Biografie i uczenie się

Biografia i badanie biografii. Tom 4

1 opinia

Format:

ibuk

Kolejny czwarty tom, z cyklu Biografia i badanie biografii, zawiera opracowania, które powstały w latach 2012–2014 w ramach projektu, realizowanego od 2008 roku w Zakładzie Andragogiki i Gerontologii Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, z udziałem badaczy z wielu ośrodków akademickich w kraju, w szczególności andragogów. Treści tego tomu koncentrują się wokół głównego tematu projektu, którym jest uczenie się powiązane z biografią, stąd tytuł tej publikacji: Biografie i uczenie się. 15 autorskich tekstów ukazuje związki biografii i uczenia się w kilku głównych, choć także przenikających się kontekstach: całożyciowości uczenia się, uczenia się z biografii Innych oraz biografii edukacyjnych.
Autorzy rozpatrują biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się, proponują andragogiczne badania biografii, kreśląc ich wybrane aspekty, traktują o potrzebie badań biograficzno-narracyjnych w pedagogice, analizują walory inkontrologiczno-ergantropijne w tekstach wspomnieniowych, przybliżają biografie Pawła Hulki-Laskowskiego, Edith Piaf, Aleksandra Wata i Oli Watowej, zajmują się zagadnieniami edukacji kobiet, kompetencji osobistych i społecznych w szkolnych doświadczeniach uczniów, biografią edukacyjną w badaniach nad dydaktyką, całożyciowym uczeniem się studentów, ukazaniem zakresów międzypokoleniowego uczenia się na podstawie autentycznych dzienników.
Książka, podobnie jak seria, której jest częścią, ma walor teoretyczny i praktyczny.
Mogą po nią sięgnąć zarówno badacze, pedagodzy, studenci, jak i amatorzy biografii nie tylko literackich.


Rok wydania2015
Liczba stron219
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-561-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp (Elżbieta Dubas)     8
  
  Elżbieta Dubas – Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się     12
  
  Elżbieta Dubas – Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty)     32
  
  Amelia Krawczyk-Bocian – O potrzebie badań biograficzno-narracyjnych w pedagogice     50
  
  Justyna Sztobryn-Bochomulska – Walor inkontrologiczno-ergantropijny w tekstach wspomnieniowych na przykładzie wybranej literatury     58
  
  Rafał Marcin Leszczyński – Całożyciowe uczenie się Pawła Hulki-Laskowskiego (1881–1946) – stymulatory i bariery     68
  
  Anna Walczak – Czego można nauczyć się z biografii innych? Przykład Edith Piaf – istoty dramatycznej porwanej namiętnością     86
  
  Monika Sulik – Aleksander Wat i Ola Watowa ocaleni od zapomnienia, czyli biograficzno-andragogiczne poszukiwania „zagubionych samogłosek”     110
  
  Katarzyna Popek – Fenomen biografii jednego małżeństwa – ich życie, ich sędziwy wiek     120
  
  Olga Czerniawska – Dlaczego czytam biografie?     140
  
  Agnieszka Majewska-Kafarowska – Edukacja uwikłana w historie życia – o edukacji kobiet kilka refleksji z badań     148
  
  Joanna Stelmaszczyk – „Zaradność życiowa” kontra „taniec”. O dwóch edukacyjnych drogach absolwentów studiów pedagogicznych Uniwersytetu Łódzkiego     164
  
  Agnieszka Domagała-Kręcioch, Bożena Majerek – Kompetencje osobiste i społeczne w szkolnych doświadczeniach uczniów     174
  
  Agnieszka Koterwas – Biografia edukacyjna w badaniach nad dydaktyką     188
  
  Anna Walulik CSFN – Całożyciowe uczenie się w autobiograficznej refleksji studentów     200
  
  Agata Szwech – Analiza dzienników Haliny Semenowicz próbą ukazania zakresów międzypokoleniowego uczenia się     214
RozwińZwiń