POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Sytuacja kobiet na przestrzeni wieków była uzależniona od pozycji społecznej i statusu materialnego rodziny. Funkcjonowały one w roli żon, matek i opiekunek domowego ogniska. Były odpowiedzialne za wychowanie dzieci i zaspokajanie potrzeb domowników. Ich zadania wyznaczały uwarunkowania polityczne, społeczno-ekonomiczne i kulturowe kraju, w którym żyły. Dopiero XIX wiek przyczynił się do rozwoju ruchu emancypacji kobiet. Na ziemiach polskich główną przyczyną podejmowania przez kobiety pracy zarobkowej oraz dążenia do zdobycia wykształcenia na poziomie wyższym nie były jednak hasła emancypacyjne, chociaż i one odegrały pewną rolę. Znacznie bardziej istotna okazała się konieczność zarobienia na utrzymanie własne i swojego potomstwa. W XIX wieku edukacja dziewcząt przeważnie odbywała się w rodzinie. Chociaż więc w jego II połowie dziewczęta coraz częściej podejmowały naukę, a potem pracę zarobkową poza rodziną, publicyści wielu czasopism zwracali uwagę, że młode kobiety nie mogą przy tym zapominać o swych obowiązkach w rodzinie i dla rodziny. Tym bardziej, że w kraju pozbawionym własnej państwowości, to właśnie rodzina miała strzec istotnych wartości narodowych, religijnych i społecznych.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 267 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-070-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW | 7 |
WPROWADZENIE | 9 |
ROZDZIAŁ I. Polityka caratu w Królestwie Polskim wobec szkolnictwa żeńskiego | 21 |
1.1. Szkolnictwo elementarne | 24 |
1.2. Szkolnictwo średnie | 26 |
1.3. Szkolnictwo wyższe | 32 |
1.4. Szkolnictwo zawodowe | 35 |
ROZDZIAŁ II. Rola rodziny w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej | 41 |
2.1. Znaczenie rodziny w życiu dziecka | 42 |
2.2. Zadania matki i ojca w rodzinie | 44 |
2.3. Piastunki i bony jako pomocnice i wyręczycielki matki | 50 |
2.4. Troska o zdrowie fizyczne i moralne młodego pokolenia | 60 |
2.5. Wspieranie rozwoju intelektualnego dziecka | 64 |
2.6. Znaczenie zabawy w wieku przedszkolnym | 67 |
ROZDZIAŁ III. Edukacja dziewcząt na poziomie elementarnym i średnim | 71 |
3.1. Kształcenie elementarne | 71 |
3.2. Nauczanie na poziomie średnim w szkołach publicznych i prywatnych | 82 |
3.3. Edukacja domowa | 90 |
3.4. Nauczyciele domowi – ich obowiązki i kwalifikacje | 100 |
ROZDZIAŁ IV. Kształcenie kobiet na poziomie wyższym | 109 |
4.1. Stosunek czasopism do problematyki kształcenia uniwersyteckiego kobiet | 109 |
4.2. Możliwości kształcenia kobiet na poziomie wyższym w krajach europejskich | 126 |
4.3. Wyższe szkolnictwo żeńskie w Królestwie Polskim | 132 |
4.4. Rady i przestrogi dla studentek | 137 |
4.5. Opinie pracowników naukowych na temat uzdolnień i pracowitości studentek | 144 |
4.6. Dalsze losy absolwentek wyższych uczelni | 147 |
ROZDZIAŁ V. Kształcenie zawodowe dziewcząt | 153 |
5.1. Stosunek redakcji czasopism do pracy zarobkowej kobiet | 153 |
5.2. Kształcenie zawodowe kobiet w krajach europejskich i w Stanach Zjednoczonych | 161 |
5.3. Kształcenie zawodowe kobiet w Królestwie Polskim | 167 |
5.4. Początki pracy zarobkowej kobiet z warstwy średniej | 179 |
ROZDZIAŁ VI. Przygotowanie kobiety do roli żony, matki i gospodyni domowego ogniska | 193 |
6.1. Potrzeba przygotowania dziewcząt do przyszłych obowiązków w rodzinie | 194 |
6.2. Rola matki w przygotowaniu córek do zadań małżeńskich i rodzinnych | 205 |
6.3. Możliwości doskonalenia umiejętności gospodarskich i wychowawczych na terenie Królestwa Polskiego i poza jego granicami | 218 |
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA | 223 |
BIBLIOGRAFIA | 233 |
ANEKSY | 255 |
1. Raport ministra hr. Dymitra Tołstoja z 1868 roku /fragmenty/ | 255 |
2. Indeks czasopism kobiecych wydawanych w Warszawie w latach 1820–1914 | 257 |
3. Charakterystyka analizowanych czasopism | 259 |