INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Jak realizowano proces edukacji ekologicznej w szkołach powszechnych i średnich ogólnokształcących w okresie Drugiej Rzeczypospolitej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 586 |
Kategoria | Ekologia i ochrona środowiska |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
ISBN-13 | 978-83-7072-799-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Contents | 11 |
WSTĘP | 15 |
Rozdział 1. ANTECEDENCJE I KULTUROWE UWARUNKOWANIE EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ | 43 |
1.1. Więź z przyrodą, intuicje ekologiczne od Średniowiecza do XVII wieku | 45 |
1.2. Prekursorzy ekologii w refleksji twórczej epoki Oświecenia | 56 |
1.3. Natura narodowym sacrum w okresie polskiego Romantyzmu | 67 |
1.4. Wyodrębnienie pojęcia ekologia w II połowie XIX wieku – w okresie polskiego Pozytywizmu | 71 |
1.5. Humanistyczne aspekty relacji ze środowiskiem przyrody oraz ochrona przyrody na ziemiach polskich pod zaborami w latach 1890–1918 | 78 |
Rozdział 2. DEZYDERATY EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ | 89 |
2.1. Inicjatorzy idei ochrony przyrody, edukacji ekologicznej | 89 |
2.2. Działalność państwowych władz administracyjnych w zakresie ochrony przyrody – przede wszystkim Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego we współpracy z Państwową Radą Ochrony Przyrody | 105 |
2.3. Działalność wydawnicza Państwowej Rady Ochrony Przyrody | 122 |
2.4. Idea ochrony przyrody, postulaty edukacji ekologicznej na łamach rocznika „Wierchy” (1923–1938), wydawanego przez Polskie Towarzystwo Tatrzańskie | 169 |
Rozdział 3. EDUKACJA EKOLOGICZNA W PROCESIE DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYM SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ | 179 |
3.1. Organizacja szkolnictwa powszechnego i średniego ogólnokształcącego | 179 |
3.2. Ekologiczno-wychowawcze implikacje programów nauczania dla szkół powszechnych i średnich ogólnokształcących | 225 |
3.3. Formy kształcenia | 275 |
3.4. Metody dydaktyczno-wychowawcze stosowane w edukacji ekologicznej | 279 |
3.5. Środki dydaktyczne stosowane w procesie edukacji ekologicznej | 285 |
Rozdział 4. EKOLOGICZNO-WYCHOWAWCZE IMPLIKACJE TREŚCI KSZTAŁCENIA W KSIĄŻKACH SZKOLNYCH DLA UCZNIÓW SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ | 355 |
4.1. Popularyzacja wiedzy przyrodniczej (naukowej podstawy edukacji ekologicznej) w książkach Maksymiliana Heilperna (1856–1925) | 356 |
4.2. Wychowawczy walor bezpośredniego kontaktu z przyrodą w książkach Konrada Chmielewskiego (1871–1945) | 360 |
4.3. Wartość życia w publikacjach Ludwika Jaxa-Bykowskiego (1881–1948) | 362 |
4.4. Wychowanie do harmonijnych relacji z przyrodą w książkach Bohdana Dyakowskiego (1864–1940) | 370 |
4.5. Kształtowanie postaw ekologicznych w książkach Adama Czartkowskiego (1881–1958) | 378 |
4.6. Edukacja ekologiczna w podręcznikach botaniki Marii Arct-Golczewskiej (1872–1913), uzupełnionych przez Januarego i Tadeusza Kołodziejczyków w okresie Drugiej Rzeczypospolitej (oraz w jej tłumaczeniach opowiadań dla dzieci autorów zagranicznych) | 380 |
4.7. Wychowanie ekologiczne w podręcznikach autorskich Zofii Bohuszewiczówny (1884–1953) oraz w jej tłumaczeniach i opracowaniach książek szkolnych autorów zagranicznych | 386 |
4.8. Kształtowanie zamiłowania do wiedzy o środowisku naturalnym w twórczości dydaktycznej Wandy Haberkantówny (1871–1930) oraz dzięki jej działalności popularyzatorskiej dzieł autorów zagranicznych | 389 |
4.9. Znaczenie bezpośredniego kontaktu z przyrodą w książkach Hipolity Selmowiczówny-Gnoińskiej (1896–1956) i Marii Lipskiej-Librachowej (1878–1955) | 395 |
4.10. Kształtowanie umiejętności obserwowania przyrody i jej ochrony w książkach Delfiny Gayówny (1885–1960) | 400 |
4.11. Środowisko przyrody w twórczości dydaktycznej Bronisława Gustawicza (1852–1916) | 410 |
4.12. Ekologiczne implikacje pogadanek przyrodniczych dla dzieci, napisanych przez Mieczysława Brzezińskiego (1858–1911) | 411 |
4.13. Problematyka ekologiczna w książkach Heleny Grotowskiej oraz w przetłumaczonych i opracowanych przez nią publikacjach autorów zagranicznych | 414 |
4.14. Kształtowanie postawy szacunku dla przyrody ojczystej w książkach krajoznawczych Aleksandra Janowskiego (1866–1944) | 416 |
4.15. Ponadmaterialna wartość przyrody w książkach Tadeusza Dybczyńskiego (1886–1944) | 418 |
4.16. Ekologiczno-wychowawcza działalność kół krajoznawczych w książkach Stanisławy Niemcówny (1891–1961) | 421 |
4.17. Wychowanie harcerzy do harmonijnych relacji z przyrodą i jej ochrony w wydawnictwach pomocniczych | 422 |
4.18. Ekologiczne implikacje w (dotychczas nie omówionych) książkach zagranicznych autorów, które stosowano w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkół ogólnokształcących w Drugiej Rzeczypospolitej | 426 |
ZAKOŃCZENIE | 435 |
BIBLIOGRAFIA | 457 |
1. Materiały źródłowe | 457 |
1.1. Źródła archiwalne | 457 |
1.2. Akty normatywne | 460 |
1.3. Programy i rozkłady nauczania, protokoły lekcji | 505 |
1.4. Książki szkolne, wydawnictwa pomocnicze | 511 |
1.5. Czasopisma | 556 |
2. Opracowania | 559 |
3. Oficjalne witryny instytucji w Internecie (źródła elektroniczne) | 581 |
SUMMARY, KEY WORDS | 583 |