POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Projektowanie badania jakościowego to przystępnie napisany, porządkujący wiedzę przewodnik, który ułatwi zaprojektowanie badania jakościowego. Autor omawia takie kwestie, jak właściwe sformułowanie pytania badawczego, wybór odpowiedniej strategii badawczej, określenie ram analitycznych oraz źródeł danych. Rozważa również problemy związane z etyką oraz jakością w odniesieniu do poszczególnych metod zbierania i interpretacji materiałów empirycznych.
Uwe Flick – profesor socjologii na Alice Salomon University of Applied Science w Berlinie. Autor wielu prac z zakresu metodologii badań jakościowych, w tym: An Introduction to Qualitative Research, Qualitative Research in Psychology, A Companion to Qualitative Research. Redaktor prowadzący serii Niezbędnik badacza (The Sage Qualitative Research Kit).
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 206 |
Kategoria | Metody badań społecznych |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16705-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
O serii Niezbędnik badacza | 11 |
Wprowadzenie do serii Niezbędnik badacza | 11 |
Czym są badania jakościowe? | 12 |
W jaki sposób prowadzi się badania jakościowe? | 13 |
Przegląd Niezbędnika badacza | 15 |
O tej książce | 19 |
Rozdział 1. Czym są badania jakościowe? | 21 |
Definicja badań jakościowych | 22 |
Rozkrzewienie się badań jakościowych | 23 |
Odpowiedniość jako zasada naczelna | 25 |
Badania jakościowe jako dyscyplina akademicka i podejście stosowane | 28 |
Badania jakościowe jako dyskurs etyczny | 29 |
Dane ilościowe i jakościowe: alternatywa, współzależność, wzajemne dopełnienie? | 30 |
Perspektywy badawcze | 34 |
Teoria i epistemologia badań jakościowych | 36 |
Badania jakościowe: metody i nastawienia | 39 |
Struktura książki i Niezbędnika badacza | 40 |
Plan książki | 40 |
Książki w serii Niezbędnik badacza | 41 |
Rozdział 2. Od pomysłu na badania do pytań badawczych | 43 |
Zainteresowania i pomysły na badania: przykłady | 44 |
Przyjmowanie perspektywy badawczej | 46 |
Korzystanie z teorii w badaniach jakościowych | 50 |
Formułowanie pytania badawczego | 51 |
Podsumowanie | 53 |
Rozdział 3. Dobór próby, selekcja materiałów i zdobywanie dostępu | 55 |
Logika doboru próby w badaniach jakościowych | 56 |
Wskazówki dotyczące doboru próby | 58 |
Dobór osób | 62 |
Dobór miejsc i zdarzeń | 63 |
Konstruowanie grup badanych | 64 |
Konstruowanie korpusu materiałów | 66 |
Dobór próby w obrębie przypadków i materiałów | 67 |
Zdobywanie dostępu i koniecznych zezwoleń | 68 |
Rozdział 4. Projekt badań jakościowych | 73 |
Projekty badawcze w badaniach jakościowych | 74 |
Wpływy i czynniki | 76 |
Składniki projektów badawczych | 77 |
Dobór próby | 77 |
Zamierzone porównania | 78 |
Zamierzony poziom generalizacji | 80 |
Jakość badań | 82 |
Odbiorcy i reguły pisania | 83 |
Triangulacja | 84 |
Zawężanie zakresu tematycznego badań | 85 |
Korzystanie z podstawowych schematów badań jakościowych | 85 |
Przykłady projektów badań jakościowych | 88 |
Profesjonalne koncepcje zdrowia | 88 |
Zdrowie bezdomnej młodzieży | 90 |
Co cechuje dobry projekt badań jakościowych? | 93 |
Rozdział 5. Zasoby i wyzwania | 95 |
Wprowadzenie | 96 |
Zasoby | 96 |
Czas i zasoby techniczne | 96 |
Pieniądze | 100 |
Doświadczenie i umiejętności | 102 |
Wyzwania | 103 |
Problemy ze zdobyciem dostępu | 103 |
Dopasowywanie metod do terenu | 105 |
Lekceważenie perspektywy badanych | 106 |
Luźne skojarzenia zamiast analizy | 106 |
Podsumowanie | 106 |
Rozdział 6. Jakość w badaniach jakościowych | 109 |
