Projektowanie badania jakościowego

Projektowanie badania jakościowego

1 opinia

Autor:

Uwe Flick

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Projektowanie badania jakościowego to przystępnie napisany, porządkujący wiedzę przewodnik, który ułatwi zaprojektowanie badania jakościowego. Autor omawia takie kwestie, jak właściwe sformułowanie pytania badawczego, wybór odpowiedniej strategii badawczej, określenie ram analitycznych oraz źródeł danych. Rozważa również problemy związane z etyką oraz jakością w odniesieniu do poszczególnych metod zbierania i interpretacji materiałów empirycznych.

Uwe Flick – profesor socjologii na Alice Salomon University of Applied Science w Berlinie. Autor wielu prac z zakresu metodologii badań jakościowych, w tym: An Introduction to Qualitative Research, Qualitative Research in Psychology, A Companion to Qualitative Research. Redaktor prowadzący serii Niezbędnik badacza (The Sage Qualitative Research Kit).


Rok wydania2012
Liczba stron206
KategoriaMetody badań społecznych
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-16705-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  O serii Niezbędnik badacza     11
  Wprowadzenie do serii Niezbędnik badacza     11
  Czym są badania jakościowe?     12
  W jaki sposób prowadzi się badania jakościowe?     13
  Przegląd Niezbędnika badacza     15
  O tej książce     19
  
  Rozdział 1. Czym są badania jakościowe?     21
  
  Definicja badań jakościowych     22
  Rozkrzewienie się badań jakościowych     23
  Odpowiedniość jako zasada naczelna     25
  Badania jakościowe jako dyscyplina akademicka i podejście stosowane     28
  Badania jakościowe jako dyskurs etyczny     29
  Dane ilościowe i jakościowe: alternatywa, współzależność, wzajemne dopełnienie?     30
  Perspektywy badawcze     34
  Teoria i epistemologia badań jakościowych     36
  Badania jakościowe: metody i nastawienia     39
  Struktura książki i Niezbędnika badacza     40
  Plan książki     40
  Książki w serii Niezbędnik badacza     41
  
  Rozdział 2. Od pomysłu na badania do pytań badawczych     43
  
  Zainteresowania i pomysły na badania: przykłady     44
  Przyjmowanie perspektywy badawczej     46
  Korzystanie z teorii w badaniach jakościowych     50
  Formułowanie pytania badawczego     51
  Podsumowanie     53
  
  Rozdział 3. Dobór próby, selekcja materiałów i zdobywanie dostępu     55
  
  Logika doboru próby w badaniach jakościowych     56
  Wskazówki dotyczące doboru próby     58
  Dobór osób     62
  Dobór miejsc i zdarzeń     63
  Konstruowanie grup badanych     64
  Konstruowanie korpusu materiałów     66
  Dobór próby w obrębie przypadków i materiałów     67
  Zdobywanie dostępu i koniecznych zezwoleń     68
  
  Rozdział 4. Projekt badań jakościowych     73
  
  Projekty badawcze w badaniach jakościowych     74
  Wpływy i czynniki     76
  Składniki projektów badawczych     77
  Dobór próby     77
  Zamierzone porównania     78
  Zamierzony poziom generalizacji     80
  Jakość badań     82
  Odbiorcy i reguły pisania     83
  Triangulacja     84
  Zawężanie zakresu tematycznego badań     85
  Korzystanie z podstawowych schematów badań jakościowych     85
  Przykłady projektów badań jakościowych     88
  Profesjonalne koncepcje zdrowia     88
  Zdrowie bezdomnej młodzieży     90
  Co cechuje dobry projekt badań jakościowych?     93
  
  Rozdział 5. Zasoby i wyzwania     95
  
  Wprowadzenie     96
  Zasoby     96
  Czas i zasoby techniczne     96
  Pieniądze     100
  Doświadczenie i umiejętności     102
  Wyzwania     103
  Problemy ze zdobyciem dostępu     103
  Dopasowywanie metod do terenu     105
  Lekceważenie perspektywy badanych     106
  Luźne skojarzenia zamiast analizy     106
  Podsumowanie     106
  
