POLECAMY
-33%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Rozdział pierwszy pełni rolę służebną w stosunku do treści rozprawy i pozwala na lepsze zrozumienie istoty pojęcia innowacji oraz innowacyjności, a także uwarunkowań związanych z ich definiowaniem. Dużo miejsca poświęcono w nim problematyce finansowania innowacji i działalności innowacyjnej, aby jak najlepiej na ich tle pokazać specyficzny sposób wspomagania za pomocą pieniędzy publicznych działalności innowacyjnej w zamówieniach publicznych. By dokładniej wskazać kwestie związków innowacji z popytem i podażą na nie, w syntetyczny sposób przedstawiono także wyniki badań własnych uwarunkowań rozwoju innowacyjności gospodarki.
Również rozdział drugi ma charakter usługowy. Zawarto w nim charakterystykę zamówień publicznych oraz przedstawiono ich wykorzystanie jako determinanty rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Mimo charakteru wprowadzającego jest on niezbędny w konstrukcji całej rozprawy, gdyż zapoznaje Czytelnika z zasadniczymi barierami związanymi z rozwojem innowacyjnych zamówień publicznych, dokumentami i strategiami, które je wspierają, a także możliwymi do zastosowania rozwiązaniami w istniejącym stanie prawnym. Pozwala także, na podstawie wyników badań, na skonfrontowanie dobrych praktyk w wybranych krajach z polityką prowadzoną w tym zakresie w Polsce po stronie popytowej rynku.
Rozdział trzeci pełni w pracy istotną rolę związaną ze zdefiniowaniem barier, możliwości oraz szans łączących się z kreowaniem innowacji w zamówieniach publicznych po stronie podażowej rynku. Z punktu widzenia przewag, jakie ma grupa małych i średnich przedsiębiorstw w kreowaniu innowacji i ich trudności w dostępie do rynku zamówień publicznych, rozdział ten pozwala na zrozumienie powiązań, jakie zachodzą między podażą a popytem w procesie kreowania innowacji, a także pozwala dostrzec konieczność prowadzenia polityki państwa obejmującej lepsze wykorzystanie istniejącego potencjału po stronie podażowej rynku zamówień publicznych. Służy temu również przedstawienie instrumentów wspierających udział firm sektora MSP w przetargach publicznych w wybranych krajach.
Rola rozdziału czwartego w konstrukcji pracy jest specyficzna. Poświęcony jest charakterystyce tak zwanych zielonych zamówień publicznych. Jest próbą diagnozy stopnia ich wykorzystania w kreowaniu innowacyjnych zamówień publicznych i wskazania barier szerszego ich rozwoju. Jest on także odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez Komisję Europejską, aby na tle dobrych praktyk po stronie popytowej rynku zamówień publicznych, przy poszanowaniu zasad zrównoważonego rozwoju, kreować proekologiczne instrumenty wspierające innowacje.
Rozdział piąty ma charakter operacyjny. Pozwala zrozumieć rolę, jaką pełnią narzędzia elektroniczne w wykorzystywaniu potencjału stwarzanego przez rynek zamówień publicznych w procesie kreowania innowacji. Przeprowadzone w nim badania umożliwiają ocenę perspektywy ekspansji gospodarczej związanej z ich wykorzystaniem po stronie podażowej, a także szans wynikających z generowania istotnych oszczędności finansowych po stronie popytowej tego rynku. Z punktu widzenia ograniczonych środków przeznaczanych na innowacje rozdział ten jest bardzo istotny dla tworzenia możliwości bardziej efektywnego ich wykorzystania.
Jak wspomniano, rozdział szósty pełni w pracy najważniejszą rolę. Jest podsumowaniem wcześniejszych analiz oraz całościową propozycją ich lepszego wykorzystania. W stosunku do rozdziałów poprzedzających ma nie tylko walory poznawcze, ale również aplikacyjne, gdyż na tle stworzonego modelu kierowania innowacyjnym zamówieniem publicznym pozwala wdrożyć strategię efektywniejszego wykorzystania zasobów występujących na rynku zamówień publicznych w kreowaniu popytu na innowacje. Szczególne znaczenie, z tego punktu widzenia, pełni mapa intensywności. Rozdział szósty – dzięki budowie pierwszego w litera-turze światowej modelu oceny innowacyjności jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych – wskazuje możliwość lepszej i bardziej sprawiedliwej alokacji środków budżetowych do jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych. Ma to szczególne znaczenie w związku z bardziej gospodarnym ich wykorzystaniem.
Książkę kończy zestaw danych wskazujących na pozycję Polski w rankingu innowacyjności oraz prezentujących informacje związane z publicznym wsparciem finansowym na działalność innowacyjną, a także dynamikę rozwoju rynku zamówień publicznych. W aneksie zawarto również całościowe zestawienia tabelaryczne analizy prowadzonej w rozdziale szóstym.
