INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W książce zawarto zagadnienia z obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej (więziennej) i podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o to, czy w karierze instytucjonalnej recydywisty istnieją „punkty”, które pozwalają (jemu, społeczeństwu, systemowi) zapobiegać powrotowi do przestępczości. Przedmiotem analiz jest odkrywanie sposobów, w jaki recydywiści interpretują własne doświadczenia i w jaki przenoszą te interpretacje na swoją aktywność życiową (głównie w obrębie rzeczywistości izolacji więziennej). Gromadzenie oraz podążanie za danymi empirycznymi (metodologia teorii ugruntowanej) spowodowało wyłonienie się obrazu doświadczeń i działań, które składają się na wieloletni proces stawania się recydywistą, tj. bycia beneficjentem specyficznej kariery instytucjonalnej prawno-społecznego systemu zapobiegania przestępczości. I to właśnie proces ten stanowi zasadniczy przedmiot analiz i rozważań niniejszego opracowania. Przyjęta w nim perspektywa interakcyjna ułatwia spojrzenie na warunki, które rzutują na dynamikę „pięcia się” przestępcy po kolejnych szczeblach instytucjonalnego systemu zapobiegania przestępczości i dokonujący się w jego obrębie proces kształtowania społecznej tożsamości recydywisty. Zgodnie z ideą symbolicznego interakcjonizmu, zamierzeniem autorki nie jest jednakże wyjaśnienie procesu stawania się recydywistą, ile próba jego zrozumienia.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 412 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-686-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Nauki prawne i społeczne wobec problemu osób powracających do przestępstwa | 15 |
1.1. Przestępczość powrotna w ujęciu prawnym | 17 |
1.2. Społeczno-demograficzna i kryminologiczna sylwetka osób powracających do przestępczości | 24 |
1.3. Przeobrażenia wychowawczej funkcji kary pozbawienia wolności. Dylematy polskiej „pedagogiki więziennej” | 34 |
Rozdział II. Teoretyczno-metodologiczne podstawy badań procesu stawania się recydywistą | 45 |
2.1. Rodowód jakościowych metod badań nad przestępczością | 49 |
2.2. Założenia paradygmatu interpretatywnego. Symboliczny interakcjonizm jako perspektywa teoretyczna | 52 |
2.2.1. Podejście dramaturgiczne | 56 |
2.2.2. Model rytuału interakcyjnego i interakcji strategicznej | 58 |
2.3. Interakcyjne ujęcie procesu stawania się przestępcą | 60 |
2.4. Metodologia teorii ugruntowanej w badaniu karier instytucjonalnych | 67 |
2.4.1. Sposoby zbierania materiału empirycznego | 73 |
2.4.2. Więzienie jako teren badań naukowych | 87 |
2.4.2.1. Formalno-organizacyjne trudności prowadzenia badań w zakładzie karnym | 88 |
2.4.2.2. Badanie jako osobiste doświadczenie | 92 |
2.4.3. Opis Uczestników badań | 102 |
Rozdział III. Kariera instytucjonalna osób powracających do przestępstwa | 107 |
3.1. Progresywny porządek doświadczania instytucji | 108 |
3.1.1. Selekcyjny wymiar kariery instytucjonalnej | 109 |
3.1.1.1. Reguła „drugiej szansy” | 116 |
3.1.1.2. Podwójna diagnoza | 121 |
3.1.2. Dynamika izolacji społecznej | 129 |
3.2. Partycypowanie na obrzeżach | 136 |
3.2.1. Partycypujący poprzez środowisko | 136 |
3.2.2. Partycypujący utrzymujący dystans | 144 |
3.2.2.1. Partycypujący-ofiara | 144 |
3.2.2.2. Partycypujący poprzez incydent | 146 |
3.2.2.3. Partycypujący poprzez wytwarzanie środowiska | 147 |
3.3. Karierowicze instytucjonalni i Partycypujący na obrzeżach w warunkach izolacji więziennej | 147 |
Rozdział IV. Oswajanie więzienia | 151 |
4.1. Pokonywanie miejsca | 152 |
4.1.1. Emocje towarzyszące byciu umieszczonym w więzieniu po raz pierwszy | 153 |
4.1.1.1. Lęk a cechy instytucji totalnej | 154 |
4.1.1.2. Lęk w relacjach z innymi osadzonymi | 156 |
4.1.1.3. Inne odczucia towarzyszące lękowi | 157 |
4.1.2. Typy nowo przybyłych | 158 |
4.1.3. Taktyki unikania opresji i wytwarzania środowiska opresji | 162 |
4.1.3.1. Szukanie sojuszników (popleczników) | 164 |
4.1.3.2. Otwarta konfrontacja | 170 |
4.1.3.3. Wyczulenie | 172 |
4.1.3.4. Autoagresja | 174 |
