Tendencje rozwojowe Wielkopolski w kontekście transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych

-20%

Tendencje rozwojowe Wielkopolski w kontekście transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,40  13,00

Format: pdf

Cena początkowa: 13,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,40 zł  


10,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozwój to proces pozytywnych zmian jakościowych, strukturalnych i ilościowych. Dla regionu oznacza to całokształt przemian w strukturze gospodarki, przeobrażeń jednostek gospodarczych, poziomu życia, powstawania nowych wartości intelektualnych, ewolucji zjawisk kulturowych odczuwanych pozytywnie zarówno przez przedstawicieli władzy i przedsiębiorców, jak i przez mieszkańców regionu. Aby stymulować rozwój konkretnego obszaru, warto przyjąć założenia dotyczące rozwoju, bazując bądź to na koncepcji konwergencji1 rozwoju, bądź polaryzacji. Ta ostatnia, przedstawiona przez G. Myrdala w 1957, roku eksponuje złożoność determinant i wskazuje, że poziom rozwoju regionu jest wypadkową długotrwałego procesu zmian, które kształtują się pod wpływem czynników ekonomicznych, społecznych i kulturowych. Współcześnie koncepcja ta, po dopracowaniu przez F. Perrouxa (koncepcja biegunów wzrostu), O. Hirschmana (procesy filtracji i infiltracji) i J. Friedmana oraz W. Alonso (koncepcja rdzeni i peryferii), znana jest pod nazwą modelu kumulatywnej przyczynowości N. Kaldora. Proces rozwoju regionalnego polega na tworzeniu się biegunów wzrostu i różnicowaniu struktur poprzez polaryzację układu ekonomicznego. Bieguny wzrostu tworzą się, ewoluują i zanikają pod wpływem rozprzestrzeniania się innowacji oraz oddziaływania bodźców rozwojowych. Pogłębianie zróżnicowania poziomu rozwoju regionu następuje, w miarę upływu czasu, w związku z istnieniem w funkcjonujących strukturach systemowych mechanizmów przyczynowo-skutkowych. Oddziaływania na zasadzie sprzężeń zwrotnych uruchamiają proces wzmacniania pozytywnego (rozwój) lub w kierunku negatywnym (recesję). Rozpoznanie tych relacji oraz działań lub bodźców stymulujących lub hamujących zarówno procesy rozwoju, jak i recesji stanowi podstawę kształtowania polityki regionalnej i podejmowania interwencji przez decydentów lub władzę lokalną.


W badaniach realizowanych w Politechnice Poznańskiej w ramach projektu „Foresight »Sieci gospodarcze Wielkopolski« – scenariusze transformacji wiedzy wspierające innowacyjną gospodarkę” przyjęto założenie, że możliwe jest rozpoznanie (przynajmniej częściowo) uprzednio wspomnianych mechanizmów systemowych oraz determinant transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych.


W pracach nad projektem przyjęto klasyczny scenariusz działań, przewidując następujące etapy prac:
1) analizy (ilościowe, jakościowe);
2) budowa modelu (sieć zależności, model procesu);
3) weryfikacja drogą konsultacji społecznych;
4) opracowanie założeń dotyczących implementacji (scenariusze).
Prezentowana książka dotyczy części analitycznej prac nad projektem i stanowi w znacznej mierze kontynuację opracowania pt.: „Analiza sytuacji Wielkopolski w kontekście transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych” wydanej w Politechnice Poznańskiej wiosną 2010 roku.


Zawarte w niniejszym opracowaniu syntezy raportów badawczych są efektem prac realizowanych w projekcie na rzecz zadania trzeciego dotyczącego tendencji i megatrendów. Opisano tu także zjawiska występujące w gospodarce narodowej, europejskiej i światowej, oddziałujące na potencjał Wielkopolski oraz procesy przekazu, dyfuzji i transformacji wiedzy, a dotyczące tożsamości lokalnej, modelowych rozwiązań i standardów zarządzania, czy aktualnych potrzeb przedsiębiorców. Określenie tendencji, rozumianej jako ukierunkowywanie procesów, dążność do czegoś, dyspozycja do działania lub skłonność, wymaga obserwacji w długim okresie czasu, a także – w miarę możliwości wynikających z dostępności danych – analiz statystycznych, pozwalających na wyznaczenie trendu. Ponieważ teraźniejszość traktować należy jako przesłankę dla przyszłości, potrzebna jest również diagnoza stanu rzeczy oraz przebiegu wybranych procesów w regionie. Inaczej trudno jest wnioskować zarówno o oczekiwaniach, jak i o istniejącym potencjale rozwojowym, które należałoby uwzględnić podczas budowania scenariuszy zmian wspomagających kreowanie Innowacyjnej Wielkopolski.


