POLECAMY
-20%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Ze wstępu:
Prezentowane tu rozważania są efektem badań realizowanych w Instytucie Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w ramach projektu „Foresight »sieci gospodarcze Wielkopolski« – scenariusze transformacji wiedzy wspierające innowacyjną gospodarkę”. Efektem tego projektu ma być opracowanie scenariuszy transformacji wiedzy o produktach, technologiach i nowych koncepcjach zarządzania z perspektywą roku 2030. Projekt adresowany jest do społeczności Wielkopolski i ma wspierać innowacyjność regionu.
Niniejsza książka stanowi podsumowanie prac nad zadaniem pierwszym, związanym z przygotowaniem analiz wstępnych oraz określeniem celów i obszarów badawczych. Podzielono ją na cztery zasadnicze części:
– Potencjał innowacyjny Wielkopolski,
– Funkcjonowanie sieci gospodarczych w Wielkopolsce,
– Proces transformacji wiedzy do przedsiębiorstw i pracowników,
– Podsumowanie, stanowiące wyniki analiz PEST i SWOT dla regionu.
W części pierwszej, opracowanej przez Arkadiusza Borowca, opisano sytuację regionu, stan sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz wskazano wiodące przedsiębiorstwa. Prezentacja istoty i modelowych podejść do innowacji poprzedziła relacje o stanie wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji oraz o sytuacji sieci małych i średnich przedsiębiorstw na rynku zamówień publicznych.
Część druga, opracowana przez Paulinę Golińską, koncentruje się na teoretycznych i praktycznych aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa w sieciach gospodarczych. Opisano tu wyniki badań wśród wielkopolskich przedsiębiorców, relacje w sieciach dostaw, mechanizmy tworzenia klastrów
i rolę izb gospodarczych w budowaniu sieci współpracy.
W części trzeciej skoncentrowano się na uwarunkowaniach systemowych oraz lokalnej ofercie istniejącej w zakresie transferu i transformacji wiedzy do gospodarki regionu. Zaprezentowano tu nie tylko system edukacji, ale także przedstawiono wyniki badań dotyczące rynku szkoleń i doradztwa. Analizy czynników politycznych, ekonomicznych, społecznych i technologicznych (PEST) oraz szans, zagrożeń, słabych i mocnych stron (SWOT) Wielkopolski stanowią podsumowanie rozważań zawartych we wcześniejszych rozdziałach monografii. Wskazują one na sprzyjające warunki do rozwoju transformacji wiedzy w gospodarczych sieciach regionu.
Zaprezentowane tu wyniki prac w powiązaniu z efektami prowadzonych obecnie badań dotyczących trendów w Wielkopolsce, po konsultacjach społecznych, stanowić będą podstawę do budowania scenariuszy przebiegu transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych regionu w przyszłości. Prezentowana książka kierowana jest do przedsiębiorców, ale być może – stanowić będzie interesującą lekturę dla wszystkich, którym zależy na rozwoju Wielkopolski.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 354 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7143-888-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp – Magdalena K. Wyrwicka | 5 |
I. Potencjał innowacyjny Wielkopolski – opracowanie Arkadiusz Borowiec | 7 |
1. Identyfikacja sytuacji gospodarczej Wielkopolski – Przemysław Bartkiewicz | 11 |
2. Wielkopolska w kontekście innych regionów Polski i Unii Europejskiej – Paweł Przepióra, Teresa Łuczka | 29 |
3. Stan sektora MSP w Wielkopolsce i wiodące przedsiębiorstwa regionu – Małgorzata Rembiasz | 47 |
4. Istota i modele innowacji – Lechosław Cichowski | 61 |
5. Regionalna Strategia Innowacji i jej realizacja w Wielkopolsce – Arkadiusz Borowiec | 75 |
6. Sieci gospodarcze małych i średnich przedsiębiorstw na rynku zamówień publicznych w Wielkopolsce – Arkadiusz Borowiec | 89 |
II. Funkcjonowanie sieci gospodarczych w Wielkopolsce – opracowanie Paulina Golińska | 103 |
7. Analiza relacji sieciowych w gospodarce opartej na wiedzy – ocena stanu obecnego i perspektywy rozwoju na terenie Wielkopolski – Paulina Golińska, Leszek Pacholski, Magdalena K. Wyrwicka, Marek Fertsch | 105 |
8. Współpraca wielkopolskich firm w sieciach gospodarczych – wyniki badań – Leszek Pacholski, Magdalena K. Wyrwicka, Paulina Golińska | 133 |
9. Bariery i zagrożenia funkcjonowania MSP w sieciach gospodarczych – Maria Ładzińska-Depko, Eleonora Sołtysiak, Zbigniew Wawrzyniak | 147 |
10. Relacje w sieciach dostaw – wstępne wyniki badań – Grzegorz Klimarczyk, Zygmunt Kopacz, Michał Masadyński | 163 |
11. Rola Izb Gospodarczych w tworzeniu sieci współpracy – Maria Ładzińska-Depko, Eleonora Sołtysiak, Zbigniew Wawrzyniak | 179 |
12. Certyfikacja wyrobów i przedsiębiorstw jako promocja dobrych praktyk - Katarzyna Ragin-Skorecka | 193 |
III. Proces transformacji wiedzy do przedsiębiorstw i pracowników – opracowanie Agnieszka Grzelczak | 209 |
13. Istota procesu transformacji wiedzy z odniesieniem do Wielkopolski – Maciej Szafrański, Marek Goliński | 211 |
14. Identyfikacja istniejącego sytemu transformacji wiedzy do gospodarki – Krzysztof Grupka | 229 |
15. Szkolenia jako sposób zwiększania kompetencji pracowników – Katarzyna Ragin-Skorecka | 243 |
16. Wielkopolski rynek usług szkoleniowych na tle rynku krajowego – Hubert Paluch | 257 |
17. Wyniki badań internetowych wielkopolskiego rynku doradztwa i szkoleń oraz skuteczności programów pomocowych dla MSP – Beata Mroczek, Michał Leitgeber | 271 |
18. Analiza systemu szkoleń dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w Wielkopolsce – Anna Jarmuszkiewicz | 279 |
19. Tryb zdobywania uprawnień zawodowych – Katarzyna Ragin-Skorecka | 295 |
20. E-learning jako działanie wspierające proces szkolenia pracowników – Agnieszka Grzelczak | 311 |
IV. Podsumowanie | 325 |
21. Analiza PEST i SWOT dla transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych Wielkopolski – Hanna Włodarkiewicz-Klimek, Joanna Kałkowska, Marek Goliński | 327 |
O projekcie – Magdalena K. Wyrwicka | 343 |
Aneks | 347 |