INNE EBOOKI AUTORA
-33%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Książka Piotra Skrzypczaka jest bez wątpienia najpoważniejszą pracą poświęconą aktorstwu filmowemu, jaka do tej pory powstała w Polsce, i jak na taką skalę książką jedyną. Cóż bowiem opisywać: aktora, artystę, gwiazdę, człowieka uwikłanego w przemysł kinematograficzny, role itd.? Potencjalna wielość wyborów stanowi w gruncie rzeczy kłopot metodologiczny. Przyjęcie przez autora konstruktu teoretycznego, jakim jest fundamentalna dla książki kategoria „postaci ekranowej", i konsekwentne stosowanie go we wszystkich rozdziałach pozwala zachować dyscyplinę dyskursu.
Piotr Zwierzchowski
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 428 |
Kategoria | Film |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2321-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp /7 | |
Rozdział 1: W sferze głównych kategorii teoretycznych. „Postać ekranowa" aktora filmowego | |
Wprowadzenie /15 | |
1.1. Aktor filmowy jako instancja złożona i paradoksalna /16 | |
1.2. Aktor a postać w strukturze tekstu filmowego /27 | |
1.3. Postać filmowa jako struktura znaków ikonicznych i akustycznych /39 | |
1.4. Podstawowe elementy definicji postaci ekranowej /59 | |
Podsumowanie /67 | |
Rozdział 2: Z teatralnej tradycji. Dziedzictwo XIX-wiecznej sztuki aktorskiej w kinie „prymitywnym" | |
Wprowadzenie /69 | |
2.1. Epoka scenicznych rewolucji. Główne tendencje w teatralnym aktorstwie XIX wieku /72 | |
2.2. Realizm. Gra emocjonalna a gra intelektualna /74 | |
2.3. Typ - charakter a prawda psychologiczna /80 | |
2.4. Gwiazdorzy i zespoły /87 | |
2.5. Szekpirowskie emploi i superbus /100 | |
2.6. Modele, performerzy i aktorzy w pierwszych rejestracjach kinematograficznych /108 | |
2.7. Melies i prehistoria aktorstwa filmowego /117 | |
Podsumowanie /124 | |
Rozdział 3: Ku autonomii i nobilitacji. Pierwsze lata filmowego aktorstwa dramatycznego | |
Wprowadzenie / 127 | |
3.1. Początki „prawdziwego" aktorstwa filmowego. Obrazy z życia i sceny z teatru /131 | |
3.2. Z daleka i z bliska. Statyści i aktorzy w monumentach historycznych /148 | |
3.3. Aktorskie konsekwencje przełomu Griffithowskiego /156 | |
3.4. Gwiazdy. Fotogenia, typ i mit /185 | |
Podsumowanie /198 | |
Rozdział 4: Pod znakiem gagu. Triumfalny looping filmowego aktorstwa komediowego | |
Wprowadzenie /201 | |
4.1. Na scenie, arenie i estradzie. Prehistoria aktorstwa filmowej burleski /206 | |
4.2. Gag komediowy a postać komediowa /221 | |
4.3. Genre i emploi komiczne /230 | |
4.4. Chaplin i Keaton. Gest, maska i interakcje komiczne /244 | |
Podsumowanie /267 | |
Rozdział 5: Przez pryzmat teorii. Aktorstwo filmowe w ujęciu rosyjskich reżyserów-teoretyków | |
Wprowadzenie /269 | |
5.1. Aktor akrobatyczny i myślący - według Meyerholda /275 | |
5.2. Aktor naturalny i aktor mechaniczny - według Kuleszowa /288 | |
5.3. Aktor antropologicznie zaprojektowany i jego postać montażowa - według Eisensteina /303 | |
5.4. Model filmowy a aktor filmowy. Summa Pudowkinowska /322 | |
Podsumowanie /336 | |
Rozdział 6: Przeciw naturalizmowi. Ekranowy wymiar aktorstwa ekspresjonistycznego | |
Wprowadzenie /339 | |
6.1. Somatyczność i schizoidalność. Ciało i dusza postaci z ekspresjonistycznego panoptikonu /341 | |
6.2. Ornamentyzacja ciała i pseudometafizyczny panoptikon /353 | |
6.3. Marionety i performerzy. Statyści w niemieckich filmach monumentalnych / 359 | |
6.4. Krzyk głośny i „krzyk niemy". Ekspresjonistyczne techniki aktorskie w teatrze /367 | |
6.5. Postać ekranowa aktora ekspresjonistycznego /373 | |
Podsumowanie /390 | |
Wybrana bibliografia /393 | |
Indeks osób /401 | |
Indeks filmów /415 | |
Spis ilustracji /419 | |
Summary /421 | |