Starość i młodość w literaturze i kulturze

1 opinia

Redakcja:

Michał Kuran

Format:

ibuk

Kategorie czy też toposy starości i młodości są bardzo często obecne we wszelkich dokonaniach będących przejawem działalności artystycznej. Funkcjonują zarówno w kulturze wysokiej, jak i popularnej, ponieważ należą do pojęć podstawowych, stanowiąc fundamentalne wymiary przebiegającej w czasie egzystencji człowieka. W książce znajdują się charakterystyki utworów respektujących poetyki kolejnych okresów literackich – od średniowiecza po czasy współczesne. Omawiane dzieła literackie przynależą do poezji oraz do prozy, reprezentując liczne gatunki i formy, takie jak: poemat, traktat, kazanie, poradnik, wierszowana epika, sielanka, dramat, elegia, epitafium, powieść, krótkie utwory liryczne (wiersze), rozważania drogi krzyżowej, reportaż czy piosenka. Rozważania, będące przekrojowym spojrzeniem na literaturę, dotyczą twórczości: Françoisa Villona, Stefana Falimirza, Mikołaja Reja, Fabiana Birkowskiego, Samuela Twardowskiego, Klemensa Bolesławiusza, Franciszka Zabłockiego, Franciszka Karpińskiego. Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida, Marii Bartusówny, Narcyzy Żmichowskiej, Eugenii Żmijewskiej, Brunona Schulza, Jana Lechonia, Zofii Nałkowskiej, Haliny Poświatowskiej, Tadeusza Konwickiego, Jacka Kaczmarskiego i Wojciecha Tochmana.


Rok wydania2016
Liczba stron346
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-953-7
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Michał Kuran, Starość i młodość jako nieustannie aktualne, uniwersalne motywy literackie i kulturowe – wprowadzenie do zbioru studiów     8
  
  W kręgu antropologii i filozofii     24
  
  Kamila Kulesza, „Gdy wspomnę, w onej szczęsnej dobie czem byłam, a czem dziś się stałam”. Antropologiczno-historyczna analiza motywu młodości i starości w poezji Françoisa Villona     26
  
  Dawid Nowakowski, Vetus melius est. Zarzuty nowinkarstwa i apologia tradycji w szesnastowiecznych sporach między humanistami a scholastykami     38
  
  Anna Ż. M. Wiśniewska-Grabarczyk, Czy literatura potrafi „mówić kulinariami”? Na przykładzie kategorii starości i młodości     48
  
  Niewinność i kosztowanie smaków młodości     62
  
  Katarzyna Stępińska, Dziecko w twórczości księdza Jana Twardowskiego     64
  
  Michał Sadowski, Pierzchliwa, młoda, płocha – wizerunek głównej bohaterki romansu Sa- muela Twardowskiego ze Skrzypny Nadobna Paskwalina, w kontekście mitologii     72
  
  Bartłomiej Łuczak, Nie tylko muzyczna droga wirtuoza. O młodości, dorastaniu i życiowej klęsce Romualda z Książki pamiątek Narcyzy Żmichowskiej     82
  
  Joanna Jabłońska, „Czemu młodości nie dał mi Bóg, tej płochej, lekkiej, swawolnej?” – rozrachunek z życiem w twórczości Marii Bartusówny     94
  
  Sylwia Kępa, Obraz pensjonarki w literaturze popularnej początku XX wieku na podstawie powieści Płomyk. Z pamiętnika instytutki Eugenii Żmijewskiej     104
  
  Anna Kaźmierska, Kobieta u progu życia. Dojrzewanie do miłości, seksualności, przyjaźni w Kobietach Zofii Nałkowskiej     114
  
  Katarzyna Bis, Bunt czy egzaltacja? Atrybut młodości w literaturze popularnej na przykładzie wybranych powieści dla dziewcząt z okresu PRL-u     140
  
  Odcienie i smaki starości     148
  
  Klaudia Adamczewska, Refleksje na temat zdrowej i szczęśliwej starości w Żywocie człowieka poczciwego Mikołaja Reja i Zielniku Stefana Falimirza (sfery sacrum i profanum)     150
  
  Beata Prokopczyk, Umizgi staruszka – o sielance Chloe i Likas Franciszka Zabłockiego     156
  
  Ewelina Szymczak, Motyw starości w wybranych utworach Franciszka Karpińskiego     164
  
  Magdalena Ciechańska, Opowieść ciała – ciało opowieści. Jak dojrzewała słowiańska epopeja Juliusza Słowackiego?     174
  
  Mateusz Grabowski, „Ogień i piasek” – o ostatnim okresie życia i twórczości Norwida na podstawie elegii Na zgon Poezji     184
  
  Aldona Jankowska, Odkryć piękno w starości… Kobieta w jesieni życia w świetle wybranych źródeł XIX i XX stulecia     196
  
  Monika Urbańska, „Patrzę na zniszczenie, co święci swe dzieło, lecz przecież nic w mym sercu nie poszło na marne” — poetyckie retrospekcje Jana Lechonia     204
  
  Aleksandra Smusz, Wariacje na temat starości w opowiadaniach Brunona Schulza     214
  
  Katarzyna Ossowska, Starość, czyli „niemożność, zdezaktualizowanie, zblaknięcie”, jako leitmotiv w tryptyku sylwicznym oraz autokomentarzach Tadeusza Konwickiego     228
  
  Kamil Dźwinel, „W młodości byłem Tezeuszem”. Perspektywa senilna w twórczości Jacka Kaczmarskiego     238
  
  Cierpienie i śmierć     248
  
  Paulina Poterała, „Odstąpcie, nie umarła dzieweczka, ale śpi” – życie jest czekaniem na śmierć – z kaznodziejstwa Fabiana Birkowskiego     250
  
  Marta Tyszko, Moralizatorska funkcja motywów eschatologicznych w poemacie Przeraźliwe echo trąby ostatecznej Klemensa Bolesławiusza     258
  
  Monika Bednarczyk, Droga krzyżowa jako metafora przemijania     272
  
  Ewa Joanna Marczak, „Żyje się tylko chwilę” – czy Halina Poświatowska zmarła młodo     284
  
  Joanna Popławska, „Nasz zdrowy świat nie chce świata choroby…”. O bólu i cierpieniu w reportażach Wojciecha Tochmana     294
  
  Stanislava Schupplerová, Literární paměť a region     302
  
  Małgorzata Herchel, Językowo-kulturowy obraz czasu oparty na metaforyce cyklu dobowego i rocznego utrwalony w inskrypcjach nagrobnych cmentarzy wiejskich (na przykładzie wybranych wsi Podkarpacia i Małopolski)     310
  
  Bibliografia     320
  
  Indeks osób     336
RozwińZwiń