Zamówienia publiczne jako instrument kreowania popytu na innowacje

-33%

Zamówienia publiczne jako instrument kreowania popytu na innowacje

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,43  29,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,00 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 19,43 zł  


19,43

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozdział pierwszy pełni rolę służebną w stosunku do treści rozprawy i pozwala na lepsze zrozumienie istoty pojęcia innowacji oraz innowacyjności, a także uwarunkowań związanych z ich definiowaniem. Dużo miejsca poświęcono w nim problematyce finansowania innowacji i działalności innowacyjnej, aby jak najlepiej na ich tle pokazać specyficzny sposób wspomagania za pomocą pieniędzy publicznych działalności innowacyjnej w zamówieniach publicznych. By dokładniej wskazać kwestie związków innowacji z popytem i podażą na nie, w syntetyczny sposób przedstawiono także wyniki badań własnych uwarunkowań rozwoju innowacyjności gospodarki.

Również rozdział drugi ma charakter usługowy. Zawarto w nim charakterystykę zamówień publicznych oraz przedstawiono ich wykorzystanie jako determinanty rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Mimo charakteru wprowadzającego jest on niezbędny w konstrukcji całej rozprawy, gdyż zapoznaje Czytelnika z zasadniczymi barierami związanymi z rozwojem innowacyjnych zamówień publicznych, dokumentami i strategiami, które je wspierają, a także możliwymi do zastosowania rozwiązaniami w istniejącym stanie prawnym. Pozwala także, na podstawie wyników badań, na skonfrontowanie dobrych praktyk w wybranych krajach z polityką prowadzoną w tym zakresie w Polsce po stronie popytowej rynku.

Rozdział trzeci pełni w pracy istotną rolę związaną ze zdefiniowaniem barier, możliwości oraz szans łączących się z kreowaniem innowacji w zamówieniach publicznych po stronie podażowej rynku. Z punktu widzenia przewag, jakie ma grupa małych i średnich przedsiębiorstw w kreowaniu innowacji i ich trudności w dostępie do rynku zamówień publicznych, rozdział ten pozwala na zrozumienie powiązań, jakie zachodzą między podażą a popytem w procesie kreowania innowacji, a także pozwala dostrzec konieczność prowadzenia polityki państwa obejmującej lepsze wykorzystanie istniejącego potencjału po stronie podażowej rynku zamówień publicznych. Służy temu również przedstawienie instrumentów wspierających udział firm sektora MSP w przetargach publicznych w wybranych krajach.

Rola rozdziału czwartego w konstrukcji pracy jest specyficzna. Poświęcony jest charakterystyce tak zwanych zielonych zamówień publicznych. Jest próbą diagnozy stopnia ich wykorzystania w kreowaniu innowacyjnych zamówień publicznych i wskazania barier szerszego ich rozwoju. Jest on także odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez Komisję Europejską, aby na tle dobrych praktyk po stronie popytowej rynku zamówień publicznych, przy poszanowaniu zasad zrównoważonego rozwoju, kreować proekologiczne instrumenty wspierające innowacje.

Rozdział piąty ma charakter operacyjny. Pozwala zrozumieć rolę, jaką pełnią narzędzia elektroniczne w wykorzystywaniu potencjału stwarzanego przez rynek zamówień publicznych w procesie kreowania innowacji. Przeprowadzone w nim badania umożliwiają ocenę perspektywy ekspansji gospodarczej związanej z ich wykorzystaniem po stronie podażowej, a także szans wynikających z generowania istotnych oszczędności finansowych po stronie popytowej tego rynku. Z punktu widzenia ograniczonych środków przeznaczanych na innowacje rozdział ten jest bardzo istotny dla tworzenia możliwości bardziej efektywnego ich wykorzystania.

Jak wspomniano, rozdział szósty pełni w pracy najważniejszą rolę. Jest podsumowaniem wcześniejszych analiz oraz całościową propozycją ich lepszego wykorzystania. W stosunku do rozdziałów poprzedzających ma nie tylko walory poznawcze, ale również aplikacyjne, gdyż na tle stworzonego modelu kierowania innowacyjnym zamówieniem publicznym pozwala wdrożyć strategię efektywniejszego wykorzystania zasobów występujących na rynku zamówień publicznych w kreowaniu popytu na innowacje. Szczególne znaczenie, z tego punktu widzenia, pełni mapa intensywności. Rozdział szósty – dzięki budowie pierwszego w litera-turze światowej modelu oceny innowacyjności jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych – wskazuje możliwość lepszej i bardziej sprawiedliwej alokacji środków budżetowych do jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych. Ma to szczególne znaczenie w związku z bardziej gospodarnym ich wykorzystaniem.

Książkę kończy zestaw danych wskazujących na pozycję Polski w rankingu innowacyjności oraz prezentujących informacje związane z publicznym wsparciem finansowym na działalność innowacyjną, a także dynamikę rozwoju rynku zamówień publicznych. W aneksie zawarto również całościowe zestawienia tabelaryczne analizy prowadzonej w rozdziale szóstym.


