POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Książka łączy perspektywę edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia z socjo-antropologicznymi rozważaniami na temat ciała w kulturze konsumpcji. Czytelnik znajdzie w niej odpowiedzi na wiele aktualnych pytań dotyczących systemu nauczania. Czy edukacja zdrowotna w obecnym kształcie wyposaża młodzież w umiejętności pozwalające bezpiecznie żyć i zrozumieć otoczenie? Czy umożliwia jej zaadaptowanie się do zmian społecznych i kreowanie własnej przyszłości? Czy szkoły promujące zdrowie dostarczają młodym ludziom wiedzy potrzebnej do funkcjonowania w społeczeństwie somatycznym? Czy program nauczania jest dostosowany do realiów społeczeństwa masowej konsumpcji, w którym wszystkie aspekty cielesności są przedmiotem nie tylko jednostkowej refleksji, ale podlegają też ocenie społecznej oraz stanowią przedmiot zainteresowania podmiotów rynkowych i mediów? Przeprowadzone przez autorkę badania są dowodem, że socjologiczna refleksja na temat ciała może znaleźć zastosowanie w promocji zdrowia, pokazują także kierunek, w jakim powinna zmierzać edukacja zdrowotna w kulturze konsumpcji.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3218-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie / | 9 |
Rozdział I | |
Tematyka ciała w naukach humanistycznych i społecznych / | 19 |
1.1. Filozoficzna refleksja na temat doświadczania cielesności / | 23 |
1.1.1. Kartezjański „duch w maszynie” / | 24 |
1.1.2. Krytyka i konsekwencje dualizmu Kartezjańskiego w refleksji filozoficznej XVIII, XIX i XX wieku / | 27 |
1.2. Ciało w socjologii i antropologii / | 43 |
1.2.1. Antropologia ciała / | 43 |
1.2.2. Socjologia ciała / | 48 |
1.2.2.1. Znaczący „przedmiot” – włączenie ciała do systemu znaczeń społeczno-kulturowych / | 53 |
1.2.2.2. Metodologiczne podejścia do badania ciała w społeczeństwie / | 58 |
1.2.2.3. Koncepcja zarządzania ciałami Bryana S. Turnera / | 66 |
1.2.2.4. Typologia ciała używanego w działaniu Arthura W. Franka / | 70 |
Rozdział II | |
Ciało w kulturze konsumpcji a edukacja zdrowotna / | 75 |
2.1. Status ciała w kulturze konsumpcji / | 75 |
2.1.1. Ciało – kapitał i fetysz / | 76 |
2.1.2. Adekwatne ciało jako warunek konsumpcji / | 79 |
2.2. Kulturowe uwarunkowania zachowań związanych z ciałem i zdrowiem / | 82 |
2.2.1. Zachowania związane ze zdrowiem / | 82 |
2.2.2. Kontrola nad ciałem i zdrowiem w procesie konsumpcji / | 85 |
2.2.3. Zarządzanie wrażeniem i kult młodości / | 90 |
2.2.4. Troska o ciało i zdrowie jako elementy konsumpcyjnego stylu życia / | 92 |
2.3. Socjalizacja w kulturze konsumpcji / | 96 |
2.3.1. Młodzieżowa konsumpcja / | 98 |
2.3.2. Seksualizacja kultury / | 104 |
2.3.3. Rzeczywistość nastolatków, rzeczywistość szkoły / | 107 |
Rozdział III | |
Edukacja zdrowotna w kontekście dorobku socjologii ciała / | 115 |
3.1. Historia edukacji zdrowotnej w Polsce / | 115 |
3.2. Edukacja zdrowotna w promocji zdrowia / | 118 |
3.3. Podstawowe założenia edukacji zdrowotnej / | 123 |
3.4. Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie / | 134 |
3.4.1. Historia szkół promujących zdrowie / | 134 |
3.4.2. Program „Szkoły promujące zdrowie” w Polsce / | 135 |
3.4.3. Program „Szkoły promujące zdrowie” w województwie kujawsko-pomorskim / | 139 |
3.5. Ciało jako zagadnienie w edukacji zdrowotnej / | 143 |
3.6. Socjologia ciała w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia / | 152 |
Rozdział IV | |
Metodologiczne podstawy badań / | 159 |
4.1. Cel badań, problem i pytania badawcze / | 161 |
4.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze / | 162 |
4.3. Dobór próby / | 168 |
4.4. Aranżacja i przebieg badań / | 170 |
Rozdział V | |
Realia prowadzenia edukacji zdrowotnej a wpływ przemian społecznej roli ciała na młodzież – perspektywa nauczycieli szkół należących do SzPZ / | 173 |
5.1. Obraz zaangażowania w realizację edukacji zdrowotnej w SzPZ / | 173 |
5.2. „Programy to dulszczyzna w czystym wydaniu” / | 177 |
5.3. Ograniczenia w prowadzeniu edukacji zdrowotnej / | 182 |
5.4. Zagadnienia i działania podejmowane w ramach edukacji zdrowotnej / | 186 |
5.5. Edukacja zdrowotna a przemiany społecznej roli ciała i kultura konsumpcji / | 192 |
5.6. Wpływ przemian społecznej roli ciała na młodzież – opinie nauczycieli z SzPZ / | 199 |
5.6.1. Przejawy zainteresowania ciałem / | 200 |
5.6.2. Utożsamianie troski o ciało/wygląd z troską o zdrowie / | 201 |
5.6.3. Źródła, z których młodzież czerpie wiedzę o zdrowiu i cielesności / | 203 |
5.6.4. Postrzeganie atrakcyjności fizycznej jako jednego z warunków osiągnięcia sukcesu życiowego / | 206 |
5.6.5. Zaburzenia odżywiania / | 207 |
5.6.6. Seksualność / | 211 |
5.7. Potrzeby szkoleniowe nauczycieli / | 216 |
5.8. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna w kontekście regionalnym i lokalnym / | 219 |
Rozdział VI | |
Realia prowadzenia edukacji zdrowotnej a przemiany społecznej roli ciała – perspektywa uczniów szkół należących do SzPZ / | 227 |
6.1. Charakterystyka respondentów / | 227 |
6.2. Wiedza na temat przynależności i działań prowadzonych w ramach szkół promujących zdrowie i zainteresowanie działaniami na rzecz zdrowia / | 230 |
6.3. Ocena zagadnień realizowanych w ramach edukacji zdrowotnej / | 244 |
6.4. Miejsce dla socjologii ciała w edukacji zdrowotnej / | 247 |
6.5. Opinia uczniów o przygotowaniu nauczycieli do prowadzenia zajęć na temat roli ciała, poziomie umiejętności korzystania z pomocy naukowych i otwartości / | 251 |
6.5.1. Aktualność posiadanej wiedzy / | 252 |
6.5.2. Korzystanie z pomocy naukowych / | 253 |
6.5.3. Otwartość, umiejętność podejmowania dyskusji / | 254 |
Wnioski / | 259 |
Aneks | 1 |
Pytania badawcze i wskaźniki z odniesieniem do narzędzi badawczych / | 267 |
Aneks | 2 |
Dyspozycje do indywidulanego wywiadu pogłębionego / | 269 |
Aneks | 3 |
Kwestionariusz ankiety audytoryjnej / | 271 |
Aneks | 4 |
Wykaz respondentów – indywidulane wywiady pogłębione / | 276 |
Aneks | 5 |
Próba badawcza – ankieta audytoryjna / | 278 |
Spis wykresów / | 279 |
Spis tabel / | 281 |
Spis rysunków / | 283 |
Bibliografia / | 285 |