Ryzyko i efektywność funkcjonowania ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce

Ryzyko i efektywność funkcjonowania ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia poświęcona jest problematyce funkcjonowania ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce, które ciągle mają największy udział w rynku ubezpieczeniowym pod względem liczby sprzedanych polis i zainkasowanej składki oraz wypłaconych odszkodowań. Jednocześnie w tym portfelu ubezpieczeń trzeba wyróżnić dwie grupy: pierwsza to ubezpieczenie obowiązkowe odpowiedzialności cywilnej (OC) posiadaczy pojazdów mechanicznych, druga grupa to ubezpieczenie dobrowolne autocasco (AC), gdyż przebieg i analiza ryzyka różnią się w tych poszczególnych grupach. Ponadto, pomimo że ubezpieczenia komunikacyjne należą do tradycyjnych produktów oferowanych przez zakłady ubezpieczeń i ryzyko im towarzyszące jest dobrze rozeznane przez zakłady ubezpieczeń, to zmieniające się otoczenie, rozwój rynku motoryzacyjnego, nowe technologie, nowe tendencje i uwarunkowania o charakterze prawnym, makroekonomicznym i behawioralnym generują inne – nowe czynniki ryzyka wpływające na funkcjonowanie tych ubezpieczeń.

Badania skoncentrowano wokół zagadnień dotyczących ryzyka i efektywności funkcjonowania ubezpieczeń komunikacyjnych na polskim rynku ubezpieczeń. Przedstawiona problematyka badawcza ma znaczenie dla rozwoju nauki o ubezpieczeniach, zwłaszcza w obszarze zarządzania ryzykiem, w tym identyfikacji zmieniających się czynników ryzyka oraz w obszarze procedur i metod dotyczących kalkulacji składki ubezpieczeniowej. Jednocześnie w badaniach uwzględniono zagadnienia finansowe związane z wypłacalnością zakładów ubezpieczeń, rentownością produktów, jak również efektywnością tych produktów, gdzie wzięto pod uwagę preferencje i zadowolenie klientów.

Zatem celem opracowania była analiza i ocena funkcjonowania ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC w Polsce od strony teoretycznej i praktycznej, pod kątem przede wszystkim analizy ryzyka; przeprowadzono również badania czynników wpływających na wysokość składki, a także analizowano efektywność tych ubezpieczeń zarówno dla zakładów ubezpieczeń, jak też klientów.

W monografii przedstawiono w sześciu rozdziałach następujące zagadnienia i wyniki badań naukowych:

• Scharakteryzowano rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce w latach 1996-2011, analizując oddzielnie ubezpieczenia komunikacyjne OC i ubezpieczenia komunikacyjne AC. Przedstawiono aktualne regulacje prawne oraz uwarunkowania i perspektywy dalszego rozwoju.
Omówiono zagadnienia związane z ryzykiem w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Wyróżniono tutaj ryzyko ubezpieczeniowe i ryzyko zakładu ubezpieczeń. Analizowano czynniki ryzyka o charakterze makroekonomicznym, behawioralnym i prawnym, które wpływają na funkcjonowanie dwóch podstawowych grup ubezpieczeń komunikacyjnych (grupa 3 i grupa 10 według załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej).
• Przedstawiono metody kalkulacji składki w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Przedstawiono metody klasyczne, ale przede wszystkim skoncentrowano się na systemach bonus-malus, które w tego typu ubezpieczeniach znajdują szczególne zastosowanie. W tej części opracowania dokonano przeglądu tych systemów stosowanych w wybranych krajach UE oraz zaproponowano nowe podejście uwzględniające nowe czynniki ryzyka. Ponadto zaprezentowano miary efektywności systemu bonus-malus, co było ściśle związane z tematem badawczym opracowania.
• Dokonano analizy rentowności i efektywności ubezpieczeń komunikacyjnych. Najpierw przeprowadzono analizę wskaźnikową dotyczącą rentowności, następnie szukano przyczyn braku rentowności, szczególnie w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC. Podjęto także próbę identyfikacji czynników określających efektywność ubezpieczeń komunikacyjnych również z punktu widzenia klientów.
• Zaprezentowano analizę wybranych problemów dotyczących szkód osobowych w ubezpieczeniach OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Dokonano przeglądu rozwiązań systemowych oraz zanalizowano problem rent.
• Zaproponowano metody zmniejszania ryzyka zakładu ubezpieczeń pochodzącego z ubezpieczeń komunikacyjnych. Tutaj rozpatrywano cztery kategorie ryzyka, które towarzyszą działalności ubezpieczeniowej, a mianowicie: ryzyko ubezpieczeniowe, ryzyko kredytowe, ryzyko rynkowe i ryzyko operacyjne. Tutaj skoncentrowano się, jak można zarządzać tymi kategoriami ryzyka w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych.

Publikacja jest efektem badań naukowych przeprowadzonych przez Katedrę Ubezpieczeń w latach 10.2010-04.2013 w ramach projektu badawczego nr NN 113 182439 finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Niniejsze opracowanie może być wykorzystywane zarówno przez pracowników nauki zajmujących się ubezpieczeniami, doktorantów, studentów, jak i przez praktyków korzystających z usług ubezpieczeniowych i pracowników sektora ubezpieczeniowego.