  Rozdział 6. Jakość w badaniach jakościowych     109
  
  Wprowadzenie     110
  Jakość na etapie projektowania badań     110
  Niearbitralność     111
  Adekwatność     112
  Umysł otwarty na różnorodność     112
  Jakość na etapie realizacji badań     113
  Rygoryzm i kreatywność     113
  Spójność i elastyczność     114
  Kryteria i strategie     115
  Rozpowszechnianie wyników badań jakościowych     116
  Przejrzystość     116
  Opinie zwrotne oraz kontrola ze strony badanych     117
  Profilowanie prezentacji badań     117
  Podsumowanie     118
  
  Rozdział 7. Etyka w badaniach jakościowych     121
  
  Wprowadzenie     122
  Przygotowania     124
  Istotność     124
  Uczestnicy     124
  Badacze     125
  Pytania badawcze     125
  Zakres tematyczny pytań badawczych     126
  Sytuacje konfrontacyjne wynikające z tematu badań     126
  Wprowadzanie badanych w błąd     126
  Zdobywanie dostępu i dobór próby     127
  Świadoma zgoda     127
  Osoby „wrażliwe społecznie”     128
  Ochrona badanych     128
  Dobór uczestników     128
  Zbieranie danych     129
  Zakłócenia     129
  Agresywność badaczy     129
  Ignorancja badaczy     130
  Analiza danych     130
  Staranność     130
  Sprawiedliwość     131
  Poufność     131
  Unikaj cmentarzysk danych     131
  Pisanie, uogólnienia i informacja zwrotna     132
  
  Rozdział 8. Dane werbalne     135
  
  Wprowadzenie     136
  Wywiady     137
  Perspektywa badawcza i teoria     138
  Pytania badawcze     139
  Dobór próby     139
  Porównania     140
  Generalizacja     141
  Triangulacja     141
  Jakość     142
  Pisanie     142
  Schemat podstawowy     143
  Zasoby i wyzwania     143
  Etyka     144
  Przykład     144
  Podsumowanie     146
  Badania fokusowe     146
  Perspektywa badawcza i teoria     147
  Pytania badawcze     147
  Dobór próby     147
  Porównania     148
  Generalizacja     148
  Triangulacja     149
  Jakość     149
  Pisanie     149
  Schemat podstawowy     150
  Zasoby i wyzwania     150
  Etyka     150
  Przykład     151
  Podsumowanie     151
  
  Rozdział 9. Dane etnograficzne i wizualne     153
  
  Wprowadzenie     154
  Badania etnograficzne i obserwacyjne     154
  Perspektywa badawcza i teoria     155
  Pytania badawcze     155
  Dobór próby     156
  Porównania     157
  Generalizacja     158
  Triangulacja     158
  Jakość     159
  Pisanie     159
  Schemat podstawowy     160
  Zasoby i wyzwania     160
  Etyka     161
  Przykład     162
  Podsumowanie     162
  Metody wizualne     162
  Perspektywa badawcza i teoria     163
  Pytania badawcze     163
  Dobór próby     163
  Porównania     164
  Generalizacja     164
  Triangulacja     164
  Jakość     165
  Pisanie     165
  Schemat podstawowy     165
  Zasoby i wyzwania     166
  Etyka     166
  Przykład     166
  Podsumowanie     167
  
  Rozdział 10. Analiza danych jakościowych     169
  
  Wprowadzenie     170
  Kodowanie i kategoryzacja     170
  Perspektywa badawcza i teoria     170
  Pytania badawcze     171
  Dobór próby     171
  Porównania     171
  Generalizacja     172
  Triangulacja     172
  Jakość     172
  Pisanie     173
  Schemat podstawowy     173
  Zasoby i wyzwania     173
  Etyka     173
  Przykład     174
  Podsumowanie     174
  Analiza konwersacyjna, analiza dyskursu i dokumentów     175
  Perspektywa badawcza i teoria     175
  Pytania badawcze     175
  Dobór próby     176
  Porównania     176
  Generalizacja     176
  Triangulacja     177
  Jakość     177
  Pisanie     177
  Schemat podstawowy     178
  Zasoby i wyzwania     178
  Etyka     178
  Przykład     179
  Podsumowanie     180
  
  Rozdział 11. Projektowanie badań jakościowych: podsumowanie     181
  
  Metody i schematy podstawowe     182
  Aspekty projektowania badań jakościowych     183
  Pisanie konspektu badań     183
  
  Słowniczek     189
  Bibliografia     199
  Indeks nazwisk205
RozwińZwiń