Nauczyciele akademiccy a popularyzacja wiedzy

Nauczyciele akademiccy a popularyzacja wiedzy

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8459-5


Popularyzacja wiedzy stanowi niezwykle istotny obszar działań, który winien znaleźć się w szerszym polu zainteresowań badaczy różnych specjalności. Niniejsze rozpoznanie analizuje jeden z zakresów interesującego nas zjawiska, który dotyczy roli nauczycieli akademickich we współczesnych działaniach tego typu. Któż bowiem inny, jak nie uczeni, jako autentyczni badacze danej dziedziny, ma najbardziej bezpośredni stosunek do badanych zjawisk i niezbędny dla działalności popularyzatorskiej entuzjazm. Wyniki badań wskazują jednak, że tradycyjne działania popularyzatorskie są dla współczesnego nauczyciela akademickiego działalnością marginalną. Prezentują one zarazem wiele innych obszarów, które mogą być współcześnie uznawane za upowszechnianie osiągnięć naukowych. Wdrażanie wyników badań do działalności praktycznej, działania podejmowane w obszarze doradztwa, promowanie naukowej perspektywy poznawania różnorodnych zjawisk i rozwiązywanie „problemów życia codziennego” poprzez odwoływanie się do niej, może wyznaczać nowy wymiar działań popularyzatorskich.


Rok wydania2008
Liczba stron202
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2452-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  I. Teoretyczne podstawy popularyzacji wiedzy i nauki    11
    1. Wiedza a nauka    11
    2. Popularyzacja wiedzy/nauki – próby definiowania    15
    3. Cele, treści i style popularyzacji nauki    18
    4. Rodzaje działań popularyzatorskich    21
    5. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty popularyzacji nauki    32
  
  II. Tradycje i organizatorzy działalności popularyzatorskiej    37
    1. Początki działań popularyzatorskich    37
    2. Działalność popularyzatorska na ziemiach polskich w okresie zaborów    39
    3. Powszechne wykłady uniwersyteckie    46
    4. Działalność polskich towarzystw naukowych w zakresie popularyzacji wiedzy w okresie międzywojennym    50
    5. Działalność instytucji i organizacji zajmujących się popularyzacją wiedzy w okresie Polski Ludowej    53
  
  III. Metodologiczne podstawy badań własnych    59
    1. Analiza problemu pracy    59
    2. Zmienne i wskaźniki    63
    3. Metoda i techniki badawcze    64
    4. Organizacja i przebieg badań    66
    5. Trudności i przeszkody badawcze    68
    6. Zebrane materiały i sposób ich opracowania    69
  
  IV. Główne rodzaje aktywności nauczycieli akademickich na uczelni macierzystej    73
    1. Aktywność zawodowa nauczycieli akademickich – charakterystyka    73
    2. Praca naukowa    76
    3. Zajęcia dydaktyczne realizowane na uczelni macierzystej    80
    4. Obowiązki wychowawcze wobec studentów    82
    5. Obowiązki administracyjne wynikające z zajmowanego stanowiska    86
  
  V. Charakterystyka pozauczelnianej działalności nauczycieli akademickich    91
    1. Główne rodzaje działań podejmowanych poza uczelnią macierzystą – próba klasyfikacji    91
    2. Instytucje, z którymi współpracują uczeni    94
    3. Formy współpracy nauczycieli akademickich ze środowiskiem    97
    4. Pozauczelniana działalność nauczycieli akademickich a zadania naukowo-dydaktyczne realizowane na uczelni macierzystej    100
  
  VI. Równoległa działalność naukowa i dydaktyczna nauczycieli akademickich    109
    1. Specyfika roli uczonego jako eksperta    109
    2. Obszary działań eksperckich pracowników nauki    114
    3. Opiniowanie projektów    116
    4. Uczestnictwo w gremiach doradczych i konsultacyjnych    119
    5. Wykonywanie ekspertyz i działalność w komisjach eksperckich    121
    6. Uczestnictwo w radach redakcyjnych    126
    7. Działania dydaktyczne realizowane poza uczelnią macierzystą    128
  
  VII. Zaangażowanie nauczycieli akademickich w działalność społeczną i polityczną    131
    1. Działalność społeczno-polityczna ludzi nauki – charakterystyka    131
    2. Uczestnictwo w stowarzyszeniach    132
    3. Funkcje pełnione w stowarzyszeniach    136
    4. Rodzaje działań podejmowanych w stowarzyszeniach    138
    5. Zaangażowanie nauczycieli akademickich w działania o charakterze politycznym    140
  
  VIII. Współcześni organizatorzy działań popularyzatorskich w Polsce    143
    1. Rola uczelni wyższych w działalności popularyzatorskiej – studia otwarte    143
    2. Zaangażowanie uczelni wyższych w festiwale nauki    147
    3. Działania stowarzyszeń zajmujących się organizowaniem popularyzacji nauki w Polsce    151
    4. Rola nowoczesnych mediów w popularyzacji nauki    158
  
  IX. Rola nauczycieli akademickich w perspektywie działań popularyzatorskich    163
    1. Potrzeby w zakresie popularyzacji nauki    163
    2. Zagrożenia wynikające w wypaczeń w przekazach popularnonaukowych    169
    3. Role uczonych w kontekście „trzeciej kultury”    172
    4. Możliwości pełniejszego zaprezentowania dorobku uczonych w otoczeniu społecznym    176
    5. Warunki optymalizacji uczestnictwa nauczycieli akademickich w popularyzacji wiedzy    180
  
  Podsumowanie    187
  Bibliografia    191
  Wykaz tabel    199
  Wykaz wykresów    201
RozwińZwiń