Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży

11 ocen

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,52  44,10

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 44,10 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 28,22 zł  


33,52

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem publikacji pt. Wyczytać świat. Międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży pod redakcją Bernadety Niesporek-Szamburskiej i Małgorzaty Wójcik-Dudek jest próba wieloaspektowego opisania międzykulturowości – zjawiska na stałe wpisanego w ponowoczesny świat – przy założeniu że głównym obszarem badawczej eksploracji jest współczesna literatura dla dzieci i młodzieży.
Problem międzykulturowości, spotkania z Innym czy braku akceptacji nie od dziś jest podejmowany w literaturze dla młodego odbiorcy, jednak redaktorzy i autorzy tomu starali się uchwycić przede wszystkim nowe i wymagające opisu zjawiska towarzyszące dialogowi między kulturami. Okazało się, że specyficzna sytuacja społeczna, polityczna czy nawet komunikacyjna zmienia perspektywę oglądu fenomenu międzykulturowości i decyduje o włączeniu do narracji tematów dotąd nieobecnych, nieznanych czy tabuizowanych.
Monografia ma szeroki adres odbiorczy – jest kierowana do nauczycieli i pedagogów, do środowiska akademickiego: badaczy literatury dziecięcej oraz studentów kierunków humanistycznych.


Rok wydania2014
Liczba stron394
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-2382-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp (Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek) /    9
  
  Część I
  Międzykulturowe dialogi
  
  Hanna Dymel-Trzebiatowska: Literacka gościnność. O Obcym w przekładzie literatury dziecięcej /    15
  Agnieszka Przybyła-Dumin: Inny/Obcy w literaturze dla dzieci. Wybrane aspekty /    27
  Sylvia Liseling-Nilsson: Obraz polskiej emigracji w najnowszej szwedzkiej literaturze wielokulturowej dla młodzieży /    39
  Krystyna Zabawa: Doświadczenie bycia obcym w książkach dla dzieci Barbary Gawryluk na tle propozycji innych autorów /    49
  Beata Mytych-Forajter: Plecy mamy. Fiński projekt Markusa Majaluoma w polskim domu /    65
  Teresa Dalecka: Napisz do mnie z Afryki /    73
  Małgorzata Chrobak: Ucząc się od Jurgielewiczowej. Inna w powieści Katarzyny Pranič Ela-Sanela /    81
  Iwona Gralewicz-Wolny: Pożegnanie Murzynka Bambo /    95
  Piotr Sobolczyk: Przekroczyć społeczną barierę „deprawacji nieletniego”. Bohater homoseksualny w literaturze dla dzieci i młodzieży /    105
  
  Część II
  Przestrzenie międzykulturowej eksploracji
  
  Alicja Ungeheuer-Gołąb: Dziewczynka, która uskrzydliła wyobraźnię. O Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla /    125
  Alicja Baluch: Pogranicza, czyli o relacjach przestrzennych w Kotce Brygidy Joanny Rudniańskiej /    143
  Magdalena Sikorska, Katarzyna Smyczyńska: Ewangelia według Korczaka. Pamiętnik Blumki Iwony Chmielewskiej /    151
  Anna Kadykało: Obraz dziecięcej rzeczywistości w utworach Nikołaja Nosowa /    161
  Anita Wolanin: Odmieniec i jego postawy wobec świata w twórczości Doroty Terakowskiej /    175
  Karolina Jędrych: O znaczeniu jedzenia w wybranych książkach Marii Krüger /    185
  Magdalena Sikorska: Opowieść graficzna Przybysz Shauna Tana, czyli obcość w oku patrzącego /    199
  Justyna Budzik: Różnorodność narysowana na ekranie: Joann Sfar i Marc Chagall w filmowej opowieści o Kocie rabina /    209
  
  Część III
  Międzykulturowość baśni
  
  Oliwia Brzeźniak: Wyszukać (odszukać) baśniowe bohaterki /    225
  Marlena Gruda: Tożsamość hybrydalna w bajkach Feri Lainščka /    237
  Ewa Ogłoza: O Małej syrence Hansa Christiana Andersena /    251
  Sylwia Gajownik: Polimedialność baśni klasycznych na przykładzie Królewny Śnieżki braci Grimm /267
  Ilona Copik, Eugeniusz Szymik: Inność fascynująca — antropologiczna analiza baśni Janoscha o Panamie /    279
  
  Część IV
  Edukacja międzykulturowa
  
  Bronisława Kulka: Z tradycji edukacji wielokulturowej. Teksty podręcznikowe z okresu porozbiorowego przygotowujące do życia w wielokulturowym świecie /    295
  Anna Adamczuk-Stęplewska: Wielokulturowość w polskiej literaturze najnowszej jako przedmiot kształcenia polonistycznego na etapie liceum /    311
  Iwona Morawska: Czytanie (nie tylko) lektur szkolnych — dobrodziejstwo czy udręka? /    325
  Grażyna Lasoń-Kochańska: Gender w baśni a edukacja międzykulturowa /    339
  Ewa Nowel: Szkolne czytanie baśni na III i IV etapie kształcenia /    349
  Małgorzata Wójcik-Dudek: Ulubieńcy pamięci umierają młodo — o czytaniu Reduty Ordona /    363
  Wanda Matras-Mastalerz: Świat Pana Wredzika, czyli o tolerancji, akceptacji i wielokulturowości w literaturze dla dzieci /    375
  Noty o Autorach /    389
RozwińZwiń