INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Cieszący się niezwykłą popularnością na zachodnich uniwersytetach podręcznik do metodologii badań jakościowych. Autor w klarowny sposób prezentuje teoretyczne i praktyczne zagadnienia związane z korzystaniem z takich metod badawczych, jak:
– obserwacja,
– analiza rozmów i wywiadów,
– analiza tekstów i dokumentów,
– analiza materiałów wizualnych.
Silverman porównuje metody analizy różnego rodzaju danych, przedstawia problemy z ocenianiem ich trafności i rzetelności. Porusza również ważne kwestie etyczne związane z pracą badacza. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem i propozycją ćwiczeń oraz starannie dobranym zestawem dalszych lektur.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 352 |
Kategoria | Metody badań społecznych |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15158-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie do polskiego wydania (Krzysztof Tomasz Konecki) | 11 |
Sylwetka autora | 11 |
Dlaczego warto przeczytać książkę Silvermana? | 11 |
Czym jest socjologia jakościowa? | 12 |
Inspiracje | 12 |
Orientacja | 14 |
Bibliografia | 19 |
Słowo wstępne | 21 |
Część I. Teoria i praktyka badań jakościowych | 27 |
ROZDZIAŁ 1. Rozpoczynanie badań | 29 |
1.1. Generowanie problemu badawczego | 32 |
1.1.1. Co to jest problem badawczy? | 33 |
1.1.2. Pułapka absolutyzmu | 34 |
1.1.3. Wrażliwość i problemy dostępne badaniu | 36 |
1.2. Zróżnicowanie metod jakościowych | 39 |
1.2.1. Obserwacje | 41 |
1.2.2. Analizy tekstów | 43 |
1.2.3. Wywiady | 44 |
1.2.4. Nagrania audio i wideo | 45 |
1.3. Podsumowanie | 49 |
Główne zagadnienia | 50 |
Polecane lektury | 50 |
Ćwiczenia | 50 |
ROZDZIAŁ 2. Czym są badania jakościowe? | 52 |
2.1. Sens badań ilościowych | 54 |
2.2. Nonsens badań ilościowych | 56 |
2.3. Sens badań jakościowych | 59 |
2.4. Nonsens badań jakościowych | 59 |
2.5. Łączenie badań jakościowych i ilościowych | 62 |
2.6. Rodzaje badań jakościowych | 65 |
Główne zagadnienia | 67 |
Polecane lektury | 67 |
Ćwiczenia | 68 |
Część II. Metody | 71 |
ROZDZIAŁ 3. Etnografia i obserwacja | 73 |
3.1. Etnograficzne tematy | 77 |
3.1.1. Studia dotyczące plemion | 77 |
3.1.2. Studia subkultur | 80 |
3.1.3. Badania sfery publicznej | 81 |
3.1.4. Badania organizacji | 82 |
3.2. Kwestie etyczne w etnografii | 84 |
3.3. Kwestie metodologiczne | 86 |
3.3.1. Uzyskiwanie dostępu | 87 |
3.3.2. Poszukiwanie tożsamości przez badacza | 87 |
3.3.3. Definiowanie problemu badawczego | 90 |
3.3.4. Patrzeć i słuchać | 91 |
3.3.5. Rejestrowanie obserwacji | 93 |
3.3.6. Prowadzenie analizy danych w terenie | 98 |
3.4. Teoretyczny charakter etnografii | 99 |
3.4.1. Struktura lejka i teoria ugruntowana | 100 |
3.4.2. Model naturalistyczny | 101 |
3.4.3. Model etnometodologiczny | 103 |
