Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej

-33%

Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,43  29,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,00 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,40 zł  


19,43

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Piotra Skrzypczaka jest bez wątpienia najpoważniejszą pracą poświęconą aktorstwu filmowemu, jaka do tej pory powstała w Polsce, i jak na taką skalę książką jedyną. Cóż bowiem opisywać: aktora, artystę, gwiazdę, człowieka uwikłanego w przemysł kinematograficzny, role itd.? Potencjalna wielość wyborów stanowi w gruncie rzeczy kłopot metodologiczny. Przyjęcie przez autora konstruktu teoretycznego, jakim jest fundamentalna dla książki kategoria „postaci ekranowej", i konsekwentne stosowanie go we wszystkich rozdziałach pozwala zachować dyscyplinę dyskursu.
Piotr Zwierzchowski


Rok wydania2011
Liczba stron428
KategoriaFilm
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2321-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp /7
  
  Rozdział 1: W sferze głównych kategorii teoretycznych. „Postać ekranowa" aktora filmowego
  Wprowadzenie /15
  1.1. Aktor filmowy jako instancja złożona i paradoksalna /16
  1.2. Aktor a postać w strukturze tekstu filmowego /27
  1.3. Postać filmowa jako struktura znaków ikonicznych i akustycznych /39
  1.4. Podstawowe elementy definicji postaci ekranowej /59
  Podsumowanie /67
  
  Rozdział 2: Z teatralnej tradycji. Dziedzictwo XIX-wiecznej sztuki aktorskiej w kinie „prymitywnym"
  Wprowadzenie /69
  2.1. Epoka scenicznych rewolucji. Główne tendencje w teatralnym aktorstwie XIX wieku /72
  2.2. Realizm. Gra emocjonalna a gra intelektualna /74
  2.3. Typ - charakter a prawda psychologiczna /80
  2.4. Gwiazdorzy i zespoły /87
  2.5. Szekpirowskie emploi i superbus /100
  2.6. Modele, performerzy i aktorzy w pierwszych rejestracjach kinematograficznych /108
  2.7. Melies i prehistoria aktorstwa filmowego /117
  Podsumowanie /124
  
  Rozdział 3: Ku autonomii i nobilitacji. Pierwsze lata filmowego aktorstwa dramatycznego
  Wprowadzenie / 127
  3.1. Początki „prawdziwego" aktorstwa filmowego. Obrazy z życia i sceny z teatru /131
  3.2. Z daleka i z bliska. Statyści i aktorzy w monumentach historycznych /148
  3.3. Aktorskie konsekwencje przełomu Griffithowskiego /156
  3.4. Gwiazdy. Fotogenia, typ i mit /185
  Podsumowanie /198
  
  Rozdział 4: Pod znakiem gagu. Triumfalny looping filmowego aktorstwa komediowego
  Wprowadzenie /201
  4.1. Na scenie, arenie i estradzie. Prehistoria aktorstwa filmowej burleski /206
  4.2. Gag komediowy a postać komediowa /221
  4.3. Genre i emploi komiczne /230
  4.4. Chaplin i Keaton. Gest, maska i interakcje komiczne /244
  Podsumowanie /267
  
  Rozdział 5: Przez pryzmat teorii. Aktorstwo filmowe w ujęciu rosyjskich reżyserów-teoretyków
  Wprowadzenie /269
  5.1. Aktor akrobatyczny i myślący - według Meyerholda /275
  5.2. Aktor naturalny i aktor mechaniczny - według Kuleszowa /288
  5.3. Aktor antropologicznie zaprojektowany i jego postać montażowa - według Eisensteina /303
  5.4. Model filmowy a aktor filmowy. Summa Pudowkinowska /322
  Podsumowanie /336
  
  Rozdział 6: Przeciw naturalizmowi. Ekranowy wymiar aktorstwa ekspresjonistycznego
  Wprowadzenie /339
  6.1. Somatyczność i schizoidalność. Ciało i dusza postaci z ekspresjonistycznego panoptikonu /341
  6.2. Ornamentyzacja ciała i pseudometafizyczny panoptikon /353
  6.3. Marionety i performerzy. Statyści w niemieckich filmach monumentalnych / 359
  6.4. Krzyk głośny i „krzyk niemy". Ekspresjonistyczne techniki aktorskie w teatrze /367
  6.5. Postać ekranowa aktora ekspresjonistycznego /373
  Podsumowanie /390
  
  Wybrana bibliografia /393
  Indeks osób /401
  Indeks filmów /415
  Spis ilustracji /419
  Summary /421
  
RozwińZwiń