POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Celem opracowania jest zdiagnozowanie przeludnienia więziennego w latach 2000–2010 w Polsce. Treścią diagnozy będą jego aspekty fenomenologiczne, etiologiczne, prognostyczne. Przybliżony zostanie obszar zagrożeń, które generuje przeludnienie więzienne, oraz zostanie dokonana ocena szans i możliwości zapobiegania temu zjawisku, a także jego negatywnym skutkom.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 468 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-947-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 11 |
Wprowadzenie | 13 |
Rozdział 1. Przeludnienie więzienne – problemy definicyjne | 25 |
Rozdział 2. Metodologiczne założenia badań nad zjawiskiej przeludnienia więziennego | 35 |
2.1. Cel i przedmiot badań | 35 |
2.2. Problemy badawcze | 39 |
2.3. Metody i narzędzia badawcze | 41 |
Rozdział 3. Prawo do powierzchni mieszkalnej w statusie prawnym osób uwięzionych | 45 |
3.1. Status prawny skazanego | 45 |
3.2. Prawa osób pozbawionych wolności w świetle kodeksu karnego wykonawczego z 1997 roku | 48 |
3.3. Prawo do powierzchni mieszkalnej osób pozbawionych wolności | 49 |
3.3.1. Standardy międzynarodowe | 49 |
3.3.2 Kształtowanie się polskich standardów prawa do powierzchni mieszkalnej osób pozbawionych wolności | 52 |
3.3.3 W poszukiwaniu racjonalnej i optymalnej powierzchni życiowej dla osoby pozbawionej wolności w więzieniu | 56 |
3.4. Modyfikacja prawa do minimalnej powierzchni mieszkalnej w toku wykonywania kary pozbawienia wolności | 60 |
3.4.1. Faza sankcjonowania chronicznego przeludnienia zakładów karnych i aresztów śledczych (art. 248 § 1 i 2 k.k.w.) | 60 |
3.4.2. Faza próby naprawy przepisów naruszających prawa więźniów do 3 m2 powierzchni mieszkalnej | 63 |
Rozdział 4. Monitoring i ochrona prawa osób uwięzionych do minimalnej powierzchni celi mieszkalnej | 67 |
4.1. Rzecznik Praw Obywatelskich | 69 |
4.2. Europejski Komitet do spraw Zapobiegania Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu albo Karaniu (CPT) | 80 |
4.3. Krajowy Mechanizm Prewencji (OPCAT) | 84 |
4.4. Helsińska Fundacja Praw Człowieka (HFPC) | 86 |
4.5. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej | 89 |
4.6. Ochrona prawa więźniów do powierzchni mieszkalnej w celi mieszkalnej w orzecznictwie sądów powszechnych | 91 |
4.7. Rola Trybunału Konstytucyjnego we wzmocnieniu prawa osób uwięzionych do powierzchni mieszkalnej – kontrola konstytucyjności art. 248 § 1 k.k.w | 94 |
4.8. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC) | 99 |
4.9. Interpelacje poselskie w sprawie przeludnienia więziennego | 102 |
4.10. Sądowy nadzór penitencjarny | 104 |
4.11. stytucja skarg, próśb i wniosków | 107 |
4.12. Nadzór administracji więziennej różnego szczebla | 109 |
4.13. Stan obecny oraz perspektywy ochrony prawa więźnia do minimalnej powierzchni mieszkalnej w celi | 111 |
Rozdział 5. Przeludnienie więzienne w Polsce w świetle statystyki penitencjarnej i jego pomiar | 115 |
5.1. Rozmiary przeludnienia więziennego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku | 115 |
5.1.1. Zaludnienie – przeludnienie jednostek penitencjarnych w latach 1970–1989 | 115 |
5.1.2. Zaludnienie – przeludnienie jednostek penitencjarnych w latach 1990–2011 | 119 |
5.2. Różne wymiary przeludnienia więziennego w latach 2000–2010 | 122 |
5.2.1. Nasilenie przeludnienia więziennego w jednostkach organizacyjnych więziennictwa polskiego w latach 2000–2010 | 124 |
5.2.2. Przeludnienie więzienne w poszczególnych Okręgowych Inspektoratach Służby Więziennej w Polsce | 126 |
5.2.3. Przeludnienie różnego rodzaju jednostek organizacyjnych więziennictwa w latach 2000–2011 | 128 |
5.2.4. Przeludnienie w zakładach karnych różnego typu oraz w aresztach śledczych | 130 |
5.2.5. Rozmiary przeludnienia więziennego w Polsce na tle krajów Rady Europy w latach 1999–2010 | 131 |
