POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Vladimir Nabokov (1899–1977) w tekstach autobiograficznych i wywiadach przyznawał, że posiada niezwykły dar doświadczania wrażeń kolorystycznych podczas słuchania i artykulacji głosek reprezentujących poszczególne litery alfabetu. Twierdził, że bodźcem dla owych doznań są nakładające się na siebie skojarzenia wzrokowe, smakowe, dotykowe i słuchowe. Nie wyczerpują one jednak palety synestezyjnych doznań autora „Lolity”. Jak pokazują teksty jego powieści i opowiadań, barwnymi odcieniami mienią się imiona bohaterów i nazwy miejscowości, a cyfry i dni tygodnia mogą przybrać postać człowieka lub zwierzęcia. Wobec tak wielkiej różnorodności zjawisk synestezyjnych obecnych w twórczości pisarza autorka książki stawia sobie za cel zaprezentowanie bogactwa tego świata, nasyconego wrażeniami wzrokowymi, smakowymi i dotykowymi oraz zapachami, dźwiękami i emocjami, które zapewniają wielowymiarowość odbioru jego dzieł. Wyjaśnieniu mechanizmów łączenia przedstawionych w tekstach utworów wrażeń zmysłowych, pojęć i idei z doświadczeniami percepcyjnymi posłużyły najnowsze wyniki badań nad synestezją, prowadzonych w zakresie psychologii, medycyny, a także nauk neuronalnych.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-788-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 10 |
ROZDZIAŁ 1: Synestezja | 16 |
Z historii badań nad synestezją | 16 |
Definicja synestezji | 26 |
Mechanizm i źródła synestezji | 33 |
Cechy synestezji | 40 |
Odmiany synestezji | 47 |
Ordinal linguistic personification | 56 |
Wielcy wśród synestetyków | 57 |
ROZDZIAŁ 2: Synestezja w utworach Nabokova | 64 |
Nabokov i zamiłowanie do szczegółu | 64 |
Poezja i proza | 67 |
Barwy i dźwięki | 69 |
Odmiany Nabokovowskiej synestezji | 80 |
Doznania związane z widzeniem | 80 |
Doznania związane ze słyszeniem | 84 |
Doznania związane ze smakiem | 94 |
Doznania związane z dotykiem | 95 |
Doznania związane z zapachem | 96 |
Doznania związane z temperaturą | 99 |
Doznania związane z bólem | 100 |
Doznania polisensoryczne | 101 |
Podsumowanie | 102 |
ROZDZIAŁ 3: Ideostezja | 108 |
Chromestezyjna obrazowość | 108 |
Barwne postrzeganie liter | 111 |
Kolorowy alfabet Nabokova | 116 |
Pochodzenie synestezyjnych barw | 124 |
Ideostezja w utworach Nabokova: | 126 |
Bohaterowie utworów wobec daru synestezji | 126 |
Ideostezyjna symbolika liter | 129 |
Kolorowe tony nazw | 133 |
Wielopłaszczyznowość skojarzeń ideostezyjnych | 139 |
Ordinal linguistic personification | 141 |
Podsumowanie | 144 |
ROZDZIAŁ 4: Metafora synestezyjna | 146 |
Synestezja jako synteza sztuk | 146 |
Synestezja a metafora synestezyjna | 148 |
Uniwersalne doświadczenia synestezyjne | 150 |
Synestezja silna i słaba | 154 |
Ogólne tendencje synestezyjne | 156 |
Synestezyjne metafory Nabokova: | 159 |
Motyw tęczy | 159 |
Synestezyjne postrzeganie czasu i przestrzeni | 166 |
Nabokovowskie metafory międzymodalne | 171 |
Schemat metafory synestezyjnej | 180 |
Metafory łączące doznania zmysłowe z niezmysłowymi | 184 |
Podsumowanie | 211 |
ZAKOŃCZENIE | 216 |
WYKAZ WYKORZYSTANYCH UTWORÓW NABOKOVA | 220 |
WYKAZ ILUSTRACJI | 222 |
WYKAZ TABEL | 224 |
BIBLIOGRAFIA | 226 |
VLADIMIR NABOKOV AND HIS SYNAESTHETIC WORLD (Summary) | 240 |
INDEKS OSOBOWY | 246 |
OD REDAKCJI | 252 |