Ze wstępu


Rok wydania2013
Liczba stron272
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-244-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    6
  Wstęp     7
  
  Rozdział 1. Podstawowe pojęcia, modele oraz mechanizmy innowacji i innowacyjności w gospodarce rynkowej     17
  
  1.1. Pojęcie i rodzaje innowacji w naukach ekonomicznych    17
  1.2. Źródła innowacji    24
  1.3. Innowacyjność i działalność innowacyjna    28
  1.4. Pomiar innowacyjności     32
  1.5. Finansowanie działalności innowacyjnej     34
  1.5.1. Dotacje na działalność innowacyjną    35
  1.5.2. Inwestycje kapitałowe na innowacje    36
  1.5.3. Finansowanie długiem działalności innowacyjnej     40
  1.6. Innowacje a rozwój gospodarki    42
  1.7. Polityka innowacyjna Polski i Unii Europejskiej     44
  
  Rozdział 2. Zamówienia publiczne jako determinanta rozwoju innowacyjności gospodarki polskiej    46
  
  2.1. Administracja publiczna – główny podmiot kreujący popyt na innowacje     46
  2.2. Pojęcie innowacyjnego zamówienia publicznego    51
  2.3. Dokumenty i strategie wspierające innowacyjne zamówienia publiczne     53
  2.4. Analiza barier rozwoju innowacyjnych zamówień publicznych    58
  2.5. Instrumenty kreowania popytu na innowacyjne zamówienia publiczne    62
  2.6. Dobre praktyki udzielania innowacyjnych zamówień publicznych w wybranych krajach     79
  2.7. Badania innowacyjności gospodarki oparte na zamówieniach publicznych    82
  2.8. Rekomendacje kreowania innowacyjnych zamówień publicznych     85
  
  Rozdział 3. Rola sektora małych i średnich przedsiębiorstw w kreowaniu innowacyjności gospodarki a dostęp do rynku zamówień publicznych w Polsce     87
  
  3.1. Miejsce małych i średnich przedsiębiorstw innowacyjnych w gospodarce rynkowej     87
  3.2. Wspieranie innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw    94
  3.3. Dokumenty wspierające udziału MSP w rynku zamówień publicznych    99
  3.4. Bariery udziału małych i średnich przedsiębiorstw w rynku zamówień publicznych     109
  3.5. Instrumenty wspierające udział małych i średnich przedsiębiorstw w rynku zamówień publicznych w wybranych krajach    113
  3.6. Badania innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw uczestniczących w rynku zamówień publicznych    117
  3.7. Rekomendacje polityki ekonomicznej państwa we wspieraniu udziału MSP w zamówieniach publicznych     124
  
  Rozdział 4. Zielone zamówienia publiczne a innowacyjność gospodarki     126
  
  4.1. Pojęcie zielonego zamówienia publicznego    126
  4.2. Dokumenty wspierające rozwój zielonych innowacyjnych zamówień publicznych     128
  4.3. Innowacje a ekoinnowacje     129
  4.4. Zielone zamówienia publiczne a aspekty ekonomiczne    131
  4.5. Kreowanie popytu na zielone zamówienia publiczne w świetle wyników badań empirycznych     135
  4.6. Dobre praktyki stosowania zielonych zamówień publicznych w wybranych krajach     147
  4.7. Rekomendacje stosowania zielonych zamówień publicznych w celu kreowania popytu na innowacje     151
  
  Rozdział 5. Wykorzystywanie narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych w procesie kreowania popytu na innowacje     153
  
  5.1. Analiza dokumentów wspierających rozwój elektronicznych procedur w zamówieniach publicznych    153
  5.2. Narzędzia elektroniczne w polskim systemie zamówień publicznych    155
  5.3. Wykorzystywanie narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych jako czynnika kreującego popyt na innowacyjne rozwiązania w gospodarce oraz generującego oszczędności finansowe według zamawiających    161
  5.4. Wykorzystywanie narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych jako czynnika kreującego popyt na innowacyjne rozwiązania w gospodarce oraz generującego oszczędności finansowe według wykonawców    166
  5.5. Bariery informatyzacji polskiego systemu zamówień publicznych     170
  5.6. Dobre praktyki wykorzystywania narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych w innych krajach    175
  5.7. Rekomendacje stosowania elektronicznych narzędzi w zamówieniach publicznych w celu kreowania popytu na innowacje    178
  
  Rozdział 6. Model pomiaru innowacyjności polskich jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych z wykorzystaniem metodyki myślenia sieciowego    181
  
  6.1. Podstawy teoretyczne metodyki myślenia sieciowego    181
  6.2. Identyfikacja celów i sytuacji problemowej w kreowaniu popytu na innowacje i ekoinnowacje za pomocą zamówień publicznych    188
  6.3. Budowanie sieci zależności czynników wpływających na kreowanie popytu na innowacyjne zamówienia publiczne w kontekście budowy modelu oceny innowacyjności jednostek administracji publicznej    194
  6.4. Ujęcie i interpretacja możliwych zmian sytuacji w procesie kreowania innowacyjnych zamówień publicznych za pomocą czynników aktywnych i krytycznych     205
  6.5. Model sterowania innowacyjnością rynku zamówień publicznych     207
  6.6. Model oceny innowacyjności jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych    210
  6.7. Planowanie strategii i działań w zakresie poprawy innowacyjności polskich jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych    221
  
  Zakończenie     225
  Literatura     231
  Aneks     245
  Spis rysunków     269
  Spis tabel     270
  Spis wykresów     271
RozwińZwiń