5.3. Zagęszczenie społeczne w więzieniu a liczba miejsc w celi | 139 |
5.4. W kolejce do więzienia w Polsce – pomiędzy przeludnieniem realnym a potencjalnym | 141 |
Rozdział 6. Skutki przeludnienia więziennego oraz możliwości zapobiegania jego negatywynym następstwom | 147 |
6.1. Koszty przeludnienia więziennego | 147 |
6.1.1. Psychologiczne skutki przeludnienia więziennego | 149 |
6.1.2. Wzrost obciążenia obowiązkami kadry penitencjarnej – psychospołeczne koszty wykonywania zawodu funkcjonariusza więziennego – wypalenie zawodowe | 150 |
6.1.3. Zubożenie lub redukowanie oddziaływań penitencjarnych | 153 |
6.1.4. Pogorszenie się warunków zdrowotnych, bytowych – wzrost zagrożenia epidemiologicznego chorobami zakaźnymi | 155 |
6.1.5. Wzrost potencjału wiktymogennego w przeludnionych więzieniach | 157 |
6.1.6. Problemy zapewnienia osobom pozbawionym wolności bezpieczeństwa osobistego | 158 |
6.1.7. Naruszenie europejskich i międzynarodowych standardów postępowania z osobami pozbawionymi wolności | 162 |
6.1.8. Inne | 163 |
6.2. Niektóre skutki przeludnienia więziennego w świetle statystyki penitencjarnej | 165 |
6.2.1. Wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie programowanego oddziaływania w cieniu przeludnienia więzień | 165 |
6.2.2. Wzrost przemocy wewnątrzwięziennej w przeludnionych więzieniach | 168 |
6.2.2.1. Przestępstwa agresywne przeciwko więźniom | 169 |
6.2.2.2. Przestępstwa agresywne przeciwko personelowi więziennemu | 171 |
6.2.3. Autowiktymizacja w warunkach przeludnienia więziennego | 174 |
6.2.4. Zgony osób pozbawionych wolności w latach 1990–2010 według niektórych przyczyn | 177 |
6.2.5. Przeludnienie a zdrowie osób uwięzionych | 178 |
6.2.6. Wzrost obciążenia zawodowego kadry penitencjarnej w przeludnionym więzieniu | 179 |
6.2.7. Zbiorowe zachowania protestacyjne więźniów przeciw przeludnieniu (zbiorowe głodówki) | 183 |
6.2.8. Wzrost liczby poważnych naruszeń obowiązujących w więzieniu porządku i dyscypliny | 185 |
6.3. Możliwości zapobiegania negatywnym skutkom przeludnienia więziennego | 187 |
Rozdział 7. Przyczyny przeludnienia więziennego | 193 |
7.1. Przeludnienie więzienne a wartości | 193 |
7.2. Wzrost populacji uwięzionych – drogą do przeludnienia więzień | 196 |
7.2.1. Skazani | 201 |
7.2.3. Tymczasowo aresztowani | 202 |
7.2.3. Ukarani | 202 |
7.2.4. Zastępcza kara pozbawienia wolności i jej wpływ na wielkość populacji więziennej | 204 |
7.3. Polityka kryminalna państwa a rozmiary populacji więziennej | 209 |
7.4. Represyjność polityki karnej a wielkość populacji więziennej | 211 |
7.4.1. Wpływ współczynnika prizonizacji na stopień zaludnienia i przeludnienia więziennego w latach 1989–2010 | 212 |
7.4.2. Zmiany w strukturze orzekanych kar pozbawienia wolności w latach 1989–2010 | 221 |
7.4.3. Struktura kar orzekanych przez sądy w Polsce | 225 |
7.4.4. Polityka orzekania warunkowego zwolnienia z odbycia reszty kary pozbawienia wolności w latach 1989–2010 | 227 |
7.5. Stan przestępczości | 229 |
7.6. Inne przyczyny | 238 |
7.7. Baza materialna | 240 |
Rozdział 8. Problemy zapobiegania przeludnieniu więziennemu w Polsce w latach 2000–2010 | 243 |
8.1. W poszukiwaniu standardu powierzchni mieszkalnej gwarantującej ludzkie warunki odbywania kary i tymczasowego aresztowania | 244 |
8.2. Jakie rozmiary populacji więziennej celem polityki kryminalnej państwa? | 248 |
8.3. Strategia kontroli populacji więziennej od 2000 roku | 250 |
8.3.1. Tradycyjne metody przeciwdziałania przeludnieniu więziennemu | 251 |
8.3.1.1. Zagęszczenie powierzchni mieszkalnej – adaptacja pomieszczeń niemieszkalnych na cele więzienne – równomierne osadzanie osób uwięzionych w jednostkach penitencjarnych | 251 |
8.3.1.2. Prawo łaski: amnestie i ułaskawienie czy bezdroża kontroli populacji więziennej? | 253 |
