POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8459-5
Popularyzacja wiedzy stanowi niezwykle istotny obszar działań, który winien znaleźć się w szerszym polu zainteresowań badaczy różnych specjalności. Niniejsze rozpoznanie analizuje jeden z zakresów interesującego nas zjawiska, który dotyczy roli nauczycieli akademickich we współczesnych działaniach tego typu. Któż bowiem inny, jak nie uczeni, jako autentyczni badacze danej dziedziny, ma najbardziej bezpośredni stosunek do badanych zjawisk i niezbędny dla działalności popularyzatorskiej entuzjazm. Wyniki badań wskazują jednak, że tradycyjne działania popularyzatorskie są dla współczesnego nauczyciela akademickiego działalnością marginalną. Prezentują one zarazem wiele innych obszarów, które mogą być współcześnie uznawane za upowszechnianie osiągnięć naukowych. Wdrażanie wyników badań do działalności praktycznej, działania podejmowane w obszarze doradztwa, promowanie naukowej perspektywy poznawania różnorodnych zjawisk i rozwiązywanie „problemów życia codziennego” poprzez odwoływanie się do niej, może wyznaczać nowy wymiar działań popularyzatorskich.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 202 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2452-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Teoretyczne podstawy popularyzacji wiedzy i nauki | 11 |
1. Wiedza a nauka | 11 |
2. Popularyzacja wiedzy/nauki – próby definiowania | 15 |
3. Cele, treści i style popularyzacji nauki | 18 |
4. Rodzaje działań popularyzatorskich | 21 |
5. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty popularyzacji nauki | 32 |
II. Tradycje i organizatorzy działalności popularyzatorskiej | 37 |
1. Początki działań popularyzatorskich | 37 |
2. Działalność popularyzatorska na ziemiach polskich w okresie zaborów | 39 |
3. Powszechne wykłady uniwersyteckie | 46 |
4. Działalność polskich towarzystw naukowych w zakresie popularyzacji wiedzy w okresie międzywojennym | 50 |
5. Działalność instytucji i organizacji zajmujących się popularyzacją wiedzy w okresie Polski Ludowej | 53 |
III. Metodologiczne podstawy badań własnych | 59 |
1. Analiza problemu pracy | 59 |
2. Zmienne i wskaźniki | 63 |
3. Metoda i techniki badawcze | 64 |
4. Organizacja i przebieg badań | 66 |
5. Trudności i przeszkody badawcze | 68 |
6. Zebrane materiały i sposób ich opracowania | 69 |
IV. Główne rodzaje aktywności nauczycieli akademickich na uczelni macierzystej | 73 |
1. Aktywność zawodowa nauczycieli akademickich – charakterystyka | 73 |
2. Praca naukowa | 76 |
3. Zajęcia dydaktyczne realizowane na uczelni macierzystej | 80 |
4. Obowiązki wychowawcze wobec studentów | 82 |
5. Obowiązki administracyjne wynikające z zajmowanego stanowiska | 86 |
V. Charakterystyka pozauczelnianej działalności nauczycieli akademickich | 91 |
1. Główne rodzaje działań podejmowanych poza uczelnią macierzystą – próba klasyfikacji | 91 |
2. Instytucje, z którymi współpracują uczeni | 94 |
3. Formy współpracy nauczycieli akademickich ze środowiskiem | 97 |
4. Pozauczelniana działalność nauczycieli akademickich a zadania naukowo-dydaktyczne realizowane na uczelni macierzystej | 100 |
VI. Równoległa działalność naukowa i dydaktyczna nauczycieli akademickich | 109 |
1. Specyfika roli uczonego jako eksperta | 109 |
2. Obszary działań eksperckich pracowników nauki | 114 |
3. Opiniowanie projektów | 116 |
4. Uczestnictwo w gremiach doradczych i konsultacyjnych | 119 |
5. Wykonywanie ekspertyz i działalność w komisjach eksperckich | 121 |
6. Uczestnictwo w radach redakcyjnych | 126 |
7. Działania dydaktyczne realizowane poza uczelnią macierzystą | 128 |
VII. Zaangażowanie nauczycieli akademickich w działalność społeczną i polityczną | 131 |
1. Działalność społeczno-polityczna ludzi nauki – charakterystyka | 131 |
2. Uczestnictwo w stowarzyszeniach | 132 |
3. Funkcje pełnione w stowarzyszeniach | 136 |
4. Rodzaje działań podejmowanych w stowarzyszeniach | 138 |
5. Zaangażowanie nauczycieli akademickich w działania o charakterze politycznym | 140 |
VIII. Współcześni organizatorzy działań popularyzatorskich w Polsce | 143 |
1. Rola uczelni wyższych w działalności popularyzatorskiej – studia otwarte | 143 |
2. Zaangażowanie uczelni wyższych w festiwale nauki | 147 |
3. Działania stowarzyszeń zajmujących się organizowaniem popularyzacji nauki w Polsce | 151 |
4. Rola nowoczesnych mediów w popularyzacji nauki | 158 |
IX. Rola nauczycieli akademickich w perspektywie działań popularyzatorskich | 163 |
1. Potrzeby w zakresie popularyzacji nauki | 163 |
2. Zagrożenia wynikające w wypaczeń w przekazach popularnonaukowych | 169 |
3. Role uczonych w kontekście „trzeciej kultury” | 172 |
4. Możliwości pełniejszego zaprezentowania dorobku uczonych w otoczeniu społecznym | 176 |
5. Warunki optymalizacji uczestnictwa nauczycieli akademickich w popularyzacji wiedzy | 180 |
Podsumowanie | 187 |
Bibliografia | 191 |
Wykaz tabel | 199 |
Wykaz wykresów | 201 |