Przedstawiane tu badania podjęto w celu zidentyfikowania czynników (ich stanu i – tam gdzie to możliwe – tendencji zmian lub kierunków ewolucji) istotnych dla przekazu, rozpowszechniania i transformowania wiedzy na potrzeby funkcjonowania w realiach sieci gospodarczych w Wielkopolsce. W przyszłości zaprezentowane tu wyniki prac, łącznie z wynikami badań prowadzonych metodą Delphi oraz wynikami konsultacji społecznych, powinny wspomóc modelowanie procesów transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych regionu oraz tworzenie scenariuszy na przyszłość z perspektywą do roku 2030.


Niniejsza książka została podzielona na cztery zasadnicze części:
– Sytuacja Wielkopolski,
– Tendencje gospodarcze,
– Sieci gospodarcze,
– Kształcenie i doskonalenie zawodowe.


Odrębną wypowiedź stanowi podsumowanie, w którym pokazano szerszy kontekst rozwoju regionu wynikający z teorii długich cykli gospodarczych, z potrzeby modyfikacji koncepcji zarządzania w związku ze zmianami pokoleniowych oraz globalnych kierunków rozwoju. Odwołano się także do problemów i tendencji zdiagnozowanych w regionie mazowieckim, które uznano za typowe w skali całego kraju.


Rok wydania2010
Liczba stron432
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7143-935-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WstępMagdalena K. Wyrwicka     5
  
  I. Sytuacja Wielkopolskiopracowanie Katarzyna Ragin-Skorecka     13
  
  1. Diagnoza tożsamości Wielkopolski – Katarzyna Ragin-Skorecka     15
  2. Tożsamość Wielkopolan – Rafał Janowicz     59
  3. Współzależność zjawisk w percepcji kultury technicznej w Wielkopolsce – Magdalena K. Wyrwicka, Karolina Werner     85
  
  II. Tendencje gospodarczeopracowanie Arkadiusz Borowiec     107
  
  4. Perspektywy rozwoju gospodarczego Wielkopolski – Tomasz Brzęczek     109
  5. Wybrane problemy rynku finansowego. Tendencje w zakresie finansowania przedsiębiorstw w Polsce i Wielkopolsce – Przemysław Bartkiewicz, Teresa Łuczka, Paweł Przepióra     131
  6. Tendencje rozwojowe rynku zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego w Wielkopolsce – Arkadiusz Borowiec     159
  7. Tendencje na rynku młodych konsumentów – Ewa Badzińska     173
  8. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w świetle dokumentów – narodowy program Foresight „Polska 2020” i „Polska 2030” – Paulina Golińska     193
  
  III. Sieci gospodarczeopracowanie Paulina Golińska     203
  
  9. Tendencje w kształtowaniu relacji w sieciach gospodarczych – Magdalena K. Wyrwicka, Karolina Werner     205
  10. Wdrażanie innowacji i tworzenie postaw proinnowacyjnych – czynniki sukcesu i bariery – Rafał Janowicz, Paulina Golińska     223
  11. Badanie zapotrzebowania na usługi w zakresie innowacyjności organizacyjnej – Leszek Pacholski, Bartosz Malinowski, Szymon Niedźwiedź     241
  12. Ośrodki wspierania innowacji w Wielkopolsce. Raport z badań stanu istniejącego – Agnieszka Grzelczak     261
  13. World Class Manufacturing (WCM) jako model doskonałości przedsiębiorstwa – Waldemar Prussak, Ewa Tomalka     277
  14. Internacjonalizacja przedsiębiorstw w Wielkopolsce – Małgorzata Rembiasz     295
  IV. Kształcenie i doskonalenie zawodowe – opracowanie Agnieszka Grzelczak     309
  15. Tendencje w transformacji wiedzy – Marek Goliński, Maciej Szafrański     311
  16. Tendencje w zarządzaniu kompetencjami – Stefan Trzcieliński, Paweł Królas, Hannu Vanharanta, Jussi Kantola     339
  17. Lifelong Learning Programme, czyli o uczeniu się przez całe życie – Agnieszka Grzelczak     355
  18. Propozycja zmian formalnoprawnych na rynku usług szkoleniowych – Hubert Paluch     373
  19. Doradztwo zawodowe w Wielkopolsce – Małgorzata Pater     385
  20. Tendencje w kształtowaniu treści standardów zarządzania – Małgorzata Jasiulewicz-Kaczmarek, Waldemar Prussak     399
  
  Podsumowanie – Magdalena K. Wyrwicka     415
  O projekcie – Magdalena K. Wyrwicka     427
RozwińZwiń