8.3.1.3. Priorytet zaangażowania proinwestycyjnego państwa w ograniczaniu przeludnienia więziennego (adaptacje, inwestycje) – „Program 1700 miejsc” Powiększanie powierzchni mieszkalnej więzień – budowa i rozbudowa | 258 |
8.3.2. Redukcja populacji więziennej – alternatywy wobec pozbawienia wolności | 261 |
8.3.2.1. Rezygnacja ze skazania sprawcy – warunkowe umorzenie postępowania karnego | 267 |
8.3.2.2. Alternatywy wobec kary pozbawienia wolności | 269 |
8.3.2.3. Alternatywy wobec tymczasowego aresztowania | 282 |
8.3.3. Redukcja populacji więziennej po wyroku - środki alternatywne po wyroku | 288 |
8.3.3.1. Odroczenie wykonania kary pozbawienia wolności z uwzględnieniem odroczenia z powodu przekroczenia w skali kraju ogólnej pojemności zakładów karnych i aresztów śledczych | 290 |
8.3.3.2. Warunkowe zawieszenie wykonania odroczonej kary pozbawienia wolności w postępowaniu wykonawczym (art. 152 k.k.w.) | 292 |
8.3.3.3. Przerwa w karze i warunkowe zwolnienie skazanego z odbycia reszty kary w trybie art. 155 k.k.w | 294 |
8.3.3.4. Warunkowe zwolnienie z odbycia reszty kary a rozmiary populacji więziennej | 295 |
8.3.4. Mediacja w różnych fazach wymiaru sprawiedliwości karnej | 300 |
8.3.5. Programy przyszłości | 305 |
8.3.5.1. Więzienia prywatne | 306 |
8.3.5.2. Wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie tygodniowym – porażka koncepcji | 308 |
8.3.5.3. Elektroniczne monitorowanie sprawców przestępstw | 311 |
8.3.5.4. Ukarani poza więzieniem? | 318 |
8.3.6. W kierunku radykalnych zmian w polityce karnej i penitencjarnej – częściowe zawieszenie wykonania kary pozbawienia wolności i redukcja wykonywanej kary pozbawienia wolności | 322 |
8.3.6.1. Częściowe zawieszenie wykonania kary pozbawienia wolności | 323 |
8.3.6.2. System redukcji kary pozbawienia wolności | 326 |
8.3.7. Zarządzanie rozmiarami populacji więziennej | 329 |
Rozdział 9. Badania empiryczne nad zjawiskiem przeludnienia więziennego | 335 |
9.1. Cel i przedmiot badań empirycznych | 335 |
9.1.1. Problemy badawcze | 336 |
9.1.2. Założenia metodologiczne własnych badań empirycznych (metoda, technika, narzędzia badawcze) | 337 |
9.1.3. Teren badań, populacja badawcza, organizacja badań | 339 |
9.2. Wybrane aspekty przeludnienia więziennego w opinii funkcjonariuszy więziennych | 341 |
9.2.1. Negatywne skutki przeludnienia więziennego | 341 |
9.2.1.1. Wpływ przeludnienia więziennego na niektóre zachowania osób pozbawionych wolności w opinii kadry penitencjarnej | 341 |
9.2.1.2. Wpływ przeludnienia więziennego na oddziaływania wobec skazanych i na obciążenie emocjonalne kadry nadmiarem obowiązków zawodowych | 347 |
9.2.1.3. Wykonywanie obowiązków zawodowych kadry penitencjarnej w przeludnionym więzieniu | 351 |
9.2.1.4. Zapewnienie osobom pozbawionym wolności bezpieczeństwa osobistego w przeludnionym więzieniu | 358 |
9.2.2. Możliwości rekompensowania przez administrację więzienną negatywnych skutków przeludnienia więziennego w opinii osób badanych | 360 |
9.2.3. Prawo więźnia do powierzchni mieszkalnej w polskim prawie karnowykonawczym w opinii kadry penitencjarnej. Sugestie jego modyfikacji | 364 |
9.2.3.1. Ocena adekwatności powierzchni celi mieszkalnej 3 m2 ze względu na zachowanie zdrowia osoby pozbawionej wolności | 369 |
9.2.3.2. Postulowana powierzchnia celi mieszkalnej przez kadrę penitencjarną | 371 |
9.2.3.3. Zróżnicowanie powierzchni celi mieszkalnej przypadającej na jedną osobę pozbawioną wolności w opinii kadry więziennej | 372 |
9.2.3.4. Grupy więźniów, którym powinna przysługiwać większa powierzchnia celi mieszkalnej w opinii kadry penitencjarnej | 373 |
9.2.4. Optymalna pojemność celi mieszkalnej w opinii kadry penitencjarnej | 374 |
9.2.5. Zapobieganie przeludnieniu więziennemu w opinii kadry penitencjarnej | 377 |
Podsumowanie | 385 |
Wnioski i postulaty końcowe | 417 |
Aneksy | 427 |
Bibliografia | 457 |
Summary | 487 |
Zusammenfasung | 493 |
Coдeржaниe | 501 |