POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Publikacja poświęcona relacjom łączącym w okresie międzywojennym czeską literaturę wysoką z kulturą popularną. Rekapituluje poglądy badawcze (głównie polskie i czeskie) na temat cech strukturalnych i sytuacji komunikacyjnej literatury (i kultury) popularnej; rekonstruuje polemiki wokół niej, stanowiące istotny składnik klimatu duchowego dwudziestolecia międzywojennego w Czechach oraz ukazuje konkretne przykłady, mechanizmy i metody inkorporowania „wyróżników trywialności” w twórczości czołowych przedstawicieli czeskiego życia literackiego lat dwudziestych i trzydziestych: Čapków, Polačka, Vančury, Olbrachta, Nezvala, Váchala i innych. Głębsze przyjrzenie się owym metodom i mechanizmom prowadzi do wniosku, że wieloaspektowe „gry z tandetą” nie stanowią wyłącznie „znaku rozpoznawczego” formacji postmodernistycznej, ale odegrały również istotną rolę w kształtowaniu poetyk modernistycznych.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 398 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2307-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. "Za i przeciw” – kultura popularna w dyskusjach i manifestach programowych okresu międzywojennego | 29 |
Rozdział II. Parodia i pastisz | 98 |
Rozdział III. Strategie funkcjonalizacji. Elementy literatury popularnej w służbie filozofii i ideologii | 152 |
A. Karel Čapek | 152 |
B. Ladislav Klíma | 213 |
C. Ivan Olbracht | 245 |
D. Josef Čapek | 261 |
Rozdział IV. Kultura popularna jako temat literatury i narzędzie programowania świadomości zbiorowej | 285 |
Zakończenie | 366 |
Bibliografia | 370 |
Indeks osób | 387 |
The margin and the centre. The presence of popular culture forms in Czech literature in the interwar period (Summary) | 397 |