Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w rozwijaniu szkolnych systemów bezpieczeństwa

-33%

Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w rozwijaniu szkolnych systemów bezpieczeństwa

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,73  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,73 zł  


26,73

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W obecnej społeczno-kulturowej sytuacji funkcjonowania szkoły, w której potęgują się ryzykowne zachowania uczniów, pojawia się problem: jak wykorzystywać wiedzę o zagrożeniach i bezpieczeństwie w ich profilaktyce i w działaniach niosących pomoc uczniom zagrożonym? Zarządzanie wiedzą uczyniono podstawą, na której działania te mogą się kształtować i rozwijać w kierunku poprawy poczucia bezpieczeństwa w szkole i możliwości jego zapewniania.


Janusz Ziarko wskazuje na jednostkowe, społeczne, kulturowe i organizacyjne uwarunkowania zarządzania wiedzą w szkole, przedstawia koncepcje wykorzystania zarządzania wiedzą w praktyce bezpieczeństwa, co powinno się stać źródłem inspiracji dla pedagogów w projektowaniu działań doskonalących i rozwijających szkolne systemy bezpieczeństwa


Rok wydania2011
Liczba stron282
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3080-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  CZĘŚĆ 1. PODSTAWY ROZWIJANIA SZKOLNEGO SYSTEMU BEZPIECZEŃSTWA OPARTEGO NA WIEDZY    15
  Rozdział 1. Społeczno-kulturowe uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju szkolnego systemu bezpieczeństwa     15
  1.1. Sytuacja człowieka w transformującym się społeczeństwie     15
  1.2. Zagrożenia i bezpieczeństwo uczniów w szkole     17
  1.2.1. Bezpieczeństwo ucznia w szkole – próba jego zdefiniowania     18
  1.2.2. Zagrożenia – ujęcie i klasyfikacja zjawiska     20
  1.2.3. Charakterystyka zagrożeń uczniów w środowisku szkolnym     23
  1.2.3.1. Zagrożenia rzeczowe zewnętrzne – uderzające w istnienie człowieka     24
  1.2.3.2. Zagrożenia rzeczowe wewnętrzne, psychicznie i fizycznie – zniewalające człowieka     25
  1.2.3.3. Zagrożenia rzeczowe zewnętrzne – niszczące istotę człowieka    26
  1.2.3.4. Zagrożenia ideowe – ubezwłasnowolniające człowieka     27
  1.3. Przyczyny obecnych trudności z zapewnieniem bezpieczeństwa w szkole i możliwości ich ograniczania     27
  1.3.1. Przyczyny trudności z bezpieczeństwem     31
  1.3.2. Możliwości ograniczania trudności z bezpieczeństwem     33
  1.4. Obraz szkolnego systemu bezpieczeństwa     34
  1.4.1. Metodologia projektowania szkolnych systemów bezpieczeństwa     36
  1.4.2. Wizja w rozwijaniu szkolnego systemu bezpieczeństwa     38
  1.4.3. Przesłanki dla tworzenia wizji szkolnego systemu bezpieczeństwa     40
  1.5. Wizerunek nowego szkolnego systemu bezpieczeństwa     43
  1.5.1. Szkolny system bezpieczeństwa jako instytucja partnerska     44
  1.5.2. Wiedza w szkolnym systemie bezpieczeństwa     47
  1.6. Wiedza w promowaniu rozwoju szkolnych systemów bezpieczeństwa     49
  Rozdział 2. Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w szkole jako postulat i norma badania i rozwijania szkolnych systemów bezpieczeństwa     55
  2.1. Uwagi o zarządzaniu wiedzą w szkole     55
  2.2. Istota zarządzania wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w szkole.     57
  2.3. Specyfika wiedzy nauczycieli w usprawnianiu rozwiązywania problemów szkolnych zagrożeń     60
  2.4. Rodzaje i zakres wiedzy potrzebnej w rozwiązywaniu problemów bezpieczeństwa uczniów     62
  2.4.1. Ogląd i wgląd w zagrażające sytuacje     63
  2.4.2. Rodzaje i zakresy doświadczeń i wiedzy o zagrażających sytuacjach     65
  2.5. Założenia szkoły promującej zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie     68
  2.5.1. Model szkoły zarządzającej wiedzą     70
  2.5.2. Standardy pracy szkoły zarządzającej wiedzą     73
  2.6. Koncepcja wykorzystania zarządzania wiedzą w przygotowaniu i realizacji działań dla bezpieczeństwa uczniów     75
  2.7. Podsumowanie     82
  
