INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Literatura - zwłaszcza literatura nowoczesna - staje się tym specjalnym miejscem, gdzie świat zarysowuje się dopiero w horyzoncie ludzkiego poznania; i tym szczególnym momentem ludzkiego doświadczania, w którym procesowi nastawania bezimiennej rzeczywistości zachodzą drogę znaki, akty kategoryzacji i nadawania sensu. Tam i wtedy właśnie ślad staje się tropem; literatura - zaszyfrowanym zapisem realności.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-1441-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
CZĘŚĆ PIERWSZA | |
"Wyrażanie niewyrażalnego" w literaturze nowoczesnej (wybrane zagadnienia) | |
1. Niewyrażalność i nowoczesność | |
2. Od kłamstwa języka do prawdy sztuki | |
3. Od "odpowiedniego" wyrazu do "krystalizacji" słownej | |
4. Od estetyki niewyrażalności do koncepcji dzieła jako epifanii | |
5. Zarys wniosków: epifanie romantyczne, modernistyczne i negatywne | |
Osoba w nowoczesnej literaturze: ślady obecności | |
1. Spojrzenie wstecz i parę wątpliwości | |
2. "Muszę być w środku tego, o czym opowiadam": w stronę literatury osobistej (trzy uwagi o pozycji autora w nowoczesnej literaturze) | |
3. "Każdy z nas jest przybyszem". Wzory tożsamości w literaturze polskiej XX wieku | |
4. Dopowiedzenia | |
Poetyka epifanii a początki nowoczesności | |
1. Uwaga wstępna | |
2. Lekcja Cypriana Norwida: "prostotliwe parabole" | |
3. Młoda Polska: od retoryki ekstazy do "tajemnic życia codziennego" | |
4. "Niewidzialna aureola zwykłych rzeczy". Motywy hofmannsthalowskie w pisarstwie Karola Ikrzykowskiego | |
CZĘŚĆ DRUGA | |
"Słowami... w świat wyglądam". Bolesława Leśmiana poezja nowoczesna | |
1. Młodopolska genealogia i narodziny poety | |
2. Z estetyki polskiego modernizmu: Bolesława Leśmiana o prawdzie dzieła sztuki | |
3. Zwiewność: poetyka wiersza modernistycznego | |
4. Dopowiedzenie | |
Wiersz jest "jak raca". Juliana Przybosia poetyka oświecenia a estetyka nowoczesna | |
1. Jak raca | |
2. Późna poetyka Przybosia: Imię czyli odpowiednie rzeczy słowo | |
3. Poetyka oświecenia a koncepcja dzieła jako fajerwerku | |
"Wyrwać z rzeczy chwilę zobaczenia": Czesława Miłosza tropienie realności | |
1. "Nostalgia za nieosiągalnym": o późnych poematach | |
2. Milosz wśród prądów epoki: cztery poetyki | |
Tadeusza Różewicza "tajemnica okaleczonej poezji" | |
1. Bez tajemnic | |
2. Nieprzenikalna prostota rzeczywistości | |
3. Trzy tajemnice poetyki Różewicza | |
4. Dopowiedzenie | |
"Zamknięty odprysk świata". O pisarstwie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego" | |
1. Scintilla narrationis | |
2. Ewokacje i reminiscencje | |
3. Pisarz "obszarów wyłączonych" | |
"Szare eminencje zachwytu". Miejsce epifanii w poetyce Mirona Białoszewskiego | |
1. Białoszewski przed Białoszewskim i poza | |
2. Dwie strategie pisarskie | |
3. Epifanie tradycyjne i nowoczesne | |
4. Uwagi końcowe | |
"Niepewna jasność" tekstu i "wierność" interpretacji. Wokół wiersza Zbigniewa Herberta Pan Cogito opowiada o kuszeniu Spinozy | |
1. Fakt poetycki i metodyka lektury | |
2. Status dyskursywny wiersza | |
3. Pole odniesień sematycznych | |
4. O czym jest wiersz: problem tematu | |
5. Co mówi wiersz: między tematem, intencją autorską a nieświadomością tekstu | |
6. Poezja jako hermeneutyka epifanicznego doświadczenia | |