POLECAMY
Format:
ibuk
Obecne rozumienie innowacji, akcentujące jej systemowość, holistyczność i interaktywność, zakłada istnienie odpowiednich struktur, zdolnych do gromadzenia i wykorzystania kapitału intelektualnego. Grant Narodowego Centrum Nauki (nr 2011/01/B/HS4/00639) umożliwił przeprowadzenie badań w Indiach i Japonii. Zidentyfikowane przez PT Autorów mechanizmy i instrumentarium polityki klastrowej tych dwóch odmiennych struktur gospodarczych umożliwiły sformułowanie rekomendacji dla gospodarki polskiej, zmagającej się z problemem współpracy na linii biznes – nauka – rząd, dotyczących łączenia przedsiębiorstw lokalnych w struktury klastrowe. Monografia zawiera treści interesujące zarówno (dla) badaczy problemu, jak i zarządzających gospodarką na różnych szczeblach.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-504-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Wykaz skrótów | 17 |
Rozdział 1. Klastry jako nośnik innowacyjności – ujęcie teoretyczne | 23 |
1.1. Wprowadzenie | 23 |
1.2. Definicje klastrów w aspekcie kreowania innowacyjności | 23 |
1.3. Teorie klastrów w naukach ekonomicznych | 28 |
1.4. Modele klastrów z uwzględnieniem modeli europejskich oraz azjatyckich | 31 |
1.4.1. Dystrykty przemysłowe | 42 |
1.4.2. Keiretsu jako przykład sieci powiązań | 44 |
1.5. Wpływ klastrów na konkurencyjność i innowacyjność regionów | 46 |
1.6. Podsumowanie | 50 |
Rozdział 2. Polityka innowacyjna versus polityka klastrowa jako źródło przewagi konkurencyjnej we współczesnej gospodarce światowej | 51 |
2.1. Wprowadzenie | 51 |
2.2. Innowacje i innowacyjność | 52 |
2.3. Koncepcja narodowego i regionalnego systemu innowacji | 58 |
2.4. Kształtowanie polityki innowacyjnej | 62 |
2.5. Polityka klastrowa – wymiar teoretyczny | 65 |
2.6. Polityka innowacyjna a polityka klastrowa | 68 |
2.7. Metody tworzenia klastrów oraz inicjatywy klastrowe | 73 |
2.8. Podsumowanie | 80 |
Rozdział 3. Zróżnicowane modele polityki klastrowej w wybranych krajach azjatyckich i w Polsce | 81 |
3.1. Wprowadzenie | 81 |
3.1.1. Klastry wiedzy w Japonii | 81 |
3.1.2. Program tworzenia wyspecjalizowanych miast w Chinach | 83 |
3.1.3. Polityka rozwoju klastrów prowincjonalnych w Tajlandii | 84 |
3.1.4. Wioski rzemieślnicze w Wietnamie | 86 |
3.1.5. Micro and Small Enterprises – Cluster Development Programme w Indiach | 87 |
3.1.6. Wnioski z doświadczeń azjatyckich | 88 |
3.2. Polityka klastrowa w Polsce | 90 |
3.2.1. Polityka klastrowa w Polsce do 2013 roku | 92 |
3.2.2. Polityka klastrowa w Polsce w latach 2014-2020 | 98 |
3.3. Podsumowanie | 107 |
Rozdział 4. Polityka klastrowa w Japonii w XXI wieku | 108 |
4.1. Wprowadzenie | 108 |
4.1.1. Kontekst ekonomiczny polityki klastrowej | 109 |
4.1.2. Kontekst historyczny polityki klastrowej | 110 |
4.1.3. Ramy instytucjonalne a regionalna polityka rozwoju | 111 |
4.1.4. Rola programów klastrowych w polityce innowacyjnej kraju | 112 |
4.2. Japonia: gospodarka oparta na wiedzy | 114 |
4.2.1. Analiza wskaźnikowa gospodarki Japonii | 120 |
4.3. Polityka przemysłowa a klastering w Japonii | 121 |
4.3.1. Japoński model uprzemysłowienia | 122 |
4.3.2. Polityka rewitalizacji przemysłowej a klastering | 124 |
4.3.3. Ewolucja polityki klasteringu w Japonii | 125 |
4.3.4. Rola rządu japońskiego | 131 |
4.4. Klastry Wiedzy MEXT | 133 |
4.4.1. Koncepcja klastra MEXT | 134 |
4.4.2. Program Innowacyjny Klaster Regionalny | 135 |
4.5. Case study: Nanotechnologiczny Klaster Produkcyjny Regionu Tokai | 138 |
4.5.1. Zarządzanie sferą badawczo-rozwojową w Klastrze Regionu Tokai | 141 |
4.6. Klastry Przemysłowe METI | 144 |
4.7. Case study: Klaster Krzemowy Regionu Kiusiu | 147 |
4.7.1. Powiązania regionalne z klastrem MEXT | 150 |
4.8. Koordynacja i zarządzanie inicjatywami klastrowymi MEXT i METI – analiza porównawcza | 152 |
4.9. Japońska Agencja Nauki i Technologii (Japan Science and Technology Agency – JST) | 154 |
4.9.1. Tworzenie zaawansowanych technologii | 155 |
4.9.2. Promowanie transferu technologii i innowacji | 156 |
4.9.3. Promowanie i rozpowszechnianie informacji naukowej i technologicznej | 156 |
4.9.4. Wymiana i wsparcie badań naukowych | 156 |
4.9.5. Promowanie komunikacji naukowej | 157 |
4.10. Podsumowanie | 157 |
Rozdział 5. Polityka klastrowa w Indiach | 161 |
5.1. Wprowadzenie | 161 |
5.1.1. Kontekst instytucjonalny | 162 |
5.1.2. Kontekst historyczny | 164 |
5.1.3. Kontekst społeczno-ekonomiczny | 168 |
5.1.3.1. Przestrzeń miejska i obszary wiejskie | 168 |
5.1.3.2. Sfera publiczna a sfera prywatna | 169 |
5.1.3.3. Sektor zorganizowany i niezorganizowany | 170 |
5.1.3.4. Przedsiębiorstwa duże i małe | 171 |
5.2. Klastry ICT a regionalny system innowacji | 172 |
5.2.1. Źródła rozwoju sektora ICT w Indiach | 173 |
5.2.2. Historyczne uwarunkowania RIS w Bangalur | 176 |
5.2.3. Rozwój systemu innowacji w Indiach na przykładzie Bangalur | 180 |
5.2.4. Polityka wsparcia klastrów ICT | 182 |
5.2.4.1. Software Technology Parks (STPs) | 183 |
5.2.4.2. Program Specjalnych Stref Ekonomicznych | 186 |
5.3. Klastry MŚP jako odpowiedź na problemy rozwojowe | 188 |
5.3.1. Przegląd definicji klastrów w dokumentach Indii | 188 |
5.3.2. Przegląd programów polityki klastrowej | 190 |
5.3.3. Micro and Small Enterprises – Cluster Development Programme. | 196 |
5.4. Nowa polityka innowacyjna z wykorzystaniem Cluster Innovation Centres | 203 |
5.4.1. Industry Innovation Clusters | 204 |
5.4.2. University Innovation Clusters | 205 |
5.5. Podsumowanie | 208 |
Rekomendacje | 211 |
Literatura | 217 |
Spis rysunków | 229 |
Spis tabel | 230 |