulturami młodzieżowymi w Polsce. Pierwsza jej część dotyczy przyjętego modelu komunikacyjnego między muzykami a słuchaczami w tychże grupach oraz zastosowanej triangulacji metodologicznej. Druga skupia się na nadawcach oraz analizie przekazu w piosenkach ośmiu zespołów. Trzecia zaś kładzie nacisk na słuchaczy w subkulturach z uwzględnieniem stworzenia modeli idealnych ich członków, a kończy się odtworzeniem modelu łączącego nadawców i odbiorców przekazu komunikacyjnego.
Książka ta ma na celu ukazanie kluczowej roli, jaką w subkulturach odgrywa muzyka; może zainteresować nie tylko socjologów, lecz także kulturoznawców, muzykologów czy medioznawców.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-696-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 7 |
Rozdział 1. Założenia teoretyczne | 9 |
1.1. Definicja subkultur | 13 |
1.2. Badania subkultur w Polsce | 22 |
1.3. Wybór subkultur do badania | 27 |
1.4. Muzyka jako medium | 31 |
1.5. Okoliczności przekazu | 33 |
1.6. Model komunikacyjny | 40 |
1.7. Metodologia | 43 |
1.7.1. Przekaz | 44 |
1.7.2. Nadawcy | 46 |
1.7.3. Odbiorcy | 47 |
Rozdział. Nadawcy oraz przekaz w piosenkach | 57 |
2.1. Subkultura metali | 57 |
2.1.1. Metale i ich muzyka | 58 |
2.1.2. Muzycy o swojej twórczości | 67 |
2.1.3. Przekaz w piosenkach | 76 |
2.1.4. Inne elementy przekazu | 88 |
2.2. Subkultura hip-hopowa | 93 |
2.2.1. Hip-hopowcy i ich muzyka | 93 |
2.2.2. Muzycy o swojej twórczości | 102 |
2.2.3. Przekaz w piosenkach | 110 |
2.2.4. Inne elementy przekazu | 120 |
2.3. Subkultura punkowa | 122 |
2.3.1. Punki i ich muzyka | 122 |
2.3.2. Muzycy o swojej twórczości | 132 |
2.3.3. Przekaz w piosenkach | 137 |
2.3.4. Inne elementy przekazu | 146 |
2.4. Subkultura skinheadów | 147 |
2.4.1. Skinheadzi i ich muzyka | 148 |
2.4.2. Muzycy o swojej twórczości | 154 |
2.4.3. Przekaz w piosenkach | 158 |
2.4.4. Inne elementy przekazu | 168 |
2.5. Porównanie nadawców oraz przekazu czterech | |
subkultur | 169 |
2.5.1. Porównanie przekazu | 170 |
2.5.2. Porównanie nadawców | 173 |
Rozdział 3. Odbiorcy przekazu | 178 |
3.1. Młodzież a muzyka | 178 |
3.2. Słuchacze zaangażowani kontra niezaangażowani | 180 |
3.3. Demografia członków subkultury | 188 |
3.4. Przynależność do subkultury | 198 |
3.5. Muzyka słuchana przez subkultury | 208 |
3.6. Muzyka a subkultury | 211 |
3.7. Normy i styl życia subkultur młodzieżowych | 233 |
3.8. Typy idealne uczestników subkultur młodzieżowych | 259 |
Zakończenie | 265 |
Bibliografia | 274 |
Literatura | 274 |
Wywiady z zespołami | 277 |
Strony internetowe | 278 |
Wykaz rycin i tabel | 280 |
Aneks 1 – ankieta ilościowa z członkami subkultur | 286 |
Subkultura | 288 |
Muzyka | 292 |
Normy, wartości, styl życia | 296 |
Metryczka | 301 |