Wprowadzenie | 110 |
Jakość na etapie projektowania badań | 110 |
Niearbitralność | 111 |
Adekwatność | 112 |
Umysł otwarty na różnorodność | 112 |
Jakość na etapie realizacji badań | 113 |
Rygoryzm i kreatywność | 113 |
Spójność i elastyczność | 114 |
Kryteria i strategie | 115 |
Rozpowszechnianie wyników badań jakościowych | 116 |
Przejrzystość | 116 |
Opinie zwrotne oraz kontrola ze strony badanych | 117 |
Profilowanie prezentacji badań | 117 |
Podsumowanie | 118 |
Rozdział 7. Etyka w badaniach jakościowych | 121 |
Wprowadzenie | 122 |
Przygotowania | 124 |
Istotność | 124 |
Uczestnicy | 124 |
Badacze | 125 |
Pytania badawcze | 125 |
Zakres tematyczny pytań badawczych | 126 |
Sytuacje konfrontacyjne wynikające z tematu badań | 126 |
Wprowadzanie badanych w błąd | 126 |
Zdobywanie dostępu i dobór próby | 127 |
Świadoma zgoda | 127 |
Osoby „wrażliwe społecznie” | 128 |
Ochrona badanych | 128 |
Dobór uczestników | 128 |
Zbieranie danych | 129 |
Zakłócenia | 129 |
Agresywność badaczy | 129 |
Ignorancja badaczy | 130 |
Analiza danych | 130 |
Staranność | 130 |
Sprawiedliwość | 131 |
Poufność | 131 |
Unikaj cmentarzysk danych | 131 |
Pisanie, uogólnienia i informacja zwrotna | 132 |
Rozdział 8. Dane werbalne | 135 |
Wprowadzenie | 136 |
Wywiady | 137 |
Perspektywa badawcza i teoria | 138 |
Pytania badawcze | 139 |
Dobór próby | 139 |
Porównania | 140 |
Generalizacja | 141 |
Triangulacja | 141 |
Jakość | 142 |
Pisanie | 142 |
Schemat podstawowy | 143 |
Zasoby i wyzwania | 143 |
Etyka | 144 |
Przykład | 144 |
Podsumowanie | 146 |
Badania fokusowe | 146 |
Perspektywa badawcza i teoria | 147 |
Pytania badawcze | 147 |
Dobór próby | 147 |
Porównania | 148 |
Generalizacja | 148 |
Triangulacja | 149 |
Jakość | 149 |
Pisanie | 149 |
Schemat podstawowy | 150 |
Zasoby i wyzwania | 150 |
Etyka | 150 |
Przykład | 151 |
Podsumowanie | 151 |
Rozdział 9. Dane etnograficzne i wizualne | 153 |
Wprowadzenie | 154 |
Badania etnograficzne i obserwacyjne | 154 |
Perspektywa badawcza i teoria | 155 |
Pytania badawcze | 155 |
Dobór próby | 156 |
Porównania | 157 |
Generalizacja | 158 |
Triangulacja | 158 |
Jakość | 159 |
Pisanie | 159 |
Schemat podstawowy | 160 |
Zasoby i wyzwania | 160 |
Etyka | 161 |
Przykład | 162 |
Podsumowanie | 162 |
Metody wizualne | 162 |
Perspektywa badawcza i teoria | 163 |
Pytania badawcze | 163 |
Dobór próby | 163 |
Porównania | 164 |
Generalizacja | 164 |
Triangulacja | 164 |
Jakość | 165 |
Pisanie | 165 |
Schemat podstawowy | 165 |
Zasoby i wyzwania | 166 |
Etyka | 166 |
Przykład | 166 |
Podsumowanie | 167 |
Rozdział 10. Analiza danych jakościowych | 169 |
Wprowadzenie | 170 |
Kodowanie i kategoryzacja | 170 |
Perspektywa badawcza i teoria | 170 |
Pytania badawcze | 171 |
Dobór próby | 171 |
Porównania | 171 |
Generalizacja | 172 |
Triangulacja | 172 |
Jakość | 172 |
Pisanie | 173 |
Schemat podstawowy | 173 |
Zasoby i wyzwania | 173 |
Etyka | 173 |
Przykład | 174 |
Podsumowanie | 174 |
Analiza konwersacyjna, analiza dyskursu i dokumentów | 175 |
Perspektywa badawcza i teoria | 175 |
Pytania badawcze | 175 |
Dobór próby | 176 |
Porównania | 176 |
Generalizacja | 176 |
Triangulacja | 177 |
Jakość | 177 |
Pisanie | 177 |
Schemat podstawowy | 178 |
Zasoby i wyzwania | 178 |
Etyka | 178 |
Przykład | 179 |
Podsumowanie | 180 |
Rozdział 11. Projektowanie badań jakościowych: podsumowanie | 181 |
Metody i schematy podstawowe | 182 |
Aspekty projektowania badań jakościowych | 183 |
Pisanie konspektu badań | 183 |
Słowniczek | 189 |
Bibliografia | 199 |
Indeks nazwisk205 | |