Psychologia zdolności

Psychologia zdolności

Współczesne kierunki badań

2 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prezentuje dorobek polskich specjalistów, którzy w badaniach naukowych i w codziennej praktyce zajmują się osobami wybitnie zdolnymi. Autorzy omawiają tu tak ważne zagadnienia edukacyjne jak: związek między inteligencją, zdolnościami a osobowością, psychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych, eksperymentalne badania wyobraźni twórczej, proces identyfikacji i diagnozowania zdolności uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych.


Pozycja przeznaczona dla studentów pedagogiki i psychologii, a także dla nauczycieli, pedagogów i innych osób pracujących z osobami zdolnymi.

Rok wydania2005
Liczba stron160
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-0114-189-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    9
  Wybitne zdolności a osobowość    15
    Maria Ledzińska. W poszukiwaniu powiązań między inteligencją a osobowością    15
      Wprowadzenie    15
      Z historii podziałów. Podzielony człowiek, podzielona psychika    16
      Związki mimo podziałów    17
      Inspiratorzy integracji    18
      Współczesność i poszukiwanie pomostów    19
      Refleksje końcowe    27
      Bibliografia    28
    Andrzej E. Sękowski. Psychologiczne uwarunkowania wybitnych zdolności    30
      Wprowadzenie    30
      Wybrane koncepcje i modele wybitnych zdolnouci    32
      Cechy osobowości uczniów zdolnych    37
      Osobowość a wybitne zdolności i implikacje edukacyjne    40
      Bibliografia    42
    Małgorzata Kossowska. Psychospołeczne aspekty edukacji osób zdolnych    47
      Wprowadzenie    47
      Inteligencja a osiągnięcia szkolne    48
      Osobowość a osiągnięcia szkolne    49
      Inteligencja i osobowość a osiągnięcia szkolne    54
      Style uczenia się a osiągnięcia szkolne    55
      Praktyczne wykorzystanie wiedzy o uwarunkowaniach osiągnięć szkolnych    57
      Bibliografia    62
    Wiesława Limont. Popularność dzieci twórczych w grupie rówieśniczej    80
      Wprowadzenie    80
      Organizacja badań    83
      Wyniki    86
      Wnioski    88
      Bibliografia    90
    Wiesław Klinkosz. Wybrane aspekty badań nad uzdolnionymi uczniami niepełnosprawnymi    91
      Wprowadzenie    91
      Uzdolnione osoby niepełnosprawne - próba zdefiniowania pojęć    94
      Kształcenie i wspomaganie rozwoju zdolnych osób niepełnosprawnych    99
      Procedura identyfikacji zdolnych uczniów niepełnosprawnych    105
      Bibliografia    110
  Diagnoza i identyfikacja wybitnych zdolności    115
    Małgorzata Siekańska. Koncepcje zdolności a identyfikacja uczniów zdolnych    115
      Wprowadzenie    115
      Koncepcje wybitnych zdolności    116
      Teoretyczne i metodologiczne problemy identyfikacji osób wybitnie uzdolnionych    122
      Bibliografia    123
    Barbara Janas-StawikowskaIdentyfikacja i diagnozowanie uzdolnieł dzieci i młodzieży w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uwagi o przydatności istniejących metod i własne rozwiązania    125
      Wprowadzenie    125
      Podstawy koncepcji diagnozy    126
      Uwagi do testów badających sferę intelektualną    130
      Uwagi do narzędzi badających sferę pozaintelektualną    134
      Własne rozwiązania zespołu: Barbara Janas-Stawikowska, Maria Szczerbiak    136
      Diagnoza interakcyjna jako uzupełnienie badań testowych    138
      Bibliografia    140
  Wybitnie zdolne osoby dorosłe    145
    Małgorzata Siekańska. Wybrane aspekty osobowości a zadowolenie z pracy zawodowej osób wybitnie zdolnych    145
      Wprowadzenie    145
      Zadowolenie z pracy zawodowej    146
      Wybitne osiągnięcia szkolne jako kryterium zdolności    148
      Temperament i umiejscowienie poczucia kontroli a zadowolenie z pracy    150
      Prezentacja badań własnych    151
      Wnioski    155
      Bibliografia    156
    Joanna Korczakowska. Psychologiczne uwarunkowania poczucia zadowolenia z życia rodzinnego    159
      Wprowadzenie    159
      Wybitne zdolności, osoba wybitnie zdolna    160
      Problematyka rodziny, zadowolenie z życia rodzinnego    162
      Podsumowanie    167
      Bibliografia    168
  Współczesne tendencje w badaniach zdolności    173
    Andrzej E. Sękowski. Inteligencja, twórczosć, mądrość a wybitne zdolności    173
      Wprowadzenie    173
      Różnorodność rodzajów zdolności twórczych. Konsekwencje praktyczne    174
      Teoria inteligencji sprzyjającej powodzeniu życiowemu a wybitne zdolności    176
      Mądrość jako wymiar określający kierunek i efektywność uczenia się    179
      Bibliografia    189
  Indeks nazwisk    193
  Indeks rzeczowy    198
RozwińZwiń