Rok wydania2014
Liczba stron232
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-424-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  1. Analiza zmian i tendencje rozwoju rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce     11
  
  1.1. Charakterystyka i regulacje prawne rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w Europie    11
  1.2. Charakterystyka i tendencje zmian na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce w latach 1996-2011    22
  1.2.1. Funkcjonowanie ubezpieczenia komunikacyjnego OC    29
  1.2.2. Funkcjonowanie ubezpieczenia komunikacyjnego AC    32
  1.3. Uwarunkowania i perspektywy dalszego funkcjonowania ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce    40
  
  2. Ryzyko w ubezpieczeniach komunikacyjnych    44
  
  2.1. Uwagi wstępne    44
  2.2. Ryzyko ubezpieczeniowe w ubezpieczeniu komunikacyjnym OC     45
  2.3. Ryzyko ubezpieczeniowe w ubezpieczeniach komunikacyjnych AC    48
  2.4. Uwagi o pomiarze ryzyka ubezpieczeniowego w ubezpieczeniach komunikacyjnych    49
  2.5. Ryzyko zakładu ubezpieczeń prowadzącego ubezpieczenia komunikacyjne    54
  2.6. Czynniki ryzyka w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC) oraz autocasco (AC)    59
  2.6.1. Makroekonomiczne czynniki ryzyka     60
  2.6.2. Behawioralne czynniki ryzyka w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC) oraz autocasco (AC)    62
  2.6.3. Prawne czynniki ryzyka w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC i AC.    66
  2.7. Podsumowanie    70
  
  3. Składka w ubezpieczeniach komunikacyjnych i metody jej kalkulacji    72
  
  3.1. Wprowadzenie    72
  3.2. Metody kalkulacji składki ubezpieczeniowej netto w ubezpieczeniach non-life    73
  3.2.1. Przegląd klasycznych metod ze szczególnym zastosowaniem w ubezpieczeniach komunikacyjnych    74
  3.2.2. Próba identyfikacji czynników wpływających na składkę w ubezpieczeniach komunikacyjnych    79
  3.3. Systemy bonus-malus w kalkulacji składki, nowe propozycje uwzględniające czynniki ryzyka    84
  3.3.1. Charakterystyka sytemu     84
  3.3.2. Funkcjonowanie systemu bonus-malus w wybranych krajach UE    86
  3.3.3. Konstrukcja systemów bonus-malus    95
  3.3.4. Pojęcie efektywności systemu bonus-malus    97
  3.3.5. Miary oceny efektowności systemu bonus-malus    101
  3.3.5.1. Klasyczne miary efektywności systemu bonus-malus    101
  3.3.5.2. Modele współfunkcjonowania na rynku kilku systemów bonus-malus    117
  3.4. Podsumowanie    120
  
  4. Rentowność i efektywność ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC    121
  
  4.1. Wprowadzenie – pojęcie rentowności i efektywności    121
  4.2. Wskaźniki rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC     125
  4.2.1. Definicje wskaźników    125
  4.2.2. Rentowność ubezpieczeń komunikacyjnych – analiza wskaźników rentowności za lata 1999-2011     127
  4.3. Przyczyny braku rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych    140
  4.3.1. Próba identyfikacji czynników mających wpływ na wysokość wypłacanych odszkodowań i świadczeń z ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce     144
  4.4. Próba identyfikacji czynników określających efektywność ubezpieczeń komunikacyjnych z punktu widzenia klientów    148
  4.5. Podsumowanie    159
  
  5. Szkody osobowe w ubezpieczeniach OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – analiza wybranych problemów    162
  
  5.1. Kompensacja szkód osobowych o charakterze majątkowym pokrywanych z ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej – koncepcje ekonomiczne     163
  5.1.1. Przegląd rozwiązań systemowych w zakresie szkód o charakterze majątkowym (economic loss)    164
  5.1.2. Ekonomiczne aspekty ustalania świadczeń z tytułu utraconych dochodów w polskim systemie     177
  5.2. Szkody osobowe w ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych – problem rent    188
  5.2.1. Symulacja rent     188
  5.2.2. Uwagi końcowe     196
  
  6. Metody zmniejszania ryzyka zakładu ubezpieczeń pochodzącego z ubezpieczeń komunikacyjnych    199
  
  6.1. Ryzyko zakładu ubezpieczeń – wprowadzenie    199
  6.1.1. Rodzaje ryzyka zakładu ubezpieczeń    200
  6.2. Zarządzanie ryzykiem ubezpieczeniowym w ubezpieczeniach komunikacyjnych    203
  6.3. Zarządzanie ryzykiem kredytowym w ubezpieczeniach komunikacyjnych    205
  6.3.1. Współpraca z reasekuratorami    206
  6.3.2. Współpraca z pośrednictwem ubezpieczeniowym    206
  6.4. Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych    207
  6.5. Efektywność i metody jej pomiaru w procesie biznesowym w zakładzie ubezpieczeń    212
  
  Zakończenie    214
  
  Literatura    218
  Spis rysunków    226
  Spis tabel    228
RozwińZwiń