POLECAMY
-33%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
W obecnej społeczno-kulturowej sytuacji funkcjonowania szkoły, w której potęgują się ryzykowne zachowania uczniów, pojawia się problem: jak wykorzystywać wiedzę o zagrożeniach i bezpieczeństwie w ich profilaktyce i w działaniach niosących pomoc uczniom zagrożonym? Zarządzanie wiedzą uczyniono podstawą, na której działania te mogą się kształtować i rozwijać w kierunku poprawy poczucia bezpieczeństwa w szkole i możliwości jego zapewniania.
Janusz Ziarko wskazuje na jednostkowe, społeczne, kulturowe i organizacyjne uwarunkowania zarządzania wiedzą w szkole, przedstawia koncepcje wykorzystania zarządzania wiedzą w praktyce bezpieczeństwa, co powinno się stać źródłem inspiracji dla pedagogów w projektowaniu działań doskonalących i rozwijających szkolne systemy bezpieczeństwa
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3080-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
CZĘŚĆ 1. PODSTAWY ROZWIJANIA SZKOLNEGO SYSTEMU BEZPIECZEŃSTWA OPARTEGO NA WIEDZY | 15 |
Rozdział 1. Społeczno-kulturowe uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju szkolnego systemu bezpieczeństwa | 15 |
1.1. Sytuacja człowieka w transformującym się społeczeństwie | 15 |
1.2. Zagrożenia i bezpieczeństwo uczniów w szkole | 17 |
1.2.1. Bezpieczeństwo ucznia w szkole – próba jego zdefiniowania | 18 |
1.2.2. Zagrożenia – ujęcie i klasyfikacja zjawiska | 20 |
1.2.3. Charakterystyka zagrożeń uczniów w środowisku szkolnym | 23 |
1.2.3.1. Zagrożenia rzeczowe zewnętrzne – uderzające w istnienie człowieka | 24 |
1.2.3.2. Zagrożenia rzeczowe wewnętrzne, psychicznie i fizycznie – zniewalające człowieka | 25 |
1.2.3.3. Zagrożenia rzeczowe zewnętrzne – niszczące istotę człowieka | 26 |
1.2.3.4. Zagrożenia ideowe – ubezwłasnowolniające człowieka | 27 |
1.3. Przyczyny obecnych trudności z zapewnieniem bezpieczeństwa w szkole i możliwości ich ograniczania | 27 |
1.3.1. Przyczyny trudności z bezpieczeństwem | 31 |
1.3.2. Możliwości ograniczania trudności z bezpieczeństwem | 33 |
1.4. Obraz szkolnego systemu bezpieczeństwa | 34 |
1.4.1. Metodologia projektowania szkolnych systemów bezpieczeństwa | 36 |
1.4.2. Wizja w rozwijaniu szkolnego systemu bezpieczeństwa | 38 |
1.4.3. Przesłanki dla tworzenia wizji szkolnego systemu bezpieczeństwa | 40 |
1.5. Wizerunek nowego szkolnego systemu bezpieczeństwa | 43 |
1.5.1. Szkolny system bezpieczeństwa jako instytucja partnerska | 44 |
1.5.2. Wiedza w szkolnym systemie bezpieczeństwa | 47 |
1.6. Wiedza w promowaniu rozwoju szkolnych systemów bezpieczeństwa | 49 |
Rozdział 2. Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w szkole jako postulat i norma badania i rozwijania szkolnych systemów bezpieczeństwa | 55 |
2.1. Uwagi o zarządzaniu wiedzą w szkole | 55 |
2.2. Istota zarządzania wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów w szkole. | 57 |
2.3. Specyfika wiedzy nauczycieli w usprawnianiu rozwiązywania problemów szkolnych zagrożeń | 60 |
