POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Rozprawa dotyczy rozwiązania problemu diagnostyki układów wtryskowych tłokowych silników okrętowych o zapłonie samoczynnym z wykorzystaniem charakterystyk wydzielania ciepła, wyznaczanych na podstawie przebiegów ciśnień mierzonych na zaworach indykatorowych. Silniki tłokowe stanowią w większości (ponad 80%) napęd główny, a także napęd zespołów prądotwórczych statków. Silniki wolno- i średnioobrotowe są wyposażane w zawory indykatorowe. W celu umiejscowienia problemu scharakteryzowano klasyczne układy zasilania silników paliwami płynnymi, w których stosowane są najczęściej pompy wtryskowe z pokrętnymi tłokami. Scharakteryzowano również, stosowane coraz częściej, układy wtryskowe typu common rail sterowane elektronicznie. W celu wyłonienia uszkodzeń do badań diagnostycznych scharakteryzowano zagadnienie eksploatacji układów wtryskowych, typowe ich uszkodzenia oraz wpływ na osiągi silników. Szacuje się, że uszkodzenia układów wtryskowych stanowią około 50% wszystkich uszkodzeń silników okrętowych; do typowych należą: utrata drożności (zakoksowanie) otworów wtryskowych rozpylacza, spadek napięcia sprężyny wtryskiwacza, nieszczelność iglicy wtryskiwacza, rozszczelnienie układu (wyciek paliwa), zużycie par precyzyjnych, zużycie otworów wtryskowych, zawieszenie iglicy, zawieszenie nurnika pompy. Do badań wytypowano następujące uszkodzenia: zakoksowanie otworów wtryskowych, zużycie otworów wtryskowych, spadek ciśnienia otwarcia wtryskiwacza, nieszczelność układu wtryskowego.
Scharakteryzowano dotychczas stosowane pośrednie i bezpośrednie metody diagnozowania układów wtryskowych. Pośrednie diagnozowanie, oparte na wykresach indykatorowych i temperaturze gazów wylotowych, umożliwia ogólną ocenę stanu technicznego. Lokalizacja uszkodzeń nie jest pewna. W bezpośredniej diagnostyce wykorzystuje się przebiegi ciśnień za pompami wtryskowymi lub przed wtryskiwaczami. Metoda ta jest jednak stosowana sporadycznie, w odniesieniu do silników wolnoobrotowych dużych mocy, z powodu problemów technicznych z czujnikami ciśnienia i zagrożeniami utraty szczelności instalacji wtryskowej.
Bazując na klasycznych pracach z dziedziny wywiązywania ciepła, zdefiniowano charakterystyki wydzielania ciepła netto dla modelu jednostrefowego, które przyjęto jako nośnik informacji diagnostycznej dla układów wtryskowych. Wykorzystując przyjęty model wydzielania ciepła, na podstawie badań własnych, wykonano analizę symulacyjną (komputerową) wpływu błędów lokalizacji GMP na wykresie indykatorowym, błędów czujnika ciśnienia, np. nieprzenoszenie składowej stałej oraz wpływu zakłóceń wnoszonych przez kanały gazowe i zawory indykatorowe na błędy wyznaczania charakterystyk wydzielania ciepła. Zauważono, że w opisywanych publikacjach w modelach wywiązywania ciepła nie poświęcono dostatecznej uwagi tym niezwykle istotnym, dla pozyskiwania informacji diagnostycznej, zagadnieniom. Analizę przeprowadzono na przykładzie charakterystyk wydzielania ciepła silnika wolnoobrotowego 6RTA 76 i średnioobrotowego 6A25/30. Uzyskane wyniki wskazują, że wpływ wymienionych czynników na przebieg charakterystyk nie jest znaczący, a zakłócenia powodowane przez zawory indykatorowe i kanały gazowe pomijane w odniesieniu do silników wolnoobrotowych są jednakowe (równe błędy systematyczne) dla poszczególnych cylindrów badanego silnika średnioobrotowego. Badania diagnostyczne przeprowadzono na omówionym w tej pracy stanowisku laboratoryjnym silnika średnioobrotowego 3AL25/30. Opisano sposoby symulacji uszkodzeń i przebieg badań. Omówiono wyniki badań. Ich analiza wykazała, że wytypowane uszkodzenia, oprócz rozkalibrowanych otworów, są identyfikowalne na podstawie parametrów charakterystyk wydzielania ciepła. Wykorzystywanie do tego celu ciśnienia w przewodzie wtryskowym nie jest konieczne.
