POLECAMY
Format:
ibuk
Książka jest krytyczną rekonstrukcją, obroną i pogłębieniem Solomonowej teorii emocji, kontestującej (i, w zamierzeniu autora, przezwyciężającej) konceptualną opozycję rozumu i emocji na gruncie właściwej dla etyki racjonalności praktycznej. Poglądy autora przedstawiono poprzez pryzmat przyświecającego mu założenia głoszącego, że emocje mogą (i powinny!) być skutecznymi strategiami dobrego, tj. moralnego i jednocześnie szczęśliwego życia. W Solomonowej koncepcji, mimo jej inspiracji Sarte'owskim ujęciem emocji jako "magicznych transformacji świata", nieświadomość emocji nie jest traktowana jako świadectwo ich nieracjonalności. Emocje uważa się tu za (przynajmniej!) potencjalnie racjonalne. Jako takie są one właśnie strategiami dobrego życia. W tym ujęciu emocje pojmuje się jako sądy wartościujące, które nie tylko konstytuują świat jednostkowego doświadczenia (surrealność), ale także kreują "ja" i obiekty emocji. Tak pojęte emocje mają nie tylko wielki wpływ na moralne postępowanie człowieka - sam etyczny osąd widziany jest tu jako osąd emocjonalny. Ważną częścią książki jest fragment poświęcony Solomonowej koncepcji duchowości, którą autorka książki traktuje jako konceptualne dopełnienie przedstawionej teorii emocji. W ujęciu Solomona emocje nawet najlepiej użyte, są egocentryczne, zatem koncentrują podmiot na jego, zawsze w pewnej mierze ograniczonym, dobru. Duchowość jako meta-emocja przezwycięża egocentryzm emocjonalnego nastawienia poprzez uzgodnienie ludzkiego dobrostanu z dobrem innych ludzi i Natury. W ten sposób wieńczy ona moralny rozwój człowieka i uszlachetnia jego subiektywne poczucie szczęścia.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 386 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7338-909-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Zasadnicze kontrowersje wokół emocji jako przedmiotu badań | 15 |
I.1. Problematyczne definiowanie emocji | 15 |
I.2. Emocje nie tworzą naturalnego rodzaju | 24 |
I.3. Emocje a inne zjawiska afektywne | 39 |
I.3.1. Emocje a nastroje | 40 |
I.3.2. Emocje a temperament, styl afektywny i dyspozycje osobowościowe (afektywne cechy) | 46 |
I.3.3. Emocje a sentymenty | 48 |
I.4. Walencyjność | 50 |
II. Emocjonalna konstytucja świata | 66 |
II.1. Rehabilitacja subiektywności | 66 |
II.2. Surrealność versus Rzeczywistość | 70 |
II.3. Konstruowanie „Ja” | 74 |
II.4. Emocje jako konstytucyjne sądy | 86 |
II.4.1. Na czym polega konstytucyjna funkcja emocji? | 86 |
II.4.2. Emocje jako osobiste mitologie | 91 |
II.4.3. Emocje jako ideologie | 93 |
II.5. Obronny charakter emocji | 106 |
II.6. Pokonywanie siebie | 114 |
III. Dekonstrukcja mitów na temat emocji | 117 |
III.1. Emocje nie są uczuciami | 117 |
III.2. Emocje nie są pasywne | 129 |
IV. Emocje jako sądy wartościujące | 151 |
IV.1. Intencjonalność | 151 |
IV.2. Cechy emocji jako osądu | 163 |
IV.2.1. Spontaniczność | 164 |
IV.2.2. Przedrefleksyjność | 168 |
IV.2.3. Oceniający charakter | 172 |
IV.2.4. Konstytutywność | 173 |
IV.2.5. Systematyczność | 175 |
IV.2.6. Egocentryzm | 179 |
IV.2.7. Istotne związanie z pożądaniami | 181 |
IV.2.8. Powiązanie z ekspresją w działaniu w nieprzyczynowy sposób | 183 |
IV.2.9. „Beznamiętność” jedynie w patologicznych okolicznościach | 187 |
IV.2.10. Szczególny akt osądu nietożsamy z treścią zdaniową | 188 |
IV.2.11. Utrzymujące się i strukturalne orzeczenia | 190 |
V. Racjonalność emocji | 194 |
V.1. Emocje nie są irracjonalne | 194 |
V.2. Emocje jako racjonalne aktywności podmiotu | 217 |
V.3. Rewizja współczesnego ujmowania racjonalności | 235 |
VI. Moralne znaczenie emocji. Emocjonalny dobrostan jako wyraz moralnego i duchowego rozwoju człowieka | 260 |
VI.1. Specjalny status moralnego osądu jako osądu emocjonalnego. Teoria Solomona a internalizm i eksternalizm w etyce | 260 |
VI.2. Moralne znaczenie wybranych rodzajów emocji | 273 |
VI.2.1. Moralne oburzenie | 273 |
VI.2.2. Żal | 276 |
VI.2.3. Wdzięczność | 297 |
VI.3. Duchowość jako rozszerzająca ego perspektywa doświadczania świata | 303 |
VI.3.1. Szczęście, integracja emocjonalna i duchowość | 303 |
VI.3.2. Duchowość jako pasja | 311 |
VI.3.3. Wdzięczność jako zasadniczy wymiar duchowego ustosunkowania się do życia | 322 |
VII. Krytyka przedstawionej teorii emocji | 330 |
VII.1. Krytyka emocji jako osądu | 333 |
VII.1.1. Ronald de Sousa o paradoksalnym charakterze koncepcji emocji jako osądu | 334 |
VII.1.2. Zrewidowana koncepcja emocji jako osądu (James a koncepcja emocji Solomona) | 338 |
VII.2. Solomon jako egzystencjalista. Egzystencjalizm jako humanizm w ujęciu Ronalda de Sousy | 354 |
Zakończenie | 365 |
Bibliografia | 378 |