3.5. Jedność projektu etnograficznego: podsumowanie | 106 |
Główne zagadnienia | 107 |
Polecane lektury | 108 |
Ćwiczenia | 108 |
ROZDZIAŁ 4. Wywiady | 111 |
4.1. Kiedy mamy do czynienia z „plemieniem” (Moerman)? | 112 |
4.2. Implikacje: trzy wersje danych z wywiadów | 114 |
4.3. Pozytywizm | 115 |
4.3.1. Rodzaj uzyskiwanej wiedzy | 116 |
4.3.2. Zadanie badawcze | 117 |
4.3.3. Ograniczenia pozytywizmu | 118 |
4.4. Emocjonalizm | 118 |
4.4.1. Typy uzyskiwanej wiedzy | 119 |
4.4.2. Przedsięwzięcie badawcze | 119 |
4.4.3. Ograniczenia emocjonalizmu | 120 |
4.4.4. Emocjonalizm: podsumowanie | 122 |
4.5. Konstrukcjonizm | 123 |
4.5.1. Typy uzyskiwanej wiedzy | 123 |
4.5.2. Zadanie badawcze | 124 |
4.5.3. Krytyka konstrukcjonizmu | 125 |
4.6. Kultura młodzieżowa: łączenie „co” i „jak” | 126 |
4.7. Ustanawianie przynależności w rozmowach młodzież-dorośli | 129 |
4.8. Moralne opowieści o rodzicielstwie | 132 |
4.9. Trzy modele: podsumowanie | 138 |
4.9.1. Wartość danych pochodzących z wywiadów | 138 |
4.9.2. „Prawda” danych pochodzących z wywiadów | 138 |
4.10. Trzy praktyczne pytania oraz odpowiedzi | 140 |
4.11. Podsumowanie | 141 |
Główne zagadnienia | 141 |
Polecane lektury | 141 |
Ćwiczenia | 142 |
ROZDZIAŁ 5. Teksty | 145 |
5.1. Analiza treści | 149 |
5.2. Struktury narracyjne | 150 |
5.3. Etnografia | 154 |
5.3.1. Akta | 155 |
5.3.2. Dane statystyczne | 159 |
5.3.3. Zapisy oficjalnych procedur | 160 |
5.3.4. E-maile | 161 |
5.4. Etnometodologia: analizy kategoryzowania przynależności | 164 |
5.4.1. Opowieść pilota | 172 |
5 .4.2. Nagłówki prasowe | 173 |
5.4.3. Ogłoszenia towarzyskie | 175 |
5.4.4. Podsumowanie | 175 |
5.5. Wnioski | 176 |
Główne zagadnienia | 177 |
Polecane lektury | 177 |
Ćwiczenia | 178 |
ROZDZIAŁ 6. Rozmowa naturalna | 183 |
6.1. Dlaczego warto wykorzystywać taśmy? | 185 |
6.2. Transkrypcja kaset audio | 187 |
6.3. Analiza konwersacyjna | 190 |
6.3.1. Trzy podstawowe założenia | 190 |
6.3.2. Podejmowanie kolejek i naprawa | 191 |
6.3.3. Konwersacyjne otwarcia i pary przyległych | 192 |
6.3.4. Mowa instytucjonalna | 194 |
6.3.5. Prowadzenie analizy konwersacyjnej | 199 |
6.4. Analiza dyskursu | 200 |
6.4.1. Co to jest analiza dyskursu? | 201 |
6.4.2. Repertuar interpretacyjny | 202 |
6.4.3. Stopień zaangażowania | 205 |
6.4.4. Scenariusze | 206 |
6.5. Porównanie analizy konwersacyjnej i analizy dyskursu | 209 |
6.6. Wnioski | 210 |
Główne zagadnienia | 211 |
Polecane lektury | 211 |
Ćwiczenia | 211 |
ROZDZIAŁ 7. Obrazy wizualne | 214 |
7.1. Przykłady danych wizualnych | 216 |
7.1.1. Przystanek autobusowy | 216 |
7.1.2. Kreskówki | 217 |
7.1.3. Atlas gwiazd | 218 |
7.2. Semiotyka | 218 |
7.3. Etnometodologia i analiza konwersacyjna | 223 |
7.3.1. Zdroworozsądkowa geografia | 223 |
7 .3.2. Wykorzystanie zasobów wizualnych i mechanicznych | 226 |