Ze wstępu
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-244-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 6 |
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Podstawowe pojęcia, modele oraz mechanizmy innowacji i innowacyjności w gospodarce rynkowej | 17 |
1.1. Pojęcie i rodzaje innowacji w naukach ekonomicznych | 17 |
1.2. Źródła innowacji | 24 |
1.3. Innowacyjność i działalność innowacyjna | 28 |
1.4. Pomiar innowacyjności | 32 |
1.5. Finansowanie działalności innowacyjnej | 34 |
1.5.1. Dotacje na działalność innowacyjną | 35 |
1.5.2. Inwestycje kapitałowe na innowacje | 36 |
1.5.3. Finansowanie długiem działalności innowacyjnej | 40 |
1.6. Innowacje a rozwój gospodarki | 42 |
1.7. Polityka innowacyjna Polski i Unii Europejskiej | 44 |
Rozdział 2. Zamówienia publiczne jako determinanta rozwoju innowacyjności gospodarki polskiej | 46 |
2.1. Administracja publiczna – główny podmiot kreujący popyt na innowacje | 46 |
2.2. Pojęcie innowacyjnego zamówienia publicznego | 51 |
2.3. Dokumenty i strategie wspierające innowacyjne zamówienia publiczne | 53 |
2.4. Analiza barier rozwoju innowacyjnych zamówień publicznych | 58 |
2.5. Instrumenty kreowania popytu na innowacyjne zamówienia publiczne | 62 |
2.6. Dobre praktyki udzielania innowacyjnych zamówień publicznych w wybranych krajach | 79 |
2.7. Badania innowacyjności gospodarki oparte na zamówieniach publicznych | 82 |
2.8. Rekomendacje kreowania innowacyjnych zamówień publicznych | 85 |
Rozdział 3. Rola sektora małych i średnich przedsiębiorstw w kreowaniu innowacyjności gospodarki a dostęp do rynku zamówień publicznych w Polsce | 87 |
3.1. Miejsce małych i średnich przedsiębiorstw innowacyjnych w gospodarce rynkowej | 87 |
3.2. Wspieranie innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw | 94 |
3.3. Dokumenty wspierające udziału MSP w rynku zamówień publicznych | 99 |
3.4. Bariery udziału małych i średnich przedsiębiorstw w rynku zamówień publicznych | 109 |
3.5. Instrumenty wspierające udział małych i średnich przedsiębiorstw w rynku zamówień publicznych w wybranych krajach | 113 |
3.6. Badania innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw uczestniczących w rynku zamówień publicznych | 117 |
3.7. Rekomendacje polityki ekonomicznej państwa we wspieraniu udziału MSP w zamówieniach publicznych | 124 |
Rozdział 4. Zielone zamówienia publiczne a innowacyjność gospodarki | 126 |
4.1. Pojęcie zielonego zamówienia publicznego | 126 |
4.2. Dokumenty wspierające rozwój zielonych innowacyjnych zamówień publicznych | 128 |
4.3. Innowacje a ekoinnowacje | 129 |
4.4. Zielone zamówienia publiczne a aspekty ekonomiczne | 131 |
4.5. Kreowanie popytu na zielone zamówienia publiczne w świetle wyników badań empirycznych | 135 |
4.6. Dobre praktyki stosowania zielonych zamówień publicznych w wybranych krajach | 147 |
4.7. Rekomendacje stosowania zielonych zamówień publicznych w celu kreowania popytu na innowacje | 151 |
Rozdział 5. Wykorzystywanie narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych w procesie kreowania popytu na innowacje | 153 |
5.1. Analiza dokumentów wspierających rozwój elektronicznych procedur w zamówieniach publicznych | 153 |
5.2. Narzędzia elektroniczne w polskim systemie zamówień publicznych | 155 |
5.3. Wykorzystywanie narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych jako czynnika kreującego popyt na innowacyjne rozwiązania w gospodarce oraz generującego oszczędności finansowe według zamawiających | 161 |
5.4. Wykorzystywanie narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych jako czynnika kreującego popyt na innowacyjne rozwiązania w gospodarce oraz generującego oszczędności finansowe według wykonawców | 166 |
5.5. Bariery informatyzacji polskiego systemu zamówień publicznych | 170 |
5.6. Dobre praktyki wykorzystywania narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych w innych krajach | 175 |
5.7. Rekomendacje stosowania elektronicznych narzędzi w zamówieniach publicznych w celu kreowania popytu na innowacje | 178 |
Rozdział 6. Model pomiaru innowacyjności polskich jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych z wykorzystaniem metodyki myślenia sieciowego | 181 |
6.1. Podstawy teoretyczne metodyki myślenia sieciowego | 181 |
6.2. Identyfikacja celów i sytuacji problemowej w kreowaniu popytu na innowacje i ekoinnowacje za pomocą zamówień publicznych | 188 |
6.3. Budowanie sieci zależności czynników wpływających na kreowanie popytu na innowacyjne zamówienia publiczne w kontekście budowy modelu oceny innowacyjności jednostek administracji publicznej | 194 |
6.4. Ujęcie i interpretacja możliwych zmian sytuacji w procesie kreowania innowacyjnych zamówień publicznych za pomocą czynników aktywnych i krytycznych | 205 |
6.5. Model sterowania innowacyjnością rynku zamówień publicznych | 207 |
6.6. Model oceny innowacyjności jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych | 210 |
6.7. Planowanie strategii i działań w zakresie poprawy innowacyjności polskich jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych | 221 |
Zakończenie | 225 |
Literatura | 231 |
Aneks | 245 |
Spis rysunków | 269 |
Spis tabel | 270 |
Spis wykresów | 271 |