2.4. Rodzaje i zakres wiedzy potrzebnej w rozwiązywaniu problemów bezpieczeństwa uczniów | 62 |
2.4.1. Ogląd i wgląd w zagrażające sytuacje | 63 |
2.4.2. Rodzaje i zakresy doświadczeń i wiedzy o zagrażających sytuacjach | 65 |
2.5. Założenia szkoły promującej zarządzanie wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie | 68 |
2.5.1. Model szkoły zarządzającej wiedzą | 70 |
2.5.2. Standardy pracy szkoły zarządzającej wiedzą | 73 |
2.6. Koncepcja wykorzystania zarządzania wiedzą w przygotowaniu i realizacji działań dla bezpieczeństwa uczniów | 75 |
2.7. Podsumowanie | 82 |
CZĘŚĆ 2. OCENA STANU AKTUALNEGO I MOŻLIWOŚCI DOSKONALENIA PRAKTYKI ZARZĄDZANIA WIEDZĄ O ZAGROŻENIACH I BEZPIECZEŃSTWIE UCZNIÓW W SZKOLE | 85 |
Rozdział 3. Cele, przedmiot, problemy i tezy badawcze oraz metodologia i organizacja badań | 85 |
3.1. Cele i przedmiot badań | 85 |
3.2. Problemy badawcze – orientacja w zakresie uwarunkowań i przebiegu zarządzania wiedzą w szkole | 86 |
3.3. Tezy badawcze | 91 |
3.4. Metody i techniki badawcze oraz organizacja badań | 92 |
Rozdział 4. Osiągnięcia szkół w zakresie zarządzania wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów | 95 |
4.1. Szanse rozwoju zarządzania wiedzą w szkołach | 95 |
4.2. Kultura organizacyjna szkoły a zarządzanie wiedzą | 104 |
4.2.1. Charakterystyka składników klimatu społecznego szkoły | 105 |
4.2.2. Szkolne kultury i ich podporządkowanie zarządzaniu wiedzą | 113 |
4.3. Nauczycielskie kompetencje zarządzania wiedzą | 117 |
4.3.1. Gromadzenie wiedzy | 119 |
4.3.2. Transfer wiedzy | 122 |
4.3.3. Wykorzystanie wiedzy | 126 |
4.4. Organizacyjne uczenie się w środowisku szkoły | 130 |
4.4.1. Niektóre podmiotowe uwarunkowania organizacyjnego uczenia się | 132 |
4.4.2. Niektóre przedmiotowe uwarunkowania organizacyjnego uczenia się | 136 |
4.5. Elastyczność szkolnych struktur jako czynnik zarządzania wiedzą | 142 |
4.5.1. Elastyczność podmiotowych relacji zachowania się w szkole zarządzającej wiedzą | 144 |
4.5.2. Przedmiotowe czynniki elastyczności zachowania się w szkole zarządzającej wiedzą | 147 |
4.6. Lokalne środowisko motywem rozwoju zarządzania wiedzą | 152 |
4.6.1. Presja środowiska jako czynnik usprawniający zarządzanie wiedzą | 153 |
4.6.2. Rozwój zagrożeń w lokalnym środowisku motywem w zarządzaniu wiedzą | 157 |
4.7. Wnioski z badań – czynniki warunkujące rozwój zarządzania wiedzą o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów | 160 |
CZĘŚĆ 3. PODEJŚCIE ETNOMETODOLOGICZNE W ROZWIJANIU ZASOBÓW WIEDZY O ZAGROŻENIACH I BEZPIECZEŃSTWIE UCZNIÓW | 165 |
Rozdział 5. Rekonstrukcja wiedzy o społeczno-kulturowych uwarunkowaniach bezpieczeństwa uczniów | 165 |
5.1. Refleksje wprowadzające w problematykę badań etnometodologicznych | 165 |
5.2. Charakterystyka składników wiedzy o dynamice szkolnych zagrożeń | 166 |
5.3. Pojęcia uwrażliwiające przydatne w badaniu problemów zagrożeń i bezpieczeństwa uczniów | 169 |