7.4. Wnioski | 233 |
Główne zagadnienia | 234 |
Polecane lektury | 234 |
Ćwiczenia | 235 |
CZĘŚĆ III. Implikacje | 237 |
ROZDZIAŁ 8. Wiarygodność badań jakościowych | 239 |
8.1. Czy wiarygodność ma znaczenie? | 239 |
8.1.1. Krytycy wiarygodności naukowej | 240 |
8.1.2. Pytania kluczowe dla oceny badania | 241 |
8.1.3. Problem anegdotyzmu | 242 |
8.1.4. Czym jest nauka społeczna? | 243 |
8.2. Rzetelność | 245 |
8.2.1. Czy rzetelność to problem? | 246 |
8.2.2. Rzetelność a obserwacja | 247 |
8.2.3. Rzetelność a tekst | 248 |
8.2.4. Rzetelność a wywiad | 249 |
8.2.5. Rzetelność a transkrypcja danych audio i wideo | 250 |
8.2.6. Rzetelność: podsumowanie | 251 |
8.3. Trafność | 252 |
8.3.1. Trafność w badaniach ilościowych | 252 |
8.3.2. Żądanie uznania trafności w badaniach jakościowych | 253 |
Przykład 8.1. Klinika onkologiczna | 262 |
Przykład 8.2. Kliniki przeprowadzające badania na obecność wirusa HIV | 265 |
8.3.3. Trafność: podsumowanie | 268 |
8.4. Ogólność | 269 |
8.4.1. Łączenie badań jakościowych z ilościowymi pomiarami w populacji | 271 |
8.4.2. Celowy dobór próby | 272 |
8.4.3. Teoretyczny dobór próby | 273 |
8.5. Wnioski | 275 |
Główne zagadnienia | 276 |
Polecane lektury | 276 |
Ćwiczenia | 276 |
ROZDZIAŁ 9. Sens i etyka badań jakościowych | 280 |
9.1. Trzy role przedstawiciela nauk społecznych | 282 |
9.1.1. Uczony | 284 |
9.1.2. Doradca państwowy | 285 |
9.1.3. Stronnik | 287 |
9.2. Odbiorcy badań jakościowych | 289 |
9.2.1. Decydenci polityczni jako odbiorcy | 290 |
9.2.2. Praktycy jako odbiorcy | 291 |
9.2.3. Ogół jako odbiorca | 291 |
9.3. Etyka w badaniach jakościowych | 292 |
9.4. Wkład jakościowej nauki społecznej | 294 |
9.4.1. Dyskusja nad polityką społeczną | 295 |
9.4.2. Zwiększanie możliwości | 297 |
9.4.3. Tworzenie nowych perspektyw | 298 |
9.5. Szczególna rola badań jakościowych: podsumowanie | 303 |
9.6. Wnioski | 304 |
Główne zagadnienia | 306 |
Polecane lektury | 306 |
ĆWiczenia | 306 |
ROZDZIAŁ 10. Możliwości badań jakościowych: podsumowanie | 308 |
10.1. Korzystaj z danych niewywołanych (pojawiających się naturalnie) | 309 |
10.2. Unikaj przyjmowania punktu widzenia aktorów za wyjaśnienie | 311 |
10.3. Badaj wewnętrzne powiązania między elementami | 314 |
10.4. Próbuj przeprowadzać badania płodne teoretycznie | 316 |
10.5. Zwracaj się do szerszego grona odbiorców | 318 |
10.6. Rozpoczynaj od pytania „jak?”, a potem pytaj „dlaczego?” | 321 |
10.7. Badaj zjawiska rozproszone | 323 |
10.8. Odróżniaj badania jakościowe od dziennikarstwa | 325 |
10.9. Uwagi końcowe | 326 |
Główne zagadnienia | 326 |
Polecane lektury | 327 |
Ćwiczenia | 327 |
Załącznik. Uproszczone symbole transkrypcji | 328 |
Słownik terminów | 329 |
Bibliografia | 334 |
Indeks nazwisk | 344 |
Indeks rzeczowy | 348 |