W niniejszej pracy rozpatrzono możliwość zastosowania w diagnostyce silników okrętowych metod rozpoznania obrazów do rozwiązania problemu identyfikacji stanu technicznego obiektu w systemach automatycznego diagnozowania. Zagadnienie to rozpatrzono teoretycznie. Przeprowadzona analiza pozwoliła na wskazanie odpowiedniej metody rozpoznawania.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 110 |
Kategoria | Mechanika |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-247-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Streszczenie | 5 |
Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów | 7 |
1. Wstęp | 9 |
2. Systemy zasilania paliwem silników okrętowych | 12 |
2.1. Silniki tłokowe stosowane na statkach towarowych | 12 |
2.1.1. Ogólna charakterystyka silników tłokowych stosowanych na statkach towarowych | 12 |
2.1.2. Wolnoobrotowe silniki okrętowe napędu głównego | 14 |
2.1.3. Średnioobrotowe silniki okrętowe napędu głównego i zespołów prądotwórczych | 15 |
2.1.4. Okrętowe silniki tłokowe jako obiekt diagnostyki | 15 |
2.2. Układy zasilania paliwem współczesnych silników okrętowych | 20 |
2.3. Klasyczne układy silników okrętowych | 21 |
2.4. Systemy VIT i FQS | 22 |
2.5. Układy wtryskowe silników okrętowych sterowane elektronicznie | 25 |
2.6. Eksploatacja układów wtryskowych | 28 |
2.6.1. Uwagi ogólne | 28 |
2.6.2. Typowe uszkodzenia układów wtryskowych i ich wpływ na pracę silnika | 30 |
2.7. Wnioski | 35 |
3. Systemy diagnostyczne silników okrętowych, diagnostyka układów wtryskowych | 37 |
3.1. Systemy diagnostyczne silników okrętowych | 37 |
3.2. Metody pośrednie diagnozowania układów wtryskowych | 45 |
3.3. Metody bezpośrednie diagnozowania układów wtryskowych | 47 |
3.4. Wnioski | 52 |
4. Problem badawczy | 53 |
4.1. Podsumowanie stanu wiedzy | 53 |
4.2. Zakres pracy | 54 |
4.3. Zadania badawcze | 54 |
5. Wybór modelu obliczeniowego charakterystyk wydzielania ciepła na podstawie wykresów indykatorowych | 57 |
5.1. Jednostrefowy model wywiązywania ciepła dla silnika o wtrysku bezpośrednim | 57 |
5.2. Ciepło wydzielone netto i jego wyznaczanie | 60 |
5.3. Wpływ uproszczeń modelu wywiązywania ciepła na charakterystyki q i Q | 62 |
5.3.1. Wpływ założenia stałej wartości wykładnika adiabaty | 62 |
5.3.2. Wpływ błędów lokalizacji GMP | 64 |
5.3.3. Wpływ błędów wyznaczania stopnia sprężania | 65 |
5.3.4. Wpływ błędów ciśnienia początku sprężania | 66 |
5.3.5. Wpływ czujników i kanałów gazowych na przebiegi charakterystyk q i Q | 67 |
5.4. Wnioski | 69 |
6. Badania stanowiskowe nad wykorzystaniem charakterystyk wydzielania ciepła netto w diagnostyce układów wtryskowych silników okrętowych | 70 |
6.1. Metodologia badań | 70 |
6.2. Stanowisko badawcze i obiekt badań | 71 |
6.3. Metody symulacji uszkodzeń zastosowane w badaniach | 73 |
6.4. Przebieg i wyniki badań | 74 |
6.5. Analiza wrażliwości parametrów diagnostycznych | 86 |
6.6. Opracowanie macierzy uszkodzeń | 88 |
6.7. Wnioski | 90 |
7. Analiza możliwości zastosowania w diagnostyce okrętowych silników spalinowych wybranych metod rozpoznawania obrazów | 92 |
7.1. Metody rozpoznawania obrazów | 92 |
7.2. Metoda funkcji rozpoznających | 93 |
7.3. Metryczne metody rozpoznawania | 94 |
7.4. Porównanie metrycznej metody z metodą funkcji rozpoznających | 95 |
7.5. Wnioski | 97 |
8. Podsumowanie | 98 |
8.1. Ogólna charakterystyka osiągniętych wyników | 98 |
8.2. Poznawcze wyniki badań | 99 |
8.3. Utylitarne wyniki badań | 100 |
8.4. Proponowane kierunki dalszych prac | 101 |
Bibliografia | 102 |
Summary | 109 |