Podmiot i dyskurs w świetle myśli wybranych przedstawicieli poststrukturalizmu francuskiego

-17%

Podmiot i dyskurs w świetle myśli wybranych przedstawicieli poststrukturalizmu francuskiego

1 ocena

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,28  16,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,28 zł  


13,28

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza praca jest próbą opisania kierunku zwanego poststrukturalizmem ze szczególnym uwzględnieniem teorii podmiotu, która wyłania się z pism Jacquesa Lacana, Michela Foucaulta i Jacquesa Derridy. Podkreślam historyczne pierwszeństwo wciąż zbyt mało znanego w Polsce Lacana i wzajemne relacje między wymienionymi myslicielami. Jednym z problemów jest dla mnie wielce problematyczna koncepcja podmiotu (autora, człowieka), który wbrew wczesnym zapewnieniom francuskich myślicieli o jego „śmierci” na rzecz tekstu, pisma i dyskursu, przeżył i nadal działa. To właśnie etyczne działanie, główna cecha podmiotu, a nie wiedza istoty myślącej, Cogito, sprawiają, że teoria zaproponowana przez poststrukturalistów jest inna od powszechnie znanych, niemniej dość spójna i konsekwentna. Zbiór poststrukturalistycznych koncepcji dotyczących podmiotu trudno jednak sprawnie przekuć na system języka, bowiem opierają się one na założeniu, że istnieje różnica pomiędzy aktem (czynem) a treścią wypowiedzi, którą umożliwia nasze „zamieszkanie” w języku. Zatem, jakkolwiek by tej teorii nie sformułować, zawsze jest ona nie do końca adekwatna wobec żywej, mówiącej istoty, którą określamy podmiotem wypowiedzi. Problem polega na tym, że podmiot wypowiedzi czyli ja myślące, które objawia się w treści wypowiedzi; oddzielony jest przepaścią od podmiotu wypowiedzenia czyli ja działającego – piszącego, mówiącego, interpretującego, zachowującego się etycznie. Myślący podmiot nie jest podmiotem poststrukturalizmu, jest nim podmiot wypowiedzenia dokonujący aktów, za które ponosi odpowiedzialność. Mówiąc prościej, to, co podmiot mówi, nie nadąża za tym, że podmiot mówi. A to, że mówi jest zawsze uwikłane w etykę podmiotu.


Rok wydania2014
Liczba stron356
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-2490-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  
  
  Słowo wstępne
  
  I. Filozofia i sztuka a psychoanaliza
  
  II. Geneza – wpływy filozofii współczesnej na ukształtowanie się poststrukturalizmu
  
  III. Ojciec i jego synowie poststrukturalizmu – główne założenia
  
  III a. Lacan i powrót do Freuda. Podmiot jako reprezentowany przez znaczącego wobec innego znaczącego
  
  III b. Foucault. Podmiot nie całkiem martwy: szaleństwo i opór, dyskurs demaskujący dyskursy
  
  III c. Jacques Derrida. Podmiot jako niemożliwa sygnatura, dyskurs uwikłany w empirię i pojęcia idealne
  
  III d. Poststrukturalistyczny podmiot, który mówi „nie!” strukturze. Podsumowanie
  
  III e. Poststrukturalizm a myśl Pierre`a Klossowkiego
  
  IV. Etyka w poststrukturalizmie
  
  V. Poststrukturalizm jako filozofia oparta na dyskursie histerycznym
  
  V a. Poststrukturalizm a koncepcja Gillesa Deleuze`a
  
  V b. Dyskurs kapitalistyczny – dygresja
  
  VI. Poststrukturalizm a hermeneutyka klasyczna i radykalna
  
  VI a. Poststrukturalizm a koncepcja Charlesa Taylora
  
  VII. Poststrukturalizm nie jest ateizmem
  
  VIII. Co to jest poststrukturalizm? Próba definicji
  
  Bibliografia prac cytowanych w tekście
  Indeks nazwisk
  
  Resume
RozwińZwiń