5.3.1 Uwrażliwiające pojęcia ze sfery czynników biologicznych | 170 |
5.3.2 Uwrażliwiające pojęcia ze sfery czynników środowiskowych | 173 |
5.4. Podstawy metodologiczne badań | 176 |
5.5. Techniki badawcze – narracja w etnometodologicznych badaniach uwarunkowań bezpieczeństwa | 178 |
5.6. Organizacja badań – charakterystyka terenu badań i badanej populacji | 181 |
Rozdział 6. Uwarunkowania i dynamika zagrożeń bezpieczeństwa w opiniach uczniów | 185 |
6.1. Uwagi o uwarunkowaniach analizowania zagrożeń bezpieczeństwa uczniów | 185 |
6.2. Podejście interpretacyjne do analizy narracyjnych wypowiedzi uczniów – interpretacja formułująca | 187 |
6.2.1. Założenia interpretacji formułującej | 187 |
6.2.2. Interpretacja formułująca wypowiedzi uczniów mówiących o piciu alkoholu i alkoholizmie wśród młodzieży | 190 |
6.2.3. Charakterystyka procesu poznania i wiedzy wynikająca z interpretacji formułującej narracji | 210 |
6.3. Podejście interpretacyjne w rekonstrukcji wiedzy przydatnej w działaniach na rzecz trzeźwości – interpretacja refleksywna | 211 |
6.3.1. Założenia interpretacji refleksywnej | 211 |
6.3.2. Koncepcja sieci spotykających się dróg – budowanie wiedzy o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów | 214 |
6.4. Wnioski z badań – uwarunkowania tworzenia wiedzy o zagrożeniach i bezpieczeństwie uczniów | 218 |
CZĘŚĆ 4. DZIAŁANIA W KIERUNKU ROZWOJU SZKOLNYCH SYSTEMÓW BEZPIECZEŃSTWA | 223 |
Rozdział 7. Podstawowe kierunki rozwijania zarządzania wiedzą w szkole – ku szkolnym systemom bezpieczeństwa uczniów | 223 |
7.1. Założenia organizacyjno-funkcjonalne szkolnego systemu bezpieczeństwa opartego na wiedzy | 223 |
7.2. Proces i produkty rozwijania tożsamości szkolnego systemu bezpieczeństwa | 227 |
7.3. Uwarunkowania rzeczowe konstytuujące szkolny system bezpieczeństwa | 229 |
7.4. Tworzenie w środowisku szkolnego systemu bezpieczeństwa warunków do rozwijania zarządzania wiedzą | 231 |
7.4.1. Zespoły partnerskie jako społeczno-kulturowy kapitał bezpieczeństwa | 231 |
7.4.2. Kierowanie pracą zespołu partnerskiego rozwiązującego problem zagrożenia | 235 |
7.4.3. Oddolni liderzy – kierowanie procesem grupowym w zespole partnerskim | 237 |
Rozdział 8. Funkcjonowanie szkolnego systemu bezpieczeństwa uczniów wykorzystującego zarządzanie wiedzą w eliminowaniu zagrożeń ze szkolnego środowiska | 241 |
8.1. Zespołowe uczenie się i działanie jako czynnik poszukiwania, upowszechniania i wykorzystania dobrych praktyk | 241 |
8.1.1. Potrzeba usprawniania pracy zespołów partnerskich | 241 |
8.1.2. Metodyczne podejście do tworzenia dobrych praktyk | 243 |
8.2. Podstawowe procesy reagowania w szkolnym systemie bezpieczeństwa | 246 |
8.2.1. Organizacyjne założenia funkcjonowania szkolnego systemu bezpieczeństwa | 246 |
8.2.2. Teoria aktora-sieci w opisie funkcjonowania szkolnego systemu bezpieczeństwa | 249 |
8.2.3. Aktancyjny model diagnozy zagrożeń bezpieczeństwa | 254 |
Zakończenie | 259 |
Literatura | 265 |
Spis tabel | 277 |
Spis rysunków | 281 |