POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Książka jest wieloaspektowym studium dotyczącym wydarzenia ludzkiej śmierci (wraz ze wszystkim, co ją poprzedza i co po niej następuje) ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy edukacyjnej. W prezentowanych tekstach przedstawiciele różnych dyscyplin humanistycznych poddają gruntownej ocenie znaczenie fenomenu ludzkiego cierpienia, umierania, żałoby.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 520 |
Kategoria | Psychologia ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2495-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Zbigniew Rudnicki, O potrzebie rozważań o życiu, edukacji i śmierci | 9 |
CZĘŚĆ PIERWSZA. ARS MORIENDI – ARS VIVENDI – ARS EDUCANDI | 15 |
Marta Anna Sałapata, Twoja śmierć moim doświadczaniem… Pedagogiczne refleksje mariażu Elizy Orzeszkowej i Stephena Levine’a | 17 |
Marta Szabat, Moja i Twoja śmierć. Na podstawie Bycia i czasu Martina Heideggera i pism Emmanuela Lévinasa | 25 |
Krzysztof Korotkich, Wyobrażenia śmierci w poezji Ewy Lipskiej | 37 |
Marek Kaźmierczak, Internet i oswajanie tego, co nieuniknione. Przedstawienia śmierci w sieci WWW oraz Web 2.0 jako obrazy sztuki umierania | 55 |
Joanna Szewczyk-Kowalczyk, Śmierć w polskiej kulturze tradycyjnej | 85 |
John T. Glick, Radość umierania: Gesundheit! Klaunowanie u Wybrzeży Wielkiej Ciszy | 105 |
Jacek Zieliński, Memento mori. Studium wczesnochrześcijańskich poglądów eschatologicznych | 113 |
Zbigniew Rudnicki, Śmierć i zmartwychwstanie jako centralne problemy teologii | 139 |
Icchak Chaim Rapoport, Ars moriendi – „Sztuka umierania” w judaizmie | 167 |
Artur Konopacki, Życie, edukacja i śmierć – widziane z perspektywy islamu | 171 |
CZĘŚĆ DRUGA. ARS VIVENDI – ARS MORIENDI – ARS EDUCANDI | 183 |
Adam A. Zych, Śmierć w cyklu życiowym a religia i religijność człowieka | 185 |
Krzysztof Maliszewski, Zgniatane życie – w pedagogicznej strefie cienia | 195 |
Grzegorz Cyran, Waloryzacja cierpienia według Luigiego Novaresego | 209 |
Miaohui, Ludzkie cierpienie i droga do wyzwolenia się od niego z buddyjskiego punktu widzenia | 223 |
Przemysław Paweł Grzybowski, Najtrudniejsza miłość. Praca z chorymi i umierającymi w działalności „Patcha” Adamsa | 231 |
Hunter „Patch” Adams, Umierający pacjenci | 249 |
Hunter „Patch” Adams, Śmierć: Przedmiot | 251 |
Joanna Mesjasz, Zawodowa deformacja osobowości personelu medycznego a lęk tanatyczny | 255 |
Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz, Analiza koncepcji zdrowia. W poszukiwaniu drogowskazu do dobrego, twórczego życia | 277 |
Lucyna Ratkowska-Widlarz, Śmierć i cierpienie we współczesnym polskim dyskursie publicznym i prywatnym. Poronienie | 301 |
CZĘŚĆ TRZECIA. ARS EDUCANDI – ARS MORIENDI – ARS VIVENDI | 329 |
Małgorzata Muszyńska, Projekt ironicznego alegoryka jako sposób na moralny obrachunek wobec śmierci – konteksty interdyscyplinarne | 331 |
Jacek Jan Pawlik, Miejsce zmarłych w życiu codziennym. Pedagogia obcowania ze śmiercią | 351 |
Katarzyna Orszulak-Dudkowska, Przestrzeń cmentarza w historii kultury europejskiej | 369 |
Sławomir Futyma, O edukacyjnym odroczeniu doświadczenia granicznego, czyli o zapachu śmierci i umierania | 389 |
Grzegorz Kazberuk, Czy sztuka może nas czegoś nauczyć o śmierci? | 399 |
Sławoj Tanaś, Edukacyjne i wychowawcze aspekty tanatoturystyki | 427 |
Tadeusz Szewczyk, Śmierć w sylabusie akademickim | 443 |
Dora Incontri Franklin Santana Santos, Edukacja do życia i śmierci od szkoły podstawowej po uniwersytet | 461 |
Sonia Czudek-Ślęczka, Przygotowanie nauczycieli do rozmów z uczniami o śmierci – raport z badań | 479 |
Sonia Czudek-Ślęczka, Dlaczego dorośli unikają rozmów z dziećmi o śmierci? Kto powinien je prowadzić? | 497 |
Noty o autorach | 509 |
Ars moriendi, ars vivendi, ars educandi (Summary) | 517 |