Vladimir Nabokov i jego synestezyjny świat

1 opinia

Format:

ibuk

Vladimir Nabokov (1899–1977) w tekstach autobiograficznych i wywiadach przyznawał, że posiada niezwykły dar doświadczania wrażeń kolorystycznych podczas słuchania i artykulacji głosek reprezentujących poszczególne litery alfabetu. Twierdził, że bodźcem dla owych doznań są nakładające się na siebie skojarzenia wzrokowe, smakowe, dotykowe i słuchowe. Nie wyczerpują one jednak palety synestezyjnych doznań autora „Lolity”. Jak pokazują teksty jego powieści i opowiadań, barwnymi odcieniami mienią się imiona bohaterów i nazwy miejscowości, a cyfry i dni tygodnia mogą przybrać postać człowieka lub zwierzęcia. Wobec tak wielkiej różnorodności zjawisk synestezyjnych obecnych w twórczości pisarza autorka książki stawia sobie za cel zaprezentowanie bogactwa tego świata, nasyconego wrażeniami wzrokowymi, smakowymi i dotykowymi oraz zapachami, dźwiękami i emocjami, które zapewniają wielowymiarowość odbioru jego dzieł. Wyjaśnieniu mechanizmów łączenia przedstawionych w tekstach utworów wrażeń zmysłowych, pojęć i idei z doświadczeniami percepcyjnymi posłużyły najnowsze wyniki badań nad synestezją, prowadzonych w zakresie psychologii, medycyny, a także nauk neuronalnych.


Rok wydania2015
Liczba stron252
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-788-5
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP     10
  
  ROZDZIAŁ 1: Synestezja     16
  Z historii badań nad synestezją     16
  Definicja synestezji     26
  Mechanizm i źródła synestezji     33
  Cechy synestezji     40
  Odmiany synestezji     47
  Ordinal linguistic personification     56
  Wielcy wśród synestetyków     57
  
  ROZDZIAŁ 2: Synestezja w utworach Nabokova     64
  Nabokov i zamiłowanie do szczegółu     64
  Poezja i proza     67
  Barwy i dźwięki     69
  Odmiany Nabokovowskiej synestezji     80
  Doznania związane z widzeniem     80
  Doznania związane ze słyszeniem     84
  Doznania związane ze smakiem     94
  Doznania związane z dotykiem     95
  Doznania związane z zapachem     96
  Doznania związane z temperaturą     99
  Doznania związane z bólem     100
  Doznania polisensoryczne     101
  Podsumowanie     102
  
  ROZDZIAŁ 3: Ideostezja     108
  Chromestezyjna obrazowość     108
  Barwne postrzeganie liter     111
  Kolorowy alfabet Nabokova     116
  Pochodzenie synestezyjnych barw     124
  Ideostezja w utworach Nabokova:     126
  Bohaterowie utworów wobec daru synestezji     126
  Ideostezyjna symbolika liter     129
  Kolorowe tony nazw     133
  Wielopłaszczyznowość skojarzeń ideostezyjnych     139
  Ordinal linguistic personification     141
  Podsumowanie     144
  
  ROZDZIAŁ 4: Metafora synestezyjna     146
  Synestezja jako synteza sztuk     146
  Synestezja a metafora synestezyjna     148
  Uniwersalne doświadczenia synestezyjne     150
  Synestezja silna i słaba     154
  Ogólne tendencje synestezyjne     156
  Synestezyjne metafory Nabokova:     159
  Motyw tęczy     159
  Synestezyjne postrzeganie czasu i przestrzeni     166
  Nabokovowskie metafory międzymodalne     171
  Schemat metafory synestezyjnej     180
  Metafory łączące doznania zmysłowe z niezmysłowymi     184
  Podsumowanie     211
  
  ZAKOŃCZENIE     216
  WYKAZ WYKORZYSTANYCH UTWORÓW NABOKOVA     220
  WYKAZ ILUSTRACJI     222
  WYKAZ TABEL     224
  BIBLIOGRAFIA     226
  VLADIMIR NABOKOV AND HIS SYNAESTHETIC WORLD (Summary)     240
  INDEKS OSOBOWY     246
  OD REDAKCJI     252
RozwińZwiń