  CZĘŚĆ 2. OCENA STANU AKTUALNEGO I MOŻLIWOŚCI DOSKONALENIA PRAKTYKI ZARZĄDZANIA WIEDZĄ O ZAGROŻENIACH I BEZPIECZEŃSTWIE UCZNIÓW W SZKOLE    85
  Rozdział 3. Cele, przedmiot, problemy i tezy badawcze oraz metodologia i organizacja badań     85
  3.1. Cele i przedmiot badań     85
  3.2. Problemy badawcze – orientacja w zakresie uwarunkowań i przebiegu zarządzania wiedzą w szkole     86
  3.3. Tezy badawcze     91
  3.4. Metody i techniki badawcze oraz organizacja badań     92
  Rozdział 4. Osiągnięcia szkół w zakresie zarządzania wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów     95
  4.1. Szanse rozwoju zarządzania wiedzą w szkołach     95
  4.2. Kultura organizacyjna szkoły a zarządzanie wiedzą     104
  4.2.1. Charakterystyka składników klimatu społecznego szkoły     105
  4.2.2. Szkolne kultury i ich podporządkowanie zarządzaniu wiedzą     113
  4.3. Nauczycielskie kompetencje zarządzania wiedzą     117
  4.3.1. Gromadzenie wiedzy     119
  4.3.2. Transfer wiedzy     122
  4.3.3. Wykorzystanie wiedzy     126
  4.4. Organizacyjne uczenie się w środowisku szkoły     130
  4.4.1. Niektóre podmiotowe uwarunkowania organizacyjnego uczenia się     132
  4.4.2. Niektóre przedmiotowe uwarunkowania organizacyjnego uczenia się     136
  4.5. Elastyczność szkolnych struktur jako czynnik zarządzania wiedzą     142
  4.5.1. Elastyczność podmiotowych relacji zachowania się w szkole zarządzającej wiedzą     144
  4.5.2. Przedmiotowe czynniki elastyczności zachowania się w szkole zarządzającej wiedzą     147
  4.6. Lokalne środowisko motywem rozwoju zarządzania wiedzą     152
  4.6.1. Presja środowiska jako czynnik usprawniający zarządzanie wiedzą     153
  4.6.2. Rozwój zagrożeń w lokalnym środowisku motywem w zarządzaniu wiedzą     157
  4.7. Wnioski z badań – czynniki warunkujące rozwój zarządzania wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów     160
  
  CZĘŚĆ 3. PODEJŚCIE ETNOMETODOLOGICZNE W ROZWIJANIU ZASOBÓW WIEDZY O ZAGROŻENIACH I BEZPIECZEŃSTWIE UCZNIÓW    165
  Rozdział 5. Rekonstrukcja wiedzy o społeczno-kulturowych uwarunkowaniach bezpieczeństwa uczniów     165
  5.1. Refleksje wprowadzające w problematykę badań etnometodologicznych     165
  5.2. Charakterystyka składników wiedzy o dynamice szkolnych zagrożeń     166
  5.3. Pojęcia uwrażliwiające przydatne w badaniu problemów zagrożeń i bezpieczeństwa uczniów     169
  5.3.1 Uwrażliwiające pojęcia ze sfery czynników biologicznych     170
  5.3.2 Uwrażliwiające pojęcia ze sfery czynników środowiskowych     173
  5.4. Podstawy metodologiczne badań     176
  5.5. Techniki badawcze – narracja w etnometodologicznych badaniach uwarunkowań bezpieczeństwa     178
  5.6. Organizacja badań – charakterystyka terenu badań i badanej populacji     181
  Rozdział 6. Uwarunkowania i dynamika zagrożeń bezpieczeństwa w opiniach uczniów     185
  6.1. Uwagi o uwarunkowaniach analizowania zagrożeń bezpieczeństwa uczniów    185
  6.2. Podejście interpretacyjne do analizy narracyjnych wypowiedzi uczniów – interpretacja formułująca     187
  6.2.1. Założenia interpretacji formułującej     187
  6.2.2. Interpretacja formułująca wypowiedzi uczniów mówiących o piciu alkoholu i alkoholizmie wśród młodzieży     190
  6.2.3. Charakterystyka procesu poznania i wiedzy wynikająca z interpretacji formułującej narracji     210
  6.3. Podejście interpretacyjne w rekonstrukcji wiedzy przydatnej w działaniach na rzecz trzeźwości – interpretacja refleksywna     211
  6.3.1. Założenia interpretacji refleksywnej     211
  6.3.2. Koncepcja sieci spotykających się dróg – budowanie wiedzy o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów     214
  6.4. Wnioski z badań – uwarunkowania tworzenia wiedzy o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów     218
  
  CZĘŚĆ 4. DZIAŁANIA W KIERUNKU ROZWOJU SZKOLNYCH SYSTEMÓW BEZPIECZEŃSTWA    223
  Rozdział 7. Podstawowe kierunki rozwijania zarządzania wiedzą w szkole – ku szkolnym systemom bezpieczeństwa uczniów     223
  7.1. Założenia organizacyjno-funkcjonalne szkolnego systemu bezpieczeństwa opartego na wiedzy     223
  7.2. Proces i produkty rozwijania tożsamości szkolnego systemu bezpieczeństwa    227
  7.3. Uwarunkowania rzeczowe konstytuujące szkolny system bezpieczeństwa     229
  7.4. Tworzenie w środowisku szkolnego systemu bezpieczeństwa warunków do rozwijania zarządzania wiedzą     231
  7.4.1. Zespoły partnerskie jako społeczno-kulturowy kapitał bezpieczeństwa    231
  7.4.2. Kierowanie pracą zespołu partnerskiego rozwiązującego problem zagrożenia     235
  7.4.3. Oddolni liderzy – kierowanie procesem grupowym w zespole partnerskim     237
  Rozdział 8. Funkcjonowanie szkolnego systemu bezpieczeństwa uczniów wykorzystującego zarządzanie wiedzą w eliminowaniu zagrożeń ze szkolnego środowiska     241
  8.1. Zespołowe uczenie się i działanie jako czynnik poszukiwania, upowszechniania i wykorzystania dobrych praktyk     241
  8.1.1. Potrzeba usprawniania pracy zespołów partnerskich     241
  8.1.2. Metodyczne podejście do tworzenia dobrych praktyk     243
  8.2. Podstawowe procesy reagowania w szkolnym systemie bezpieczeństwa     246
  8.2.1. Organizacyjne założenia funkcjonowania szkolnego systemu bezpieczeństwa     246
  8.2.2. Teoria aktora-sieci w opisie funkcjonowania szkolnego systemu bezpieczeństwa     249
  8.2.3. Aktancyjny model diagnozy zagrożeń bezpieczeństwa     254
  Zakończenie     259
  Literatura     265
  Spis tabel     277
  Spis rysunków     281
RozwińZwiń