4.1.3.5. Postawienie się | 174 |
4.1.3.6. Odnalezienie chłopca do bicia | 177 |
4.1.3.7. Testowanie pozycji | 179 |
4.1.3.8. Sterowanie uwagą | 181 |
4.1.3.9. „Grypsowanie” | 183 |
4.1.4. (Re)negocjowanie swojego statusu | 186 |
4.1.4.1. Eksponowanie atrybutów | 187 |
4.1.4.2. Dzielenie się | 189 |
4.1.4.3. Wchodzenie w koalicje z „bardziej doświadczonymi” | 190 |
4.1.4.4. Błaznowanie | 192 |
4.1.5. Taktyki wspierające | 194 |
4.1.5.1. Agresywne zaczepki | 195 |
4.1.5.2. Ekspresja złości | 197 |
4.2. Pokonywanie czasu | 198 |
4.2.1. Neutralizowanie | 205 |
4.2.1.1. Unikanie | 207 |
4.2.1.2. Uchylanie się | 208 |
4.2.1.3. Wymiana definicji | 209 |
4.2.1.4. Kibicowanie | 210 |
4.2.1.5. Przetrzymanie | 211 |
4.2.1.6. Ustępowanie | 212 |
4.2.1.7. Przeniesienie się | 213 |
4.2.1.8. Zarządzanie estymą podkultury więziennej | 214 |
4.2.1.9. Szukanie sojuszników (kompanów) | 214 |
4.2.2. Porządkowanie | 218 |
4.2.2.1. Szukanie sojuszników (wspólników) | 219 |
4.2.2.2. Eksponowanie atrybutów | 224 |
4.2.2.3. Zarządzanie estymą kultury grypsowania | 230 |
4.3. Relacje Pokonujących | 236 |
4.3.1. Relacja oparta na antagonizmach | 237 |
4.3.2. Relacja „uczeń – mistrz” | 238 |
4.3.3. Relacje oparte na respekcie | 241 |
Rozdział V. Oswajanie wolności | 245 |
5.1. Uwarunkowania przyjętego stylu życia w więzieniu | 245 |
5.1.1. Życie życiem więziennym | 246 |
5.1.2. Życie wizją życia na wolności | 253 |
5.1.3. Punkt zwrotny w karierze instytucjonalnej Recydywistów | 257 |
5.2. Autoprezentacja Zasługującego na wolność | 261 |
5.2.1. Strategie autoprezentacji | 268 |
5.2.1.1. Lokowanie się w roli ofiary systemu | 269 |
5.2.1.2. Odwoływanie się do wartości uznawalnych społecznie | 272 |
5.2.1.3. Nawrócenie religijne | 273 |
5.2.1.4. Zakotwiczenie na wolności | 277 |
5.2.1.5. Definiowanie przestępczości przez pryzmat choroby | 278 |
5.2.2. Zarządzanie dowodami zmiany | 278 |
5.2.2.1. Odcinanie przeszłości „grubą kreską” | 278 |
5.2.2.2. Realizacja wartości pożądanych społecznie | 280 |
5.2.2.3. Demonstrowanie zaplecza na wolności | 282 |
5.2.2.4. Zrywanie ze wspólnikami | 283 |
5.2.2.5. Manifestowanie sukcesu pedagogicznego personelu | 284 |
5.2.2.6. Eksponowanie nowych kompetencji | 286 |
5.2.2.7. „Księgowanie” zmiany | 289 |
5.3. Strategie unikania i opóźniania powrotu do więzienia | 293 |
5.3.1. Koncepcje wolności | 293 |
5.3.1.1. Brak planu | 294 |
5.3.1.2. Posiadanie planu | 297 |
5.3.2. Nadrabianie straconego czasu | 310 |
5.4. Partnerki życiowe Recydywistów oraz ich rola w rozwoju i hamowaniu kariery instytucjonalnej mężczyzn powracających do przestępczości | 314 |
5.4.1. Ratowniczka | 315 |
5.4.2. Terapeutka | 318 |
5.4.3. Resocjalizatorka | 321 |
5.4.4. Ofiara współczucia | 322 |
5.4.5. Stabilizatorka | 323 |
5.5.6. Zakładniczka | 327 |
5.5.7. Wspólniczka | 327 |
5.5.8. Facylitatorka | 328 |
5.4.9. Destabilizatorka | 329 |
5.4.10. Kobiety ze środowiska | 329 |
5.4.11. ety współuzależnione | 332 |
5.4.12. Kobiety lojalne i „kolejnej szansy”. Kobiety porzucone | 334 |
5.4.13. Rodzaje relacji z kobietą w próbach zerwania z wizerunkiem Recydywisty | 339 |
5.4.14. Rodzaje relacji z kobietą w procesie rozwoju Recydywy | 341 |
Rozdział VI. Kontekst pedagogiczny i resocjalizacyjny procesu stawania się recydywistą i kariery instytucjonalnej | 345 |
6.1. Wzory karier instytucjonalnych recydywistów w perspektywie pedagogicznych przesłanek prawno-społecznego systemu zapobiegania demoralizacji i przestępczości | 345 |
6.2. Wizerunkowe gry Karierowiczów instytucjonalnych | 356 |
6.2.1. Konstruowanie wizerunku Recydywisty w relacjach z innymi Karierowiczami w wymiarze problemów adaptacyjnych do warunków resocjalizacji więziennej i „drugiego życia” instytucji | 357 |
6.2.2. Zarządzanie „regułami gry” więziennej resocjalizacji | 368 |
6.3. Strategie powstrzymywania się Recydywistów przed powrotnością do przestępczości | 373 |
6.4. „Kasowanie” tożsamości dewiacyjnej z perspektywy „nowej” pedagogiki resocjalizacyjnej | 381 |
Zakończenie | 387 |
Bibliografia | 395 |
Od Redakcji | 411 |