POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Autorzy omówili kluczowe punkty nowożytnej i ponowoczesnej problematyki etyczno-politycznej, tj. zagadnienia związane z kształtowaniem się państwa w XVII wieku i jego szczytowym rozwojem w epoce nacjonalizmów, a wreszcie jego aktualny kryzys […]. Przygotowanie merytoryczne obu autorów, znanych w środowisku akademickim i wydawniczym w Polsce i we Włoszech, nie wymaga komentarza, ponieważ jest poza dyskusją […]. Ich książka pozwoli polskiemu odbiorcy zapoznać się z myślą dwóch interesujących włoskich filozofów młodego pokolenia, zaś poruszona tematyka i styl esejów sprawiają, że ma ona szansę zainteresować czytelników.
Z recenzji Danilo Facca, prof. IFiS PAN w Warszawie
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 159 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-137-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 7 |
Cześć pierwsza Daniele Stasi – DEMOKRACJA INKLUZYWNA | 11 |
Rozdział I. O uzasadnieniu pozytywnych norm | 13 |
1. Wartości naturalne i państwo autorytarne | 13 |
2. Obiektywne zasady moralne i prawo pozytywne | 17 |
3. Pojęcie natury w uzasadnieniu norm | 21 |
4. Realizm prawny a konstytucjonalizm solidarny | 26 |
Rozdział II. Pluralizm i jedność polityczna | 31 |
1. Suwerenność i „droga wartości” | 31 |
2. Ethos religii i jedność polityczna | 37 |
3. Społeczeństwo postsekularyzowane i sekularyzacja polityki | 40 |
4. Inkluzja | 45 |
Rozdział III. Demokracja inkluzywna | 47 |
1. Nauka o polityce i etyka odpowiedzialności | 47 |
2. Racjonalność instrumentalna i „słaby rozum” | 53 |
3. Neoliberalizm jako autorytaryzm | 57 |
4. Pluralizm elitarny lub postdemokracja | 63 |
5. Postdemokracja po polsku i habeas mentem | 70 |
Rozdział IV. Autonomia indywidualna i demokracja w ujęciu Kelsena i Bobbio | 77 |
1. Autonomia indywidualna i nowożytność | 77 |
2. „Pozytywizacja” ideałów | 85 |
3. Historyczne zasługi demokracji i jej niespełnione obietnice | 91 |
Rozdział V. Urynkowienie systemu edukacji | 103 |
1. Trzy fazy ewolucji systemu edukacji. O równowadze między rynkiem a państwem | 103 |
2. Dysfunkcje państwowe i system edukacji | 107 |
3. Edukacja i wartości obywatela | 110 |
Cześć druga Diego Fusaro – EUROPA I KAPITALIZM. ABY OTWORZYĆ SIĘ NA PRZYSZŁOŚĆ | 113 |
1. Melancholia jako cecha stanu neoliberalnego | 115 |
2. Euro jako fundament kapitalizmu absolutnego | 120 |
3. Niewidzialna władza przeciwko demokratycznej suwerenności | 124 |
4. Odzyskać straconą wolność: wielość suwerennych państw | 129 |
5. Wieczna teraźniejszość i zniszczenie przyszłości | 133 |
6. Utopia konieczna. Wznowienie konfliktu z kapitałem | 137 |
7. Stawić opór monarchii uniwersalnej | 143 |
8. Rewolucja, od kultury począwszy | 150 |
9. Podsumowanie. Przyszłość jest nasza! | 155 |