Ciało w kulturze konsumpcji. Efektywność edukacji zdrowotnej na przykładzie sieci szkół promujących zdrowie

-20%

Ciało w kulturze konsumpcji. Efektywność edukacji zdrowotnej na przykładzie sieci szkół promujących zdrowie

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,80  26,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 26,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,60 zł  


20,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka łączy perspektywę edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia z socjo-antropologicznymi rozważaniami na temat ciała w kulturze konsumpcji. Czytelnik znajdzie w niej odpowiedzi na wiele aktualnych pytań dotyczących systemu nauczania. Czy edukacja zdrowotna w obecnym kształcie wyposaża młodzież w umiejętności pozwalające bezpiecznie żyć i zrozumieć otoczenie? Czy umożliwia jej zaadaptowanie się do zmian społecznych i kreowanie własnej przyszłości? Czy szkoły promujące zdrowie dostarczają młodym ludziom wiedzy potrzebnej do funkcjonowania w społeczeństwie somatycznym? Czy program nauczania jest dostosowany do realiów społeczeństwa masowej konsumpcji, w którym wszystkie aspekty cielesności są przedmiotem nie tylko jednostkowej refleksji, ale podlegają też ocenie społecznej oraz stanowią przedmiot zainteresowania podmiotów rynkowych i mediów? Przeprowadzone przez autorkę badania są dowodem, że socjologiczna refleksja na temat ciała może znaleźć zastosowanie w promocji zdrowia, pokazują także kierunek, w jakim powinna zmierzać edukacja zdrowotna w kulturze konsumpcji.


Rok wydania2014
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3218-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie /    9
  
  Rozdział I
  Tematyka ciała w naukach humanistycznych i społecznych /    19
  1.1. Filozoficzna refleksja na temat doświadczania cielesności /    23
  1.1.1. Kartezjański „duch w maszynie” /    24
  1.1.2. Krytyka i konsekwencje dualizmu Kartezjańskiego w refleksji filozoficznej XVIII, XIX i XX wieku /    27
  1.2. Ciało w socjologii i antropologii /    43
  1.2.1. Antropologia ciała /    43
  1.2.2. Socjologia ciała /    48
  1.2.2.1. Znaczący „przedmiot” – włączenie ciała do systemu znaczeń społeczno-kulturowych /    53
  1.2.2.2. Metodologiczne podejścia do badania ciała w społeczeństwie /    58
  1.2.2.3. Koncepcja zarządzania ciałami Bryana S. Turnera /    66
  1.2.2.4. Typologia ciała używanego w działaniu Arthura W. Franka /    70
  
  Rozdział II
  Ciało w kulturze konsumpcji a edukacja zdrowotna /    75
  2.1. Status ciała w kulturze konsumpcji /    75
  2.1.1. Ciało – kapitał i fetysz /    76
  2.1.2. Adekwatne ciało jako warunek konsumpcji /    79
  2.2. Kulturowe uwarunkowania zachowań związanych z ciałem i zdrowiem /    82
  2.2.1. Zachowania związane ze zdrowiem /    82
  2.2.2. Kontrola nad ciałem i zdrowiem w procesie konsumpcji /    85
  2.2.3. Zarządzanie wrażeniem i kult młodości /    90
  2.2.4. Troska o ciało i zdrowie jako elementy konsumpcyjnego stylu życia /    92
  2.3. Socjalizacja w kulturze konsumpcji /    96
  2.3.1. Młodzieżowa konsumpcja /    98
  2.3.2. Seksualizacja kultury /    104
  2.3.3. Rzeczywistość nastolatków, rzeczywistość szkoły /    107
  
  Rozdział III
  Edukacja zdrowotna w kontekście dorobku socjologii ciała /    115
  3.1. Historia edukacji zdrowotnej w Polsce /    115
  3.2. Edukacja zdrowotna w promocji zdrowia /    118
  3.3. Podstawowe założenia edukacji zdrowotnej /    123
  3.4. Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie /    134
  3.4.1. Historia szkół promujących zdrowie /    134
  3.4.2. Program „Szkoły promujące zdrowie” w Polsce /    135
  3.4.3. Program „Szkoły promujące zdrowie” w województwie kujawsko-pomorskim /    139
  3.5. Ciało jako zagadnienie w edukacji zdrowotnej /    143
  3.6. Socjologia ciała w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia /    152
  
  Rozdział IV
  Metodologiczne podstawy badań /    159
  4.1. Cel badań, problem i pytania badawcze /    161
  4.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze /    162
  4.3. Dobór próby /    168
  4.4. Aranżacja i przebieg badań /    170
  
  Rozdział V
  Realia prowadzenia edukacji zdrowotnej a wpływ przemian społecznej roli ciała na młodzież – perspektywa nauczycieli szkół należących do SzPZ /    173
  5.1. Obraz zaangażowania w realizację edukacji zdrowotnej w SzPZ /    173
  5.2. „Programy to dulszczyzna w czystym wydaniu” /    177
  5.3. Ograniczenia w prowadzeniu edukacji zdrowotnej /    182
  5.4. Zagadnienia i działania podejmowane w ramach edukacji zdrowotnej /    186
  5.5. Edukacja zdrowotna a przemiany społecznej roli ciała i kultura konsumpcji /    192
  5.6. Wpływ przemian społecznej roli ciała na młodzież – opinie nauczycieli z SzPZ /    199
  5.6.1. Przejawy zainteresowania ciałem /    200
  5.6.2. Utożsamianie troski o ciało/wygląd z troską o zdrowie /    201
  5.6.3. Źródła, z których młodzież czerpie wiedzę o zdrowiu i cielesności /    203
  5.6.4. Postrzeganie atrakcyjności fizycznej jako jednego z warunków osiągnięcia sukcesu życiowego /    206
  5.6.5. Zaburzenia odżywiania /    207
  5.6.6. Seksualność /    211
  5.7. Potrzeby szkoleniowe nauczycieli /    216
  5.8. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna w kontekście regionalnym i lokalnym /    219
  
  Rozdział VI
  Realia prowadzenia edukacji zdrowotnej a przemiany społecznej roli ciała – perspektywa uczniów szkół należących do SzPZ /    227
  6.1. Charakterystyka respondentów /    227
  6.2. Wiedza na temat przynależności i działań prowadzonych w ramach szkół promujących zdrowie i zainteresowanie działaniami na rzecz zdrowia /    230
  6.3. Ocena zagadnień realizowanych w ramach edukacji zdrowotnej /    244
  6.4. Miejsce dla socjologii ciała w edukacji zdrowotnej /    247
  6.5. Opinia uczniów o przygotowaniu nauczycieli do prowadzenia zajęć na temat roli ciała, poziomie umiejętności korzystania z pomocy naukowych i otwartości /    251
  6.5.1. Aktualność posiadanej wiedzy /    252
  6.5.2. Korzystanie z pomocy naukowych /    253
  6.5.3. Otwartość, umiejętność podejmowania dyskusji /    254
  
  Wnioski /    259
  Aneks    1
  Pytania badawcze i wskaźniki z odniesieniem do narzędzi badawczych /    267
  Aneks    2
  Dyspozycje do indywidulanego wywiadu pogłębionego /    269
  Aneks    3
  Kwestionariusz ankiety audytoryjnej /    271
  Aneks    4
  Wykaz respondentów – indywidulane wywiady pogłębione /    276
  Aneks    5
  Próba badawcza – ankieta audytoryjna /    278
  
  Spis wykresów /    279
  Spis tabel /    281
  Spis rysunków /    283
  Bibliografia /    285
RozwińZwiń